Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- "Ny togforbindelse binder Oslo, København og Berlin sammen"
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: AndreasM Dato  9/05-26, 16:59
Citat fra: 1993matias Dato  9/05-26, 09:24Mon ikke Vy indlejer et par lokomotiver, der kan køre Danmark-Sverige-Norge for at køre Oslo-København? De har forsøgt sig et par gange før med et udbud, men uden held.
Hvis det er løsningen (og det er det formentlig), så kan man også vælge at droppe maskinbyttet og køre direkte via København S. Maskinen har alligevel Tyskland også i den pakke, og konkullegaerne hos Snälltåget kører allerede den vej uden om Kh.
Det kommer an på hvor mange der skal med toget fra København af. Det vil ikke give mening at spare væk en populær destination hvis du spørger mig. København Syd ligger stadig i en akavet position men giver god mening til de tog der har ik særlig meget kundegrundlag i København.

Citat fra: mgameing123 Dato  9/05-26, 17:34Godt at høre at man vil forbinde Oslo og Hamborg men kom nu, har vi virkelig brug for flere tog til Berlin? Hvad med Köln eller Brussel for os der vil til Paris eller London?
DSB har jo haft sine planer om en rute til Amsterdam. Men som TV2 Kosmopol kunne rapportere i foregårs så er det gået lidt i vasken. Artiklen beskriver det ikke helt præcis men hvis jeg skulle gætte så er hovedårsagen nok at de tyske ICE-L (Der jo blev købt specifikt til Amsterdam-Berlin ruten) stadigvæk ikke er godkendt til kørsel i Holland endnu. Og uanset hvad ville en København-Amsterdam rute være nødt til enten at bruge ICE-L, eller DSB's egne Talgo vogne, der jo på den tekniske side er identiske.

https://www.tv2kosmopol.dk/metropolen/planer-om-en-direkte-togforbindelse-til-amsterdam-lider-knaek-e25fb

Jeg kan da kun håbe på at A: Holland får godkendt Talgo-togene inden længe. Og at B: DB's overflod af togsæt gør det muligt at ICE-L'erne i langt højere grad kan bruges på forbindelser til Danmark end vores egne Talgoer, der så i stedet for måske fungerer bedre til kortere indenrigstog til f.eks. Aalborg, Aarhus, og Esbjerg.

Citat fra: Danskjävlar Dato  9/05-26, 17:51
Citat fra: mgameing123 Dato  9/05-26, 17:34Godt at høre at man vil forbinde Oslo og Hamborg men kom nu, har vi virkelig brug for flere tog til Berlin? Hvad med Köln eller Brussel for os der vil til Paris eller London?
DSB har jo haft sine planer om en rute til Amsterdam. Men som TV2 Kosmopol kunne rapportere i foregårs så er det gået lidt i vasken. Artiklen beskriver det ikke helt præcis men hvis jeg skulle gætte så er hovedårsagen nok at de tyske ICE-L (Der jo blev købt specifikt til Amsterdam-Berlin ruten) stadigvæk ikke er godkendt til kørsel i Holland endnu. Og uanset hvad ville en København-Amsterdam rute være nødt til enten at bruge ICE-L, eller DSB's egne Talgo vogne, der jo på den tekniske side er identiske.

https://www.tv2kosmopol.dk/metropolen/planer-om-en-direkte-togforbindelse-til-amsterdam-lider-knaek-e25fb

Jeg kan da kun håbe på at A: Holland får godkendt Talgo-togene inden længe. Og at B: DB's overflod af togsæt gør det muligt at ICE-L'erne i langt højere grad kan bruges på forbindelser til Danmark end vores egne Talgoer, der så i stedet for måske fungerer bedre til kortere indenrigstog til f.eks. Aalborg, Aarhus, og Esbjerg.
Tror kun de vil køre IC. Det vil være meget svært på få dem på lyn ihvertfald.

Mon ikke nordmændene ville være lidt trætte af ikke at kunne komme direkte til Berlin bare fordi DSB allerede servicere Berlin? Nu hvor det blive DB's vogne der skal bruges kan DSB bruge nogle af deres egne Talgo til at kører til andre destinationer som de selv kan styre.

...med høj indstigning. Det bliver passagererne sikkert henrykte over.

Citat fra: Svend Dato  9/05-26, 19:27

...med høj indstigning. Det bliver passagererne sikkert henrykte over.

Bemærk at det ikke er alle IC-stationer der har 55 cm perroner!

Planen i K27 er at Talgo skal bruges i Lyn+ mellem København og Aarhus for at aflaste de ordinære lyntog, som så kan køre med færre togsæt end i dag men stadig med et højere samlet pladsudbud mellem København og Aarhus.

Citat fra: Svend Dato  9/05-26, 19:27...med høj indstigning. Det bliver passagererne sikkert henrykte over.

De fleste vil nok hellere have høj indstigning også flat gulv inde i toget, end det trappecirkus der er inde i IC5.

Anders

Citat fra: mgameing123 Dato  9/05-26, 17:36
Citat fra: AndreasM Dato  9/05-26, 16:59Hvis det er løsningen (og det er det formentlig), så kan man også vælge at droppe maskinbyttet og køre direkte via København S. Maskinen har alligevel Tyskland også i den pakke, og konkullegaerne hos Snälltåget kører allerede den vej uden om Kh.
Det kommer an på hvor mange der skal med toget fra København af. Det vil ikke give mening at spare væk en populær destination hvis du spørger mig. København Syd ligger stadig i en akavet position men giver god mening til de tog der har ik særlig meget kundegrundlag i København.
Jeg har ingen tal, men kan konstatere at der snakkes en pæn del svensk i togene mellem København og Hamburg allerede i dag. De passagerer har intet andet ærinde på København H end selve skiftet, og de bliver næppe færre i en direkte forbindelse.

Så reelt bør regnestykket jo bare hedde at får man flere mennesker ind i togene ved at skære 30-40 minutter af køretiden mellem Norge/Sverige og Tyskland, end man mister ved at give de rejsende til/fra København en ulempe i form af en mindre central station, så er det vejen at gå. Men i praksis er der nok en del politik ind over også fra de deltagende selskaber.

"Ny togforbindelse binder Oslo, København og Berlin sammen"
Af Nordexpress. 10/05-26, 00:18.
Seneste redigering: 10/05-26, 00:23 af Nordexpress
Citatgive de rejsende til/fra København en ulempe i form af en mindre central station

København H ligger rigtigt godt for et besøg i Tivoli og en håndfuld hoteller. Men kunne vi nu ikke på dette begavede forum ramme en pæl igennem påstanden om, at København Syd og Københavns Lufthavn er uattraktive pereferitrinbrætter!!

Hvad med fra Sverige til Kongens Nytorv? Metro direkte fra CPH til KGN. Og bare som eksempel de 100.000 indbyggere i Frederiksberg Kommune? Glimrende forbindelser til Kbh Syd for rejser til/fra Syd og Vest. Eller se hvor stationerne på Metro M4 ligger med direkte forbindelse til Kbh Syd. Og så var jeg lige ved at glemme S-togs ringbanen. Så vågn op!

PS: Til trådens egentlige tema: Trækkraft? Vectron lokomotiver er jo hyldevare, hvor du - uanset finansieringsmetode - på kort tid kan bestille de moduler, du har brug for, lige så let som at købe et par ny bukser, der passer, når de gamle er slidt op!

Men spændende at banerne positionerer sig til Femernforbindelsen, når altså bare Europa Kommissionen spytter i bøssen. Passagerer i fly eller med bil betaler selv den fulde omkostning!

Citat fra: Nordexpress Dato 10/05-26, 00:18Men spændende at banerne positionerer sig til Femernforbindelsen, når altså bare Europa Kommissionen spytter i bøssen. Passagerer i fly eller med bil betaler selv den fulde omkostning!

Understøttelsen fra EU omfatter ikke økonomisk tilskud og er efter min vurdering stærkt begrænset tangerende til blot at være PR.

Det her var hvad EU selv skrev om understøttelsen i en Q&A tilbage i 2023 da pilotprojekt ruterne blev annonceret:
Since there is no dedicated funding for the pilot services, what does the Commission see, from a
railway undertaking or infrastructure manager perspective, as the benefits of participation? For
example image, publicity, communication purposes?

The Commission, and the European Railways Agency, will prioritise support to applicants to address
cross-border obstacles. Assistance could be provided, for example, in the form of coordination of
stakeholders and assessment of compatibility with the legal framework. For selected pilot services,
applicants can use the status of 'pilot service' for publicity and communication purposes.

Anders

Interessant udvikling. Hvis DSB´s Talgovogne skal kunne følge med og være attraktive i den internationale trafik, ja så må man nok overveje om at der skal en bistro/restaurantvogn med. Det koster, både at anskaffe vogne samt personale til det. Men ja, vil man, så må man betale prisen.

Kunne jo være godt om nordisk tog kunne komme ind nord fra. Så København blev en gennemkørsel station.

Men det glæder mig at det ser ud til i overskueligt fremtid, med flere internationale tog.

Min uvidenhed gjorde at jeg ikke viste der var så stort behov, at sveske, Norske, tyske, tjekkiske tog selvskabt, vil befarte København. Så spændende fremtid. Hvis der bare ikke går politik i det.

PS. Håber at Talgo snart måtte finde en stabil drift. Ellers ka  de vel bruges på København/Struer. Der er jo værksted på vejen,Århus. Det var bare kærligt drilleri

Citat fra: Jens Hansen Dato  9/05-26, 17:32Kommunikationsfolk ved godt at når der er en negativ melding på vej, så skal der gerne gives en positiv melding først.

Mon ikke næste nyhed kommer til at handle om noget, du tidligere har været inde på?

Det er svært ikke at bemærke sammenfaldet mellem dine udmeldinger om Talgo - udfasningen af IC4 som følge af ETCS – og de mange mindre positive historier omkring IC5.

DSB har været så smarte at skrive "i løbet af 2027" i den offentlige kommunikation med IC5, så man kan absorbere et års yderligere forsinkelse uden at skulle udsende en pressemeddelelse. Hvis man lægger brikkerne sammen så kan det godt begynde at se vanskeligt ud med en levering til DSB ultimo 2026.

Jeg hæfter mig især ved at DSB i kvartalsrapporten har brugt meget spalteplads på at omtale tunneltest:
De første testkørsler i Danmark fandt sted i efteråret 2025. I 1. kvartal er der desuden gennemført en tunneltest, som har krævet omhyggelig planlægning. Testen blev afviklet ved forskellige hastigheder og indebar omfattende målinger af både sikkerhed og konstruktionskvalitet. Forløbet er både vigtigt og krævende, og DSB planlægger yderligere tunneltests. De indsamlede data fra de gennemførte tests anvendes aktivt i den videre test- og godkendelsesproces.

Jeg bemærker følgende ved den udtalelse:
- Fraværet af ord som "succes"
- At DSB ønsker yderligere tunneltests
- At der pt. ikke befinder sig IC5 togsæt i Danmark

Men bare det at man nævner sådan noget som en tunneltest i en kvartalsrapport synes jeg er mistænkeligt i sig selv.

Anders

Man kan måske at man i hvert fald har et korthus der er meget let påvirkeligt med manglende ERTMS udrustning i IC4.

Ville det være totalt urealistisk at man udsatte ERTMS udrulningen på de sidste "IC4" strækninger, til man har IC5 nok til at dække alle løb tilfredsstillende?

Gå op Sider: 1 [2] 3
ContecRailDB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak