Citat fra: AndreasM Dato 16/05-26, 08:37Citat fra: banemanden Dato 14/05-26, 21:50Jeg skriver meget direkte, at det er ren spekulation og at den står får egen regning.
Den kontrakt de vandt og havde før, var afhængig af bestemte resultater der blev leveret for at få betaling.
Jeg kender ikke de specifikke tal, men når næstbedste bud i dag kører trafikken, så er det da værd at have med.
Leverer du meget kørsel og beviser, at kørslen mindsker antallet af fejl eller fejlmonteret udstyr mindsker det, så får du en højere succesrate på papiret.
Der kunne have stået tyske, svenske, italienske navne på det. Eller andre danske navne.
Men det er da markant og næppe helt tilfældigt, at dette markante antal fejl kommer i første måling efter man har fået ny leverandør på målekørslerne.
Så, jo. Gætterier. Åbenlyse gætterier også. Og for egen regning, men ud fra den viden jeg har siddet med i hænderne i pågældende udbud som lå for 2,5 års tid siden.
Den kontrakt du omtaler, var en (del)kontrakt på såkaldt norm arbejde i Københavnsområdet (reelt fra Helsingør til Roskilde så vidt jeg husker). Hvordan du får dens udførsel til at påvirke banens tilstand i en større del af landet, går hen over mit hoved.
Jeg har intet sted skrevet, at den delkontrakt (Og det er en delkontrakt, fordi det handler om et afgrænset område og ikke hele Danmark) om vedligehold mellem Roskilde og Helsingør var den eneste som denne virksomhed havde. Det var en gigant kontrakt og til sammenligning er den kontrakt Aarsleff har vundet i samme område, for en total sporfornyelse, sølle 18 mio højere. Der var ikke bare tale om, at man klippede lidt grene, luftede et MR tog og fjernede græs. Det var inspektion af spor, fejlretning, genopretning af infrastruktur, håndtering af hændelser og forstyrrelser, manuel vedligehold af jernbanen og forebyggende og korrigerende sporarbejde. Det, man i gæng omtale kalder "Heavy maintenance".
At man tilmed oprettede en ny virksomhed med sin udenlandske makker for at få denne kontrakt i mål kan man sikkert også tærske langhalm på. Jeg konkluderer intet - jeg står til gengæld ved, synes jeg jeg har nævnt, på mål for, at det her er mine egne spekulationer. Hvis du keder dig, kan du dykke lidt ned i virksomheden Azvi fra Spanien og det nu hedengangne danske selskab AZVI CRAIL APS.
En stor spiller som AZVI, stor i udlandet bevares, kræver, at du har styr på din butik. Det giver ret mange forpligtigelser og du skal altså levere nogle resultater. Hvis du laver det nogle vil kalde cowboy-arbejde, så kan du ikke bære at have en virksomhed der skal vækste til den størrelse man her prøvede på. Hvis du så leverer resultater der viser sig, at være baseret på fejl eller andet du måske har været bevidst om, så trækker en stor virksomhed som AZVI sig ret hurtigt. Hvad giver dette resultat? Konkurs.
Så kan jeg, helt subjektivt og over min morgenkaffe, nok godt begynde at lægge tal sammen og se, hvordan trådene pludselig samles og ender samme sted, på samme tidspunkt. Resultatet? Det ser vi nu.
Virksomheden lavede derudover også samme opgaver i resten af landet. Nogle gange i eget navn, andre gange for Infranord eller endda indlejet for konkurrerende virksomheder hvis de manglede ressourcerne.
En stor del af de første lidar målinger af spor og sporområder i Danmark blev foretaget af dem og uden JEG kan bedømme hvad, hvordan og hvorfor, så er det da tankevækkende, at de næste målinger der laves i hele landet viser, at der er historisk mange problemer.
Mange måletogskontrakter er baseret på hvor meget man kører og måler, samt mængden af indrapportering. Kører du mere og melder færre ting ind, har du gjort arbejdet ekstra godt = flere penge.
Men jeg er oprigtigt nysgerrig, hvis du eller andre har nogle bud på, hvordan sådan et problem ellers kan opstå på denne måde.
Problemer i den størrelse og mængde opstår ikke på et år, hvis alt har været monitoreret korrekt. Så havde man set en løbende stigning eller fået de advarsler, som kontrakterne om målekørsler foreskriver en eventuel vinder af kontrakten forpligter sig til.
Jeg må en gang mere lige understrege, at disse betragtninger er mine egne, står for egen regning og er mine egne ord. Ligesom andre, i denne tråd og MANGE andre, kommer med deres egne bud baseret på fakta og indspark fra andre.
Jeg er ikke den eneste i denne tråd der undrer sig over, at dette efterslæb pludselig er opstået og at det sker, i forbindelse med at nogen overtager opgaven fra nogle andre efter en ret overraskende konkurs fra et sted, der før har haft noget af et ry med ting i samme kategori.