Citat fra: Trainee Dato 17/05-26, 10:27Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 17/05-26, 09:38Men f.eks. i Danmark har vi lige nu ingen strategi, og man skal jo starte et sted. Hvorfor så ikke starte med ideen om at alle skal kunne tage med kollektiv transport alle steder hen, ved blot at trykke et par gange på en app.
Hvad tænker du på her? I Danmark har vi en politisk besluttet MaaS-strategi, som netop har til formål at opfylde det du beskriver - den er desværre bare så uambitiøs og ukonkret, at den er tæt på allerede at være opfyldt med Rejseplanen + Rejsekort-app + Rejsebillet som de er i dag. Men der er stadig udvikling på vej som skal forbedre disse produkter til at leve helt op til den politisk besluttede MaaS-strategi.
Vi har jo i mange år haft Bus & Tog samarbejdet og senere også Rejsekort hvor hele rejsen beregnes som en billet. Det store problem er bare at trafikselskaberne i større grad er gået over til særlige rabatterede billetter uden gyldighed hos samarbejdspartnere.
Så det er fint nok at man kan køre fra Orientkaj til Aabybro på en billet på Rejsekort, men den koster altså bare 531,75 kr. mens det ofte vil koste under 200 kr. at dele rejsen op i tre billetter til hhv. metroen, toget til Aalborg og bussen pga. DSB Orange.
Det er ikke meget anderledes i andre lande. I Tyskland kører de fleste fjerntogsrejsende i dag på Sparpreis billetter og i Frankrig/Spanien/Italien er priserne helt dynamiske med pladsbilletkrav.