Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- PU-signal i Middelfart spor 4
PU-signal i Middelfart spor 4
Af andersj, Aalborg. 28/05-26, 11:52.
I Middelfart er der et PU-signal i spor 4 (østgående) ca. 20 meter inde på perronen. Placeringen tyder på at formålet har været kobling mellem to tog, men hvornår har der været tale om kobling mellem to tog i Middelfart planmæssigt og hvilke tog var det? Jeg kan forestille mig at man på et tidspunkt har koblet i Middelfart fremfor Fredericia på tog til og fra Sønderjylland for at udnytte shunten mellem Snoghøj og Taulov.

Anders

Af Mikkelhk, Lunderskov. 28/05-26, 12:05.
Jeg mener at der for en ti års tid siden (muligvis længere tid siden) var fast planlagt kobling i Middelfart på visse afgange. Jeg husker ikke hvilke løb, men måske noget lyntog og 8xx-tog fra Esbjerg i weekenderne eller sådan noget? Jeg har desværre ikke adgang til tjenestekøreplaner længere tilbage end K23.
Signalet har derudover af og til tid været brugt til kobling ifm. sporarbejder, hvor vistnok lyntog og 8xx fra Esbjerg blev koblet i Middelfart, fordi det gav bedre mening end kobling i Fredericia. I de seneste år har man dog som regel i stedet valgt at køre 8xx til/fra Fredericia, så om koblingen i Middelfart ikke har været optimal aht. placering af personale el.lign ved jeg ikke.

Hilsen Mikkel

Som bonus kan jeg meddele, at det kommer til at ske henover sommeren, hvor IC8xx kobler af/på lyntogene i Middelfart på de fleste afgange.

Af andersj, Aalborg. 28/05-26, 13:46.
Jeg kan ikke huske at det skulle have forekommet planmæssigt (normalkøreplan uden sporarbejde) siden i hvert fald 2010 hvor man begyndte at køre til Flensborg (hvilket også krævede flytning af en PU'er i Kolding spor 2, da man koblede der med IC 8xx fra Esbjerg).

Anders

I K 06 blev et Lyntog om morgenen fra Esbjerg, koblet med et Lyntog i Middelfart (har selv kørt det to gange).
Mener det ophørte fra K 07 hvor alle tog fra Esbjerg mod København blev IC-tog.

Mvh.
Poul.

Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 28/05-26, 21:10.
Citat fra: andersj Dato 28/05-26, 11:52I Middelfart er der et PU-signal i spor 4 (østgående) ca. 20 meter inde på perronen. Placeringen tyder på at formålet har været kobling mellem to tog, men hvornår har der været tale om kobling mellem to tog i Middelfart planmæssigt og hvilke tog var det? Jeg kan forestille mig at man på et tidspunkt har koblet i Middelfart fremfor Fredericia på tog til og fra Sønderjylland for at udnytte shunten mellem Snoghøj og Taulov.

Jeg har ikke tjekket i TIB, hvornår det pågældende PU blev etableret i Middelbart i spor 4, og det er muligt, at jeg husker forkert; men jeg mener at kunne huske, at netop dét PU blev "omtalt" i DSB passagerregion Sydjylland/Fyn, hvor jeg gjorde tjeneste i  passagerregionschefens kontor 01.03.1992-30.11.1992 klokken 23.59½. Måske passagerregionschefen kan huske mere? (Sjovt nok hed - og hedder - den pågældende passagerregionschef Ove Nygaard, og han læser jo ofte med her i herreværelset).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Af khm. 2/06-26, 08:55.
Der blev koblet i Md søndag morgen mellem IC 712 og 812 indtil december 2015.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak