Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Odense Letbane med begrænset drift
Gå ned Sider:[1] 2
Odense Letbane med begrænset drift
Af Niels Munch. 28/05-26, 16:27.
Seneste redigering: 28/05-26, 16:29 af Niels Munch
Odense Letbane skriver på sin hjemmeside:

"Letbanen kører hvert 20. minut mellem Tarup Center og IKEA. Erstatningsbusser mellem Tarup Center og Hjallese St. - kører cirka hvert 15. minut."

Dette har været rådende siden fredag før pinse, da letbanen på grund af manglende understøttelse af gangbroer mellem to bygninger på det nye universitetshospital ikke kan/må køre under, og kun 3 vogntog kører nord herfor. Alle de andre holder åbenbart i depotet i Hjallese:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Letbanens CMC i Hjallese, 30.09.2020 (nm). Det illustrative foto er fremfundet til lejligheden.

Miseren er nærmere beskrevet her: https://www.kollektivtrafik.dk/letbanen-i-odense-koerer-fortsat-med-begraenset-drift/4006 - hvoraf det vil fremgå, at det er totalentreprenøren ved Nyt OUH, som skal dokumentere, at sikkerheden er OK, når letbanen skal passere under gangbroerne ved Nyt OUH.

Dokumentationen skal herefter gennemgås af en assessor og i sidste ende godkendes af Trafikstyrelsen.

Et lille PS: Hvorfor er det liiige, jeg får knopper, når jeg læser de af mig kursiverede ord?

M.v.h.
Niels

Der er den fuldstændig vanvittige krølle på det at entreprenøren først havde været i kontakt med Keolis og fået at vide at man ikle kunne fjerne understøttelsen af broen uden at letbanens sikkerhedsgodkendelse bortfaldt. Og letbanen ville ikke acceptere at den blev fjernet.

Hvorefter entreprenøren fjerner broens understøttelse uden at informere Keolis/Letbanen. Og så har vi balladen.

Og eftersom driften inklusive erstatningsbusser er uregelmæssig, har jeg i disse dage 2 1/2 km.s ekstra gåtur frem og tilbage mellem mit hjem og banegården.

Så det er ordet entreprenør som giver mig røde knopper

Citat fra: Niels Munch Dato 28/05-26, 16:27[...]
Dokumentationen skal herefter gennemgås af en assessor og i sidste ende godkendes af Trafikstyrelsen. [...]
Så med andre ord: Ingen normal drift de næste mange måneder?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Er der offentliggjort en køreplan for de tog, som trods alt kører mellem IKEA og Tarup? Har ikke kunnet finde den.

Odense Letbane med begrænset drift
Af Leif Jørgensen, Hedehusene. 28/05-26, 22:58.
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 28/05-26, 22:31Er der offentliggjort en køreplan for de tog, som trods alt kører mellem IKEA og Tarup? Har ikke kunnet finde den.

Den står på Odense Letbanes egen hjemmeside: Letbanen kører med nedsat drift - aktuel status

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Citat fra: 1993matias Dato 28/05-26, 21:45Så med andre ord: Ingen normal drift de næste mange måneder?
De nødvendige papirer er afleveret onsdag til assessor. Så det er kun et spørgsmål om denne får kiggede på det og får lavet en indstilling, som Keolis kan sende til trafikstyrelsen. Der gives status på Leebanens hjemmeside om det.

Citat fra: 1993matias Dato 28/05-26, 21:45
Citat fra: Niels Munch Dato 28/05-26, 16:27[...]
Dokumentationen skal herefter gennemgås af en assessor og i sidste ende godkendes af Trafikstyrelsen. [...]
Så med andre ord: Ingen normal drift de næste mange måneder?

Da der "kun" er tale om sikkerheden ved en enkelt gangbro så er det ikke så 'tungt'. Hvis det var selve letbaneinfrastrukturen eller togene ville det nok være en anden sag. Mon ikke det er løst inden for en uge eller to. Og så kommer efterspillet, som godt kunne gå hen og blive interessant.

Et besøg i Odense idag.
Jeg plejer at sætte bilen ved Parkering Syd og tage letbanen derfra til centrum. Idag parkerede jeg ved IKEA og tog letbanen derfra. Det gik superfint. Da jeg skulle tilbage fra Albani Torv var der i følge skiltet 38 minutter til næste tog. Jeg (og mange andre) ventede tålmodigt. Toget kom først efter 45 minutter, til gengæld 2 i hælende på hinanden - jeg kunne akkurat mase mig ind i nr. 2.
Ventetiden gik bl.a. med at lytte til en kværnende stemme om, at toget kørte hver 20 minut, og at togbussen kørte hvert kvarter. Stemmen fortalte ikke, at togbussen slet ikke kom til Albani Torv, så man skulle gå til næste station.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Her er togbussen på Drejebænken, men den ville jeg ikke med.
Hvis man ser godt efter, kan man jo godt se, hvor man finder togbussen, det kunne måske have været tydeligere.
I mangel af bænke, kunne man jo sætte sig på perronkanten, i hvert fald når mor ikke ser det.
Ved IKEA var der rigtig mange, som også havde ventet længe på toget mod Centrum. Alt ialt en interessant oplevelse - hvor må det være irriterende for de daglige brugere. 

Det ser desværre ikke godt ud den nærmeste tid:

CitatFra lørdag den 30. maj kører letbanen hvert 30. minut mellem Tarup Center og IKEA.

Nedjusteringen fra 20 til 30 minutters frekvens skyldes, at to af de tre togsæt på strækningen nærmer sig kilometergrænsen for indkaldelse til lovpligtigt serviceeftersyn.

Et eftersyn, som i den aktuelle driftssituation ikke kan gennemføres, da togsættene er afskåret fra adgangen til letbanens værksted.

Med 30 minutters frekvens kan driften opretholdes til og med grundlovsdag, fredag den 5. juni

https://www.odenseletbane.dk/nyheder/letbanen-koerer-med-nedsat-drift-aktuel-status

En forventet opdatering: Letbanen stopper med at køre fra og med 6/5 og indtil videre

https://www.odenseletbane.dk/nyheder/letbanedrift-indstilles-helt-fra-loerdag-6-juni

Citat fra: jacobchristensen Dato  3/06-26, 18:32En forventet opdatering: Letbanen stopper med at køre fra og med 6/5 og indtil videre

https://www.odenseletbane.dk/nyheder/letbanedrift-indstilles-helt-fra-loerdag-6-juni

Det virker ikke til, at Trafikstyrelsen medvirker særlig proaktivt for at få løst problemerne på letbanen. Trafikstyrelsen gemmer sig bag at de ikke har tid til at medvirker i et interview, men de sender gerne et skriftlig svar i morgen... Mon ikke noget af det første for den nye transportminister, er et telefonopkald til chefen for Trafikstyrelsen, så der kan komme skred i sagerne.

Det virker desuden helt skørt, at man ikke kan få tilladelse til at køre til og fra værkstedet uden passagerer, den må kunne løses, hvis viljen ellers er tilstede - som den åbenlyst ikke er.

Nej, styrelsen virker ret passiv. Frederik Waage (professor i forvaltningsret ved SDU) er ude med riven efter Trafikstyrelsen i TV2

https://www.tv2fyn.dk/live-blog-post/344b9b9d-f606-46f4-89a0-9711def75f14/86686/11806763

Citat fra: Henrik Hansen Dato  3/06-26, 20:29
Citat fra: jacobchristensen Dato  3/06-26, 18:32En forventet opdatering: Letbanen stopper med at køre fra og med 6/5 og indtil videre

Det virker desuden helt skørt, at man ikke kan få tilladelse til at køre til og fra værkstedet uden passagerer, den må kunne løses, hvis viljen ellers er tilstede - som den åbenlyst ikke er.

Hvis ikke man kan dokumentere at broerne er sikre at køre under så gør man det sjovt nok ikke. Der vil stadig være en letbanefører ombord der kan komme til skade eller miste livet hvis en af broerne skulle styrte ned mens toget kører under.

Citat fra: jacobchristensen Dato  3/06-26, 20:54Nej, styrelsen virker ret passiv. Frederik Waage (professor i forvaltningsret ved SDU) er ude med riven efter Trafikstyrelsen i TV2

https://www.tv2fyn.dk/live-blog-post/344b9b9d-f606-46f4-89a0-9711def75f14/86686/11806763

Jeg kender selvfølgelig ikke loven i nærheden af lige så godt som en professor i forvaltningsret, men jeg synes det lyder lidt underligt at Trafikstyrelsen skulle have alle mulige redskaber og muligheder for at gøre noget i det stadige som situationen er i lige nu. Indtil videre er det jo Odense Letbane/Keolis og (hovedsageligt) entreprenøren på Nyt OUH der skal have skal have styr på deres. Er det noget som Trafikstyrelsen bare kan gå ind og lave for dem, på den ene eller anden måde? Det er sådan jeg forstår professorens udtalelser.

To forslag:til løsning:

- Kør så langt frem til broen som muligt/tilladt. Smid et slæbetov under broen fra den anden side. Fastgør slæbetov til letbanetog. Træk letbanetog under broen vha. en passende trækkraftenhed - ring evt. efter Dansk Autohjælp eller Odense Brandvæsen.

Eller

- Fragt togene om på den anden side af broen med en blokvogn.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak