Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Et sammenhængende transportsystem i Greater Copenhagen
Et sammenhængende transportsystem i Greater Copenhagen
Af Poul Brandt. 28/06-22, 08:52.
Seneste redigering: 28/06-22, 09:01 af Poul Brandt
Jeg tillader mig at oprette en separat tråd om ovenstående. Der var en som refererede til det for et par dage siden her på jernbanen.dk. Jeg havde ikke tidligere set omtale af denne omfattende rapport/konference her på jernbanen.dk

Et sammenhængende transportsystem i Greater Copenhagen

Jeg har nu læst/skimmet rapporten.

Den er udarbejdet af kommuner og regioner omkring Øresund. Man har fremlagt forslag til trafikering i forskellige årstal frem til 2050, og fremhævet hvilke infrastrukturprojekter dette kræver. Man forudsætter at HH-forbindelsen og øresundsmetroen anlægges. (Landskrona kommune var ikke med i projektet :) ). Og forudsætter desuden at der i 2050 er 2 ekstra perronspor på Kbh. H og i Malmø.

Rapporten udkom i 2021 omtrent samtidig med at transportministeren satte foden i jorden og meddelte at Danmark ikke vil acceptere svenske tog på kystbanen, og som jeg forstår det, dermed lagde HH-forbindelsens jernbanedel i den nuværende form i graven.

Det er interessant at man i rapporten beretter (åbenbart til stor overraskelse for svenskerne) at der i Danmark lægges stor vægt på punktlighed. Og på basis af denne "nye viden" ligefrem foreslår nedsat en dansk-svensk gruppe som skal se herpå.

Et af mange interessante trafikeringsforslag er at lade ring syd i 15 minutters drift udgå fra Odense og andre vestdanske byer og fortsætte (via CPH selvfølgelig) til forskellige svenske byer. (Man kan forestille sig at diskussionen om punktlighed begyndte ved den lejlighed :-) ).

Punktlighed bliver ikke noget problem. Man anlægger bare to nye spor ved siden af de eksisterende mellem Odense og København Lufthavn (-Malmø).

Citat fra: Svend Dato 28/06-22, 09:21Punktlighed bliver ikke noget problem. Man anlægger bare to nye spor ved siden af de eksisterende mellem Odense og København Lufthavn (-Malmø).

"Bare"

Citat fra: frederikhk Dato 28/06-22, 10:06
Citat fra: Svend Dato 28/06-22, 09:21Punktlighed bliver ikke noget problem. Man anlægger bare to nye spor ved siden af de eksisterende mellem Odense og København Lufthavn (-Malmø).

"Bare"

Ja, sådan er det hele vejen igennem her. Ligegyldigt om vi taler Femern, Øresund eller fast forbindelse til Als, nye bane til Tønder. Alting er så nemt og ligetil og koster stort set ingenting, når først man er i gang.
Men alle de flyvske tanker, fantasier og luftkasteller vi bliver præsenteret for, er jo på den anden side ganske underholdende   ;D  ;D

Citat fra: Svend Dato 28/06-22, 09:21Punktlighed bliver ikke noget problem. Man anlægger bare to nye spor ved siden af de eksisterende mellem Odense og København Lufthavn (-Malmø).

En kollega har defineret et 'bare lige' projekt som et projekt hvor komplexitet og omfang er undervurderet katastrofalt.

To extra spor fra Odense til Peberholm er et klart 'bare lige' projekt

Eskild

Citat fra: esni Dato 28/06-22, 12:40
Citat fra: Svend Dato 28/06-22, 09:21Punktlighed bliver ikke noget problem. Man anlægger bare to nye spor ved siden af de eksisterende mellem Odense og København Lufthavn (-Malmø).

En kollega har defineret et 'bare lige' projekt som et projekt hvor komplexitet og omfang er undervurderet katastrofalt.

To extra spor fra Odense til Peberholm er et klart 'bare lige' projekt
Citat fra: esni Dato 28/06-22, 12:40
Citat fra: Svend Dato 28/06-22, 09:21Punktlighed bliver ikke noget problem. Man anlægger bare to nye spor ved siden af de eksisterende mellem Odense og København Lufthavn (-Malmø).

En kollega har defineret et 'bare lige' projekt som et projekt hvor komplexitet og omfang er undervurderet katastrofalt.

To extra spor fra Odense til Peberholm er et klart 'bare lige' projekt

Og så er "bare lige projekter (eller opgaver)" noget man under ingen  omstændigheder selv er med i, men hvor man til gengæld forventer det umulige af de, der skal udføre dem   ;D  ;D

Citat fra: Svend Dato 28/06-22, 14:05Og så er "bare lige projekter (eller opgaver)" noget man under ingen  omstændigheder selv er med i, men hvor man til gengæld forventer det umulige af de, der skal udføre dem   ;D  ;D

Lige nøjagtig - !

Eskild

Jeg synes som saadan det er godt at der snakkes om en helhed i "Greater Copenhagen", men jeg synes bare rapporten er MEGET fokuseret paa sundet. For hvert "noedvendigt" projekt man har over sundet, har man jo flere paa den danske side (og et par paa den svenske). man kan ikke rigtigt snakke om oeresundsmetro foer man snakker om endnu en metro over havnesnittet, osv...

Mit "legekort" var et forsoeg fra min side paa at lave saadan en "helhedsplan", lidt aergeligt synes jeg at man ikke har lavet en saadan. Saa kan man tage projekter i den raekkefoelge man vil, men det er da bedre at have en plan...

Gå op Sider:[1]
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak