Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Besøg i Benndorf [D] (7 fotos)
Hej i Forum,

Mange læsere af denne emnekreds er givetvis fans af de metersporede Harzer Schmalspurbahnen (HSB). Hvis man alligevel "kratlusker" på de kanter, kan et besøg i Benndorf i Harzens østlige udkant anbefales.

I Benndorf, som er nabokommune til Klostermansfeld findes:

- jernbanestationen Klostermansfeld på DISA (Dieselnetz Sachsen-Anhalt) RE10, der p.t. køres af Abellio Rail Mitteldeutschland,
- samt i weekender også er udgangspunkt for "Wipperliese", en 20 km normalsporet strækning til Wippra,
- stationen Benndorf, udgangspunktet for 750 mm museumsbanen Mansfelder Bergwerksbahn (MBB) til Hettstedt (12 km),
- Bahnwerkstatt MaLoWa.

Lidt billeder fra 25.06.2022 følger her:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bf Klostermansfeld, "Wipperliese" køres med Esslingenvogne, her KML VT 407 (Esslingen 25628/1961).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bf Klostermansfeld, KML VT 407 mødes her af Abellio LINT 1648 941 (ALSTOM 2018) på RE10.

På den anden side af banegårdspladsen findes museumsbanen og Benndorf station:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bf Benndorf, museumstoget med MBB lok 11 (O&K 1939/13216).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
MBB lok 11 med museumstoget klar til returkørsel fra Bf Hettstedt.

MaLoWa havde gennem tiden samlet uhyrlige mængder af fortrinsvis DR-materiel, f.eks. V20 og V60 - samt alskens andet. Her blot et par eksempler:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DR 52 8029-2 (MBA 14103/1944), "mascotten" fra InnoTrans 1998.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Esslinger af ældre model, formentlig ex KML VT110 (Esslingen 23385/1951).

Alle fotos ved mig (nm) den 25.06.2022. Brug de "indbyggede links" for baggrundsinfo.

I min afraportering fra Harzen 2003, skrev jeg bl.a.: "Meisdorf var et passende kvarter i f.t. Selketalbahn, hvorimod det for sent gik op for mig, at Mansfelder Bergwerksbahn egentlig heller ikke var så langt derfra. Men det bliver der måske en dag rådet bod på ....."

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bedste hilsener
Niels

       

Gå op Sider:[1]
DSB E 969Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak