Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Stadtbahn, tandstangsbane og kabelbane i Stuttgart 2026.
Godmorgen

I forbindelse med mit besøg i Frankfurt am Main, var jeg også forbi Stuttgart. Her er der både Stadtbahn, tandstangsbane og kabelbane. Når man ankommer med toget til Stuttgart, ender man ved et stort hul. Stationsbygningen er ved at blive fornyet. Stadtbahnen (sporvognen) er lagt underjorden i området omkring Hauptbahnhof, så man skal lidt væk fra centrum før den er overjorden. Jeg tog til Südheimer Platz, hvor kabelbanen ligger. Det er forsat vogne med vognkasser af træ, som er på banen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 1 på kabelbanen i Stuttgart juni 2026. foto kh

Ved Südheimer Platz har Stadtbahnen depot og vendespor, da en del af vognene vender her.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SSB 3386 Duewag type 4x+4xTwZR bygget 2004 ved Südheimer Platz juni 2026. foto kh

SSB 3051 Duewag type 4x+4xTwZR bygget 1986 ved Südheimer Platz juni 2026. foto kh

Tandstangsbanen køre mellem Marienplatz og Degerloch. Her køres med bogiemotorvogne, som har en åben ladvogn med til cykler. Der er fine stativer til cyklerne, så de står stabilt under kørslen.

SSB 1102 Stadler Bussnang type 4xNfGrTwZR bygget 2022 på Marienplatz juni 2026. foto kh

SSB 1102 Stadler Bussnang type 4xNfGrTwZR bygget 2022 på Marienplatz juni 2026. foto kh

SSB 1102 Stadler Bussnang type 4xNfGrTwZR bygget 2022 på Degerloch juni 2026. foto kh

Det var lidt fra Stuttgart.

Hilsner Keld

Citat fra: D 826 Dato 16/07-26, 06:14Når man ankommer med toget til Stuttgart, ender man ved et stort hul. Stationsbygningen er ved at blive fornyet.

Ikke alene stationsbygningen, men hele den gamle sækbanegård er ved at blive erstattet af en ny underjordisk hovedbanegård med 8 gennemkørselsspor på tværs af (og lodret under) enden af de gamle perronspor. Stationsbygningens facade bevares, men hele indmaden skal nybygges.

Projektet Stuttgart 21 omfatter også lange tilkørselstunneller, et nyt stort opstillings- og klargøringscenter i Untertürkheim, samt den endelige indføring at højhastighedsbanen mod Ulm/München i tunnel under byen med en mellemstation ved lufthavnen. Derimod forsvinder nordenden af "Gäubahn" mod Konstanz og Zürich, som (hvis der ellers bliver penge til det) senere skal forbindes med den nye lufthavnsstation med en 15 km tunnel. I mellemtiden skal IC-togene fra Zürich ende i Stuttgart-Vaihingen med skift til S-bahn eller Stadtbahn videre.

Det hele har været temmelig kontroversielt med betydelig lokal modstand og store demonstrationer, og (naturligvis, fristes man til at sige) gentagne forsinkelser. P.t. forventes en færdiggørelse i 2031-2033, over 20 år efter første spadestik.

Citat fra: D 826 Dato 16/07-26, 06:14Det var lidt fra Stuttgart.

Hilsner Keld

Kære Keld,

Mange tak for fin reportage fra Stuttgart, hvor jeg desværre (heller) aldrig har været, og hvis projekt "Stuttgart 21" er en saga for sig.

Men under mit besøg i Nordhausen i sommeren 1992 fandt jeg, at det lille sporvejssystem dér blev betjent af Esslingen GT4-vogne netop overtaget fra Stuttgart, hvor de var blevet overflødige ved konverteringen af metersporede Straßenbahn Stuttgart til normalsporet Stadtbahn:

Straßenbahn Norshausen GT4 nr. 71 (Esslingen 1959, 1991 ex Stuttgart nr. 527, 1998 skrottet), Am Alten Tor 07.1992 (nm).

Hører egentlig til i "det historiske", men i mangel af andet .....

Bedste hilsener
Niels

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak