Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Anmeldelse af bogen "Danmarks Jernbanemiljøer".
Gå ned Sider:[1] 2
Anmeldelse af bogen "Danmarks Jernbanemiljøer".
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 29/06-22, 11:48.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
https://www.historie-online.dk/boger/anmeldelser-5-5/trafik-og-transport-videnskab-teknik/danmarks-jernbanemiljoeer

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Anmeldelse af bogen "Danmarks Jernbanemiljøer".
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 29/06-22, 12:26.
Jeg er ikke enig med anmelderen i, at dette er "Ryomgaard station opført 1920" ;D Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Hej Thomas

Du er ikke alene.

Hilsner Keld

Når jeg klikker på anmeldelsen, får jeg under billedet, Thomas viser, denne tekst: "Rødvig Station i Vestsjælland. Den nedlagte station og de rustne spor glider langsomt  tilbage i naturen.  Foto Flemming Wedell".

Nu er stationsnavnet rigtigt, men landsdelen forkert. Og selv om der er truffet principbeslutning om en flytning af stationen, er den som sikringsteknisk jernbanestation ikke nedlagt endnu; blot tjener hovedbygningen ikke længere jernbaneformål, og remisekomplekset er i øvrigt for længst bortsolgt.

Hvis vore fælles oplevelser indtil nu er betegnende for bogens kvalitet, sååååå ....

M.v.h.
Niels

Nu er landsdelen så rettet. Måske vi kan satse på at Historie Onlines redaktion har haft det lidt svært med varmen  8)

Godaften

Jeg har ellers sagt til mig selv, at jeg ville lade andre om at kritisere/rose udgivelserne fra Danmarks Jernbanemuseum, hvoraf den nævnte "Danmarks jernbanemiljøer" er et bidrag til 175 års danske jernbaner. Og dette set i et ganske andet lys indholdsmæssigt og historisk end det "man" ellers forbinder med en "jernbanebog". Den er jo IKKE skrevet for "nørderne" (os på denne side), men man kunne måske blive klogere ved at LÆSE bogen!!

Men i anledning af bemærkningerne i tråden kan det undre mig, at tilsyneladende ingen (eller kun en) har LÆST bogen, resten kommenterer udelukkende på en forkert billedtekst.

Åh herre gud, næsten alle udgivelser har stavefejl, nogle meningsforstyrrende informationer, eller ombyttede og eller fejlbehæftede billedtekster.
Men ta´ dog og læs bogen og bedøm den på indholdet og ikke på en eller flere forkerte billedtekster. Næsten 300 siders tekst med henvisninger m.v. DET er meget viden!!!

Jeg har set såkaldte jernbane "standardværker" med grove fejl i både tekst og ved billeder, men ingen har kommenteret dem, da de ikke har opdaget fejlen( e ). Og der hvor der har været udsendt rettelser til senere, bliver de åbenbart ikke anvendt! Jeg har selv lavet fejl i de ting jeg har skrevet. Men det er da ikke noget man gør med vilje!

Og husk her til sidst på, at korrektur er underlagt Murphys lov; "den der skriver laver fejl, den der skriver meget, laver mange fejl, den der ikke laver fejl bliver anmelder".

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Jeg HAR bogen er er igang med at læse den.

Citat fra: Steff Dato 29/06-22, 20:34NB: Jeg HAR bogen er er igang med at læse den.

Jaja Steff, du har sikkert "erhvervet" bogen uden at have kendt anmeldelsen, så fred være med det.

Hvordan vi, der nu har læst en påviseligt fejlagtig anmeldelse, vælger at disponere, er vel op til os.

M.v.h.
Niels

Citat fra: jacobchristensen Dato 29/06-22, 18:15Nu er landsdelen så rettet. Måske vi kan satse på at Historie Onlines redaktion har haft det lidt svært med varmen  8)

Men billedteksten er fortsat "ret upræcis" - og vel næppe rettet i bogen?

Ja, jeg KØBTE bogen på tilbud, havde også købt den uden tilbud.

Ja, det er jo lidt svært at rette en billedtekst når bogen er udkommet.

Ja, hvordan man vil disponere et evt. bogkøb efter en anmeldelse er jo op til en selv, men man kan ikke kritisere bogens indhold, hvis ikke man har læst den!

Bedste hilsener

Steff 

Citat fra: Steff Dato 29/06-22, 21:55Ja, hvordan man vil disponere et evt. bogkøb efter en anmeldelse er jo op til en selv, men man kan ikke kritisere bogens indhold, hvis ikke man har læst den!

Ganske enig, derfor har jeg, som du har set, også alene forholdt mig til anmeldelsen og det indtryk, den har efterladt hos mig.

M.v.h.
Niels

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Ovennævnte er er hvad der er skrevet i bogen vedr. Rødvig (Elektronisk gengivelse)!

Hermed kan man jo så blot konstatere, at den gode anmelder har fejlet på flere områder, bl.a. byens placering og billedtekst.

Det er således ikke korrekt hvad anmelderen skriver vedr. denne tråds informationer om bogen.

Hvorfor der er sket en fejl i anmeldelsen påhviler således udelukkende anmelderen og IKKE bogens forfattere, hvorfor det er fuldstændigt fejlagtigt at bedømme bogen ud fra denne anmeldelse.

Yderligere forstærkes denne negative holdning af trådstarters manglende kontrol, med at sammenholde informationer i anmeldelse med bogen.

Og ja, man skal passe på med udelukkende at holde sig til anmeldelser. Det har jeg selv oplevet med anmeldelser, hvor anmelderen anmelder en bog ud fra hvad han/hun ønskede bogen skulle indeholde istedet for at holde sig til bogens faktuelle informationer.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Iøvrigt, meget generelt, at alt hvad der kommer fra Odense skal behæftes med en eller anden form for negativitet.

 

Citat fra: Steff Dato 30/06-22, 07:59NB: Iøvrigt, meget generelt, at alt hvad der kommer fra Odense skal behæftes med en eller anden form for negativitet.

Mener du virkelig det, Steff?

Du har tidligere i tråden antydet, at omhandlede bog er en udgivelse "fra Danmarks Jernbanemuseum, hvoraf den nævnte "Danmarks jernbanemiljøer" er et bidrag til 175 års danske jernbaner."

I den fejlbehæftede anmeldelse er Jernbanemuseet end ikke nævnt, men i stedet, at bogen er udgivet på Odense Universitetsforlag.

Men jeg er da glad for, at du er glad for bogen.

M.v.h.
Niels



På bogens forside, ryg og bagside ses BÅDE DJM- som Odense Universitets logo og i bogen er anført at sidstnævnte trykker og udgiver. Bog + opsætning er DJM.

Men alle disse skriverier kan undgås ved at købe bogen!

Bedste hilsener

Steff 

Anmeldelse af bogen "Danmarks Jernbanemiljøer".
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 30/06-22, 11:22.
Citat fra: Steff Dato 30/06-22, 07:59Yderligere forstærkes denne negative holdning af trådstarters manglende kontrol, med at sammenholde informationer i anmeldelse med bogen

Kære Steff

Idet det er mig, der er trådstarter, kalder din kommentar på en uddybende kommentar:

Det fremgår, synes jeg, tydeligt af mit oprindelige indlæg, at jeg "går efter" anmeldelsen og ikke efter hverken bogen eller forfatterne bag bogen eller efter Danmarks Jernbanemuseum. Jeg skriver blot, at jeg ikke er enig med anmelderen i, at det viste i anmeldelsen skulle være det, der nævnes i anmeldelsen. Jeg kan ikke ved at læse anmeldelsen se, om fejlen er hentet i bogen eller om den skyldes anmelderens manglende viden.

Og så er den fra min side sådan set ikke længere. Jeg kan ikke se, at jeg som læser af en anmeldelse har en forpligtigelse til at finde ud af, hvorfor anmeldelsen indeholder en fejl. Når jeg i det hele taget reagerede på anmeldelsen skyldes det udelukkende, at det "skreg til himlen" at det viste billede skulle være fra Ryomgaard.

Disclaimer (ikke henvendt til dig):

Jeg har bestilt bogen for uger siden, men har endnu ikke modtaget den. Af de to forfattere kender jeg den ene - Lars Bjarke Christensen - som en yderst dygtig og meget grundig forfatter, der har 100% styr på kilderne. Den anden forfatter - René Schrøder Christensen -  kender jeg ikke. Jeg deltager ikke i den museumsbashing af Danmarks Jernbanemuseum, som nogle ynder.

Bedste hilsner

Thomas




Kære Thomas

Ked af denne polemik p.g.a, en forkert og misvisende anmeldelse på dette punkt. Men når andre overvejer et køb af bogen p.g.a. de påvist fejl (i anmeldelsen) er det at jeg skriver som jeg gør.

Alt for mange udgivelser bliver ødelagt af kritikere, der ofte næppe har en viden om emnet. Men lad dette nu ligge!

Thomas, sorry, hvis jeg er kommet til at træde dig over tæerne!!

bedste hilsener

Steff

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak