Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Hvor har jeg nu været?
Hvor har jeg nu været?
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 18/07-26, 14:11.
Da I gætter mine gættebilleder alt for hurtigt, kommer her kun et meget lille udsnit.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Hvor har jeg nu været?
Af Niels Munch. 18/07-26, 14:29.
En Standseilbahn/funicular/kabelbane.

Men ikke en hvilken som helst kabelbane. Af de skråtstillede kabeltrisser ser vi at sporet ligger i kurve, så vi kan udelukke dem der bare går retlinjet op/ned af en bjergside.

Hmm, det er jo ikke sjovt hvis vi ikke gætter, så jeg vover pelsen og siger Skansens bergbana i Stockholm.

Hvor har jeg nu været?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/07-26, 18:33.
Kunne være næsten hvorsomhelst, både på krummende eller retlinede baner, alt den stund at selv de mest retlinede kabelbaner nødvendigvis må krumme omkring krydsningsstationen.

Et skud i den stejle ende: Gelmerbahn

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 18/07-26, 18:33alt den stund at selv de mest retlinede kabelbaner nødvendigvis må krumme omkring krydsningsstationen.
Jo, men på en retlinjet bane med en symmetrisk krydsning i midten, vil de to kabler krumme i hver sin retning.

På Tommys billede krummer de to kabler i samme retning.

Ved nøjere efterforskning viser det sig at Gelmerbahn ganske vist har en svag kurve nær toppen, men den har kun en vogn og kun et kabel (ovenfor vognen), og der er kun et sæt kabeltrisser gennem kurven (som de ses på et tilfældigt billede https://pinacoladapassport.com/blog/how-get-to-gelmerbahn-switzerland/). Så den kan det ikke være.

Hvor har jeg nu været?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/07-26, 20:46.
Seneste redigering: 18/07-26, 20:50 af Per Holm
Sorry. Overså at Gelmerbahn kører med kun en enkelt vogn.

Nu så jeg så på nogle optagelser fra Polybahn og billedet kunne også godt ligne et udsnit fra Polybahns øverste del (men sikkert også fra så mange andre kabelbaner) og med det forbehold at detaljeringen på min mobil er ret begrænset ...

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hvor har jeg nu været?
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 18/07-26, 21:05.
Seneste redigering: 18/07-26, 21:07 af Tommy Nilsson
Citat fra: Henning Makholm Dato 18/07-26, 16:12Hmm, det er jo ikke sjovt hvis vi ikke gætter, så jeg vover pelsen og siger Skansens bergbana i Stockholm.
I er godtnok irriterende gode - Næste gang får I kun et udsnit af et græsstrå at gætte på. Det rigtige svar er Bergbanan på Skansen i Stockholm - Åbnet 1897 med en længde på 196 meter og en højdeforskel på ca 35 meter.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Gå op Sider:[1]
Veterantog kalenderSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak