Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Direkte tog Nakskov-København
Gå ned Sider:[1] 2
Direkte tog til/fra København
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 29/06-22, 19:46.
Citat fra: vestjyden Dato 29/06-22, 19:28https://folketidende.dk/artikel/nyt-pres-for-direkte-tog-nakskov-k%C3%B8benhavn

Når hun nu er i gang, hende ministeren, med at sortere i ønskerne om direkte tog til/fra København, skal hun ikke glemme Frederikshavn, Hjørring, Brønderslev, Thisted, Struer, Vemb, Ringkøbing, Skjern, Varde, Holstebro, Herning, Brande, Give, Skive, Viborg, Bjerringbro, Silkeborg, Ikast og Tønder (med mange flere), der alle har haft - eller står til at miste - direkte forbindelser til/fra København.

Med uvenlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/06-22, 19:46
Citat fra: vestjyden Dato 29/06-22, 19:28https://folketidende.dk/artikel/nyt-pres-for-direkte-tog-nakskov-k%C3%B8benhavn

Når hun nu er i gang, hende ministeren, med at sortere i ønskerne om direkte tog til/fra København, skal hun ikke glemme Frederikshavn, Hjørring, Brønderslev, Thisted, Struer, Vemb, Ringkøbing, Skjern, Varde, Holstebro, Herning, Brande, Give, Skive, Viborg, Bjerringbro, Silkeborg, Ikast og Tønder (med mange flere), der alle har haft - eller står til at miste - direkte forbindelser til/fra København.

Med uvenlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Der er ihvertfaldt nogle interessante perspektiver i det, i forhold til en mere sammenhængende landsdækkende trafik

Mvh Vestjyden

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/06-22, 19:46
Citat fra: vestjyden Dato 29/06-22, 19:28https://folketidende.dk/artikel/nyt-pres-for-direkte-tog-nakskov-k%C3%B8benhavn

Når hun nu er i gang, hende ministeren, med at sortere i ønskerne om direkte tog til/fra København, skal hun ikke glemme Frederikshavn, Hjørring, Brønderslev, Thisted, Struer, Vemb, Ringkøbing, Skjern, Varde, Holstebro, Herning, Brande, Give, Skive, Viborg, Bjerringbro, Silkeborg, Ikast og Tønder (med mange flere), der alle har haft - eller står til at miste - direkte forbindelser til/fra København.

Man må jo bare sige at hver gang politikkerne de sidste 10 år har haft valget, så har de valgt de direkte tog fra

Citat fra: vestjyden Dato 29/06-22, 19:28https://folketidende.dk/artikel/nyt-pres-for-direkte-tog-nakskov-k%C3%B8benhavn
Men den er da nem nok. Fast forbindelse Tåsinge - Langeland (standard fire bilspor, to banespor) og Langeland - Lolland, og så tog Odense - Svendborg - Rudkøbing - Nakskov ... Nyk F - København.

Viola!

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/06-22, 19:46
Citat fra: vestjyden Dato 29/06-22, 19:28https://folketidende.dk/artikel/nyt-pres-for-direkte-tog-nakskov-k%C3%B8benhavn

Når hun nu er i gang, hende ministeren, med at sortere i ønskerne om direkte tog til/fra København, skal hun ikke glemme Frederikshavn, Hjørring, Brønderslev, Thisted, Struer, Vemb, Ringkøbing, Skjern, Varde, Holstebro, Herning, Brande, Give, Skive, Viborg, Bjerringbro, Silkeborg, Ikast og Tønder (med mange flere), der alle har haft - eller står til at miste - direkte forbindelser til/fra København.

Med uvenlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Er grundproblemet ikke at alle disse direkte tog skal / ville skulle klemmes ind på hovedstrækningen Kbh - Fredericia, og hvis ja, vil så ikke hovedstrækningsdubleringer som Kattegatforbindelsen og Fyn - Als forbindelsen (?) muliggøre flere direkte tog?

Citat fra: tgsen Dato 29/06-22, 20:46
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/06-22, 19:46
Citat fra: vestjyden Dato 29/06-22, 19:28https://folketidende.dk/artikel/nyt-pres-for-direkte-tog-nakskov-k%C3%B8benhavn

Når hun nu er i gang, hende ministeren, med at sortere i ønskerne om direkte tog til/fra København, skal hun ikke glemme Frederikshavn, Hjørring, Brønderslev, Thisted, Struer, Vemb, Ringkøbing, Skjern, Varde, Holstebro, Herning, Brande, Give, Skive, Viborg, Bjerringbro, Silkeborg, Ikast og Tønder (med mange flere), der alle har haft - eller står til at miste - direkte forbindelser til/fra København.

Med uvenlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Er grundproblemet ikke at alle disse direkte tog skal / ville skulle klemmes ind på hovedstrækningen Kbh - Fredericia, og hvis ja, vil så ikke hovedstrækningsdubleringer som Kattegatforbindelsen og Fyn - Als forbindelsen (?) muliggøre flere direkte tog?

Der anlægges ny dobbeltsporet jernbane på Vestfyn som skal tage sig af fjerntog, hvor de eksisterende tager sig af regionaltog

Mvh Vestjyden

Citat fra: tgsen Dato 29/06-22, 21:03
Citat fra: vestjyden Dato 29/06-22, 20:55
Citat fra: tgsen Dato 29/06-22, 20:46
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/06-22, 19:46
Citat fra: vestjyden Dato 29/06-22, 19:28https://folketidende.dk/artikel/nyt-pres-for-direkte-tog-nakskov-k%C3%B8benhavn

Når hun nu er i gang, hende ministeren, med at sortere i ønskerne om direkte tog til/fra København, skal hun ikke glemme Frederikshavn, Hjørring, Brønderslev, Thisted, Struer, Vemb, Ringkøbing, Skjern, Varde, Holstebro, Herning, Brande, Give, Skive, Viborg, Bjerringbro, Silkeborg, Ikast og Tønder (med mange flere), der alle har haft - eller står til at miste - direkte forbindelser til/fra København.

Med uvenlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Er grundproblemet ikke at alle disse direkte tog skal / ville skulle klemmes ind på hovedstrækningen Kbh - Fredericia, og hvis ja, vil så ikke hovedstrækningsdubleringer som Kattegatforbindelsen og Fyn - Als forbindelsen (?) muliggøre flere direkte tog?

Der anlægges ny dobbeltsporet jernbane på Vestfyn som skal tage sig af fjerntog, hvor de eksisterende tager sig af regionaltog
Med al respekt, det besvarer da ingen af mine spørgsmål.

Det kommer vel til at tage noget af flaskehalsen af mellem Kbh og Fredericia?

Mvh Vestjyden

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/06-22, 19:46
Citat fra: vestjyden Dato 29/06-22, 19:28https://folketidende.dk/artikel/nyt-pres-for-direkte-tog-nakskov-k%C3%B8benhavn

Når hun nu er i gang, hende ministeren, med at sortere i ønskerne om direkte tog til/fra København, skal hun ikke glemme Frederikshavn, Hjørring, Brønderslev, Thisted, Struer, Vemb, Ringkøbing, Skjern, Varde, Holstebro, Herning, Brande, Give, Skive, Viborg, Bjerringbro, Silkeborg, Ikast og Tønder (med mange flere), der alle har haft - eller står til at miste - direkte forbindelser til/fra København.

Med uvenlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hold nu op med dit vrøvl. Du ved jo godt, at der er rigtig mange, der pendler ind til København fra Nakskov og omegn, der vil få gavn af en opgradering, det potentielle behov vil du næppe kunne dokumentere fra de lokationer, du oplister

Bh
-ivar

Direkte tog Nakskov-København
Af andersj, Aalborg. 30/06-22, 01:03.
Så må Lokaltog jo få specialfremstillet en batteriversion af Coradia Stream der kan kobles bag på DSB's i Nykøbing F.

De batteritog man er igang med at indkøbe hos Lokaltog har ikke kapaciteten eller tophastigheden til at kunne blive indsat som hurtigtog til København. Man kan selvfølgelig koble 2-3 sammen og køre stoptog udenfor myldretiden, men hvem har gavn af det?

Anders


Citat >> DSB har selv set på mulighederne og konkluderede i 2018, at det ville kræve, at Lollandsbanen blev elektrificeret.<<

Har DSB ikke nogle tog, som kan køre på en ikke-elektrificeret strækning?


Citat >> Dermed er det ikke urealistisk, at der inden for de kommende 15 år kan køres med direkte tog mellem Nakskov og København - hvis ellers DSB er med på den.<<

Det må godt nok være en kompliceret opgave, eller også er DSB s.... ligeglad.


Citat fra: Sporhund Dato 30/06-22, 02:06Citat >> DSB har selv set på mulighederne og konkluderede i 2018, at det ville kræve, at Lollandsbanen blev elektrificeret.<<

Har DSB ikke nogle tog, som kan køre på en ikke-elektrificeret strækning?


Citat >> Dermed er det ikke urealistisk, at der inden for de kommende 15 år kan køres med direkte tog mellem Nakskov og København - hvis ellers DSB er med på den.<<

Det må godt nok være en kompliceret opgave, eller også er DSB s.... ligeglad.



DSB vil kun have elektriske lokomotiver og togsæt når de nye Coradia Stream togsæt er blevet leveret.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/06-22, 19:46
Citat fra: vestjyden Dato 29/06-22, 19:28https://folketidende.dk/artikel/nyt-pres-for-direkte-tog-nakskov-k%C3%B8benhavn

Når hun nu er i gang, hende ministeren, med at sortere i ønskerne om direkte tog til/fra København, skal hun ikke glemme Frederikshavn, Hjørring, Brønderslev, Thisted, Struer, Vemb, Ringkøbing, Skjern, Varde, Holstebro, Herning, Brande, Give, Skive, Viborg, Bjerringbro, Silkeborg, Ikast og Tønder (med mange flere), der alle har haft - eller står til at miste - direkte forbindelser til/fra København.

Med uvenlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Der er ingen grundt til at blive "hvis de må, hvorfor må vi så ikke"-jydefornærmet her. Det er to helt forskellige situationer driftsmæssigt, og derfor heller ikke overhovedet det samme problem.

For det første er trafikken fra Lolland præget af pendlertrafik mod København og resten af Sjælland. Daglige eller i hvert fald flere gange ugentlige brugere. Det gælder næppe fra Struer. Det var passagersynsvinklen.

Men vigtigere er at direkte tog til Nakskov kan indføres uden at der skal hverken samles og skilles undervejs eller indføres flere tog ind mod den kapacitetsudfordrede hovedbanegård i København. Det drejer sig simpelt hen om at forlænge eksisterende regionaltogsløb. Det kan klares ved at anskaffe batterimateriel. Temmelig enkelt, men måske alligevel ikke klogt. Det kommer jeg tilbage til.

Problemet på sidebanerne i Jylland er noget helt andet. Jylland har jernbanemæssigt form som en vifte, hvor baner fra hele halvøen samles i trekantsområdet og togene derfra skal videre ad samme bane mod Fyn og Sjælland/København. Det giver tre muligheder: Hvis folk skal have direkte tog, enten en kraftig forøgelse af antallet af tog over Fyn og ind til København, eller driftskobling, hvor banerne samles (Fredericia, Århus m.fl.). Alternativet er skift de samme steder.
Den første løsning er kapacitetsmæssig umulig og økonomisk ubæredygtig. Den anden blev brugt i mange år og selv med tog, der er designede til det, så tager det tid og er først og fremmest sårbart over for forsinkelser, når flere linjer skal samles. Den tredje giver - nå ja - skift. Med deraf følgende besvær og risiko for ikke at nå sin forbindelse.
'
Hvilken løsning der vælges er et politisk og økonomisk valg, men det har altså ikke det fjerneste at gøre med om man kan/skal køre direkte tog til Nakskov.

Problemet ved at køre til Nakskov (eller tilsvarende fx Nyk. Sj.) er i stedet om det giver tilstrækkelig belægning på yderstrækningerne i de meget større tog, som man vil komme til at køre med sammenlignet med i dag, og overkapacitet er dyrt. Man har det samme problem på flere andre "yderender" som fx Kalundborg, men det bliver værre, jo mindre by der ligger som yderste ankerpunkt.

Det er også spørgsmålet om det ville give meget bedre service til dem, der faktisk skal hele vejen Nakskov-Kbh. Det vil givet blive regionaltoget, som bliver forlænget, både fordi et kommende hurtigtog/IC-tog til Nykøbing nok vil køre videre mod Tyskland og fordi en betydelig del af de gennemgående passagerer fra Lolland skal til andre stationer på strækningen end København H. Så hvis man skal hele vejen ind, så er et veltimet skift til det gennemgående tog i Nykøbing formentlig hurtigere.

Citat fra: Niels Bak Dato  3/07-22, 19:36
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/06-22, 19:46
Citat fra: vestjyden Dato 29/06-22, 19:28https://folketidende.dk/artikel/nyt-pres-for-direkte-tog-nakskov-k%C3%B8benhavn

Når hun nu er i gang, hende ministeren, med at sortere i ønskerne om direkte tog til/fra København, skal hun ikke glemme Frederikshavn, Hjørring, Brønderslev, Thisted, Struer, Vemb, Ringkøbing, Skjern, Varde, Holstebro, Herning, Brande, Give, Skive, Viborg, Bjerringbro, Silkeborg, Ikast og Tønder (med mange flere), der alle har haft - eller står til at miste - direkte forbindelser til/fra København.

Med uvenlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Der er ingen grundt til at blive "hvis de må, hvorfor må vi så ikke"-jydefornærmet her. Det er to helt forskellige situationer driftsmæssigt, og derfor heller ikke overhovedet det samme problem.

For det første er trafikken fra Lolland præget af pendlertrafik mod København og resten af Sjælland. Daglige eller i hvert fald flere gange ugentlige brugere. Det gælder næppe fra Struer. Det var passagersynsvinklen.

Men vigtigere er at direkte tog til Nakskov kan indføres uden at der skal hverken samles og skilles undervejs eller indføres flere tog ind mod den kapacitetsudfordrede hovedbanegård i København. Det drejer sig simpelt hen om at forlænge eksisterende regionaltogsløb. Det kan klares ved at anskaffe batterimateriel. Temmelig enkelt, men måske alligevel ikke klogt. Det kommer jeg tilbage til.

Problemet på sidebanerne i Jylland er noget helt andet. Jylland har jernbanemæssigt form som en vifte, hvor baner fra hele halvøen samles i trekantsområdet og togene derfra skal videre ad samme bane mod Fyn og Sjælland/København. Det giver tre muligheder: Hvis folk skal have direkte tog, enten en kraftig forøgelse af antallet af tog over Fyn og ind til København, eller driftskobling, hvor banerne samles (Fredericia, Århus m.fl.). Alternativet er skift de samme steder.
Den første løsning er kapacitetsmæssig umulig og økonomisk ubæredygtig. Den anden blev brugt i mange år og selv med tog, der er designede til det, så tager det tid og er først og fremmest sårbart over for forsinkelser, når flere linjer skal samles. Den tredje giver - nå ja - skift. Med deraf følgende besvær og risiko for ikke at nå sin forbindelse.
'
Og så er der den løsning der opgiver at klemme alle øst-vest forbindelser ind på en enkelt bane og i stedet bygger nye, nemlig Kattegatforbindelse og Als-Fyn forbindelse, hvorefter alt kan køres som direkte forbindelser.

Citat fra: andersj Dato 30/06-22, 01:03De batteritog man er igang med at indkøbe hos Lokaltog har ikke kapaciteten eller tophastigheden til at kunne blive indsat som hurtigtog til København. Man kan selvfølgelig koble 2-3 sammen og køre stoptog udenfor myldretiden, men hvem har gavn af det?

Det kan de nu godt. De foreslåede køretider som DSB opererer med, kan godt overholdes med 160 km/t - især, da stationsopholdstiderne bliver noget kortere for Lokaltogs kommende togsæt.
Jeg vil umiddelbart tro, at fem-vogns Coradia Stream tog er lige lovlig store til driften på Lollandsbanen...
Til gengæld vil 2-3 sammenkoblede (måske flere) af Lokaltogs kommende batteritogsæt være oplagte til at håndtere myldretidsafgange direkte fra (alle) Lokalbanerne til København.

Lasse

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak