Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Godstogskapacitet på Øresundsforbindelsen
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5
Citat fra: tgsen Dato  8/07-22, 17:08
Citat fra: TWB Dato  8/07-22, 14:40
Citat fra: 1993matias Dato  8/07-22, 14:32
Citat fra: TWB Dato  8/07-22, 11:56[...]
En Ring 6 betyder jo at du kan risikere at køre den modsatte vej for at komme til Ring 6 station, så vente på tog og køre 2 stop for at skifte til ny S-tog og så køre ind mod centrum.
Her vil busser være en klar fordel som hurtigt kan bringe dig mellem de forskellige S-togslinier PÅ HELE S-togsnettet.
Det er sjovt, du siger det. For en del forbindelser er i dag hurtigere via Hovedbanen end via busser, der kører på tværs af fingrene. Selvom den tilbagelagte afstand måske er 1,5-2 gange længere via Hovedbanen. Betyder det så, at det er tosset at køre via Hovedbanen? Nej, for det er det hurtigste. Hvis det i fremtiden er hurtigere med Ring6-tog selvom det indebærer 1-2 skift, ja, så er der jo ikke noget, der taler for regionalbusser på tværs, vel?
Så er spørgsmålet hvorfor det er hurtigere?
Er det fordi der køre for få busser (ingen penge / for få afgange / ruter lagt af andre hensyn ende betjening af S-tog / for lille passagergrundlag).
Nej, det er fordi der ikke er en Ring 6.
CitatOg så skal man huske at placere man en godstogsrute indenfor yderpunkterne af nuværende S-togslinier - så vil en sådan komme igennem ganske mange bebyggede områder -
Men det gør man da ikke. Man gør således:
1 byg bane Farum - Gørløse, byg bane Nr. Herlev - Roskilde, trafiker dem med tog a la Gilleleje banen.
2 elektrificer og dobbeltspor Helsingør - Hillerød - Nr Herlev - Roskilde.
3 gør Farum - Frederiksværk til S-bane.

Således bliver hver bid tilstrækkelig overkommelig.
Citatområder som over de næste 40-50 år vil blive tiltagende udbygget.
Hvilket vil medføre klager over støjen.
Lidt ligesom dem i f.eks. Greve som idag føler sig generet af Køge Bugt motorvejen - men da de byggede deres hus i 70'erne - så kørte der nok kun 20% af den trafik som kører der i dag. Med andre ord - tænk langsigtet!
Det er en joke ikke? Hvorfor stoppede de overvejelser ikke Ny Køge Bugt bane?
1: Behovet for at komme på tværs mellem de forskellige S-togslinier er nok beskedent.
Derfor er der nok ikke kundeunderlag til hverken bus eller tog.
Ihvertfald på nuværende tidspunkt.
Om det kommer senere er da muligt.

2: Interessant at du vil sende x antal godstog hver time døgnet rundt gennem Hillerød by.
Held og lykke med det projekt!

3: Køgebanen.
Tja - du har helt klart ikke hørt om begrebet "transportkorridorer".

Men sjovt nok følger den nye Køge bane motorvejen på stort set hele strækningen.

Dermed begrænses støjgenerne- hvilket har været min pointe fra starten.

Noget du åbenlyst ikke prioritere.

Godstogskapacitet på Øresundsforbindelsen
Af tgsen. 8/07-22, 18:47.
Seneste redigering: 8/07-22, 18:51 af tgsen
Citat fra: TWB Dato  8/07-22, 18:12
Citat fra: tgsen Dato  8/07-22, 17:08
Citat fra: TWB Dato  8/07-22, 14:40
Citat fra: 1993matias Dato  8/07-22, 14:32
Citat fra: TWB Dato  8/07-22, 11:56[...]
En Ring 6 betyder jo at du kan risikere at køre den modsatte vej for at komme til Ring 6 station, så vente på tog og køre 2 stop for at skifte til ny S-tog og så køre ind mod centrum.
Her vil busser være en klar fordel som hurtigt kan bringe dig mellem de forskellige S-togslinier PÅ HELE S-togsnettet.
Det er sjovt, du siger det. For en del forbindelser er i dag hurtigere via Hovedbanen end via busser, der kører på tværs af fingrene. Selvom den tilbagelagte afstand måske er 1,5-2 gange længere via Hovedbanen. Betyder det så, at det er tosset at køre via Hovedbanen? Nej, for det er det hurtigste. Hvis det i fremtiden er hurtigere med Ring6-tog selvom det indebærer 1-2 skift, ja, så er der jo ikke noget, der taler for regionalbusser på tværs, vel?
Så er spørgsmålet hvorfor det er hurtigere?
Er det fordi der køre for få busser (ingen penge / for få afgange / ruter lagt af andre hensyn ende betjening af S-tog / for lille passagergrundlag).
Nej, det er fordi der ikke er en Ring 6.
CitatOg så skal man huske at placere man en godstogsrute indenfor yderpunkterne af nuværende S-togslinier - så vil en sådan komme igennem ganske mange bebyggede områder -
Men det gør man da ikke. Man gør således:
1 byg bane Farum - Gørløse, byg bane Nr. Herlev - Roskilde, trafiker dem med tog a la Gilleleje banen.
2 elektrificer og dobbeltspor Helsingør - Hillerød - Nr Herlev - Roskilde.
3 gør Farum - Frederiksværk til S-bane.

Således bliver hver bid tilstrækkelig overkommelig.
Citatområder som over de næste 40-50 år vil blive tiltagende udbygget.
Hvilket vil medføre klager over støjen.
Lidt ligesom dem i f.eks. Greve som idag føler sig generet af Køge Bugt motorvejen - men da de byggede deres hus i 70'erne - så kørte der nok kun 20% af den trafik som kører der i dag. Med andre ord - tænk langsigtet!
Det er en joke ikke? Hvorfor stoppede de overvejelser ikke Ny Køge Bugt bane?
1: Behovet for at komme på tværs mellem de forskellige S-togslinier er nok beskedent.
Hvorfor bygger de så Letbanen mellem Lyngby, Herlev og Glostrup?
CitatDerfor er der nok ikke kundeunderlag til hverken bus eller tog.
Flot argumentationskæde bygget på dit eget 'nok'.
CitatIhvertfald på nuværende tidspunkt.
Om det kommer senere er da muligt.
Arbejder du som politiker?
Citat2: Interessant at du vil sende x antal godstog hver time døgnet rundt gennem Hillerød by.
Held og lykke med det projekt!
Tak!
Flyover syd for, flyunder nord for Hillerød.
Citat3: Køgebanen.
Tja - du har helt klart ikke hørt om begrebet "transportkorridorer".
Pjat med dig. Jeg udnævner hermed Ring 6 til transportkorridor. Vi får nemlig også brug for motorvej den vej.
CitatMen sjovt nok følger den nye Køge bane motorvejen på stort set hele strækningen.

Dermed begrænses støjgenerne- hvilket har været min pointe fra starten.
Du vrøvler. Du kan ikke fjerne støj ved at erklære noget en korridor.
CitatNoget du åbenlyst ikke prioritere.
Men jeg har jo erklæret Ring 6 en korridor?

Citat fra: tgsen Dato  8/07-22, 18:47
Citat fra: TWB Dato  8/07-22, 18:12
Citat fra: tgsen Dato  8/07-22, 17:08
Citat fra: TWB Dato  8/07-22, 14:40
Citat fra: 1993matias Dato  8/07-22, 14:32
Citat fra: TWB Dato  8/07-22, 11:56[...]
En Ring 6 betyder jo at du kan risikere at køre den modsatte vej for at komme til Ring 6 station, så vente på tog og køre 2 stop for at skifte til ny S-tog og så køre ind mod centrum.
Her vil busser være en klar fordel som hurtigt kan bringe dig mellem de forskellige S-togslinier PÅ HELE S-togsnettet.
Det er sjovt, du siger det. For en del forbindelser er i dag hurtigere via Hovedbanen end via busser, der kører på tværs af fingrene. Selvom den tilbagelagte afstand måske er 1,5-2 gange længere via Hovedbanen. Betyder det så, at det er tosset at køre via Hovedbanen? Nej, for det er det hurtigste. Hvis det i fremtiden er hurtigere med Ring6-tog selvom det indebærer 1-2 skift, ja, så er der jo ikke noget, der taler for regionalbusser på tværs, vel?
Så er spørgsmålet hvorfor det er hurtigere?
Er det fordi der køre for få busser (ingen penge / for få afgange / ruter lagt af andre hensyn ende betjening af S-tog / for lille passagergrundlag).
Nej, det er fordi der ikke er en Ring 6.
CitatOg så skal man huske at placere man en godstogsrute indenfor yderpunkterne af nuværende S-togslinier - så vil en sådan komme igennem ganske mange bebyggede områder -
Men det gør man da ikke. Man gør således:
1 byg bane Farum - Gørløse, byg bane Nr. Herlev - Roskilde, trafiker dem med tog a la Gilleleje banen.
2 elektrificer og dobbeltspor Helsingør - Hillerød - Nr Herlev - Roskilde.
3 gør Farum - Frederiksværk til S-bane.

Således bliver hver bid tilstrækkelig overkommelig.
Citatområder som over de næste 40-50 år vil blive tiltagende udbygget.
Hvilket vil medføre klager over støjen.
Lidt ligesom dem i f.eks. Greve som idag føler sig generet af Køge Bugt motorvejen - men da de byggede deres hus i 70'erne - så kørte der nok kun 20% af den trafik som kører der i dag. Med andre ord - tænk langsigtet!
Det er en joke ikke? Hvorfor stoppede de overvejelser ikke Ny Køge Bugt bane?
1: Behovet for at komme på tværs mellem de forskellige S-togslinier er nok beskedent.
Hvorfor bygger de så Letbanen mellem Lyngby, Herlev og Glostrup?
CitatDerfor er der nok ikke kundeunderlag til hverken bus eller tog.
Flot argumentationskæde bygget på dit eget 'nok'.
CitatIhvertfald på nuværende tidspunkt.
Om det kommer senere er da muligt.
Arbejder du som politiker?
Citat2: Interessant at du vil sende x antal godstog hver time døgnet rundt gennem Hillerød by.
Held og lykke med det projekt!
Tak!
Flyover syd for, flyunder nord for Hillerød.
Citat3: Køgebanen.
Tja - du har helt klart ikke hørt om begrebet "transportkorridorer".
Pjat med dig. Jeg udnævner hermed Ring 6 til transportkorridor. Vi får nemlig også brug for motorvej den vej.
CitatMen sjovt nok følger den nye Køge bane motorvejen på stort set hele strækningen.

Dermed begrænses støjgenerne- hvilket har været min pointe fra starten.
Du vrøvler. Du kan ikke fjerne støj ved at erklære noget en korridor.
CitatNoget du åbenlyst ikke prioritere.
Men jeg har jo erklæret Ring 6 en korridor?
Vil du tages seriøst?

Få du bare overbevist nogle i Hillerød om at en flyover nord eller syd er en fantastisk løsning!

Og en transportkorridorer er nu engang noget som staten udpeger.

Igen - held og lykke med di Ring 6 transportkorridor.

Letbanen som bygges langs ring 3 ligger allerede på en stærkt trafikeret vejstrækning og så langt inde mod centrum af Hovedstadsområdet at der givet et helt andet kundegrundlag end der hvor du vil lave en Ring 6.

Og nej -støj fjernes ved ved at erklære en strækning en transportkorridor.

Men deraf følger nogle begrænsninger for bebyggelse og almindelige mennesker vil nemt kunne få oplyst at bo- og byggeplaner i et sådant område normalt ikke er muligt.

Det du vil er at støjplage sagesløse mennesker i et overvejende fredeligt område med unødvendig støj.

Dermed kan staten ende med et betragteligt erstatsningskrav hvis man påtvinger beboere en godstogsrute.
Når en område udoeges som transportkorridor så pålægges grundejerne ganske mange begrænsninger.
Men det er du vel også ligeglad med!


Jeg vælger ikke at citerer noget, da det er en stor mængde... Men jeg er også klart fortaler for ring 6, til persontog. Og så skulle det jo kun være enkeltsporet. Men skal gods også den vej så ja dobbeltspor. Men jeg kan ikke forstå din tro på manglende passagergrundlag... Det er nogle meget store byer, der har meget større passagergrundlag end mange andre strækninger der allerede har baner. Transport tiden bliver markant forbedret! Prøv at se vedhæftede kort. Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

I bil fra Roskilde til Hillerød foreslår den at køre ind omkring København og ud, Altså ind i den frygtelig tætte myldretidstrafik, så tiden holder ingen steder i myldretiden...

Laver man en bane, er der 30 km (fra Roskilde station, så reelt lidt mindre) og drejer op før trekroner, et stop i Himmelev, Jyllinge, Ølstykke, Slangerup, og så ind ved Gørløse... Så har man 7 stop på sin vej til Hillerød. 30 km ny bane og så delt fra Gørløse de sidste 10 km. Sammenligner man med en anden lokalbane fra Holbæk mod Nykøbing Sjælland så når man 40 km op af den tæt på Nr. Asmindrup, som så er 10. stop. Det tager 42 min... Jeg tænker man her fra Roskilde til Hillerød kan komme ned på 40 min. Hvert fald. Og fange nogle halvstore byområder som i dag ikke har god betjening. Det er hurtigere end bil uden for myldretid. Og din meget omtalte bus... Ja hvad siger den turen tager. Ja tager man rejseplanen tager den på mandag, ankomst kl. 8:00 1½ time!... Og det er ind over hovedbanegården. Finder man den præcise køreplan for 600S så er det fra Roskilde 6:33 og fremme 7:55... Altså 1 time og 22 min... Og et tog på 40 min... Det er da fuldstændig utænkeligt at toget ikke vil trække væsentlig flere passagerer ;) (Ironi kan forekomme)...

Nogle gange handler det også om at se nye muligheder. Skabe nye rejsemuligheder. Som arbejdssøgende bosat i Roskilde, ville man ikke kigge mod Hillerød for det er håbløst at komme dertil. Men er muligheden for dejlig nem transport, jo hvorfor ikke... Ligesom efter Øresundsbroen er kommet pendler danskere og svenskere over sundet for at arbejde, men det ville de jo ikke gøre før i samme omfang. Så det handler jo også om at se muligheder. Og der er bare væsentlig større byer på den strækning end der er på allerede eksisterende jernbaner i Danmark. Og ikke bare for Roskilde, men helt fra Køge ville man jo se mulighed for at pendle til Hillerød væsentlig hurtigere...

Køge - Roskilde mandag morgen tager 24 min... Lig dertil de 40. Så er du på en time og 4 min... Turen med s-tog tager 1 time og 27 min... Igen det ville give en mærkbar rejsetidsgevinst! Og nej måske ikke mange hele vejen, men mulighederne udvikles! Alle skal ikke ind over Hovedbanegården, det frigiver kapacitet til de øvrige der skal den vej og det giver fleksible muligheder ved nedbrud, uheld og meget andet.

Så jeg går også klart ind for Ring 6! Og der er virkelig ikke fordi man ligger sig klods af mange nordsjællandske rigmands kvarterer som du påstår. Det er meget åbent land og udkanten af byerne!

Du skal selvfølgelig have ret til din mening, men synes bare jeg også ville byde ind med argumenter. Jeg har tidligere tænkt denne tanke, og sammenligner man med omkostninger til Billundbanen. Så var den på knap 20 km og stod til 1 milliard... Nuvel det var nok billigt den gang, men siger vi så, vi skal have lidt flere stationer, vi skal have dobbeltspor og det er 30 km osv. Så er vi på 5 milliarder...

Jeg har ikke viden om hvor svært det er at få gods under øresund, og hvor langt ind det skal, så den debat vil jeg ikke ind i, men jeg er sikker på at gennemførelse af Østbanen der nu går til Roskilde, videre til Hillerød og derfra videre til Helsingør som den nuværende Hillerød - Helsingør ville blive en meget velbenytte lokal bane hele vejen. Og nej måske ikke mange der rejser igennem fra Faxe Ladeplads til Helsingør. Men det er jo heller ikke kun det den skal. Det er også de mange mellemstykker og rejser mellem faktisk en hel del store byer! Og så kæmpe kæmpe forbedringer i rejsetids gevinster. Og endda klart slå bil i myldretiden...

Synes det win-win hele vejen.


Citat fra: Frank Poulsen Dato  8/07-22, 20:11Jeg vælger ikke at citerer noget, da det er en stor mængde... Men jeg er også klart fortaler for ring 6, til persontog. Og så skulle det jo kun være enkeltsporet. Men skal gods også den vej så ja dobbeltspor. Men jeg kan ikke forstå din tro på manglende passagergrundlag... Det er nogle meget store byer, der har meget større passagergrundlag end mange andre strækninger der allerede har baner. Transport tiden bliver markant forbedret! Prøv at se vedhæftede kort. Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

I bil fra Roskilde til Hillerød foreslår den at køre ind omkring København og ud, Altså ind i den frygtelig tætte myldretidstrafik, så tiden holder ingen steder i myldretiden...

Laver man en bane, er der 30 km (fra Roskilde station, så reelt lidt mindre) og drejer op før trekroner, et stop i Himmelev, Jyllinge, Ølstykke, Slangerup, og så ind ved Gørløse... Så har man 7 stop på sin vej til Hillerød. 30 km ny bane og så delt fra Gørløse de sidste 10 km. Sammenligner man med en anden lokalbane fra Holbæk mod Nykøbing Sjælland så når man 40 km op af den tæt på Nr. Asmindrup, som så er 10. stop. Det tager 42 min... Jeg tænker man her fra Roskilde til Hillerød kan komme ned på 40 min. Hvert fald. Og fange nogle halvstore byområder som i dag ikke har god betjening. Det er hurtigere end bil uden for myldretid. Og din meget omtalte bus... Ja hvad siger den turen tager. Ja tager man rejseplanen tager den på mandag, ankomst kl. 8:00 1½ time!... Og det er ind over hovedbanegården. Finder man den præcise køreplan for 600S så er det fra Roskilde 6:33 og fremme 7:55... Altså 1 time og 22 min... Og et tog på 40 min... Det er da fuldstændig utænkeligt at toget ikke vil trække væsentlig flere passagerer ;) (Ironi kan forekomme)...

Nogle gange handler det også om at se nye muligheder. Skabe nye rejsemuligheder. Som arbejdssøgende bosat i Roskilde, ville man ikke kigge mod Hillerød for det er håbløst at komme dertil. Men er muligheden for dejlig nem transport, jo hvorfor ikke... Ligesom efter Øresundsbroen er kommet pendler danskere og svenskere over sundet for at arbejde, men det ville de jo ikke gøre før i samme omfang. Så det handler jo også om at se muligheder. Og der er bare væsentlig større byer på den strækning end der er på allerede eksisterende jernbaner i Danmark. Og ikke bare for Roskilde, men helt fra Køge ville man jo se mulighed for at pendle til Hillerød væsentlig hurtigere...

Køge - Roskilde mandag morgen tager 24 min... Lig dertil de 40. Så er du på en time og 4 min... Turen med s-tog tager 1 time og 27 min... Igen det ville give en mærkbar rejsetidsgevinst! Og nej måske ikke mange hele vejen, men mulighederne udvikles! Alle skal ikke ind over Hovedbanegården, det frigiver kapacitet til de øvrige der skal den vej og det giver fleksible muligheder ved nedbrud, uheld og meget andet.

Så jeg går også klart ind for Ring 6! Og der er virkelig ikke fordi man ligger sig klods af mange nordsjællandske rigmands kvarterer som du påstår. Det er meget åbent land og udkanten af byerne!

Du skal selvfølgelig have ret til din mening, men synes bare jeg også ville byde ind med argumenter. Jeg har tidligere tænkt denne tanke, og sammenligner man med omkostninger til Billundbanen. Så var den på knap 20 km og stod til 1 milliard... Nuvel det var nok billigt den gang, men siger vi så, vi skal have lidt flere stationer, vi skal have dobbeltspor og det er 30 km osv. Så er vi på 5 milliarder...

Jeg har ikke viden om hvor svært det er at få gods under øresund, og hvor langt ind det skal, så den debat vil jeg ikke ind i, men jeg er sikker på at gennemførelse af Østbanen der nu går til Roskilde, videre til Hillerød og derfra videre til Helsingør som den nuværende Hillerød - Helsingør ville blive en meget velbenytte lokal bane hele vejen. Og nej måske ikke mange der rejser igennem fra Faxe Ladeplads til Helsingør. Men det er jo heller ikke kun det den skal. Det er også de mange mellemstykker og rejser mellem faktisk en hel del store byer! Og så kæmpe kæmpe forbedringer i rejsetids gevinster. Og endda klart slå bil i myldretiden...

Synes det win-win hele vejen.
Nu har udgangspunkt været svensk ønske om en forbindelse mere for primært at sikre godstrafikken.

Heraf var en linjeføring ved Helsingør.
Men de fremlagte planer her har alene været for persontog.

Nogle synes så at det fantastisk med gods og en ring 6.

Jeg er ikke uenig i at en ring 6 på et tidspunkt kan være interessant for persontrafik.
Hvorvidt en ring 6 indeholdende en motorvej giver mening - det hat nok lange udsigter.

Men en dobbeltsporet godsbane gennem Hillerød eller lige udenom og gennem et ellers fredeligt Nordsjælland for blot at få nogle småpenge fra Sverige og efterfølgende stå med kapacitetsproblemer på Roskilde-Ringsted banen virker ikke velovervejet.

Ej heller at en tunnel til godstog ved Helsingør givet bliver 7-8 km lang og dermed en del dyrere end den foreslåede forbindelse til persontog.

Så lad os holde fokus på hvor en godstogsrute bedst og i længden billigst kan placeres.

Og jeg nægter at tro en sænketunnel med 2 rør til jernbane og en til service kan koste lige så meget pr. Km som tunnel ved Femernforbindelsen gør.

Den udgår max 40% i bredden af den ved Femernforbindelsen og må derfor kræver meget mindre stål og beton samt udgravning.


[/quote]
Nu har udgangspunkt været svensk ønske om en forbindelse mere for primært at sikre godstrafikken.

Heraf var en linjeføring ved Helsingør.
Men de fremlagte planer her har alene været for persontog.

Nogle synes så at det fantastisk med gods og en ring 6.

Jeg er ikke uenig i at en ring 6 på et tidspunkt kan være interessant for persontrafik.
Hvorvidt en ring 6 indeholdende en motorvej giver mening - det hat nok lange udsigter.

Men en dobbeltsporet godsbane gennem Hillerød eller lige udenom og gennem et ellers fredeligt Nordsjælland for blot at få nogle småpenge fra Sverige og efterfølgende stå med kapacitetsproblemer på Roskilde-Ringsted banen virker ikke velovervejet.

Ej heller at en tunnel til godstog ved Helsingør givet bliver 7-8 km lang og dermed en del dyrere end den foreslåede forbindelse til persontog.

Så lad os holde fokus på hvor en godstogsrute bedst og i længden billigst kan placeres.

Og jeg nægter at tro en sænketunnel med 2 rør til jernbane og en til service kan koste lige så meget pr. Km som tunnel ved Femernforbindelsen gør.

Den udgår max 40% i bredden af den ved Femernforbindelsen og må derfor kræver meget mindre stål og beton samt udgravning.
[/quote]


Men jeg synes stadig at det bare er kombi win at få godstog med den vej uden om Kbh og uden om Malmø. og hvis svenskerne vil betale en stor del af kagen gavner det også vores lokaltrafik. Men som sagt, du skal have lov til din mening og synspunkt. Jeg ser bare ikke en fordel ved de andre tunneller der har været nævnt, selvom de som du siger måske ikke er så dyre. Ved Ring 6 får man flyttet dem meget længere ud og belaster ikke de centrale afsnit. Og nu husker jeg ikke navne på hvem der har sagt hvad, men tunnel til Stevns vil give meget mere landarbejde hvor gevinsten for lokaltrafik ikke er til stede. Ind ved Greve er foreslået, ja så er man på ny bane forholdsvis hurtigt. Men man vinder ikke noget persontrafikmæssigt, og det er meget lange tunneller at lave kun for gods. Så ja selvom man måske skal længere ind i landet før man får godstog op ved Helsingør, så vinder landarbejdet i mine øjne bare så meget mere ved at udnytte det i en større sammenhæng. Det er jo ikke højhastighedsbane man skal bygge, så godstogene vil fint kunne følge med. Ser bare ikke Nordsjælland så meget mere fredeligt end så mange andre steder og forstår ikke den angst for dette. Og man kommer bare ikke tæt på så mange borgere som du giver udtryk for, som JEG ser det hvert fald.



Nu har udgangspunkt været svensk ønske om en forbindelse mere for primært at sikre godstrafikken.

Heraf var en linjeføring ved Helsingør.
Men de fremlagte planer her har alene været for persontog.

Nogle synes så at det fantastisk med gods og en ring 6.

Jeg er ikke uenig i at en ring 6 på et tidspunkt kan være interessant for persontrafik.
Hvorvidt en ring 6 indeholdende en motorvej giver mening - det hat nok lange udsigter.

Men en dobbeltsporet godsbane gennem Hillerød eller lige udenom og gennem et ellers fredeligt Nordsjælland for blot at få nogle småpenge fra Sverige og efterfølgende stå med kapacitetsproblemer på Roskilde-Ringsted banen virker ikke velovervejet.

Ej heller at en tunnel til godstog ved Helsingør givet bliver 7-8 km lang og dermed en del dyrere end den foreslåede forbindelse til persontog.

Så lad os holde fokus på hvor en godstogsrute bedst og i længden billigst kan placeres.

Og jeg nægter at tro en sænketunnel med 2 rør til jernbane og en til service kan koste lige så meget pr. Km som tunnel ved Femernforbindelsen gør.

Den udgår max 40% i bredden af den ved Femernforbindelsen og må derfor kræver meget mindre stål og beton samt udgravning.
[/quote]


Men jeg synes stadig at det bare er kombi win at få godstog med den vej uden om Kbh og uden om Malmø. og hvis svenskerne vil betale en stor del af kagen gavner det også vores lokaltrafik. Men som sagt, du skal have lov til din mening og synspunkt. Jeg ser bare ikke en fordel ved de andre tunneller der har været nævnt, selvom de som du siger måske ikke er så dyre. Ved Ring 6 får man flyttet dem meget længere ud og belaster ikke de centrale afsnit. Og nu husker jeg ikke navne på hvem der har sagt hvad, men tunnel til Stevns vil give meget mere landarbejde hvor gevinsten for lokaltrafik ikke er til stede. Ind ved Greve er foreslået, ja så er man på ny bane forholdsvis hurtigt. Men man vinder ikke noget persontrafikmæssigt, og det er meget lange tunneller at lave kun for gods. Så ja selvom man måske skal længere ind i landet før man får godstog op ved Helsingør, så vinder landarbejdet i mine øjne bare så meget mere ved at udnytte det i en større sammenhæng. Det er jo ikke højhastighedsbane man skal bygge, så godstogene vil fint kunne følge med. Ser bare ikke Nordsjælland så meget mere fredeligt end så mange andre steder og forstår ikke den angst for dette. Og man kommer bare ikke tæt på så mange borgere som du giver udtryk for, som JEG ser det hvert fald.
[/quote]

Hvor meget ror du svenskerne vil betale for en dansk jernbaneforbindelse fra Helsingør til Roskilde?
Især hvis den også har persontogstrafik?

Og området i Skåne fra Helsingborg til Malmø har allerede dobbeltspor og lettere mulighed for udvidelse end anlæggelse af ny bane i Nordsjælland.
Ydermere følger jernbanen fra Helsingborg ivstort omfang E6 mod Malmø og den kan rigtig mange steder relativ nemt udvides med et ellerc2 spor.

Så hvorfor have en godsbane i Nordsjælland?

Hvis behovet er der for persontog mellem Roskilde og Hillerød så byg en enkeltsporet bane med mulighed for senere udvidelse.

Uanset hvad så støjer godstog som kører 24/7 døgnet rundt.
Så hvorfor belaste flere end højst nødvendigt?

Det meste af diskussionen går på en forventning om stor stigning i godstrafikken - måske en fordobling. Men hvorfor skulle godstrafikken stige så voldsomt? Befolkningstallet bliver jo ikke fordoblet. Vi har høstet store gevinster ved globaliseringen, men verden ændrer sig, og nu er der en udvikling mod genbrug, produktion nær forbrugerne, mindre energiforbrug. Ikke noget, som genererer mere godstrafik. Jeg forestiller mig ikke, at godstrafikken ligefrem vil begynde at falde i de kommende år, men en fordobling? Næppe?

Citat fra: TWB Dato  8/07-22, 21:01[...]
Uanset hvad så støjer godstog som kører 24/7 døgnet rundt.
Så hvorfor belaste flere end højst nødvendigt?
jeg har altså svært ved at følge din argumentation. Skulle man have bygget Femernforbindelsen kun til passagertog? For de stakkels sydsjællendere får jo godstog døgnet rundt i baghaven igen - for ikke at tale om dem i Tyskland, der slet ikke havde bedt om en ny bane med godstog.

Hvad med højhastighedsbane på Vestfyn? Motorvej rundt om Herning eller op til Hirtshals? Hvad med nye baner i Østjylland?

Hvorfor er det beboerne i sydsverige, der absolut skal bøde for manglende kapacitet, og hvorfor er det et af de store argumenter for at lægge alt i sydsverige og ikke udnytte synergieffekterne ved en godsbane i "Ring 6"? Hvad har svenskerne gjort dig?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: TWB Dato  8/07-22, 19:07
Citat fra: tgsen Dato  8/07-22, 18:47
Citat fra: TWB Dato  8/07-22, 18:12
Citat fra: tgsen Dato  8/07-22, 17:08
Citat fra: TWB Dato  8/07-22, 14:40
Citat fra: 1993matias Dato  8/07-22, 14:32
Citat fra: TWB Dato  8/07-22, 11:56[...]
En Ring 6 betyder jo at du kan risikere at køre den modsatte vej for at komme til Ring 6 station, så vente på tog og køre 2 stop for at skifte til ny S-tog og så køre ind mod centrum.
Her vil busser være en klar fordel som hurtigt kan bringe dig mellem de forskellige S-togslinier PÅ HELE S-togsnettet.
Det er sjovt, du siger det. For en del forbindelser er i dag hurtigere via Hovedbanen end via busser, der kører på tværs af fingrene. Selvom den tilbagelagte afstand måske er 1,5-2 gange længere via Hovedbanen. Betyder det så, at det er tosset at køre via Hovedbanen? Nej, for det er det hurtigste. Hvis det i fremtiden er hurtigere med Ring6-tog selvom det indebærer 1-2 skift, ja, så er der jo ikke noget, der taler for regionalbusser på tværs, vel?
Så er spørgsmålet hvorfor det er hurtigere?
Er det fordi der køre for få busser (ingen penge / for få afgange / ruter lagt af andre hensyn ende betjening af S-tog / for lille passagergrundlag).
Nej, det er fordi der ikke er en Ring 6.
CitatOg så skal man huske at placere man en godstogsrute indenfor yderpunkterne af nuværende S-togslinier - så vil en sådan komme igennem ganske mange bebyggede områder -
Men det gør man da ikke. Man gør således:
1 byg bane Farum - Gørløse, byg bane Nr. Herlev - Roskilde, trafiker dem med tog a la Gilleleje banen.
2 elektrificer og dobbeltspor Helsingør - Hillerød - Nr Herlev - Roskilde.
3 gør Farum - Frederiksværk til S-bane.

Således bliver hver bid tilstrækkelig overkommelig.
Citatområder som over de næste 40-50 år vil blive tiltagende udbygget.
Hvilket vil medføre klager over støjen.
Lidt ligesom dem i f.eks. Greve som idag føler sig generet af Køge Bugt motorvejen - men da de byggede deres hus i 70'erne - så kørte der nok kun 20% af den trafik som kører der i dag. Med andre ord - tænk langsigtet!
Det er en joke ikke? Hvorfor stoppede de overvejelser ikke Ny Køge Bugt bane?
1: Behovet for at komme på tværs mellem de forskellige S-togslinier er nok beskedent.
Hvorfor bygger de så Letbanen mellem Lyngby, Herlev og Glostrup?
CitatDerfor er der nok ikke kundeunderlag til hverken bus eller tog.
Flot argumentationskæde bygget på dit eget 'nok'.
CitatIhvertfald på nuværende tidspunkt.
Om det kommer senere er da muligt.
Arbejder du som politiker?
Citat2: Interessant at du vil sende x antal godstog hver time døgnet rundt gennem Hillerød by.
Held og lykke med det projekt!
Tak!
Flyover syd for, flyunder nord for Hillerød.
Citat3: Køgebanen.
Tja - du har helt klart ikke hørt om begrebet "transportkorridorer".
Pjat med dig. Jeg udnævner hermed Ring 6 til transportkorridor. Vi får nemlig også brug for motorvej den vej.
CitatMen sjovt nok følger den nye Køge bane motorvejen på stort set hele strækningen.

Dermed begrænses støjgenerne- hvilket har været min pointe fra starten.
Du vrøvler. Du kan ikke fjerne støj ved at erklære noget en korridor.
CitatNoget du åbenlyst ikke prioritere.
Men jeg har jo erklæret Ring 6 en korridor?
Vil du tages seriøst?
Hvem er det det er så nødvendigt at jeg bliver taget seriøst af?
CitatFå du bare overbevist nogle i Hillerød om at en flyover nord eller syd er en fantastisk løsning!
Der er vist allerede nogen i tråden.
CitatOg en transportkorridorer er nu engang noget som staten udpeger.
L'etat c'est moi, sagde han.
CitatIgen - held og lykke med di Ring 6 transportkorridor.
Mange tak.
CitatLetbanen som bygges langs ring 3 ligger allerede på en stærkt trafikeret vejstrækning og så langt inde mod centrum af Hovedstadsområdet at der givet et helt andet kundegrundlag end der hvor du vil lave en Ring 6.
Der findes strækninger med mere trafik end Ring6 får.
CitatOg nej -støj fjernes ved ved at erklære en strækning en transportkorridor.
Nåda!
CitatMen deraf følger nogle begrænsninger for bebyggelse og almindelige mennesker vil nemt kunne få oplyst at bo- og byggeplaner i et sådant område normalt ikke er muligt.

Det du vil er at støjplage sagesløse mennesker i et overvejende fredeligt område med unødvendig støj.
Nemlig. Jeg er en grusom type.
CitatDermed kan staten ende med et betragteligt erstatsningskrav hvis man påtvinger beboere en godstogsrute.
Når en område udoeges som transportkorridor så pålægges grundejerne ganske mange begrænsninger.
Men det er du vel også ligeglad med!
Jeg synes beboerne burde være glade over at bidrage til at øge Danmarks økonomi og geopolitiske stilling.

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato  8/07-22, 22:33Det meste af diskussionen går på en forventning om stor stigning i godstrafikken - måske en fordobling. Men hvorfor skulle godstrafikken stige så voldsomt? Befolkningstallet bliver jo ikke fordoblet. Vi har høstet store gevinster ved globaliseringen, men verden ændrer sig, og nu er der en udvikling mod genbrug, produktion nær forbrugerne, mindre energiforbrug. Ikke noget, som genererer mere godstrafik. Jeg forestiller mig ikke, at godstrafikken ligefrem vil begynde at falde i de kommende år, men en fordobling? Næppe?
Måske læs denne rapport:

https://www.railfreight.com/railfreight/2020/12/11/rail-freight-transport-at-the-centre-of-europes-mobility-strategy/?gdpr=accept

Citat fra: 1993matias Dato  8/07-22, 22:40
Citat fra: TWB Dato  8/07-22, 21:01[...]
Uanset hvad så støjer godstog som kører 24/7 døgnet rundt.
Så hvorfor belaste flere end højst nødvendigt?
jeg har altså svært ved at følge din argumentation. Skulle man have bygget Femernforbindelsen kun til passagertog? For de stakkels sydsjællendere får jo godstog døgnet rundt i baghaven igen - for ikke at tale om dem i Tyskland, der slet ikke havde bedt om en ny bane med godstog.

Hvad med højhastighedsbane på Vestfyn? Motorvej rundt om Herning eller op til Hirtshals? Hvad med nye baner i Østjylland?

Hvorfor er det beboerne i sydsverige, der absolut skal bøde for manglende kapacitet, og hvorfor er det et af de store argumenter for at lægge alt i sydsverige og ikke udnytte synergieffekterne ved en godsbane i "Ring 6"? Hvad har svenskerne gjort dig?
Svenskerne har ikke gjort mig noget.

Men de har en "trafikkorridor allerede fra Helsingborg til Malmø.
Så du kan vende spørgsmålet om hvad nordsjællænderne har gjort svenskerne siden de skal belastes med godstog.

Fehmern-forbindelsen er bygget til både person- og godstog og når det går op for naboerne til Sydbanen efter 2030 - så kommer der givet klager over støjen.

Så hvorfor plage endnu flere og få endnu flere som bliver syge og ældes tidligere grundet unødig støj.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/stort-dansk-studie-stoej-fra-trafik-og-jernbane-giver-markant-hoejere-risiko-demens

https://mst.dk/luft-stoej/stoej/trafikstoej/trafikstoej-og-sundhed/


At begrænse støj fra jernbane er heller ikke billigt -som nogle åbenbart mener.

Læs denne rapport:

https://www.railtech.com/policy/2021/03/01/uic-costs-of-reducing-railway-noise-could-hinder-modal-shift/?gdpr=accept

Tgsen

Du vil åbenlyst ikke være seriøs når du svarer.
Det giver derfor ikke mening at fortsætte dialogen med dig.
Hav en god weekend.

Citat fra: TWB Dato  9/07-22, 08:44Tgsen

Du vil åbenlyst ikke være seriøs når du svarer.
Det giver derfor ikke mening at fortsætte dialogen med dig.
Hav en god weekend.
Jeg har ikke i flere år haft en seriøs dialog med ham.. Han er mere interesseret i egne ideer end at behandle mere seriøse planer.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak