Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Hjælp til togfilm!
Hjælp til togfilm!
Af SaraPrahl. 7/07-22, 09:57.
Kære kyndige tog-entusiaster

På Det Danske Filminstitut er vi ved at lægge de første skinner til et stort tema om tog på film på hjemmesiden www.danmarkpaafilm.dk og i biografen Cinemateket i Kbh :D For at det bliver rigtig godt, har jeg brug for hjælp fra jer. Derfor ville jeg høre om to ting:

1. Hvilke togfilm (altså film, hvor tog spiller en vigtig rolle) kunne I tænke jer at se/gense i biografen?

2. Har I nogen gode bud på kulturpersoner, entusiaster, eksperter, andre som kunne være gode oplægsholdere til et togfilms-arrangement? Og som I kunne have lyst til at komme og se? Det kunne f.eks. være nogen, som ved meget om netop sammenspillet mellem tog og film, eller nogen, der kunne deltage i en debat omkring klima og tog eller noget helt tredje.

Her er en liste over film og arrangementer, vi på nuværende tidspunkt overvejer:

 - Toget (The Train) (1964)
 - Mordet i Orient-ekspressen (1974) - evt. med oplæg om Agatha Christie
 - The Polar Express (2004: - til børnene!
 - Snowpiercer (2013) - evt. med debat om klima og tog!
 - Visning af NRK tog-tv - med oplæg om slow cinema
 - Arkivfilm fra www.danmarkpaafilm.dk - gamle kampagnefilm fra DSB, private optager m.m. med oplæg om filmene og jernbanens historie
 - Train to Busan (2016)
 - Natekspressen (1942)
 - Olsen-banden på sporet (1975)
 - Runaway Train (1985)
 - The Great Train Robbery (1979)
 - Night Train to Lisbon (2013) - evt med intro om Pascal Mercier
 - Kupe nr. 6 (2021)
 - Unstoppable (2010) - evt med oplæg om toglyd på film ved Peter Albrechtsen

Mulige dokumentarer:
 - Her er banerne (1948)
 - Night Mail (1936)
 - Notater fra Kina (1987)

Bh
Sara Prahl



Hjælp til togfilm!
Af esni. 7/07-22, 10:10.
Har i ikke overset et par klassikere?

- Generalen med Buster Keaton
- Menneskedyret

Eskild

Hjælp til togfilm!
Af LM94. 7/07-22, 10:19.
Eller de her gode klassikerer:

Lyntoget fra 1951
Spøgelsestoget fra 1972

Måske ikke så meget en film, men denne har jeg selv altid haft en fornøjelse af at gense:

Her er Banerne fra 1948


Hjælp til togfilm!
Af vestjyden. 7/07-22, 10:50.
The railway man (2013)

Mvh Vestjyden

Hjælp til togfilm!
Af Jakobsen. 7/07-22, 10:57.
Citat fra: SaraPrahl Dato  7/07-22, 09:57- Visning af NRK tog-tv - med oplæg om slow cinema

Var det NRK der startede den trend?
DR har lavet opfølger med flere danske strækninger. Der også en del "førerumsvideoer" på Youtube.
Og NRK har vist lavet omfølgning med sejltur langs Norge.

Hader når en af de film stjæler min tid.

Jakobsen

Hjælp til togfilm!
Af Baumann, Hjordkær. 7/07-22, 11:14.
Seneste redigering: 7/07-22, 11:20 af Baumann
Von Ryans Express
fra 1965 med Frank Sinatra
Kapring af tysk fangetransport, hvor de alliered forsøger at flygte med jernbane fra Italien til Schweiz.

Under Siege 2
fra 1995 med Steven Seagal ( dengang hvor han lavede nogle gode film )

Station Agent
fra 2003 med Peter Dinklage

Hjælp til togfilm!
Af YBS, Greve. 7/07-22, 11:35.
Europa af Lars von Trier.

Flemming

Hjælp til togfilm!
Af Niels Munch. 7/07-22, 11:44.
Der er sikkert et par mere, som endnu ikke er blevet nævnt, at finde her: https://www.eisenbahn-im-film.de/eif1.htm .

M.v.h.
Niels

Hjælp til togfilm!
Af RasmusD. 7/07-22, 11:52.
Jeg husker at have set Chicago Expressen (org. titel Silver Streak) som barn med stor begejstring, men om den også er god med voksne øjne tør jeg ikke sige.

Wikke og Rasmussen lavede engang en dokumentar (eller måske nærmere end reklamefilm?) om Sølvpilen, der er meget stemningsfuld.

Hjælp til togfilm!
Af Leif Jørgensen, Hedehusene. 7/07-22, 13:17.
The Titfield Thunderbolt
Britisk komediefilm fra 1953. En sidebane skal nedlægges, men en flok lokale indbyggere får lov at drive den selv som forsøg. De får dog modstand af et privat busselskab.

Farvel til dampen
Dansk dokumentarfilm fra 1968. Klargøring på maskindepot og stemning på station ved afrejse. Præsentation af damplokomotiver generelt og en række af DSB's typer.

Vi mødes under uret
Dansk dokumentarfilm fra 1958. Folk, steder og miljøer på Københavns Hovedbanegård dag og nat.

Djævelens jernbane
Dansk dokumentarfilm fra 1997. Anlæggelsen af en jernbane til transport af gummi gennem Brasiliens regnskov der kostede 10.000 livet.

Go'nattog
Dansk reportagefilm fra 1997. Medarbejdere og passagerer på et nattog på Frederikshavn til København kort før den indenrigs drift med nattog ophørte.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Hjælp til togfilm!
Af Kenkari. 8/07-22, 23:14.
Jeg kan tilføje Atomic Train fra 1999.

Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm
Følg min arbejdsdag som lokomotivfører: https://www.instagram.com/kennystog/?hl=da

Hjælp til togfilm!
Af walther. 10/07-22, 11:18.
Zugvögel ... Einmal nach Inari ("Trains'n'Roses", "Train Birds", 1998)
Hannes is a beer-truck driver in Dortmund. His biggest dream is to win the first prize at the International Time-Table Contest in Inari (Finland). When his new boss cancels his extra holidays to go there, Hans goes mad... On his journey to Finland by train, followed by the police, he meets lot of folks and the love of his life.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak