Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hjallese juli 2022.
Gå ned Sider:[1] 2
Hjallese juli 2022.
Af D 826. 11/07-22, 09:55.
Jeg var et tur i Hjallese i sidste uge. Jeg ville gerne se, hvordan overgangen mellem "sporvogn" og tog var. Det må siges. at det var let at skifte på denne station. Det var ikke lavet, som det rod, der er lavet på Flintholm og Ny Ellebjerg i København, hvor man går "flere kilometer", og skal op og ned af trapper (i flere tilfælde flere). Eneste anke er, at et fint foto af "sporvogn" og tog samme ikke rigtigt er muligt. ;)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hjallese juli 2022 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hjallese juli 2022 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hjallese juli 2022 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hjallese retning mod Fruens Bøge juli 2022 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hjallese set mod Højby juli 2022 (kh).

Hilsner Keld

Hjallese juli 2022.
Af Niels Munch. 11/07-22, 10:40.
Tak for fine fotos, Keld.

Det burde være muligt oppe fra fodgængerbroen at fotografere i retning mod Ringe, med sporvogn og et afgående eller ankommende tog til/fra Ringe, og således "få det hele på én gang".

Det lykkedes ikke for mig tidligere i år, da der "kun" var prøvedrift på Letbanen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Odense Letbane, testkørsel, sæt 09 mod Tarup på Hjallese Station, 25.03.2022 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Hjallese juli 2022.
Af ChrBrun. 11/07-22, 12:40.
Det lykkedes fint for mig d. 31.05. at få et billede af begge togtyper. (Det er måske sværere hvis man vil have dem begge ved perron)

Christian Brun

Hjallese juli 2022.
Af D 826. 11/07-22, 12:54.
Hej Niels og Christian

Tak for svarerne. Jeg ville gerne kunne se begge transportmidler ved perron, her er der et problem.

Hilsner Keld

Hjallese juli 2022.
Af Petteri. 11/07-22, 17:14.
Hvordan kommer "busterminalen" til at ligge i forhold til de nuværende perroner. Den 31.juli begynder en nogle busser at betjene Hjallese St., men spørgsmålet er, om busserne holder på Vinkelvej, eller lige ved letbane og tog?

Hjallese juli 2022.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/07-22, 23:11.
Busterminalen bliver på Vinkelvej således at al skifte mellem spor- og vejbaserede transportmidler kommer til at foregå hen over gangbroen.

To buslinjer får niveaukrydsning med jernbanen hvilket kunne antages at kræve et pænt tillæg til køreplanerne aht. til den tid der skal holdes for banetrafikken.

Det vil dog være muligt for bustrafikken at undgå banekrydsning hvis ruternes "haler" byttes om og den ene buslinje køres ad Stationsvej isf. Vinkelvej og holdes "rent" på østsiden og den anden holdes på vestsiden af banen. Tiden vil vise om en sådan ændring bliver nødvendig.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hjallese juli 2022.
Af Petteri. 12/07-22, 13:40.
Tak for info, Per.

Det bliver spændende at se, hvordan trafiktallene ser ud, både på bus, tog og letbane, når busserne er kommet ind i ny køreplan og sommerferien er slut.

Hjallese juli 2022.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/07-22, 14:26.
Desværre var min info forkert.  :-[

Det korrekte vil blive 3 bylinjer og 2 regionale linjer gennem Hjallese. Alle skal passere en overkørsel på banen i niveau. Lad os nu se hvordan det går.

Nye busruter

Jeg havde dels svaret ud fra en ældre busplansskitse og dels "lukkede" rettefristen før jeg regnede med det.

En grundliggende udfordring med Hjallese vil stadig være at køretiden mellem Fruens Bøge og Højby stationer er for kort til at alle tog kan nå at standse i Hjallese der ligger midt imellem.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hjallese juli 2022.
Af nrk. 13/07-22, 16:03.
det virker desværre ret tydeligt at man har planlagt og i gangsat letbanen og så efterfølgende har syntes det var en god idé at flytte busser forbi hjallelse station.

i bund og grund er det en fin idé, det skal vise sig om det bliver til en god idé da bus linjerne får forøget transport tid. f.eks busser mellem højby og Odense banegård fra nuværende 31min til 41min i nye bus net.

man skulle fra starten af have eksproprieret grund fra den nedlagte virksomhed på stationsvej og etableret vigespor ved hjallelse st - evt 2 spor  på en kortere strækning omkring højby-hjallelse-fruens bøge-odense sygehus.

så kunne man også have lavet bus stoppet på den rigtige side af både letbane og Svendborg toget, på stationsvej.

men nu er den tidligere grund købt og bliver til ét stort boligområde. så det der står tilbage er lidt en hovsa løsning, hvor idéen måske er god men det er eksekveringen ikke.


Hjallese juli 2022.
Af Niels Munch. 23/07-22, 07:29.
Citat fra: D 826 Dato 11/07-22, 12:54Hej Niels og Christian

Tak for svarerne. Jeg ville gerne kunne se begge transportmidler ved perron, her er der et problem.

Hilsner Keld

Her holder begge transportmidler de facto ved hver sin perron :D :

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Uidentificeret letbanetog og AR 3072 mod Odense, Hjallese 22.07.2022 (nm).

M.v.h.
Niels


Hjallese juli 2022.
Af KKLD. 23/07-22, 23:43.
Citat fra: D 826 Dato 11/07-22, 09:55Jeg var et tur i Hjallese i sidste uge. Jeg ville gerne se, hvordan overgangen mellem "sporvogn" og tog var. Det må siges. at det var let at skifte på denne station. Det var ikke lavet, som det rod, der er lavet på Flintholm og Ny Ellebjerg i København, hvor man går "flere kilometer", og skal op og ned af trapper (i flere tilfælde flere). Eneste anke er, at et fint foto af "sporvogn" og tog samme ikke rigtigt er muligt. ;)

Hvordan kunne det have laves bedre i Flintholm og Ny Ellebjerg og hvad mener du at man har lært af det mere præcist end at man ikke skal gå lige så meget op og ned med letbanen i Odense?
Når jeg betragter Flintholm og Ny Ellebjerg kunne jeg ikke lige forestille mig hvordan det kunne gøres smartere.

Hjallese juli 2022.
Af steenth. 24/07-22, 12:43.
Citat fra: KKLD Dato 23/07-22, 23:43Når jeg betragter Flintholm og Ny Ellebjerg kunne jeg ikke lige forestille mig hvordan det kunne gøres smartere.
Flintholm jeg ser hellere ikke noget problem med.

Men Ny Ellebjerg - den er rodet. Men der kommer en fælles underjordisk areal, som forbinder de mange perroner bedre end nu, som er færdig, når metroen åbner.

Hjallese juli 2022.
Af D 826. 24/07-22, 15:47.
Til KKLD

Flintholm: Der skulle have været Ø-perron på Ringbanen, så der kun er et sæt trapper mellem de forskellige linjer. Her kunne rulle trapper have hjulpet. Skilte skulle hænge, så man kan se dem, når man stiger ud af togene. Den er især gal på Ringbanen, her skal man næsten hen til trapperne, før man kan se skilte om, hvor man er på vej hen.
Ny Ellebjerg: Her er perroner og trapper kastet tilfældigt ud. Her skulle der have været en samlet plads med trapper/tunneller til perronerne. Jeg kan kun håbe det bliver bedre, når metroen engang åbner, men det virker ikke som om, at dem som sætter stregerne på papirerne bruger andet end bilen.

Hilsner Keld

Hjallese juli 2022.
Af anho. 24/07-22, 17:02.
Citat fra: D 826 Dato 24/07-22, 15:47Til KKLD

Flintholm: Der skulle have været Ø-perron på Ringbanen, så der kun er et sæt trapper mellem de forskellige linjer. Her kunne rulle trapper have hjulpet. Skilte skulle hænge, så man kan se dem, når man stiger ud af togene. Den er især gal på Ringbanen, her skal man næsten hen til trapperne, før man kan se skilte om, hvor man er på vej hen.
Ny Ellebjerg: Her er perroner og trapper kastet tilfældigt ud. Her skulle der have været en samlet plads med trapper/tunneller til perronerne. Jeg kan kun håbe det bliver bedre, når metroen engang åbner, men det virker ikke som om, at dem som sætter stregerne på papirerne bruger andet end bilen.

Hilsner Keld

Jeg tror at en ø-perron til ringbanen ville have gjort mere skade end gavn på Flintholm. Som det er nu, kan man stige om fra en hvilken som helst perron til en hvilken som helst anden, med kun én trappe. Det kan ikke gøres bedre. Det eneste der kræver to trapper er hvis man er ankommet med ringbanen, og vil tage den tilbage i samme retning som man kom fra - hvilket i praksis kun sker hvis man er kørt for langt. Med sideperroner er der ydermere den fordel, at passagerer der ankommer til stationen til fods (fra det omliggende område eller fra busholdepladsen) kan gå direkte til ringbanens perroner uden trapper, 50 % af tiden. Hvis man anlagde ø-perron ville alle passagerer til ringbanen, som ikke stiger om fra andre tog, altid skulle forcere to trapper for at komme til/fra perronen.

Skiltningen kunne dog ganske rigtigt være bedre, og rulletrapper ville også have været en god ide.

Ny Ellebjerg er noget værre rod, og selv med de omfattende opgraderinger bliver den nordgående S-togsperron vist stadigvæk rimelig besværlig at tilgå, hvis jeg husker ret.

Hjallese juli 2022.
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 24/07-22, 19:55.
Citat fra: anho Dato 24/07-22, 17:02Skiltningen kunne dog ganske rigtigt være bedre, og rulletrapper ville også have været en god ide.
Det er jo så begge dele noget der efterfølgende kunne gøres noget ved....
(ja ja - måske udfordrende med rulletrapper samtidig med en åben station, men er der en vilje er der en vej)

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak