Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Dagebüll 2022
Gå ned Sider:[1] 2
Dagebüll 2022
Af vestjyden. 13/07-22, 19:00.
Der anlægges en ny overdækket station ved Dagebüll mole, grundpillerne ses på billede 2.
Fra Dagebüll mole afgår færger til øerne Amrum, Föhr og Hoge:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det er NEG der kører fra Niebull til Dagebüll mole, her med IC-vogne:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Smalsporsbanen Halligbahn løber gennem vadehavet fra Dagebüll til øerne Öland og Langeness, og medtager overnattende turister:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

     

Mvh Vestjyden

Dagebüll 2022
Af Niels Munch. 23/07-22, 09:24.
Siden mit besøg ved Halligbanen i Dagebüll 1999 er der dukket ny trækkraft op i form af dette 2-akslede akkumulatorlok:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Landesbetrieb für Küstenschutz, Nationalpark und Meeresschutz, Schöma 7200/2021, Dagebüll 21.07.2022 (nm).

M.v.h.
Niels
 

Dagebüll 2022
Af Ove Nygaard, Fredericia. 23/07-22, 11:25.
Citat fra: Niels Munch Dato 23/07-22, 09:24Siden mit besøg ved Halligbanen i Dagebüll 1999 er der dukket ny trækkraft op i form af dette 2-akslede akkumulatorlok:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Landesbetrieb für Küstenschutz, Nationalpark und Meeresschutz, Schöma 7200/2021, Dagebüll 21.07.2022 (nm).

Kære Niels,
Det må siges at være et lokomotiv (en "trækkraft"), der lever op til ønskerne/kravene om "grøn transport". Akkumulatorerne skal jo oplades et eller andet sted, men det er nok planlagt omhyggeligt, for vi er jo på de kanter, hvor kystsikring og klimaproblemer ikke bare er "noget snak"! (Jeg noterer mig, at "hovedtråden" taler om, at smalsporbanen medtager "overnattende turister", men det er nok ikke i vognene, de overnatter, men.... ) :)
Bedste hilsener
Ove af Erritsø


M.v.h.
Niels
 

Dagebüll 2022
Af Niels Munch. 23/07-22, 20:49.
Citat fra: Ove Nygaard Dato 23/07-22, 11:25Kære Niels,
Det må siges at være et lokomotiv (en "trækkraft"), der lever op til ønskerne/kravene om "grøn transport". Akkumulatorerne skal jo oplades et eller andet sted, men det er nok planlagt omhyggeligt, for vi er jo på de kanter, hvor kystsikring og klimaproblemer ikke bare er "noget snak"! (Jeg noterer mig, at "hovedtråden" taler om, at smalsporbanen medtager "overnattende turister", men det er nok ikke i vognene, de overnatter, men.... ) :)
Bedste hilsener
Ove af Erritsø

Kære Ove,
De "officielle" køretøjer anvendes af kystsikringen, medens Hallig-boerne har deres egne private, ofte hjemmebyggede - men dog godkendte - "Motorloren" til transport af deres fornødenheder samt evt. B&B turister, som f.eks. disse køretøjer:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
2 private "Motorloren" med hver sin "bivogn" på Dagebüll Lorenbahnhof, 21.07.2022 (nm).

Bedste hilsener
Niels


Dagebüll 2022
Af T. Rithmester, Struer. 24/07-22, 21:44.
Angående smalsporsområdet ved Dagebüll, er der fri adgang til området, eller skal man spørge sig for på sit gebrokne skoletysk ? :)

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Dagebüll 2022
Af Niels Munch. 25/07-22, 00:08.
Seneste redigering: 25/07-22, 00:11 af Niels Munch
Citat fra: T. Rithmester Dato 24/07-22, 21:44Angående smalsporsområdet ved Dagebüll, er der fri adgang til området, eller skal man spørge sig for på sit gebrokne skoletysk ? :)

Kære Thomas,

Hvis man - som vi - kommer i bil ad Halligweg og Kleinbahnweg, kører man gennem en port til kystsikringens "Bauhof", og dér bør man spørge sig for.

Spadserer man derimod ad vejen langs diget til Leuchtturm Dagebüll, er der åben adgang via sporet og/eller Hallig-boernes parkeringsplads:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Leuchtturm Dagebüll og "Lorenbahnhof" set fra digekronen mod nord, 21.07.2022 (nm).

Se evt. Google Maps.

Bent Hansen har på sin hjemmeside beskrevet Halligbanen: https://bentsbane.dk/tyske-baner-til-landvinding-og-kystbeskyttelse-i/ .

Bedste hilsener
Niels

Dagebüll 2022
Af T. Rithmester, Struer. 25/07-22, 11:49.
Tak, Niels.
Jeg må vist hellere få støvet tyskkundskaberne af så  ;D

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Dagebüll 2022
Af Niels Munch. 29/08-22, 18:01.
Tillad mig at vende tilbage til normalsporet i Dagebüll, nemlig her:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Bemærk det "2-sprogede" stationsskilt. Stationsbygningen er for længst væk, og det gule skilt siger, at togene kun holder her, når der er stormflod (og digeportene er lukkede), idet togene normalt ekspederes fra Dagebüll Mole.

Doogebel fungerer dog som krydsningsstation, og på de eneste bygninger, der findes dér, er banen kommet de autonome kunstnere i forkøbet:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Begge fotos Dagebüll 21.07.2022 (nm).

M.v.h.
Niels

Dagebüll 2022
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/08-22, 02:49.
Citat fra: Niels Munch Dato 29/08-22, 18:01Doogebel fungerer dog som krydsningsstation, og på de eneste bygninger, der findes dér, er banen kommet de autonome kunstnere i forkøbet:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Begge fotos Dagebüll 21.07.2022 (nm).
Den udsmykning ser nu ret autoriseret ud - ingen tags.

Dagebüll 2022
Af vestjyden. 30/08-22, 08:23.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 30/08-22, 02:49
Citat fra: Niels Munch Dato 29/08-22, 18:01Doogebel fungerer dog som krydsningsstation, og på de eneste bygninger, der findes dér, er banen kommet de autonome kunstnere i forkøbet:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Begge fotos Dagebüll 21.07.2022 (nm).
Den udsmykning ser nu ret autoriseret ud - ingen tags.

Det er også NEG selv der har fået dem malet:

https://www.neg-niebuell.de/index.php/ueber-uns/fotogalerie

Mvh Vestjyden

Dagebüll 2022
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/08-22, 14:38.
Citat fra: vestjyden Dato 30/08-22, 08:23
Citat fra: Michael Deichmann Dato 30/08-22, 02:49
Citat fra: Niels Munch Dato 29/08-22, 18:01Doogebel fungerer dog som krydsningsstation, og på de eneste bygninger, der findes dér, er banen kommet de autonome kunstnere i forkøbet:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Begge fotos Dagebüll 21.07.2022 (nm).
Den udsmykning ser nu ret autoriseret ud - ingen tags.

Det er også NEG selv der har fået dem malet:

https://www.neg-niebuell.de/index.php/ueber-uns/fotogalerie
Det anede mig. :-)

Dagebüll 2022
Af Niels Munch. 30/08-22, 16:45.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 30/08-22, 14:38Det anede mig. :-)

Det kunne næppe andet, al den stund at jeg skrev, at banen er kommet de autonome kunstnere i forkøbet.

M.v.h.
Niels

Dagebüll 2022
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/08-22, 18:28.
Citat fra: Niels Munch Dato 30/08-22, 16:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato 30/08-22, 14:38Det anede mig. :-)
Det kunne næppe andet, al den stund at jeg skrev, at banen er kommet de autonome kunstnere i forkøbet.
Jeg bestiller tid hos Louis Nielsen.

Dagebüll 2022
Af Winther. 30/08-22, 19:36.
Stakkels dig
Her ligger et par briller. De bliver ikke væk, du taber dem ikke, der er ingen der stjæler dem, de ligger i nærheden af en lille by der hedder Eidsvold og de passer helt sikker  ;)  tror jeg.  :o
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
vh. Bent

Dagebüll 2022
Af MBRrail. 30/08-22, 21:57.
Når man er i Dagebüll, skal man ikke snyde sig selv for en tur op til udsigtsplatformen på toppen af landgangen ved leje 3.  ;D
Her er et billede fra januar 2018
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Gå op Sider:[1] 2
Indsend billeder

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak