Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Coop Distributionscenter Odense
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Noget tilsvarende kan gøres for godstog og containerskibe tænker jeg?

Hvorledes energiforbrug beregnes til godstog vil jeg ikke kommentere op.
Omkring skibe, så kan du hygge dig lidt med hvad EEDI og EEXI er for nogle størrelser og deres betydning for skibsfarten.
Det kræver også lidt faglig viden om fremdrivning af skibe at forstå skiverierne.
Og hvor finder man så oplysninger om EEDI og EEXI? Tja, tante google er din ven.

Citat fra: peter christensen Dato 18/07-22, 20:11Noget tilsvarende kan gøres for godstog og containerskibe tænker jeg?

Hvorledes energiforbrug beregnes til godstog vil jeg ikke kommentere op.
Omkring skibe, så kan du hygge dig lidt med hvad EEDI og EEXI er for nogle størrelser og deres betydning for skibsfarten.
Det kræver også lidt faglig viden om fremdrivning af skibe at forstå skiverierne.
Og hvor finder man så oplysninger om EEDI og EEXI? Tja, tante google er din ven.
Jeg har vist tilstrækkelig med viden om hvad et containerskib forbruger på en tur fra Shanghai til Rotterdam.
Men jeg kan af gode grunde ikke hvad vægten af de enkelte containere.

Og når jeg alligevel ikke har det gennemsnitlige energiforbrug for et godstog - så er det spild af tid af Google noget som hvis du var venlig og besad den fornødne viden - givet havde kunne oplyse.

Så jeg lever med at forskellen mellem el-godstog og containerskibe nok er beskedent og skibstrafikken qua nye motorer kan ende med at være mere grønne en jernbanen på det punkt.

Citat fra: Time will tell Dato 13/07-22, 22:32
Citat fra: Per Holm Dato 13/07-22, 16:54Hvis Coop virkelig mener deres svulstige ord om bæredygtig transport kan de ikke undvære banespor til gods og der ligger Distributionscenteret faktisk ganske stationsnært.

Det gør Coop naturligvis ikke, de flytter deres lager i Albertslund der har sporforbindelse for at kunne bygge "Coop Byen".

Har Coop i Albertslund så reelt brugt den sporforbindelse i nyere tid? Eller har de fået lært at man må klare sig uden banetransport i Danmark.

Coop ved sikkert godt at de må klare sig med lastbiler. Og Hjallelse ligger bekvemt tæt på motorvejen.

Letbanen i Århus er indrettet så der kan køre godstog, hvis man vipper alle stationsforkanterne op manuelt. Det betød at Dokk1 skulle sikres mod eksplosioner fra farligt gods, hvilket ikke gjorde hverken letbanen eller dokken billigere. Ekstraregningen var vist 50m kr, men byrådet i Granå blev glade.

En anden Århus-historie er at man har bygget et transportcenter ude ved Årslev, hvor både Normal, Netto, Dansk Supermarked og Fragtmanden, oma, har anlagt terminaler. Det ligger lige ude i krydset ved de to motorveje og jernbanen. Byrådet havde også foreslået at der skulle etableres en kombiterminal til jernabnegods og evt en shunt ved Århuså, så der ikke skal skiftes retning ved Århus H.
https://www.aarhus.dk/media/7539/02transportcenter_retningslinje_kp2017.pdf

Det blev ikke til noget. Man må ryste på hovedet. I mellemtiden er Tesco og de andre store supermarkedskæder i UK begyndt at køre tog mellem deres distributionscentre om natten, da det udleder mindre co2 end vejtransport og de flytter mere gods på den måde.

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/267/2369845.pdf

Følger vi industriens anbefalinger, så bør der etableres flere og konkurrerende kombiterminaler, ligesom at større nye større erhvervsområder bør kobles på godsnettet. Det bør være oplagt at etablere flere terminaler, og særligt ved de større byer, Aalborg, Århus, Odense, samt flere i Kbh. Uden dem bliver det svært at få mere god over på banen.

Enden på historien blev at de i stedet bygger et DSB værksted på pletten til de nye tog. Så det umuliggører eller fordyrer at man kan etablere terminalen i fremtiden. :-X

Måske er interessen for jernbanebetjente transportcentre præget af erfaringerne efter besporingen af Skandinavisk Transport Center ved Køge i 2006: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=5574 ?

M.v.h.
Niels

Coop Distributionscenter Odense
Af TroelsH. 1/08-22, 12:30.
Seneste redigering: 1/08-22, 12:34 af TroelsH
Citat fra: Niels Munch Dato  1/08-22, 12:15Måske er interessen for jernbanebetjente transportcentre præget af erfaringerne efter besporingen af Skandinavisk Transport Center ved Køge i 2006: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=5574 ?

Fordi at Køge fejler, så skal man ikke etablere flere af den slags? Er det det du mener? Hvis man dengang etablerede en bane til en 1-2 ugentlige vognladninger, så kan jeg godt forstå at det ikke er blevet til mere.
30 mkr er heller ikke det store tab.

Tiden er måske en anden end den var i 2006, og Århus er et andet sted og størrelse.

Citat fra: TroelsH Dato  1/08-22, 12:30
Citat fra: Niels Munch Dato  1/08-22, 12:15Måske er interessen for jernbanebetjente transportcentre præget af erfaringerne efter besporingen af Skandinavisk Transport Center ved Køge i 2006: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=5574 ?

Fordi at Køge fejler, så skal man ikke etablere flere af den slags? Er det det du mener? Hvis man dengang etablerede en bane til en 1-2 ugentlige vognladninger, så kan jeg godt forstå at det ikke er blevet til mere.
30 mkr er heller ikke det store tab.

Tiden er måske en anden end den var i 2006, og Århus er et andet sted og størrelse.

At få firmaer/forsendere til at vælge jernbanetransport er en opgave i sig selv. Måske hjælper pisk bedre end gulerødder her.
Noget andet er at der skal skabes (økonomisk) interesse hos godsjernbanevirksomheder for at drive en (kommunalt eller statsligt anlagt) kombiterminal med tilhørende vej- og jernbaneinfrastruktur. Endelig skal der findes en terminaloperatør.

Der findes desværre flere dårlige eksempler end gode på, at alt dette vil lykkes. Men bevares: Indtil nu har vi da fungerende kombiterminaler i både Høje Taastrup, Taulov og Padborg.

Coop Distributionscenter Odense
Af Svend. 1/08-22, 13:11.
Seneste redigering: 1/08-22, 13:14 af Svend
Citat fra: Svend Dato  1/08-22, 12:45
Citat fra: TroelsH Dato  1/08-22, 12:30
Citat fra: Niels Munch Dato  1/08-22, 12:15Måske er interessen for jernbanebetjente transportcentre præget af erfaringerne efter besporingen af Skandinavisk Transport Center ved Køge i 2006: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=5574 ?

Fordi at Køge fejler, så skal man ikke etablere flere af den slags? Er det det du mener? Hvis man dengang etablerede en bane til en 1-2 ugentlige vognladninger, så kan jeg godt forstå at det ikke er blevet til mere.
30 mkr er heller ikke det store tab.

Tiden er måske en anden end den var i 2006, og Århus er et andet sted og størrelse.

At få firmaer/forsendere til at vælge jernbanetransport er en opgave i sig selv. Måske hjælper pisk bedre end gulerødder her.
Noget andet er at der skal skabes (økonomisk) interesse hos godsjernbanevirksomheder for at drive en (kommunalt eller statsligt anlagt) kombiterminal med tilhørende vej- og jernbaneinfrastruktur. Endelig skal der findes en terminaloperatør.

Der findes desværre flere dårlige eksempler end gode på, at alt dette vil lykkes. Men bevares: Indtil nu har vi da fungerende kombiterminaler i både Høje Taastrup, Taulov og Padborg.

Tekstrettelse:

At få firmaer/forsendere til at vælge jernbanetransport er en opgave i sig selv. Måske hjælper pisk bedre end gulerødder her.
Noget andet er, at der skal skabes (økonomisk) interesse hos godsjernbanevirksomheder eller anden terminaloperatør for at drive en (kommunalt eller statsligt anlagt) kombiterminal med tilhørende vej- og jernbaneinfrastruktur. Når det er sket, kan man håbe på, at en eller flere godsjernbanevirksomheder synes, at de kan gøre det til en forretning at betjene denne eller disse kombiterminaler.

Der findes desværre flere dårlige eksempler end gode på, at alt dette vil lykkes. Men bevares: Indtil nu har vi da fungerende kombiterminaler i både Høje Taastrup, Taulov og Padborg.

Citat fra: TroelsH Dato  1/08-22, 12:30Fordi at Køge fejler, så skal man ikke etablere flere af den slags? Er det det du mener?
.....
Tiden er måske en anden end den var i 2006, og Århus er et andet sted og størrelse.

Hvad jeg mener, søger du selv at tolke. Egentlig stillede jeg blot et spørgsmål.

Og ja, tiden er en anden; men Køges engagement dengang var et forsøg på "en fremtidssikring", som efterlyses på dette forum; men nu, hvor fremtiden har overhalet os, må vi blot konstatere, at der stadig ikke er sket en døjt i Køge.

Endelig er Køge by's størrelse næppe af interesse; det er derimod Hovedstadsområdets - og Sjællands - i henseende til anvendelse af transportcentre.

M.v.h.
Niels

Coop Distributionscenter Odense
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/08-22, 13:42.
Seneste redigering: 1/08-22, 13:50 af Per Holm
Netredegørelse 2023 omtaler kun de 5 andre kombiterminaler (Esbjerg, Hirtshals, Høje Taastrup, Padborg og Taulov).

Er der overhovedet nogen der har husket at fortælle i Carsten Niebuhrs Gade at der er blevet anlagt en kombiterminal i Køge?

Terminalen ville være nærliggende for betjening af Bornholm med jernbanegods - hvis ellers der er vejforbindelse mellem terminalen og færgen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Sidesporet til Scandinavisk Transport Center ved Køge er ikke en terminal men et (to) sidespor.

Der er reserveret et ganske stort areal i forbindelse med sporet til anlæg af en decideret terminal, men dette er ikke sket. Der er stadig flere initiativer i gang til at få anlagt en terminal i transportcenteret, for interessen er der for kunderne med transportbehov.

Imidlertid hænger enderne stadig ikke sammen: Investeringsbehovet for at lave en brugbar terminal er for højt og driftomkostningerne bliver for høje, da man som bekendt skal have både ETCS og køre med diesel for at komme ind på terminalen via Roskilde - Lille Skensved.
Men enderne nærmer sig, og jeg tror personligt, at det er sandsynligt, at der kommer noget på plads indenfor et år eller to.

Der er iøvrigt også interesse i at betjene COOPs lager i Odense via jernbane - men det er ikke via Hjallese, men et"egnet sted" til omlæsning mellem bane og vej.

Fejlen ved de danske jernbanegods-infrastruktur-initiativer, der er forsøgt indført i dette årtusinde er, at de "kommercielle" kræfter generelt ikke involveres tidligt i processen, og dermed ender man med de her skrivebordsløsninger, hvor man forventer 50% af potentialet, ved at investere 50% af behovet. Dette på trods af, at det er almindelig kendt i branchen, at en brugbar terminal koster 150 mio kroner, og at der kræves: "Fuld toglængde, mulighed for omløb mens der læsses/losses, og gerne "Spitzenüberspannung", så der hverken skal bruges rangerlokomotiv eller rangerpersonale.

Der er voldsomt behov for et egnet (uafhængigt) sted til omlæsning af gods mellem Bane og vej i "Københavnsområdet" - bedste bud i øjeblikket er Køge.

Lasse

Banedanmarks netredegørelse 2023 omtaler i Bilag 3.2C GRÆNSEFLADER TIL ANDRE INFRASTRUKTURFORVALTERE SAMT FIRMA- STAM OG HAVNESPOR sporet til Skandinavisk Transport Center (STC) i Køge som "Firmaspor på fri bane" udgående fra "Lille Syd" i km 47,6 ved Lille Skensved.

Køge Havn, der også drives som en del af STC, betjenes jf. samme netredegørelse af havnespor fra Køge Station og er dermed principielt i jernbanemæssig forbindelse med STC-sporet ved Lille Skensved.

M.v.h.
Niels


Coop Distributionscenter Odense
Af Svend. 1/08-22, 17:05.
Seneste redigering: 1/08-22, 17:07 af Svend
Citat fra: Niels Munch Dato  1/08-22, 14:04Banedanmarks netredegørelse 2023 omtaler i Bilag 3.2C GRÆNSEFLADER TIL ANDRE INFRASTRUKTURFORVALTERE SAMT FIRMA- STAM OG HAVNESPOR sporet til Skandinavisk Transport Center (STC) i Køge som "Firmaspor på fri bane" udgående fra "Lille Syd" i km 47,6 ved Lille Skensved.

Køge Havn, der også drives som en del af STC, betjenes jf. samme netredegørelse af havnespor fra Køge Station og er dermed principielt i jernbanemæssig forbindelse med STC-sporet ved Lille Skensved.

M.v.h.
Niels

Der er i en nu låst tråd spurgt efter oplysninger om en kombiterminal ved Køge.
Trafikstyrelsen udgav i april 2009 dette høringsnotat:
https://tbst.dk/da/-/media/TBST-DA/Jernbanesikkerhed/Publikationer/Kombiterminal-ved-K%C3%B8ge---et-h%C3%B8ringsnotat.pdf

Desuden kan man google sig til andre oplysninger, bl a dette:
https://transporttidende.com/artikler/politik-and-jura-c57/kombiterminal-ved-koege-er-ren-gevinst-p48519


Coop Distributionscenter Odense
Af Svend. 1/08-22, 17:19.
Seneste redigering: 1/08-22, 17:22 af Svend
Fra Trafikstyrelens publikation 2009Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4

Jernbanebøger

Strejftog VI, Frost på sporet

Strejftog VI, Frost på sporet. Pris 200 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak