Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Spørgsmål vedr. bygningskomplekset i Telegade
DSB flyttede jo ind i det tidligere TDC byggeri i Telegade.

Bruger de hele byggeriet?
Hvad sket der med 'boblen' - EMC målepladsen tættest ved broen over jernbanen?
I blok 1 og 2 var den indvendige dekoration designet af Poul Gernes - er den intakt incl de underfundige ordsprog og lign. budkaber over trapper og døre?
(eksempler  'Den der er bange for gnister bliver en dårlig smed', 'Skæbnen ler af sandsynligheder' og 'Mødet for planlæggere aflyst på grund af uforudset omstændigheder')


Eskild

Goddag i forummet!

Boblen brændte i 2017, og så vidt jeg husker, blev resterne af den kort tid efter fjernet.
Fra min tid i Telegade (Ledningsteknisk Tjeneste, senere Carrier Services Network Planning), husker jeg af Gernes' sentenser især 'Blandt de blinde er den enøjede konge'.

Ottoemil

Citat fra: Ottoemil Dato 16/07-22, 17:57Goddag i forummet!

Boblen brændte i 2017, og så vidt jeg husker, blev resterne af den kort tid efter fjernet.
Fra min tid i Telegade (Ledningsteknisk Tjeneste, senere Carrier Services Network Planning), husker jeg af Gernes' sentenser især 'Blandt de blinde er den enøjede konge'.

Ottoemil
Er disse bon mots fotograferet?

Da jeg forlod DSB i 2019 (DSB IT), brugte de alle 3 "blokke" mellem Carl Gustavs Gade og Girostrøget. Jeg har desværre ingen erindring om nogen udsmykning m. citater.

De blev fjernet da DSB overtog komplekset

Hej, jeg arbejdede i bygningerne som ansat i TDC Mobil, indtil de flyttede til Teglholmen. Midt i forhallen, rundt om trappesøjlen var der 3-dimensionlelle kunstneriske udsmykninger (husker ikke af hvem), men under en modernisering (ca. 2005 måske), hvor TDC's bygningstjeneste mente at de ikke længere skulle vises, blev de indkapslede med plader og således bevaret.

Er indkapslingen der stadig??

Det ville have klædt DSB, hvis de havde vist samme hensyn til den kunstneriske udsmykning som TDC, det er dog en del af bygningernes historie og kultur og noget af det er vel bevaringsværdigt. Jeg tvivler dog på om TDC i dag ville have handlet på samme måde....

Hilsen
Jan


Citat fra: jbetn Dato 21/07-22, 11:50Det ville have klædt DSB, hvis de havde vist samme hensyn til den kunstneriske udsmykning som TDC, det er dog en del af bygningernes historie og kultur og noget af det er vel bevaringsværdigt. Jeg tvivler dog på om TDC i dag ville have handlet på samme måde....


Der er ikke meget i den bygning der er gammelt nok til at blive erklæret bevaringsværdigt. Jeg arbejdede der også i TDC tiden (og efterfølgende i DSB). Al TDC udsmykning, også om trappen, er væk. Til gengæld gav DSB hele komplekset en tiltrængt overhaling og udover problemer med larm i storrumskontorene, er de fleste glade for bygningen som arbejdsplads.
Men når man ser på arbejdsforholdende på både Sølvgade og Kalvebod Brygge, så kan man godt forstå hvorfor. Begge dele var noget "gammelt lort".

Man kan faktisk på google maps gå en kort tur rundt i bygningerne.

Hvor boblen var, er der nu parkeringsplads.

DSB bruger alle 3 blokke - og der er ikke skygge af udsmykning, man dyrker den kliniske stil.

Hilsen Henrik

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak