Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hovedstadens Letbane i Glostrup og Rødovre i dag
Gå ned Sider:[1] 2 3
Godaften i forummet.
I dag kom jeg forbi letbanebyggeriet mellem Slotsherrensvej og Jyllingevej.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På et kort stykke lige nord for Jyllingevej er der nu udlagt ballast i letbanens trace. Nordre Ringvej set mod nord - i baggrunden ses Vestforbrændingen.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nordre Ringvej set mod syd fra Slotsherrensvej


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nordre Ringvej mellem Slotsherrensvej og Ejby Industrivej, set mod syd.


v.h.
Ottoemil

Goddag igen!
I de seneste dage er der sket en del på letbanestrækningen i Glostrup og Lyngby, blandt andet er der rammet mastefundamenter ned nord for Jyllingevej. Billederne er fra i går (28.7.)
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nordre Ring vej lige syd for Ejby Industrivej.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nordre Ringvej ved Industriparken, set mod syd.

v.h.
Ottoemil

Citat fra: Ottoemil Dato 29/07-22, 13:34Goddag igen!
I de seneste dage er der sket en del på letbanestrækningen i Glostrup og Lyngby, blandt andet er der rammet mastefundamenter ned nord for Jyllingevej. Billederne er fra i går (28.7.)
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nordre Ring vej lige syd for Ejby Industrivej.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nordre Ringvej ved Industriparken, set mod syd.

v.h.
Ottoemil


Man kan godt forstå at det kan rumle noget i undergrunden, hvis skinnerne ikke isoleres effektivt fra de betonplader (slabtrack) man se på billederne.
Er det ikke dem der ligger gennem Odense?

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Citat fra: metrohenrik Dato  1/08-22, 08:01Man kan godt forstå at det kan rumle noget i undergrunden, hvis skinnerne ikke isoleres effektivt fra de betonplader (slabtrack) man se på billederne.
Jeg mener at skinnerne lejres i nogle gummiplader ved befæstigelserne.

Citat fra: metrohenrik Dato  1/08-22, 08:01Er det ikke dem der ligger gennem Odense?
Jo. Hvordan er metroens skinner lejret?  8)

I Odense er skinnerne monteret oven på den udstøbte betonplade, jf. dette eksempel:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Odense Letbane, sporlægning ved Hestehaven, 21.08.2019 (nm).

..... og den endelige overflade kan enten være græs eller, som i Odenses centrale dele, klinker.

Betonpladen var ikke - som i Hovedstadsområdet - forberedt med riller for skinnerne.

M.v.h.
Niels
 

Her yderligere eksempler på sporlægning:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Aarhus Letbane, sporlægning på Nørrebrogade, 07.06.2016 (nm).

Her udstøbes tilsyneladende om armeringen under sporet, efter dette er lagt.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Metro M4, sæt 14 ankommer til Orientkaj, 20.08.2020 (nm).

Her er skinnerne lagt på nedstøbte sveller. Om nedstøbningen er foretaget før eller efter sporlægning, ved andre sikkert.

M.v.h.
Niels





Citat fra: Niels Munch Dato  1/08-22, 09:42Her yderligere eksempler på sporlægning:


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Metro M4, sæt 14 ankommer til Orientkaj, 20.08.2020 (nm).

Her er skinnerne lagt på nedstøbte sveller. Om nedstøbningen er foretaget før eller efter sporlægning, ved andre sikkert.

M.v.h.
Niels



Metroen spor er enten et konventionelt spor med sveller og skærver, eller som Niels billede viser. Spændt fat på nogle små "matchboxes" som er stødisoleret fra underlaget.
Så vidt jeg ved.. Men jeg er ikke sporekspert.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Citat fra: metrohenrik Dato  1/08-22, 12:39Metroen spor er enten et konventionelt spor med sveller og skærver, eller som Niels billede viser. Spændt fat på nogle små "matchboxes" som er stødisoleret fra underlaget.
Så vidt jeg ved.. Men jeg er ikke sporekspert.

Tak Henrik; heller ikke jeg vil udråbes som sporekspert; men jeg har forstået, at de ballastløse spor, vi her taler om (dele af Hovedstadens Letbane, Odense Letbane, de indre dele af Aarhus Letbane samt dele af Metroen) alle er "slab tracks", idet de alle "begynder med" en armeret betonplade i bunden.

Desuden har jeg forstået, at Odense, Aarhus og Metroen har "fastened slab track", hvorimod Hovedstadens Letbanes "Brio-slabs" betegnes "embedded slab track". Spårväg City i Stockholm er anlagt med "Brio-slabs", se: https://www.youtube.com/watch?v=ibxDk--EfjQ .

Fælles for alle er div. kunststofmellemlæg etc. til dæmpning af vibrationer m.v.

Google svarer beredvilligt på disse slab track typer, men pas på, at det handler om "Light Rail" og ikke om "High Speed Lines".

Bedste hilsener
Niels

Stoppestedet Glostrup Ejby, nu med skinner. Billedet er fra i dag (22.8.)
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

v.h.
Ottoemil

For temmelig lang tid siden var der et indlæg i en tråd som indeholdt enten en pdf eller en link til en pdf med detailskitser af hele traceen for Hovedstadens Letbane.

Jeg har forsøgt at søge både i dette Forum og i forumArkivet, men uden held.

Der er nu sket så meget ude i virkeligheden, at det ville være rart at gense tegningen


Eskild

Hej Eskild

Jeg tror, det må være denne tråd:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=169709

v.h.
Ottoemil

Goddag igen i forummet

Nu kan man se, at sporvejen skal være dobbeltsporet. Mellem Jyllingevej og stoppested Glostrup/Ejby d. 23.9.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

v.h.
Ottoemil

Citat fra: Ottoemil Dato 27/09-22, 17:47Hej Eskild

Jeg tror, det må være denne tråd:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=169709

v.h.
Ottoemil

Jeg takker uendelig mange gange
filen er nu gemt


Eskild


Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Det faldt mig slet ikke ind at OpenRailwayMap kunne vise den grad af detalje

Mange tak for det link også

Eskild

Gå op Sider:[1] 2 3

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak