Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Billeder fra Bornholm
Billeder fra Bornholm
Af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ. 20/07-22, 19:52.
I uge 28 var jeg på ferie på Bornholm, og selvom jeg godt vidste at det var mange år siden jernbanen blev nedlagt, så blev jeg alligevel overrasket over, hvor mange bygninger, der stadig er tilbage. Derfor kommer her en lille billedserie over hvad jeg så i løbet af ugen. Det var ikke alle stationsbygninger jeg nåede at få taget billeder af, men så er der til en tur mere.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Her ses et billede af Gudhjem Station, der i dag drives som museum - hvor der også er referencer til jernbanens historie på Bornholm. Stationen var endestation på jernbanelinjen mellem Almindingen og Gudhjem (AGJ).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Her ses et billede af Sandvig Station, der i dag er ejet af Pension Langebjerg. Det var svært at få billede af hele stationen, da den er lang og man ikke kan komme langt nok på afstand til at tage billedet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
Her ses to billeder af Allinge Station, der i dag ejes af Beredeskabsstyrelsen. Allinge ligger på samme jernbanelinje som Sandvig (RAJ). Med Sandvig som endestation.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Her ses billede af Rønne H, som sjovt nok ligger i Rønne. Jeg er lidt usikker på om H står for "hovedbanegård" eller "havnestation".

På min vej rundt på øen, som jeg også forbi Nexø og besøgte jernbanemuseet - der kan ses lidt levende billeder fra det besøg her: https://youtu.be/L1PV0U8VP_g

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Billede af museet udenfra.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Billede af museet indefra.

Det var lidt svært, at komme til at tage billeder indefra museet, da genstandene står rigtige tæt, men jeg synes dog det var spændende, at se på kortet over Bornholm med linjerne (og stationsbygningerne) indtegnet, så det er der et billede af her.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Én af de sidste dage på Bornholm var jeg forbi Opalsøen tæt på Hammershus. Der kan man gå øverst oppe med god udsigt. Da jeg gik ned på sydsiden kom jeg forbi denne metalcylinder. Jeg kom til at tænke på om den havde relation til jernbanen, da den godt kunne have form, som en kedel på et damplokomotiv. Men jeg kunne ikke rigtigt få det til at passe med placeringen på øen, samt at den ikke var mere rusten/slidt.
Er der mon nogen i forummet, der ved noget?
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.     


Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Billeder fra Bornholm
Af Krabsen. 20/07-22, 21:19.
Citat fra: Lasse Duusgaard Dato 20/07-22, 19:52Da jeg gik ned på sydsiden kom jeg forbi denne metalcylinder. Jeg kom til at tænke på om den havde relation til jernbanen, da den godt kunne have form, som en kedel på et damplokomotiv. Men jeg kunne ikke rigtigt få det til at passe med placeringen på øen, samt at den ikke var mere rusten/slidt.
Er der mon nogen i forummet, der ved noget?
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Det er en tryklufttank/kompressionsbeholder, brugt i forbindelse med stenbruddet.

Billeder fra Bornholm
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 20/07-22, 22:30.
Jeg har også været på Bornholm - fredag i uge 26 til torsdag i uge 27 og der var jeg også lidt på stationsjagt. Jeg boede på Sandvig Familiecamping, så Sandvig, Allinge og Gudhjem station så jeg også (og fotograferede ikke) men så kom jeg forbi Åkirkeby station:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Perronsiden af stationen
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stationsskiltet sat i hvide mursten
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Gadesiden af stationen - ud til hovedvej 38
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Perronområdet med kig til viadukten for Almindingsvej. Man kan faktisk se perronkanterne i asfalten og ane hvor sporene har ligget.
(Billederne har været vist i "Herreværelset")
Nå ja - jeg var jo ikke på Bornholm af ferroviale grunde, men for at køre det legendariske årlige veterankøretøjsløb "Bornholm Rundt". Desværre fik jeg ikke min egen vogn klar, så jeg kørte med som co-driver i denne fine Volvo PV60 fra 1946 ejet af min ven Carsten.
Her er vi ved pitstoppet ved Baltic Glass.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Billeder fra Bornholm
Af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ. 21/07-22, 08:41.
Citat fra: krabsen Dato 20/07-22, 21:19
Citat fra: Lasse Duusgaard Dato 20/07-22, 19:52Da jeg gik ned på sydsiden kom jeg forbi denne metalcylinder. Jeg kom til at tænke på om den havde relation til jernbanen, da den godt kunne have form, som en kedel på et damplokomotiv. Men jeg kunne ikke rigtigt få det til at passe med placeringen på øen, samt at den ikke var mere rusten/slidt.
Er der mon nogen i forummet, der ved noget?
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Det er en tryklufttank/kompressionsbeholder, brugt i forbindelse med stenbruddet.


Tusind tak for hjælpen!
Så blev jeg klogere på det.

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Billeder fra Bornholm
Af Ove Nygaard, Fredericia. 21/07-22, 08:58.
Seneste redigering: 21/07-22, 13:59 af Tommy Nilsson
Ja, jeg kan da bekræfte, at Rønne H står for Rønne Hovedbanegård. Rønne var "i jernbanekredse"(?) kendt for at have 3 banegårde, Rønne H, Rønne Nord og Rønne Øst. Jo det var "storhedstider" på den smukke ø rent jernbanemæssigt i gamle dage, selv om det var "smalsporede" jernbaner! Og De Bornholmske Jernbaner havde Hovedkontor i Rønne.
Bedste hilsener
Ove af Erritsø 8)

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak