Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Korn fra Ukraine
Korn fra Ukraine
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 24/07-22, 11:11.
Hej
Nok forkert gruppe, men ja.
Spørgsmål. Kunne man ikke kører noget af det korn ud på jernbane? Via Polen til o
Østersøen, så skib. Til fordeling i Europa? Tænker ukrainsk bane er da normal spor. Så det er kun trækkraft der skal skiftes undervejs. Nuvel der skal nogen godstog til at fragte det samme som et stort fragt skib tænker jeg

Korn fra Ukraine
Af Krabsen. 24/07-22, 11:26.
Citat fra: hummel_62 Dato 24/07-22, 11:11Hej
Nok forkert gruppe, men ja.
Spørgsmål. Kunne man ikke kører noget af det korn ud på jernbane? Via Polen til o
Østersøen, så skib. Til fordeling i Europa? Tænker ukrainsk bane er da normal spor. Så det er kun trækkraft der skal skiftes undervejs. Nuvel der skal nogen godstog til at fragte det samme som et stort fragt skib tænker jeg

https://da.wikipedia.org/wiki/Bredspor

Ukraine har bredspor, så der skal en hel del omlæsning til.

og ja, der er til ret mange jernbanevogne (eller lastbiler for den sags skyld) i bare en enkelt mellemstor fragtbåd.

Korn fra Ukraine
Af Rørvig Station. 24/07-22, 12:52.
Det er jo ikke et jernbanespørgsmål som sådan, men et geopolitisk. Hvis USA tillod at kornet blev tilladt transporteret gennem EU blev det det også. Men nu har "Rusland" (dvs. Ukraine selv med hjælp fra USA) mineret havnen i Odessa. Nå. USA har vist aldrig ydet ulandsbistand til Afrika, men deres "nyheds"beauroer er nu kede af at Ukraine ikke kan eksportere korn til Afrika, en ulandsbistand USA aldrig har støttet. Det er et geopolitisk spørgsmål. Jernbanen ligger klar hvis det var det man ønskede.

Korn fra Ukraine
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/07-22, 13:13.
Seneste redigering: 24/07-22, 13:15 af Per Holm
Ukraine har af hensyn til landbrugseksporten også strækninger med 1435 mm.

Husker et billede for mange år siden i DSB-bladet af sovjetiske vogne - uden udskiftelige hjulsæt - på danske spor. Det medførte løftede bryn hos DSB indtil sagens rette sammenhæng blev opklaret. 🤔

Men pt. er store dele af nettet ødelagt så det er ikke "bare lige". Landbrugsvarene skal jo også lige høstes.

Wiki om Ukraines jernbaneselskab

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Korn fra Ukraine
Af steenth. 24/07-22, 13:23.
Citat fra: Rørvig Station Dato 24/07-22, 12:52Det er jo ikke et jernbanespørgsmål som sådan, men et geopolitisk. Hvis USA tillod at kornet blev tilladt transporteret gennem EU blev det det også. Men nu har "Rusland" (dvs. Ukraine selv med hjælp fra USA) mineret havnen i Odessa. Nå. USA har vist aldrig ydet ulandsbistand til Afrika, men deres "nyheds"beauroer er nu kede af at Ukraine ikke kan eksportere korn til Afrika, en ulandsbistand USA aldrig har støttet. Det er et geopolitisk spørgsmål. Jernbanen ligger klar hvis det var det man ønskede.
USA har kigget på lagere og mulighed for omladning, som skal bygges hurtig. Men det er et stor projekt, som også kræver en masse vogne, som nok ikke er tilsted og også kræve tid at få bygget.

Der er initiativer igang (togene kører) med containere hhv omlastning ved den ukrainske grænse. Både DB og ÖBB er ret aktive i trafikken, og der køres/skal køres korn til udskibning i Rostock og Hamburg.

Men det skulle primært være korn fra de pt lidt mere fredelige områder af Ukraine. Men korridoren kommer op at virke.

/Lasse

Korn fra Ukraine
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/07-22, 13:42.
Seneste redigering: 24/07-22, 13:46 af Per Holm
En 2 dage gammel gennemgang af basale problemer før landbrugsprodukterne kommer på jernbanevogne. (Dertil kommer de ødelagte broer, de stjålne landbrugsmaskiner og fremskaffelsen af drivmidler og gødning.)


mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Korn fra Ukraine
Af kme. 24/07-22, 14:04.
Citat fra: krabsen Dato 24/07-22, 11:26https://da.wikipedia.org/wiki/Bredspor

Ukraine har bredspor, så der skal en hel del omlæsning til.

og ja, der er til ret mange jernbanevogne (eller lastbiler for den sags skyld) i bare en enkelt mellemstor fragtbåd.
Nu dyrker man ikke korn på kajen - det komme med jernbane indefra landet, så der skal alligevel omlæsses nogle gange.

Korn fra Ukraine
Af TWB. 24/07-22, 14:36.
Citat fra: Rørvig Station Dato 24/07-22, 12:52Det er jo ikke et jernbanespørgsmål som sådan, men et geopolitisk. Hvis USA tillod at kornet blev tilladt transporteret gennem EU blev det det også. Men nu har "Rusland" (dvs. Ukraine selv med hjælp fra USA) mineret havnen i Odessa. Nå. USA har vist aldrig ydet ulandsbistand til Afrika, men deres "nyheds"beauroer er nu kede af at Ukraine ikke kan eksportere korn til Afrika, en ulandsbistand USA aldrig har støttet. Det er et geopolitisk spørgsmål. Jernbanen ligger klar hvis det var det man ønskede.
Det var da en meget mystisk kommentar!

Hvorfor skulle USA havde noget imod at korn fra Ukraine blev transporteret gennem EU?

Derudover har USA da gennem årene yder ganske meget hjælp til afrikanske lande.

Så enten har du hedeslag eller taget mere end een snaps idag!!

Korn fra Ukraine
Af Jensen123. 24/07-22, 17:10.
Citat fra: Rørvig Station Dato 24/07-22, 12:52Det er jo ikke et jernbanespørgsmål som sådan, men et geopolitisk. Hvis USA tillod at kornet blev tilladt transporteret gennem EU blev det det også. Men nu har "Rusland" (dvs. Ukraine selv med hjælp fra USA) mineret havnen i Odessa. Nå. USA har vist aldrig ydet ulandsbistand til Afrika, men deres "nyheds"beauroer er nu kede af at Ukraine ikke kan eksportere korn til Afrika, en ulandsbistand USA aldrig har støttet. Det er et geopolitisk spørgsmål. Jernbanen ligger klar hvis det var det man ønskede.


Selvom du ikke bryder dig om USA, ville det klæde dig at forholde dig til virkeligheden med et minimum af sandhedsværdi.

USA er verdens største bidragsyder af ulandsbistand i faktiske tal:
https://globalnyt.dk/den-globale-udviklingsbistand-satte-rekord-i-2020-men-raekker-slet-ikke/

I relative tal er indsatsen knap så imponerende:
https://www.altinget.dk/artikel/nye-tal-her-er-landene-der-giver-mest-og-mindst-i-udviklingsbistand

Hvis man vil sammenligne skal man huske på, at der i USA er der en langt større tradition for private initiativer som f.eks. Mercy Ships, som har sit udspring i Texas.
https://www.mercyships.dk/om-os/mission-og-vision/

Hvis du har behov for at gå i dybden med midlerne fra den amerikanske stat, kan du gå i dybden her:
https://www.usaid.gov/who-we-are/organization/bureaus/bureau-africa

For en måned siden stod mellem 30 og 40.000 godsvogne med korn og ventede på omsporing.

Et lille hurtigt regneeksempel.
Lad os tage en nogenlunde størrelse bulkcarrier (som er den type, der vil transportere korn fra Ukraine) og sige at den kan laste 50.000 tons.
Tages en godsvogn på 4 aksler og antages at denne kan laste 60 tons korn, så skal der bruges henad 833 vogne bare for at få lige så meget korn på jernbane som med skib.
Forudsættes hver af de 4 akslede godsvogne at veje 80 tons samlet (vognens egenvægt + kornet), så kunne man sætte 32 vogne i et godstog og få en vægt på 2560 tons.....det er normalt regnet som et tungt tog.
Ikke desto mindre skal der bruges 26 af sådanne tog før 50.000 tons korn er flyttet.....

Bevares, der kan være lidt unøjagtiheder i ovenstående, men det siger blot noget om hvor mange stammer, som er nødvendige for at få transporten til at glide.

Så ja, noget kan givetvis flyttes pr. jernbane, men næppe alt. Heller ikke selv om vi tager med i billedet at en stamme - sandsynligvis - kan tage 2 eller flere ture (omgange).

Med flere millioner tons korn, så tror jeg simpelthen ikke på at der findes vogne nok til at få kornet væk pr. jernbane. Der må skibe til.
Når dertil lægges at temmelig mange vogne afventer omsporing, så ser det bestemt ikke godt ud. Endelig, så skal du jo af med kornet igen.....og hvor er lige faciliteterne hertil og er der nogle passende bulkbåde i nærheden?

Gå op Sider:[1]
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak