Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Nordhavn - 'Rundt om husene' genetableres?
Gå ned Sider:[1] 2 3
Hej forum!

Aarsleff Rail har afspærret Århusgade ved Nordhavn Metrostation og er i gang med at fjerne fliser - det ser ud til at man gør klar til at genetablere forbindelsen Nordhavn - Lergraven.

Beklager, hvis formuleringen ikke er lige i skabet, jeg er kun turist her på forum  :)

Nordhavn - 'Rundt om husene' genetableres?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 28/07-22, 15:31.
Skal jo holde gang i det evige arbejde på kalkbrænderihavnsgade. 😥😥🤣🤣

Strkn. 7 'Rundt om husene' genetableres?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/07-22, 15:50.
Seneste redigering: 28/07-22, 15:55 af Per Holm
Hverken CBTC strkn. 7 Lersøen - (Østerport) eller SR strkn. 7 (Svanemøllen) - Østerport har nogensinde været nedlagt og fjernet fra hhv. Strækningsoversigt CBTC og TIB-S og de har ikke status som "hvilende" i Netredegørelse 2023.

Der har vel bare - heldigt nok - ikke været nogen der har bedt om få lov at køre der; men den mulighed vil fremover være til stede.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Metroselskabet har hele tiden været forpligtet til at retablere jernbanen ved Århusgade; det har "kun" været et spørgsmål om "hvornår".

"Sagen" har flere gange været debatteret på herværende fora, bl.a. i f.b. med spørgsmålet om evt. genoptagelse af kørslen "Rundt om husene".

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 28/07-22, 17:21"Sagen" har flere gange været debatteret på herværende fora, bl.a. i f.b. med spørgsmålet om evt. genoptagelse af kørslen "Rundt om husene".
Og netop derfor var jeg opmærksom på det og tænkte, at nogle måske gerne ville vide det  ;)

Citat fra: A.Morup Dato 28/07-22, 20:49
Citat fra: Niels Munch Dato 28/07-22, 17:21"Sagen" har flere gange været debatteret på herværende fora, bl.a. i f.b. med spørgsmålet om evt. genoptagelse af kørslen "Rundt om husene".
Og netop derfor var jeg opmærksom på det og tænkte, at nogle måske gerne ville vide det  ;)

Netop, mange tak.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
K 564 (VSVT) på vej over Århusgade på sin tur "Rundt om husene", 16.09.2016 (nm).

M.v.h.
Niels

Det er godt og dejligt men er der nogen der ved hvad det er der foregår på de selv samme skinner uden for gasværksgrunden? Der er sporet fuldstændig dækket til med grus sidste gang jeg kørte forbi på S toget.

Jeg tror faktisk at de er ved at lave forskelligt arbejde, herunder reetablering af grøfter, inden sporet genåbnes.

Sandbunkerne er jo netop for at beskytte sporet imens der køres med maskiner.

Mit bedste bud.

Citat fra: Danskjävlar Dato 28/07-22, 22:43Det er godt og dejligt men er der nogen der ved hvad det er der foregår på de selv samme skinner uden for gasværksgrunden? Der er sporet fuldstændig dækket til med grus sidste gang jeg kørte forbi på S toget.

Det er blandt andet et spildevandsprojekt og da det nærmer sig afslutningen giver det nu mening at reetablere sporet over Aarhusgade. Den del af Aarhusgade, hvor sporene skal krydse, er iøvrigt udelukkende cykelsti, så vejtrafikken på Kalkbrænderrihavnsgade bør ikke lide nogen nød.

https://osterbroliv.dk/artikel/her-kan-du-atter-krydse-østerbro-men-smutvejen-lukker-måske-snart-igen

Citat fra: Jensen123 Dato 29/07-22, 07:49
Citat fra: Danskjävlar Dato 28/07-22, 22:43Det er godt og dejligt men er der nogen der ved hvad det er der foregår på de selv samme skinner uden for gasværksgrunden? Der er sporet fuldstændig dækket til med grus sidste gang jeg kørte forbi på S toget.

Det er blandt andet et spildevandsprojekt og da det nærmer sig afslutningen giver det nu mening at reetablere sporet over Aarhusgade. Den del af Aarhusgade, hvor sporene skal krydse, er iøvrigt udelukkende cykelsti, så vejtrafikken på Kalkbrænderrihavnsgade bør ikke lide nogen nød.

https://osterbroliv.dk/artikel/her-kan-du-atter-krydse-østerbro-men-smutvejen-lukker-måske-snart-igen

Sporet i Aarhusgade omtales slet ikke i den artikel.

Citat fra: thomastog Dato 29/07-22, 08:51
Citat fra: Jensen123 Dato 29/07-22, 07:49
Citat fra: Danskjävlar Dato 28/07-22, 22:43Det er godt og dejligt men er der nogen der ved hvad det er der foregår på de selv samme skinner uden for gasværksgrunden? Der er sporet fuldstændig dækket til med grus sidste gang jeg kørte forbi på S toget.

Det er blandt andet et spildevandsprojekt og da det nærmer sig afslutningen giver det nu mening at reetablere sporet over Aarhusgade. Den del af Aarhusgade, hvor sporene skal krydse, er iøvrigt udelukkende cykelsti, så vejtrafikken på Kalkbrænderrihavnsgade bør ikke lide nogen nød.

https://osterbroliv.dk/artikel/her-kan-du-atter-krydse-østerbro-men-smutvejen-lukker-måske-snart-igen

Sporet i Aarhusgade omtales slet ikke i den artikel.

Kære Thomastog,

Jeg kan desværre ikke beklage, at jeg anvendt noget så uvederhæftigt som lokalkendskab i mit svar på spørgsmålet: "hvad det er som foregår i selvsamme spor uden for gasværksgrunden?"

Christian

Ærgerligt, at der bruges penge på en strækning, der vel ingen efterspørgsel på er, hvis du spørger mig. Veterantog er fint men bør ikke være årsagen. Nogen der ved, om der er en grund til, den ikke nedlagt endnu?

Inden at sporet blev spæret som følge af metrobyggeriet ved jeg at det blev brugt sporadisk til bl.a. at lade vedligeholdelsestog få adgang til S-togsnettet ved Bispebjerg. Men igen det har været rimelig sporadisk. Men der er sikkert mange muligheder for at få brugt det spor som BaneDanmark sikkert er interesseret i. Den gamle godstogsterminal den oprindeligt kørte til er jo nu blevet delvis til en park, og delvis til en parkeringsplads brugt til et Coronatestcenter, og nu til en containerby for studerende. Men igen der er meget der kan ske henover de næste mange år og i mellemtiden tror jeg at folkene hos BaneDK generelt gerne ville have sporet i orden således at det er parat, når og hvis de får brug for det.

Citat fra: frederikhk Dato 29/07-22, 11:14Nogen der ved, om der er en grund til, den ikke nedlagt endnu?

Sporet er anlagt ved lov og kan således kun nedlægges ved lov.

Citat fra: Jensen123 Dato 29/07-22, 09:28
Citat fra: thomastog Dato 29/07-22, 08:51
Citat fra: Jensen123 Dato 29/07-22, 07:49Det er blandt andet et spildevandsprojekt og da det nærmer sig afslutningen giver det nu mening at reetablere sporet over Aarhusgade. Den del af Aarhusgade, hvor sporene skal krydse, er iøvrigt udelukkende cykelsti, så vejtrafikken på Kalkbrænderrihavnsgade bør ikke lide nogen nød.

https://osterbroliv.dk/artikel/her-kan-du-atter-krydse-østerbro-men-smutvejen-lukker-måske-snart-igen

Sporet i Aarhusgade omtales slet ikke i den artikel.

Kære Thomastog,

Jeg kan desværre ikke beklage, at jeg anvendt noget så uvederhæftigt som lokalkendskab i mit svar på spørgsmålet: "hvad det er som foregår i selvsamme spor uden for gasværksgrunden?"

Som du satte din kommentar op, så det ud som om, at artiklen var en grundig(ere) gennemgang af hvad du selv skrev. Mit lokalkendskab gjorde så at jeg kunne se artiklen ikke handlede om det, som du skrev om. Og ville oplyse det for dem uden lokalkendskab.

Gå op Sider:[1] 2 3

Jernbanebøger

Den Gule By

Den Gule By. Pris 150 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak