Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Hvorfor skal DSB være så elendigt?
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Tja, jeg genkender nu hverken forfatterens opfattelse af DSB eller DB. De er begge to solidt plantet på at give en "okay" oplevelse for brugeren. Visse togførere gør et skønt og hjælpsomt arbejde, de fleste opfylder bare deres pligter, og et par enkelte kan være træls.

Hvad angår manglen på pladsbilletter til Hamborg, kunne det måske være at de var udsolgt.

Det kunne dog være rart med servering i DSBs tog... men når de fleste ruter ikke tager længere end to og en halv time, mod 6+ timer i Tyskland, så er det egentlig forståeligt nok at der ikke er en restaurantvogn.

Hvorfor skal DSB være så elendigt?
Af andersj, Aalborg. 31/07-22, 15:49.
Pladsbilletkravet på Hamburg-togene skaber flere problemer end det løser.

Bookingsystemerne er ikke gearet til at købe pladsbilletter uden billet på internationale tog, så det kan ofte være svært at købe disse pladsbilletter. Det er også svært at se om der er ledige pladser, da man skal helt hen til betalingen hos DB eksempelvis før den melder "fejl" ved udsolgte pladser.   

Der er ofte mange tomme pladser fordi dem der har købt pladsbilletter ikke dukker op. Enten fordi de har ændret planer og pladsbilletter ikke nemt kan refunderes, de har misset deres forbindelse pga. forsinkelser eller de har booket til flere tog pga. usikkerhed omkring forsinkelser sydfra til Hamburg.

Forhåbentlig er dette sidste sommer med det skadelige pladsbilletkrav på de direkte tog.


Jeg vil også lige tilføje at DB's fjerntog havde en punktlighed på kun 58% i juni måned. Dvs. næsten hvert andet fjerntog var mere end 6 minutter forsinket og 22,7% af fjerntogene var mere end 15 minutter forsinket.

Desuden kan man godt købe kolde drikkevarer i automaterne i de danske tog og i visse tog sælge Kaffeekspressen også varme drikke samt noget at spise.

Anders

Godmorgen Anders

Den virkelig du ser i togene stemmer ikke med den, som jeg oplever.
En pose franske kartofler betragte jeg ikke som mad. Derudover er det jo bestemt ikke alle tog, som har kaffeekspressen med.
Der er bestemt meget togpersonale, som gør et stort og godt stykke arbejde. Desværre er dem som intet laver, og det er dem, som blive bemærket. Så der er nogle, som ikke får den hjælp, som de har brug for på deres tur tværs af landet.
Som bruger af fjerntrafikken, så jeg gerne der var pladsbilet krav i næsten alle tog, dog undtaget dem i ydre timerne. Det giver meget mere ro  togene. Derudover slipper man for dem, som skal flytte en 2 værelses lejlighed, når de har sat sig på optaget pladser.

Hilsner Keld   

Hvorfor skal DSB være så elendigt?
Af JBS, Aarhus. 1/08-22, 10:01.
Vores interrailtur forløb stort set uden problemer. Eneste bøvl var faktisk, at vi ikke kunne kom ind i det lille søde IC3 tog, der holdt og ventede i Flensborg, mens det ene store tyske tog efter det andet læssede mennesker af, hvor ca. halvdelen mente, at de skulle videre mod Danmark. Vi havde endda pladsbilletter, men det var ikke muligt at nå frem til toget eller sædet i det helt taget. ;)
Mon ikke bare at vi må se i øjnene, at det er sådan det er indtil de nye vogne kommer i brug. Formoder, at hvis der var flere ledige vogne, så var de for længst taget i brug.

Ang. restaurant/kiosk, så ser man da mange steder, at også mindre strækninger prioriterer det, men det er vel præcist det. Det skal prioriteres for helheden. Kommer jo ikke til at give et kæmpe overskud (de første mage år...?).

Det er en sognepræst, som deler sine oplevelser. Kunne Gud ikke lige hjælpe hende til Hamburg udenom mængden?  ;D

Som jeg har forstået det på togførerne - og andre i DSB, så er det DB, der har indført kravet om pladsbillet på grænsekrysende tog. Det er nok også derfor der ikke er krav om pladsbillet til/fra Flensburg eller nationale rejser i Danmark.

I går mødte jeg en ældre i Odense, på vej til Berlin. Jeg var der i anledning af en tælleopgave for COWI, og jeg fortalte hende, at hun skulle tage til Fredericia og snakke med 7/11 om de kunne sælge hende en pladsbillet til Hamburg.
Jeg snakkede efterfølgende med personalet i 7/11, og de kan sælge flexpladserne når der er mindre end en time til afgang, så hun fik faktisk en pladsbillet.

Men ja. Bookingsystemet siger toget er fuldt der står "København - Hamburg" eller "Kolding-Hamburg" på langt de fleste pladser når togene forlader KH. DSB kan ikke bare overbooke togene som flyselskaberne kan.

Ja DSB er en smule problematisk. Syntes dog det er rimelig godt at f.eks. Lyntogene ikke længere har pladskrav da det fjerner besværligheder for brugere af toget og gør det lettere at bruge det. Og med de nye tog kan man bare håbe på at der vil komme et større udvalg af madvarer i deres automater. Jeg ved at de i udlandet tilbyder alt muligt fra sandwiches og salater til wienerbrød og cup noodles i deres automater. Man kan dog bare håbe at DSB bruger denne mulighed nu hvor de har den.

Og ja sædereservationssystemet som DSB har pt for det internationale tog er et rod! Jeg håber kun at det bliver bedre fra næste år når de modtager de tyske lånevogne.

Citat fra: Danskjävlar Dato  1/08-22, 18:12Ja DSB er en smule problematisk. Syntes dog det er rimelig godt at f.eks. Lyntogene ikke længere har pladskrav da det fjerner besværligheder for brugere af toget og gør det lettere at bruge det.

Måske fordi de er de eneste som er gennemkørende nord for Fredericia?

Udover DSB, har man i Danmark nemlig Bane Danmark til at hjælpe med afviklingen af togdriften - de gør næsten arbejdet perfekt.

Vil gerne give præsten ret, togrejser i Danmark er blevet ringere og ringere gennem årene. Mindre og mindre service, dyre billetter, ingen togpersonale i mange tog. Og det er absolut ikke bedre i Arrivas tog. Snarere tværtimod vil jeg sige.

Alt det pladder med udlicitering og privatisering, der skal styrke og give en bedre jernbane. Dem der tror på det er meget naive eller godtroende, jernbanen har aldrig været så ringe som efter man begyndte på udlicitering og privatisering opsplittelse i flere selskaber, tror ikke på det er blevet billiger og slet ikke bedre for kunderne.

Dårlige tog, elendige køreplaner, dårlige forbindelser mellem de forskellige selvskaber og forringelser. Før i tiden kunne man komme fra København Kl. 21 og være i Struer kl. 00.47 det kan man ikke mere efter arriva overtog kørslen på Vejle-Struer banen. Ingen direkte tog fra Struer til Skjern og Esbjerg mere, elendige forbindelser mellem Arriva og Midtjyskes tog i Holstebro.

Og jeg kunne blive ved...

Citat fra: vollensir Dato  2/08-22, 12:01Og jeg kunne blive ved...

Dine hidtidige indlæg i nærværende fora gør, at det tror vi gerne.

Kære Niels ja du må jo så være en af dem der syntes det er en god ide alt det her udliciteringsgøgl....

Citat fra: vollensir Dato  3/08-22, 09:42Kære Niels ja du må jo så være en af dem der syntes det er en god ide alt det her udliciteringsgøgl....

Da kan du da godt mene, men hvor har jeg lige skrevet det?

Citat fra: vollensir Dato  2/08-22, 12:01Dårlige tog, elendige køreplaner, dårlige forbindelser mellem de forskellige selvskaber og forringelser. Før i tiden kunne man komme fra København Kl. 21 og være i Struer kl. 00.47 det kan man ikke mere efter arriva overtog kørslen på Vejle-Struer banen. Ingen direkte tog fra Struer til Skjern og Esbjerg mere, elendige forbindelser mellem Arriva og Midtjyskes tog i Holstebro.

Med blot en lille smule kendskab til passagertællinger og skift ville du hurtigt vide, at det er så få det påvirker, at disse direkte forbindelser ikke er der mere. En hurtig udregning i fleksibiliteten for en stabil afvikling af trafikken er meget mere værd end de relativt få passagerer der fx rejser hele vejen fra København til Struer. Med al respekt, så er det sidste stræk fra Vejle mod Struer ikke tungt lastet med passagerer og det er netop derfor, at strækningen er blevet udbudt. Det er, trods hvad du muligvis tror, ikke for at genere folk. Det er simpelthen fordi det er for dyrt og viser rigtig meget hensyn til de få, på bekostning af de mange.

Jeg er klar over det nok er hvad du SYNES, men kolde fakta på bordet er det altså ikke helt så galt fat når du sidder og arbejder med tallene. Og det kan jeg se på det du skriver, at du ikke gør.

Kære banemand

Tal kan bruges til meget. Det kan godt være, at der i det samlede tal ikke er flertallet som rejser København-Struer, men en del af dem som gjorde, fravælger det nye produkt, da det er for besværligt.
Jeg vil gerne give et andet eksempel, hvor regnedrengenes tal viste, at der ikke var så mange kunder. For godt 5-7 år siden fjernede man nogle morgen afgange på Sjælland, for der var ikke så mange kunder. Det bevirkede, at man ikke kunne møde tidligt i København uden at skulle ankomme halvanden time før. Folk måtte købe bil, så de var tabt for togene. På min arbejdsplads var det alene 4 d af 16 personer, vi var ikke alene med de mødetider. I gamle dage kaldt man det salamimetoden. Fjern lidt, så kommer resten lidt af sig selv.   

Hilsner Keld

Citat fra: D 826 Dato  4/08-22, 08:22Kære banemand

Tal kan bruges til meget. Det kan godt være, at der i det samlede tal ikke er flertallet som rejser København-Struer, men en del af dem som gjorde, fravælger det nye produkt, da det er for besværligt.
Jeg vil gerne give et andet eksempel, hvor regnedrengenes tal viste, at der ikke var så mange kunder. For godt 5-7 år siden fjernede man nogle morgen afgange på Sjælland, for der var ikke så mange kunder. Det bevirkede, at man ikke kunne møde tidligt i København uden at skulle ankomme halvanden time før. Folk måtte købe bil, så de var tabt for togene. På min arbejdsplads var det alene 4 d af 16 personer, vi var ikke alene med de mødetider. I gamle dage kaldt man det salamimetoden. Fjern lidt, så kommer resten lidt af sig selv.   

Hilsner Keld

Statistikken har jo stadig ret. Det er få det går udover. Du glemmer så også lige alle dem, der har fordele af det.

Fordelen er bedre punktlighed, som er det, der er mest efterspurgt, i fjerntogstrafikken. Det er godt, at man går væk fra at forbinde enkeltsporede baner, med dobbeltsporede, da forsinkelser nemt spreder sig begge veje.

For mange jyske byer, er det helt normalt at skifte, og har været det i nogen tid. Hvorfor skulle Vejle-Struer særbehandles når andre ikke har direkte forbindelser?

Man er velkommen til at tjekke DSBs månedsrapporter, som viser, at det er få der bruger disse forbindelser.

Man kan ikke gøre alle tilfredse, men flertallet, kan man godt.

Gå op Sider:[1] 2 3 4

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak