Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Billeder fra ferie i Berlin (og lidt Hamborg)
Hej folkens,

I dagene 18/7-29/7 var jeg med familien i Berlin, med omstigning i Hamborg.
Naturligvis blev der også knipset nogle tog, omend ikke så mange som tidligere :)

Link til alle togbillerne:
https://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/590-tyskland_2022_berlin

U-Bahn, Sporvogne og busser:
https://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/591-sporvogne_u_bane_og_busser_i_berlin_2022


Et par udvalgte fotos:


ICE 1 på Hamburg Hbf


ICE 2 i Berlin, Hackescher Markt


BR 481 S-Bahn Berlin i ny bemaling.


BR 484 S-Bahn Berlin


Berlin Ostkreuz


BR 490 S-Bahn på Hamburg Hbf


ICE 4 på Hamburg Hbf


IC3 på Hamburg Hbf

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mss Dato  3/08-22, 17:47
BR 484 S-Bahn Berlin

Tak for kigget. Baureihe 484 er nye S-tog fra Stadler. De renoverede BR 481 har fået kontrastfarve på dørene samt mistet den røde "bjælke" over vinduerne og de sorte "stafferinger" - og er således tilpasset "de nye".

M.v.h.
Niels

Hvis det skal være helt rigtigt så er de fra et konsortium af Siemens og Stadler. Siemens leverer de elektroniske komponenter, motor- og bremsesystemer samt bogier. Stadler leverer de mekaniske komponenter samt står for at bygge vognkasserne og samle togene i Berlin-Pankow.

Jeg stødte første gang på togtypen i januar 2017 da jeg var i Berlin og tilfældigvis så at man i de dage kunne tilmelde sig en fremvisning af mock-up'en i S-Bahn-Werk Schöneweide. Det var en interessant oplevelse.  Mock-up'en var bygget hos Studio Babelsberg og var bl.a. udstyret med to ægte dørpar.

I september 2018 var jeg så ombord i en af de første rigtige togvogne til Innotrans i Berlin og for en uge siden var jeg så endelig med et af dem som passager for første gang på ringbanen i S46 mellem Südkreuz og Westend.

Lige pt. er de sidste to tredjedele af S-togsnettet i Berlin i udbud og igen har Siemens/Stadler rottet sig sammen med Deutsche Bahn mens Bombardier (nu Alstom) har rottet sig sammen med Transdev. Umiddelbart har førstnævnte en fordel i allerede at have et godkendt og velkørende togsæt i produktion.

Anders

Citat fra: andersj Dato  4/08-22, 00:06Hvis det skal være helt rigtigt så er de fra et konsortium af Siemens og Stadler. Siemens leverer de elektroniske komponenter, motor- og bremsesystemer samt bogier. Stadler leverer de mekaniske komponenter samt står for at bygge vognkasserne og samle togene i Berlin-Pankow.

Mange tak Anders, selvfølgelig skal det være helt rigtigt - jf. også info i den wiki, jeg linkede til. Det fremgår desuden deraf, at Stadler er "Konsortialführer".

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak