Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Høvelte 2022
Gå ned Sider: 1 [2]
Høvelte 2022
Af Krabsen. 31/12-22, 09:01.
Citat fra: ivar Dato 30/12-22, 23:19
Citat fra: Skylight Dato 30/12-22, 22:43Man kan se et hav af militærets minibusser på Birkerød station hver gang et nyt hold værnepligtige skal starte. Så ikke noget med at standse i Høvelte, og de unge mennesker kan ikke selv finde fra Birkerød st. Så derfor en "hær" af minibusser, og andet militærpersonel til at guide alle på plads.

Nu ikke så gammelmandsagtig, på mødedagene tilbage i slut-60'erne var der såmænd også personel og busser på/ved Aalborg station så de kommende krigere kunne gelejdes til den rette destination.


Samme ved Bornholmerfærgen i Rønne på de store indkaldelsesdage tilbage i 70'erne. For da havde DBJ jo netop indstillet driften :(

Høvelte 2022
Af Niels Munch. 31/12-22, 09:36.
I "det gamle forum" var der bl.a. en tråd om Høvelte trinbræt inkl. omtale af Therkildsen's "militærbus", der i en periode betjente kasernerne i Høvelte og Sandholm: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=25772 .

M.v.h.
Niels

Høvelte 2022
Af Ove Nygaard, Fredericia. 31/12-22, 11:10.
Citat fra: Niels Munch Dato 30/12-22, 11:35
Citat fra: Tommy Nilsson Dato 30/12-22, 10:36Hermed en serie billeder fra Høvelte     

Nå Tommy, nu risikerer du at slippe en masse soldaterhistorier løs .....
Jeg skal nok holde mig tilbage med mine soldaterhistorier fra perioden 1.5.1955 - 30.4.1957 og efterfølgende indkommanderinger indtil 1960. "Aktiviteterne" foregik i væsentlig grad over og under jorden (Kongevejen) samt i mange tilfælde rundt omkring på den fede jord i Midtsjælland og helt ned til Suså-deltaet!  8)
Bedste hilsener
Ove af Erritsø

Høvelte 2022
Af TWB. 31/12-22, 11:25.
Citat fra: krabsen Dato 31/12-22, 09:01
Citat fra: ivar Dato 30/12-22, 23:19
Citat fra: Skylight Dato 30/12-22, 22:43Man kan se et hav af militærets minibusser på Birkerød station hver gang et nyt hold værnepligtige skal starte. Så ikke noget med at standse i Høvelte, og de unge mennesker kan ikke selv finde fra Birkerød st. Så derfor en "hær" af minibusser, og andet militærpersonel til at guide alle på plads.

Nu ikke så gammelmandsagtig, på mødedagene tilbage i slut-60'erne var der såmænd også personel og busser på/ved Aalborg station så de kommende krigere kunne gelejdes til den rette destination.


Samme ved Bornholmerfærgen i Rønne på de store indkaldelsesdage tilbage i 70'erne. For da havde DBJ jo netop indstillet driften :(
Da Almegårds kaserne i forvejen ikke var placeret ved jernbanespor - så havde det næppe nogen betydning.
De ret få marinesoldater og folk fra flyvevåbnet stationeret inde i Almindingen havde også pænt langt ned til Åkirkeby.

Høvelte 2022
Af Krabsen. 31/12-22, 12:53.
Citat fra: TWB Dato 31/12-22, 11:25Da Almegårds kaserne i forvejen ikke var placeret ved jernbanespor - så havde det næppe nogen betydning.
Det var pokkers! Måske skulle du som nytårsforsæt have at basere dine udsagn på fakta! ::)

Det eneste der adskiller Almegaards Kaserne fra jernbanen er et hegn ved sportspladsen.
..jeg har været med til at reparere det.

Høvelte 2022
Af TWB. 31/12-22, 16:04.
Citat fra: krabsen Dato 31/12-22, 12:53
Citat fra: TWB Dato 31/12-22, 11:25Da Almegårds kaserne i forvejen ikke var placeret ved jernbanespor - så havde det næppe nogen betydning.
Det var pokkers! Måske skulle du som nytårsforsæt have at basere dine udsagn på fakta! ::)

Det eneste der adskiller Almegaards Kaserne fra jernbanen er et hegn ved sportspladsen.
..jeg har været med til at reparere det.

Men ingen perron.
Og skulle alle de militærfolk som kom med færgen tage toget - så ville de øvrige rejsende ikke kunne få plads.

Høvelte 2022
Af Krabsen. 31/12-22, 16:32.
Citat fra: TWB Dato 31/12-22, 16:04
Citat fra: krabsen Dato 31/12-22, 12:53
Citat fra: TWB Dato 31/12-22, 11:25Da Almegårds kaserne i forvejen ikke var placeret ved jernbanespor - så havde det næppe nogen betydning.
Det var pokkers! Måske skulle du som nytårsforsæt have at basere dine udsagn på fakta! ::)

Det eneste der adskiller Almegaards Kaserne fra jernbanen er et hegn ved sportspladsen.
..jeg har været med til at reparere det.
Men ingen perron.
Og skulle alle de militærfolk som kom med færgen tage toget - så ville de øvrige rejsende ikke kunne få plads.

Men vi er enige om, at dit udsagn 'Da Almegårds kaserne i forvejen ikke var placeret ved jernbanespor' er usandt, ikke?
Så betydningen er lige så stor som ved Aalborg station, der var anledning til bornholmerglimtet.

De fleste soldater ville i øvrigt forhåbentlig være i stand til at hoppe ned fra at tog også uden perron. ;-)

Høvelte 2022
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 31/12-22, 17:03.
Citat fra: krabsen Dato 31/12-22, 16:32De fleste soldater ville i øvrigt forhåbentlig være i stand til at hoppe ned fra at tog også uden perron. ;-)


A pros pros så husker jeg som spejder at have deltaget i udlægningen af flytbare perronstykker på ballasten ved Kliplev st. i forbindelse med et lejrarrangement på Stevninghus.

Antallet af rejsende var mange gange større end normalt på strkn. 28 og etaten havde været snedig nok til at klare dette ved dels at koble flere vogne på togene og dels at indsætte særtog; noget der også kunne være gjort til såvel nordenfjords som til Høvelte og Almegård.

De deraf følgende længere tog skulle derfor klares ved midlertidigt udlagte supplerende perronstykker.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Midlertidige perroner
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 31/12-22, 20:12.
Citat fra: Per Holm Dato 31/12-22, 17:03
Citat fra: krabsen Dato 31/12-22, 16:32De fleste soldater ville i øvrigt forhåbentlig være i stand til at hoppe ned fra at tog også uden perron. ;-)


A pros pros så husker jeg som spejder at have deltaget i udlægningen af flytbare perronstykker på ballasten ved Kliplev st. i forbindelse med et lejrarrangement på Stevninghus.

Antallet af rejsende var mange gange større end normalt på strkn. 28 og etaten havde været snedig nok til at klare dette ved dels at koble flere vogne på togene og dels at indsætte særtog; noget der også kunne være gjort til såvel nordenfjords som til Høvelte og Almegård.

De deraf følgende længere tog skulle derfor klares ved midlertidigt udlagte supplerende perronstykker.

I Marslev i 1980 havde man - så vidt jeg kan se på billedet - lavet en midlertidig perron af grus og gamle sveller som perronforkant (se nederste billede her): https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=49597

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Høvelte 2022
Af TWB. 1/01-23, 06:54.
Citat fra: krabsen Dato 31/12-22, 16:32
Citat fra: TWB Dato 31/12-22, 16:04
Citat fra: krabsen Dato 31/12-22, 12:53
Citat fra: TWB Dato 31/12-22, 11:25Da Almegårds kaserne i forvejen ikke var placeret ved jernbanespor - så havde det næppe nogen betydning.
Det var pokkers! Måske skulle du som nytårsforsæt have at basere dine udsagn på fakta! ::)

Det eneste der adskiller Almegaards Kaserne fra jernbanen er et hegn ved sportspladsen.
..jeg har været med til at reparere det.
Men ingen perron.
Og skulle alle de militærfolk som kom med færgen tage toget - så ville de øvrige rejsende ikke kunne få plads.

Men vi er enige om, at dit udsagn 'Da Almegårds kaserne i forvejen ikke var placeret ved jernbanespor' er usandt, ikke?
Så betydningen er lige så stor som ved Aalborg station, der var anledning til bornholmerglimtet.

De fleste soldater ville i øvrigt forhåbentlig være i stand til at hoppe ned fra at tog også uden perron. ;-)

Nu ved jeg ikke hvornår du gik på Bornholm og ordnede hegn.

Men Rønne -Nexø banen som lukkede i 1968 kørte fra Rønne H langs kysten mod Nord og stoppede ved Rønne N.
Så drejede den mod sydøst og kørte mod Åkirkeby.
Rønne Nord lå ikke lige ved Almegårds Kaserne som jeg husker det eller kan se på kort.

Men tænker du måske har ordnet hegn ved den banestrækning som lukkede i 1953 som fra Rønne N gik nordpå mod Allinge.

Men dit oprindelige indspark omkring tiden først i 70'erne  gik på at DBJ netop havde lukket banen. Og det var banen til Nexø.

Derudover er sammenligning med Høvelte næppe fair.

Almegårds kaserne ligger i udkanten af Rønne og der er tale om unge raske mænd som nok kunne gå de 2-3 km på ret kort tid.

Høvelte 2022
Af ChrBrun. 2/01-23, 14:39.
I følge bogen om Nordbanen var der i 30'erne planer om et standningssted ved Høvelte i forbindelse med bygningen af viadukten, og derfor er der en jordvold og ekstra bredt mellem sporene her. Der skulle også have været et uofficielt trinbræt for Nordbanetogene fra 1951, men hvordan det så ud ved jeg ikke?

Christian Brun

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak