Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Udvidelse af overkørsel 81a Valbyvej på Gribskovbanen.
Gå ned Sider:[1] 2
Udvidelse af overkørsel 81a Valbyvej på Gribskovbanen.
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 4/08-22, 13:39.
Seneste redigering: 4/08-22, 13:41 af Michael Deichmann
Gribskov kommune har en langsigtet (MEGET langsigtet :-) ) plan at lave et net af cykelstier imellem de centrale 3 byer i kommunen og til lejerne ved Nordkysten.
Senest har man lavet 2 stykker cykelsti omkring Valby og ved Helsinge langs Valbyvej.
Omkring overkørsel 81a er man tydeligvis ved at lægge op til at cykelstien skal krydse banen og dreje over til det nye fine trinbrædt - Trollebakkerne, men der er absolut ingen tegn på at det endnu skal laves en udbygning af bomanlægget med et sæt små bomme til cykelstien.
Er det ikke BaneDanmark der står for disse anlæg også på Lokaltogs infrastruktur? Eller er det Vejdirektoratet?
Anlægget af cykelstien er erklæret etapeopdelt af kommunen, så man bygger når man har råd, og det er vel dem der skal betale for anlægget selv om det er BDK eller VD der faktisk anlægger udbygningen af overkørslen?
Jeg ved der er "lyttere her på kanalen" som er tilknyttet BDK som måske kan sige noget om BDK overhovedet er aktiveret eller kommunen laver det de kan nu uden bomme, og så når pengene er der fylder hullet op på begge sider af banen og får opsat bomme.
Forleden tog jeg lige lidt billeder af området hvor det er ret tydeligt hvad tanken er med forløbet af cykelstien.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kig mod Helsinge - de sidste meter af cykelstien er her ikke asfalteret - endnu, og de sidste meter af stien mangler.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Absolut ingen spor :-) af udbygning til krydsende cykelsti i overkørslen. Troldebakkerne T i det fjerne.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På Helsingesiden skal cykelstien slå et slag i en blød bue op imod Troldebakkerne T - gravkoen er klar til at fortsætte dæmningen op til sporet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
En anden vinkel, hvor man ser cykelstiens trace op til trinbrædtet og går ned bag om de store grusbunker og frem hvor man lige aner gravkoen.

Men er der "bestilt" en fortsættelse med overkørsel og bomme over banen?

Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/08-22, 13:39Er det ikke BaneDanmark der står for disse anlæg også på Lokaltogs infrastruktur?

Jo, Banedanmark overtog opgaven fra Vejdirektoratet pr. 01.01.2012, og kommunen står som "sagsvolder" principielt for anlægsomkostningen.

M.v.h.
Niels

Udvidelse af overkørsel 81a Valbyvej på Gribskovbanen.
Af Svend. 4/08-22, 15:50.
Seneste redigering: 4/08-22, 15:54 af Svend
Hvis jeg var dig og ønskede et hurtigt svar på dette spørgsmål, ville jeg kontakte Gribskov kommune samt Lokaltog. De ved sikkert, hvornår der etableres et overkørselsanlæg for cykelstien (så cykelstien kan bygges færdig henover banen). At det er Banedanmark der står for selve overkørselsanlægget inkl vejdelen, er korrekt.

Citat fra: Svend Dato  4/08-22, 15:50Hvis jeg var dig og ønskede et hurtigt svar på dette spørgsmål, ville jeg kontakte Gribskov kommune samt Lokaltog.
Ja, nu var det jo muligt at der var nogen her der havde svaret. Jeg sover udmærket uden svaret og om ikke andet vil tiden vise det. hele anlægsarbejdet har været lidt tumultarisk da det lå stille i flere måneder hvor "man" begyndte at tale om hvad der sker. Nu er den vist færdig - dvs der mangler vist afstribning da cykelstien er dobbeltrettet. Nogen steder ville det nok også være tryghedsskabenede med et autoværn imellem vej og cykelsti hvor den er nødt til at løbe helt tæt på vejen.
Jeg ved ikke lige hvilken indgang der er til hverken kommunen eller Lokaltog ud over deres generelle e-mails og der ved man jo ikke om man får et kvalificeret svar.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/08-22, 16:37Ja, nu var det jo muligt at der var nogen her der havde svaret. Jeg sover udmærket uden svaret og om ikke andet vil tiden vise det. hele anlægsarbejdet har været lidt tumultarisk da det lå stille i flere måneder hvor "man" begyndte at tale om hvad der sker. Nu er den vist færdig - dvs der mangler vist afstribning da cykelstien er dobbeltrettet. Nogen steder ville det nok også være tryghedsskabenede med et autoværn imellem vej og cykelsti hvor den er nødt til at løbe helt tæt på vejen.
Jeg ved ikke lige hvilken indgang der er til hverken kommunen eller Lokaltog ud over deres generelle e-mails og der ved man jo ikke om man får et kvalificeret svar.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Mon ikke man får et svar, hvis man henvender sig her:

https://www.lokaltog.dk/kontakt/
https://gribskov.dk/kontakt/kontakt-os

Det er da værd at prøve  :)

Hej

Udvidelsen af overkørslen, med 4 ekstra vejsignaler og 2 bomme (der hver især dækker hele cykelstien) blev godkendt af Trafikstyrelsen i november sidste år, så forarbejdet er gjort.

Hilsen
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  4/08-22, 14:07
Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/08-22, 13:39Er det ikke BaneDanmark der står for disse anlæg også på Lokaltogs infrastruktur?

Jo, Banedanmark overtog opgaven fra Vejdirektoratet pr. 01.01.2012, og kommunen står som "sagsvolder" principielt for anlægsomkostningen.

M.v.h.
Niels

Det er altid "underholdende" som meget forhenværende at kunne "sidde tilbagelænet" og filosofere over, hvor "enkelt" ansvaret for banernes infrastruktur er "nu om dage". Jeg lærer et nyt begreb, hver gang, min gode privatbaneven, Niels Munch, med sin enorme viden om jernbanedrift lancerer et nyt begreb. Her er det så begrebet "sagsvolder", jeg kan lade indgå i mit righoldige kartotek! Jeg fortolker det således, at så er kommunen ikke "sagesløs". Og tak til Niels Buch, som efterfølgende kommer med de forløsende forklaringer. Nu "er der lys forude" for cykelstien.
Bedste hilsener
Ove af Erritsø
infrastrukturforvalter (HHJ) 1997 - 2005 :o


Og d'herrer ex-privatbanedirektører med flere. Når sandheden skal frem, så indså jeg at jeg faktisk har gode venner, der regelmæssigt spiser frokost med folk fra LTs projektafdeling, så vedkommende vil prøve at forhøre sig om hvad planen er :-)

Citat fra: Ove Nygaard Dato  5/08-22, 12:40
Citat fra: Niels Munch Dato  4/08-22, 14:07
Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/08-22, 13:39Er det ikke BaneDanmark der står for disse anlæg også på Lokaltogs infrastruktur?

Jo, Banedanmark overtog opgaven fra Vejdirektoratet pr. 01.01.2012, og kommunen står som "sagsvolder" principielt for anlægsomkostningen.

M.v.h.
Niels

Det er altid "underholdende" som meget forhenværende at kunne "sidde tilbagelænet" og filosofere over, hvor "enkelt" ansvaret for banernes infrastruktur er "nu om dage". Jeg lærer et nyt begreb, hver gang, min gode privatbaneven, Niels Munch, med sin enorme viden om jernbanedrift lancerer et nyt begreb. Her er det så begrebet "sagsvolder", jeg kan lade indgå i mit righoldige kartotek! Jeg fortolker det således, at så er kommunen ikke "sagesløs". Og tak til Niels Buch, som efterfølgende kommer med de forløsende forklaringer. Nu "er der lys forude" for cykelstien.
Bedste hilsener
Ove af Erritsø
infrastrukturforvalter (HHJ) 1997 - 2005 :o


Det var også et nyt ord her, men ellers er sagen jo "ganske klar" iht. Jernbaneloven, hvor der står om betalingen (§62). Det er lidt mere speget, når man så tager BEK 115 med, for der står, at det er infrastrukturforvalteren, der skal ansøge om ændringen af overkørslen. Men hvem er egentligt infrastrukturforvalter her, når der både indgår spor og overkørsel i ombygningen?

/ Jan

Når det er bek. 115 er det infrastrukturforvalteren af overkørslen der skal søge om godkendelse, her banedanmark.

Hilsen Niels

Citat fra: Niels Buch Dato  6/08-22, 14:06Når det er bek. 115 er det infrastrukturforvalteren af overkørslen der skal søge om godkendelse, her banedanmark.
Det er vel ikke BaneDK der er infrastrukturforvalter på Gribskovbanen?

Udvidelse af overkørsel 81a Valbyvej på Gribskovbanen.
Af Niels Munch. 6/08-22, 19:36.
Seneste redigering: 6/08-22, 19:39 af Niels Munch
Citat fra: Michael Deichmann Dato  6/08-22, 18:30
Citat fra: Niels Buch Dato  6/08-22, 14:06Når det er bek. 115 er det infrastrukturforvalteren af overkørslen der skal søge om godkendelse, her banedanmark.
Det er vel ikke BaneDK der er infrastrukturforvalter på Gribskovbanen?

Som jeg tidligere skrev, så overtog Banedanmark opgaven vedr. privatbanernes sikrede overkørsler fra Vejdirektoratet pr. 01.01.2012.

Det betød også, at ejerskabet til disse overkørselsanlæg, der - historisk betinget - hidtil havde ligget ved Vejdirektoratet, overgik til Banedanmark tilsammen med bevillingerne hertil.

Det er således Banedanmark der varetager forvaltningsopgaven vedr. disse overkørsler uanset, at Lokaltog in casu er infrastrukturforvalter for "resten af" jernbanen.

Hele historien om  privatbanernes sikrede overkørsler kan læses i tidsskriftet TRAFIK & VEJE • 2014 SEPTEMBER: https://issuu.com/trafikogveje/docs/trafik_og_veje_09_2014 på side 64 ff.

M.v.h.
Niels

OK, tak Niels! ingen har sagt at det skal være enkelt. Så Lokaltog er i realiteten kun perifert involveret, idet de selvfølgelig skal indordne nogle hastighedsnedsættelser og/eller sporspærringer med togbusser når arbejdet går igang, men der ud over ikke behøver at være indblandede. Interessant!

Udvidelse af overkørsel 81a Valbyvej på Gribskovbanen.
Af Niels Munch. 6/08-22, 20:11.
Seneste redigering: 6/08-22, 20:15 af Niels Munch
Citat fra: Michael Deichmann Dato  6/08-22, 19:50OK, tak Niels! ingen har sagt at det skal være enkelt. Så Lokaltog er i realiteten kun perifert involveret, idet de selvfølgelig skal indordne nogle hastighedsnedsættelser og/eller sporspærringer med togbusser når arbejdet går igang, men der ud over ikke behøver at være indblandede. Interessant!

Perifert og perifert; det beror i praksis på et samarbejde.

Situationen er reguleret i den tidligere nævnte bekendtgørelse nr. 115, herunder især §4:

§ 4. Jernbaneinfrastrukturforvalteren skal ansøge Trafikstyrelsen om godkendelse, inden der kan gennemføres et projekt om etablering eller ændring af sikkerhedsforanstaltningerne i en jernbaneoverkørsel.
Stk. 2. Jernbaneinfrastrukturforvalteren skal høre følgende parter om projektet samt indhente samtykke fra politiet, inden ansøgningen sendes til Trafikstyrelsen:
1) den relevante vejbestyrelse, for så vidt den skærende vej er en offentlig vej, eller
2) den relevante vejmyndighed, for så vidt den skærende vej er en privat fællesvej, og
3) andre relevante interessenter, herunder andre berørte jernbaneinfrastrukturforvaltere, hvis jernbaneinfrastrukturforvalteren for jernbaneoverkørslen og strækningen ikke er den samme.
Stk. 3. Høringssvarene samt samtykket fra politiet skal vedlægges ansøgningen til Trafikstyrelsen.


Fremhævelserne er mine.

En undtagelse fra denne "privatbanetilstand" er LilleNord, hvor Hovedstadens Lokalbaner overtog hele infrastrukturen "med hud og hår" således, at Lokaltog tillige har fuldt ansvar for de sikrede overkørsler dér.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1] 2

Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak