Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Tur til Odense d. 4/8 2022 (m.b. + Link)
Tur til Odense d. 4/8 2022 (m.b. + Link)
Af mss. 5/08-22, 13:59.
Seneste redigering: 5/08-22, 14:02 af mss
Hej folkens,

I går blev det i sommerferiens sidste dage tid til en endagstur til Odense for at besøge Jernbanemuseet og den nye Letbane.

Vi startede dagen med nogle personlige ærinder, derefter gik turen til Jernbanemuseet, hvorefter vi kørte med lwtbanen og sluttede af med middag på en fortovsrestaurant.
Det var en hed dag og fotomæssigt var den stærke solxen udfordring, men der kom da en del billeder i kassen.
Fotos af Letbanen kan findes her:
https://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/595-letbane_og_busser_i_odense_2022

Et lille udvalg:


OL 01 ved Odense Banegård Center.


OL 04 i Torvegade.


OL 06 ved Parkering Odense Syd.


Stationen Parkering Odense Syd.


Diverse sporvogne ved Kontrol- pg vedligeholdelsescenteret.


OL 09 i Hjallese.


Hjallese Station mmed gangbro over til toget.


Forberedelse til Etape II udvidelse. Forhåbentlig bliver den til noget.


OL 09, passage med ukendt vogn.


OL 09, interiør.


OL 09, førerplads.


OL 16 ved Odense Banegård Center.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mss Dato  5/08-22, 13:59
Hjallese Station med gangbro over til toget.

Mange tak for kigget. Svendborgbanens perron er på samme side af jernbanesporet som letbanens; gangbroen fører over til Vinkelvej og den side, hvor den gamle perron, som nu er fjernet, lå.

M.v.h.
Niels

Hej Niels,

Aha, jeg gik bare ud fra at det var over til perronen. Tak for korrekturen :)
Jeg kan desværre ikke rette det i indlægget mere.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Tur til Odense d. 4/8 2022 (m.b. + Link)
Af Futfar, Kajerød. 5/08-22, 15:59.
Tak for fine fotos og kommentarer, også fra 'oraklet NM' ;D .

 Hvilken titel skal skal man bruge ved disse omsiggribende letbaners førere?

Jeg har set eksempler på at de skulle tituleres 'togførere', men det kan vel næppe være rigtigt. Det er i min jernbaneverden, noget ganske andet...

Men hedder de så lokomotivførere, eller hedder de vognstyrere, som de hed på sporvogne da disse eksisterede ?

Futfar.

Med venlig hilsen..

Citat fra: Futfar Dato  5/08-22, 15:59Men hedder de så lokomotivførere, eller hedder de vognstyrere, som de hed på sporvogne da disse eksisterede ?

Hej Kim,

Iflg. overenskomsten hedder de letbaneførere.

M.v.h.
Niels


Tur til Odense d. 4/8 2022 (m.b. + Link)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/08-22, 17:16.
Seneste redigering: 5/08-22, 17:17 af Per Holm
Citat fra: Futfar Dato  5/08-22, 15:59Men hedder de så lokomotivførere, eller hedder de vognstyrere, som de hed på sporvogne da disse eksisterede ?


Færdselsreglerne anvender udtrykket "fører af letbanekøretøj" - hvilket næppe vil blive den folkeligt anvendte betegnelse. :D

Færdselsloven, gældende version

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  5/08-22, 17:16Færdselsreglerne anvender udtrykket "fører af letbanekøretøj" - hvilket næppe vil blive den folkeligt anvendte betegnelse. :D

Færdselsloven, gældende version

Ja, så'n er det med lovtekster. F.eks. findes den folkelige betegnelse "chauffør" kun ét sted i Færdselsloven - nemlig i relationen "erhvervschauffører".

"Letbanefører" er et job, man formelt kan uddanne sig til jf. UddannelsesGuiden.

M.v.h.
Niels

Tur til Odense d. 4/8 2022 (m.b. + Link)
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 6/08-22, 22:15.
Ja, så'n er det med lovtekster. F.eks. findes den folkelige betegnelse "chauffør" kun ét sted i Færdselsloven - nemlig i relationen "erhvervschauffører"

Pudsigt nok er chauffør jo en stillingsbetegnelse ligesom lokofører og sygeplejerske. Hvis man ikke er chauffør og får løn for at køre, er man bare "Fører" "trafikant" eller "bilist" eller sådannoget.

Nold
(Buschauffør af guds nåde ;) )

Gå op Sider:[1]


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak