Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Sporvogne i Rostock
Gå ned Sider: 1 [2]
Sporvogne i Rostock
Af Bent Jensen. 15/03-23, 15:32.
Citat fra: Thorfinn Dato 14/03-23, 22:53
Citat fra: Merlin Dato 15/02-23, 18:54Jag åkte Spårvagn i Rostock när det fortfarande var Östtyskland men har tyvärr inga bilder

Vær glad for at du ikke tog billeder. I DDR var det forbudt at fotografere jernbanetekniske anlæg. Stasi kunne dog ikke fange alle dem, de mistænkte om at være spioner.
 

BTW: Rostok ligger stadig i Østtyskland.
Men Stasi eksisterer ikke mere, men min erfaring siger mig at hvis man vil fotografere depotet er det en god ide at lige spørge om lov først, så er der ingen problemer og de er flinke overfor sporvognsentusiaster bare man ikke har spraymaling med med venlig hilsen Bent

Sporvogne i Rostock
Af Togsøn. 16/03-23, 09:48.
Hejsa.

Selv med Stasi og andet sikkerhedspoliti i Østeuropa, har jeg aldrig haft problemer.
Systemet var tungt, men de enkelte medarbejdere så venligt på os som tager billeder af Tog og sporvogne. I Rostock, er og var de så tæt på Danmark at de kender vores entusiasme, det hjalp altid med et smil og når jeg så forklarede dem at i Lille Danmark, var den verden væk, blev de helt stolte.

Hilsen Erling.

Det generelle fotoforbudet på jernbanen i DDR ble opphevet i april 1989 fordi pågangen av søknader om fototillatelser bloe for stor til at man klarte å håndheve den. Jeg var i DDR i september 1989 som politisk observatør (Du kan lese dagboken som lå til grunn for min offisielle rapport, her - og ikke la deg skremme av at det var en kirkelig instans om var min offisielle oppdragsgiver), og jeg opplevde at jeg kunne fotografere ganske så fritt. Denne lokføreren stoppet et øyeblikk for å være sikker på at jeg fikk et bilde av loket hans, før han vinket og kjørte videre:


Å fotografere inngangen til Brandleitetunnel i Thüringen var heller intet problem:


Kun i ett tilfelle ble jeg stoppet av en meget myndig høyttalerstemme, på S-banestasjonen ved Flughafen Schönefeld. Men da kom - av alle - to konstabler fra det ellers så fryktede transportpolitiet meg til unnsetning og viste meg hvor jeg kunne fotografere uten at "die da" kunne se meg!

Resten av bildene kan dere se her.

Jeg tok også en tur med Oberweißbacher Bergbahn. Bildene derfra finner dere her. På fjellstrekningen ble jeg endog invitert inn i førerhuset på motorvognen:


Og på sporveien i Naumburg, tauet sporvognsføreren inn en kollega som kunne fortelle meg alt om sporveien i byen.

JEg har siden vært tilbake i den østlige delen av Tyskland en rekke ganger, riktignok ikke i Rostock (ennå), og alltid opplevd å bli tatt godt imot hos dde ulike sporveiene når jeg har bedt om tillatelse til å fotografere i vognhaller etc. Noen steder har jeg endog fått tillatelse til å gå rundt helt på eegenhånd. Så ja, velviljen er stor overfor oss fotografer, så lenge vi oppfører oss ordentlig og ikke tar oss selv til rette. Invester i tid til å snakke med dem du treffer når du henvender deg. Det lønner seg alltid.

Sporvogne i Rostock
Af Bent Jensen. 16/03-23, 15:11.
Seneste redigering: 16/03-23, 17:47 af Tommy Nilsson
jeg var nok for uretfærdigt overfor transportpolizei har faktisk også hørt at de var venlige overfor danskere, de så jo også legalt Olsen banden, Mvh Bent

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak