Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Kommunikation er en svær ting
Kommunikation er en svær ting
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 21/08-22, 09:53.
Seneste redigering: 21/08-22, 09:55 af Thomas Boberg Nielsen
Forestil dig en situation: Vi har en station med to spor. Det er til at overskue. Du er jævnlig bruger af stationen og ved derfor, fra hvilke spor togene kører.

Nu har Banedanmark så gang i noget sporarbejde, og der bliver derfor engang imellem byttet om på sporbenyttelsen. Som tiden går, finder man ud af, at kunderne ikke rigtig kan finde ud af, fra hvilke spor de enkelte tog afgår.

Man ønsker derfor følgende budskab kommunikeret til kunderne:

"På grund af sporarbejde kan du ikke være sikker på, at dit tog afgår fra det spor, det plejer at afgå fra. Kig derfor på informationsskærmene".

Et sådan budskab burde vel være til at forstå?

I kommunikationsafdelingen i Nordjyllands Trafikselskab gik man dog et skridt videre, da man skulle kreere et sådan skilt, og man fandt på følgende nonsensbudskab:

"Pga. sporarbejde benyttes begge spor".

Nu vil nogen måske synes, at jeg er lidt hård ved kommunikationsafdelingen i Nordjyllands Trafikselskab. Det må de gerne synes.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Skilt på Aalborg Vestby trinbræt 13. juni 2022. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.



Kommunikation er en svær ting
Af Ove Nygaard, Fredericia. 21/08-22, 10:52.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 21/08-22, 09:53Forestil dig en situation: Vi har en station med to spor. Det er til at overskue. Du er jævnlig bruger af stationen og ved derfor, fra hvilke spor togene kører.

Nu har Banedanmark så gang i noget sporarbejde, og der bliver derfor engang imellem byttet om på sporbenyttelsen. Som tiden går, finder man ud af, at kunderne ikke rigtig kan finde ud af, fra hvilke spor de enkelte tog afgår.

Man ønsker derfor følgende budskab kommunikeret til kunderne:



"På grund af sporarbejde kan du ikke være sikker på, at dit tog afgår fra det spor, det plejer at afgå fra. Kig derfor på informationsskærmene".

Et sådan budskab burde vel være til at forstå?

I kommunikationsafdelingen i Nordjyllands Trafikselskab gik man dog et skridt videre, da man skulle kreere et sådan skilt, og man fandt på følgende nonsensbudskab:

"Pga. sporarbejde benyttes begge spor".

Nu vil nogen måske synes, at jeg er lidt hård ved kommunikationsafdelingen i Nordjyllands Trafikselskab. Det må de gerne synes.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Skilt på Aalborg Vestby trinbræt 13. juni 2022. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.



Kære Thomas!
Information til kunder om den trafikale situation med ændringer har altid været, og vil altid være "kompliceret". En god gammel regel har også altid været, at man forsøger at sætte sig i kundens situation. Skal man kommunikere "smart" , eller skal man kommunikere "tørt og sagligt"? Problemet - som jeg ser det, men det kan også være forkert - er, at begrebet "synlige chefer", der kender deres ansvarsområde, er "en saga blott". (Jeg tænker ikke på nogen bestemt, og dog!). Og så er det "sjovere" at gå til møder, end at "komme ud i marken". Nå, stop her, Ove. Med et lille "muntert smil" (0g et indbygget "Duk & Væk"): Jeg kunne foreslå følgende lille tilføjelse til Nordjyske Trafikselskabs uddybende "vejledning": "og hvis du opdager, at dit tog kører fra et andet spor, end du har regnet med/regnet ud, så skal du "skinne dig over til det rigtige spor"! :)

Venlig hilsen
Ove Nygaard

Hej

NT kunne blot skrive "Pga. sporarbejde kan dit tog køre fra et andet spor end normalt". Ingen indskudte sætninger, ingen kommaer, bare lige ud af landevejen. Man kan også skrive "afgå" fremfor "køre", men det er mere "tog-lingo", som alle måske ikke er helt med på.

MVH; Lars

Det er måske kun mig der ikke har et problem med det skilt.

Jeg forstår i hvert fald godt meningen.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak