Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- SJ sovevogn forbudt
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 6
SJ sovevogn forbudt
Af Bengt Larsson. 27/08-22, 08:21.
SJ Euronight nattåg ska börja gå Stockholm-København-Hamburg 1 september.

Men de får inte ha sovvagnar, eftersom SJ den 25 augusti fick avslag av Trafikstyrelsen på att få köra dessa sovvagnar genom Danmark.
De uppfyller inte något specialkrav i Danmark trots att de är godkända enligt RIC för internationell trafik.

Någon som vet mera?

https://jarnvagar.nu/nattaget-utan-sovvagnar/


SJ sovevogn forbudt
Af Krabsen. 27/08-22, 09:09.
Et rent gæt:

Måske er de ikke godkendt til Storebæltstunellen.

SJ sovevogn forbudt
Af thomastog. 27/08-22, 10:17.
Citat fra: Bengt Larsson Dato 27/08-22, 08:21SJ Euronight nattåg ska börja gå Stockholm-København-Hamburg 1 september.

Men de får inte ha sovvagnar, eftersom SJ den 25 augusti fick avslag av Trafikstyrelsen på att få köra dessa sovvagnar genom Danmark.
De uppfyller inte något specialkrav i Danmark trots att de är godkända enligt RIC för internationell trafik.

Någon som vet mera?

https://jarnvagar.nu/nattaget-utan-sovvagnar/
Det står da i artiklen ?:
Citat fra:  https://jarnvagar.nu/nattaget-utan-sovvagnar/"Danmark har specifika nationella krav kopplade till brandsäkerheten i Stora Bält-förbindelsen. Sådana krav kan man ställa inom ramen för RIC-avtalet men betyder inte att fordonen måste ha ett helt nytt godkännande", säger Dan Olofsson.

Mener at have hørt, at det er internationale krav til tunnelkørsel, og disse også gælder i eksempelvis den danske metro.

SJ sovevogn forbudt
Af TWB. 27/08-22, 11:28.
Citat fra: thomastog Dato 27/08-22, 10:17
Citat fra: Bengt Larsson Dato 27/08-22, 08:21SJ Euronight nattåg ska börja gå Stockholm-København-Hamburg 1 september.

Men de får inte ha sovvagnar, eftersom SJ den 25 augusti fick avslag av Trafikstyrelsen på att få köra dessa sovvagnar genom Danmark.
De uppfyller inte något specialkrav i Danmark trots att de är godkända enligt RIC för internationell trafik.

Någon som vet mera?

https://jarnvagar.nu/nattaget-utan-sovvagnar/
Det står da i artiklen ?:
Citat fra:  https://jarnvagar.nu/nattaget-utan-sovvagnar/"Danmark har specifika nationella krav kopplade till brandsäkerheten i Stora Bält-förbindelsen. Sådana krav kan man ställa inom ramen för RIC-avtalet men betyder inte att fordonen måste ha ett helt nytt godkännande", säger Dan Olofsson.

Mener at have hørt, at det er internationale krav til tunnelkørsel, og disse også gælder i eksempelvis den danske metro.

Der er jo massevis af tunneller i Sverige.

Så hvis disse sovevogne må køre i Sverige - så må det betyde at Sverige ikke følger de internationale regler?
Eller er det Danmark som har opstillet egne regler som afviger fra de internationale regler?

I begge tilfælde viser det hvordan der lægges hindringer for international persontrafik.

I begge tilfælde viser det hvordan der lægges hindringer for international persontrafik.

Pladder.
Reglerne for passage af Storebælt er kendt - det er kun et spørgsmål om at få arrogante (og måske uvidende) typer i Stockholm til at fatte dette. OK, det er måske lidt skarpt skåret, men bundlinjen er at svensken blot kunne sætte sig ind i reglerne.

SJ sovevogn forbudt
Af Danskjävlar. 27/08-22, 11:59.
Jeg tror det måske har at gøre med nødbremseoverstropning der er nødvendigt for at toge kan køre igennem storebæltstunellen med passagerer ombord. Det kan sagtens være at liggevognene har nødbremseoverstropning men at sovevognene ikke har det, det er jo langt fra alle toge der har den slags udstyr.

SJ sovevogn forbudt
Af LM94. 27/08-22, 12:00.
CitatDer er jo massevis af tunneller i Sverige.

Så hvis disse sovevogne må køre i Sverige - så må det betyde at Sverige ikke følger de internationale regler?
Eller er det Danmark som har opstillet egne regler som afviger fra de internationale regler?

I begge tilfælde viser det hvordan der lægges hindringer for international persontrafik.

Nu er kravet til materialet som skal igennem Storebæltsforbindelsen godkendt i RIC aftalen, så at sige Danmark fraviger er ikke korrekt.
Der står også i artiklen at selv om materialet er RIC godkendt, så er det ikke nødvendigvis godkendt til at forcere Storebæltsforbindelsen. Artiklen nævner også at TBB ikke må godkende RIC materiale, men er en opgave for ERA. TBB, SJ og ERA arbejder på at få denne godkendelse igennem på de vogne som skal bruges midlertidigt.

SJ sovevogn forbudt
Af TWB. 27/08-22, 14:49.
Citat fra: peter christensen Dato 27/08-22, 11:57I begge tilfælde viser det hvordan der lægges hindringer for international persontrafik.

Pladder.
Reglerne for passage af Storebælt er kendt - det er kun et spørgsmål om at få arrogante (og måske uvidende) typer i Stockholm til at fatte dette. OK, det er måske lidt skarpt skåret, men bundlinjen er at svensken blot kunne sætte sig ind i reglerne.
Så når disse sovevogne uhindret kører gennem svenske tunneller så skyldes det at Sverige ikke overholder internationale regler?

Betryggende for de som kører med disse sovevogne i Sverige!

Mere interessant er så om Tyskland har sagt nej til at vognene må køre dernede?

SJ sovevogn forbudt
Af LM94. 27/08-22, 14:57.
Citat fra: TWB Dato 27/08-22, 14:49
Citat fra: peter christensen Dato 27/08-22, 11:57I begge tilfælde viser det hvordan der lægges hindringer for international persontrafik.

Pladder.
Reglerne for passage af Storebælt er kendt - det er kun et spørgsmål om at få arrogante (og måske uvidende) typer i Stockholm til at fatte dette. OK, det er måske lidt skarpt skåret, men bundlinjen er at svensken blot kunne sætte sig ind i reglerne.
Så når disse sovevogne uhindret kører gennem svenske tunneller så skyldes det at Sverige ikke overholder internationale regler?

Betryggende for de som kører med disse sovevogne i Sverige!

Mere interessant er så om Tyskland har sagt nej til at vognene må køre dernede?

Tror du misforstår. Vognene kan sagtens være godkendt i Sverige, da de jo er lejet af SJ. Tænker også vognene er godkendt i Tyskland, da de er lejet af et tysk selskab og har tidligere kørt på ruten mellem Salzburg og Sylt.

SJ sovevogn forbudt
Af andersj, Aalborg. 27/08-22, 15:02.
Der indgår ingen svenske vogne i det nye nattog, alle vogne er indlejet hos tyske RDC.

Man har lejet WLAB32s sovevogne, som dog ikke er nået at blive færdigrenoveret. Derfor har RDC tilbudt WLABmz 70-90 (MUn) sovevogne som midlertidig erstatning og det er disse der ikke er godkendt til kørsel i Danmark.

Anders

SJ sovevogn forbudt
Af TWB. 27/08-22, 15:25.
Citat fra: andersj Dato 27/08-22, 15:02Der indgår ingen svenske vogne i det nye nattog, alle vogne er indlejet hos tyske RDC.

Man har lejet WLAB32s sovevogne, som dog ikke er nået at blive færdigrenoveret. Derfor har RDC tilbudt WLABmz 70-90 (MUn) sovevogne som midlertidig erstatning og det er disse der ikke er godkendt til kørsel i Danmark.
Interessant.
Så vogne må vel køre i såvel Tyskland som åbenbart i Sverige.

Men ikke i en 4 km tunnel under Storebælt!

Kan hænde det måske er danske myndigheder som fortolker reglerne anderledes end tyske og svenske??

SJ sovevogn forbudt
Af TWB. 27/08-22, 15:44.
Citat fra: LM94 Dato 27/08-22, 14:57
Citat fra: TWB Dato 27/08-22, 14:49
Citat fra: peter christensen Dato 27/08-22, 11:57I begge tilfælde viser det hvordan der lægges hindringer for international persontrafik.

Pladder.
Reglerne for passage af Storebælt er kendt - det er kun et spørgsmål om at få arrogante (og måske uvidende) typer i Stockholm til at fatte dette. OK, det er måske lidt skarpt skåret, men bundlinjen er at svensken blot kunne sætte sig ind i reglerne.
Så når disse sovevogne uhindret kører gennem svenske tunneller så skyldes det at Sverige ikke overholder internationale regler?

Betryggende for de som kører med disse sovevogne i Sverige!

Mere interessant er så om Tyskland har sagt nej til at vognene må køre dernede?

Tror du misforstår. Vognene kan sagtens være godkendt i Sverige, da de jo er lejet af SJ. Tænker også vognene er godkendt i Tyskland, da de er lejet af et tysk selskab og har tidligere kørt på ruten mellem Salzburg og Sylt.
Så hvis det er korrekt står vi tilbage med at Danmark som har yderst få tunneller mener at det er nødvendigt med ekstra skrappe krav.

Så hvis det ikke er at ligge hindringer i vejen for at fremme internationale tog og især nattog - tja så ved jeg ikke hvad man skal betegne det!

SJ sovevogn forbudt
Af LM94. 27/08-22, 16:06.
CitatSå hvis det er korrekt står vi tilbage med at Danmark som har yderst få tunneller mener at det er nødvendigt med ekstra skrappe krav.

Så hvis det ikke er at ligge hindringer i vejen for at fremme internationale tog og især nattog - tja så ved jeg ikke hvad man skal betegne det!

At du mener vi evt. skal sænke sikkerheden ved Storebælt er op til din tolkning. Alle lande ved at Danmark har en skærpet restriktion, som ALLE har godkendt jf. RIC paragrafferne. At man i sidste øjeblik bliver nød til at leje vogne som ikke er godkendte på den forbindelse er selvfølgelig uheldigt, men samtidig giver det ikke mandat til at "bøje" sikkerheden.

Igen, så er det ikke Danmark som må godkende vogne som er lever op til RIC standarden, men ERA. Havde vognene ikke skulle køre under Storebælt var der jo intet problem.

SJ sovevogn forbudt
Af TWB. 27/08-22, 16:53.
Citat fra: LM94 Dato 27/08-22, 16:06
CitatSå hvis det er korrekt står vi tilbage med at Danmark som har yderst få tunneller mener at det er nødvendigt med ekstra skrappe krav.

Så hvis det ikke er at ligge hindringer i vejen for at fremme internationale tog og især nattog - tja så ved jeg ikke hvad man skal betegne det!

At du mener vi evt. skal sænke sikkerheden ved Storebælt er op til din tolkning. Alle lande ved at Danmark har en skærpet restriktion, som ALLE har godkendt jf. RIC paragrafferne. At man i sidste øjeblik bliver nød til at leje vogne som ikke er godkendte på den forbindelse er selvfølgelig uheldigt, men samtidig giver det ikke mandat til at "bøje" sikkerheden.

Igen, så er det ikke Danmark som må godkende vogne som er lever op til RIC standarden, men ERA. Havde vognene ikke skulle køre under Storebælt var der jo intet problem.
Såfremt sikkerheden ved at benytte disse vogne igennem svenske og tyske tunneller skønnes at være iorden - så er det uanset andet Danmark som ligger hindring i vejen!

At vi indførte supplerende sikkerhedskrav da Storebæltstunnelen blev taget brug og INGEN efterfølgende har fundet anledning til at bruge tilsvarende- det tyder på at enten tager svenskerne og tyskerne let på sikkerheden eller også er vi overforsigtige.

I lyset af at vi påny overlader kontrollen af om trailere er ordentligt fastspændt til private og dermed igen risikere at en trailer løsner - det tyder på at vi på det område er sløsede.

Men spørgsmålet er vel om vi vil have internationale tog og især sovevogne gennem DK.

Oøvrigt hvad med tunnel ved Øresundsbroen og på ny bane ved Ny Ellebjerg?


SJ sovevogn forbudt
Af anho. 27/08-22, 17:48.
Seneste redigering: 27/08-22, 17:54 af anho
Citat fra: TWB Dato 27/08-22, 16:53Såfremt sikkerheden ved at benytte disse vogne igennem svenske og tyske tunneller skønnes at være iorden - så er det uanset andet Danmark som ligger hindring i vejen!

At vi indførte supplerende sikkerhedskrav da Storebæltstunnelen blev taget brug og INGEN efterfølgende har fundet anledning til at bruge tilsvarende- det tyder på at enten tager svenskerne og tyskerne let på sikkerheden eller også er vi overforsigtige.

I lyset af at vi påny overlader kontrollen af om trailere er ordentligt fastspændt til private og dermed igen risikere at en trailer løsner - det tyder på at vi på det område er sløsede.

Men spørgsmålet er vel om vi vil have internationale tog og især sovevogne gennem DK.

Oøvrigt hvad med tunnel ved Øresundsbroen og på ny bane ved Ny Ellebjerg?

Du er godt klar over at der er forskel på tunneller, ikke?
Storebæltstunnelen er, for det første, lang. Der findes længere tunneller, men det ændrer ikke på at den er længere end de fleste. Derudover er der to separate tunnelrør som hver især er rimelig smalle, og hvor lokomotivføreren ikke rigtig kan komme til at lægge bremseklodser ud hvis nu trykluften til bremserne skulle løbe tør, eller hvis strømmen til magnetskinnebremserne skulle gå. Dertil kommer at der er en rimelig stejl stigning inde i tunnellen. Alt sammen ting der taler for sikkerhedsregler der er skarpere end for de fleste andre tunneller.

Der er voldsomt mange tunneller i Sverige, men de fleste af dem kører igennem bjerge, ikke under hav. Derfor er der heller ikke særligt skarpe stigninger i disse. Det kan godt være at både Sverige og Tyskland har længere tunneller (det skal jeg ikke kunne sige på stående fod om de har), men der er bare en hel masse forskelle i hvordan tunneller er konstrueret indrettet, og især stejlheden i Storebæltstunnelen gør sikkerhedskravene højere.

Hvad angår tunnellen på Ny Bane umiddelbart vest for Ny Ellebjerg er denne langt, langt kortere end nogen af de andre. Drogdentunnellen er en helt anden type tunnel end Storebælt.

Det kan godt være at du ikke mener at der er behov for skarpere sikkerhedsregler - men heldigvis har vi uddannede folk, der ved bedre. Sikkerhedsreglementer står skrevet i blod.

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 6

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak