Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- SJ sovevogn forbudt
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5 6
SJ sovevogn forbudt
Af TWB. 28/08-22, 08:16.
Citat fra: Svend Dato 28/08-22, 08:00
Citat fra: TWB Dato 27/08-22, 23:25
Citat fra: Svend Dato 27/08-22, 23:02"Umiddelbart har jeg svært ved at se andre forklaringer end at pågældende sovevogne enten har for svage bremser eller en indretning som går evakuering ved uheld vanskeligere.

De svage bremser kan have noget med den mere stejle nedkørsel i tunnelrøret at gøre."


Nu er vi vist på vej over i fantasiens - og digtningens - verden  ;D
Med tanke på hvad en bureaukrat evner - så er der vist lang vej før vi når til såvel fantasien som digterens verden!

Gætterier og uvidenhed kunne der også have været tilføjet 😄
Vi kan ogsånøjes med at konstatere at sovevogne gennem Danmark stadig har lange udsigter.

SJ sovevogn forbudt
Af Togsøn. 28/08-22, 09:37.
Hmm.

Det tyder på DSB og BaneDanmark stadig ikke er skilt ad, personalet er det gamle og ikke ønsker konkurrence, precis som ved Deutsche Bahn, da de satte alle mulige Urealistiske bomme i vejen for Skoda 109E, selvom den allerede var godkendt ved ôBB, PKP, ZSSK !
Der havde Siemens vist smurt de rigtige medarbejdere, så Vectron kom først, men den metode er jo kendt syd for Danmark og i resten af det sydlige EU og verden udenfor, måske venten på smørelse har taget sit indtog i det Danske !!!

Hilsen Erling.

SJ sovevogn forbudt
Af anho. 28/08-22, 11:08.
Citat fra: Togsøn Dato 28/08-22, 09:37Hmm.

Det tyder på DSB og BaneDanmark stadig ikke er skilt ad, personalet er det gamle og ikke ønsker konkurrence, precis som ved Deutsche Bahn, da de satte alle mulige Urealistiske bomme i vejen for Skoda 109E, selvom den allerede var godkendt ved ôBB, PKP, ZSSK !
Der havde Siemens vist smurt de rigtige medarbejdere, så Vectron kom først, men den metode er jo kendt syd for Danmark og i resten af det sydlige EU og verden udenfor, måske venten på smørelse har taget sit indtog i det Danske !!!

Hilsen Erling.

Simpelthen så mange konspiratoriske gisninger uden skyggen af bevisførelse.

Det er trafikstyrelsen der sætter kravene, og det er EU's jernbaneagentur der står for at få godkendt vognene. Uanset hvor mange gange man uden grundlag hævder at DSB, BaneDanmark og andre agenturer konspirerer for at holde international trafik ude af Danmark, så bliver det altså ikke mere sandt! Der er et meget klart sæt af regler som de her vogne skal overholde for at måtte køre under Storebælt, og de regler har været godkendt i mange år. Uanset om vognene rent faktisk har en mangel eller bare mangler et stempel, så følger det proceduren, og der er ikke lagt én eneste ekstra forhindring for at ramme de her vogne. Der er jo allerede andre typer af sovevogne der er godkendt til at køre under Storebælt, og har været det længe.

Hvis der er nogen der konspirerer om at holde konkurrence væk fra Danmark - så er det politikerne, ved at prøve at udskyde implementeringen af EU's jernbanepakker. Men hverken DSB eller BaneDK har på noget tidspunkt truffet beslutninger der gør det sværere at køre international trafik. DSB lægger selv op til i deres 2030-vision at EuroCity-tog mellem Sverige og Tyskland skal køres efter kommercielle forhold - og ikke af DSB selv.

SJ sovevogn forbudt
Af LM94. 28/08-22, 12:30.
Citat fra: TWB Dato 27/08-22, 22:52
Citat fra: andersj Dato 27/08-22, 22:43Umiddelbart er der ingen der nævner noget om fysiske mangler ved selve vognene, det er nok mest af alt et papir der mangler et stempel.

Jeg har også hørt at en af de største udfordringer i forhold til DSB's lån af IC1 vognene fra DB har været/er Storebæltsgodkendelse af alle de forskellige vogntyper der skal indlånes.
Så hvis det ikke er fysiske mangler - så giver det slet ikke mening!

Så ligner det mere ren og skær bureaukrati.

Det har noget med at der skal være papir på at såfremt en nødbremse bliver trukket, så skal lokomotivføreren kunne overstroppe denne, så toget kan komme ud af tunnelen, før det bliver bragt til standsning.

Tillid er godt, kontrol er bedre. Det samme kan man sige om mundtlige og skriftlige aftaler.

Mener også at den store Gothardtunnel der er lavet ikke må have godstog kørende på grund af sikkerhed, hastighed og stigninger i den.

SJ sovevogn forbudt
Af Niels Munch. 28/08-22, 13:25.
Citat fra: LM94 Dato 28/08-22, 12:30Mener også at den store Gothardtunnel der er lavet ikke må have godstog kørende på grund af sikkerhed, hastighed og stigninger i den.

Hvis du tænker på Gotthard Base Tunnel, der åbnede 2016, er det vist ikke helt rigtigt.

SJ sovevogn forbudt
Af LM94. 28/08-22, 13:52.
Citat fra: Niels Munch Dato 28/08-22, 13:25
Citat fra: LM94 Dato 28/08-22, 12:30Mener også at den store Gothardtunnel der er lavet ikke må have godstog kørende på grund af sikkerhed, hastighed og stigninger i den.

Hvis du tænker på Gotthard Base Tunnel, der åbnede 2016, er det vist ikke helt rigtigt.


Takker Niels. Jeg mente bare at have læst et tidspunkt at man ikke ville have godstog igennem, men tak for at udvide min viden.

SJ sovevogn forbudt
Af Bengt Larsson. 28/08-22, 15:10.
Citat fra: MBRrail Dato 28/08-22, 02:03Det hele drejer sig vel om at den pågælende vogntype (Wlabmz MUn) kun er produceret i et styktal af fire.
Og har så vidt jeg ved ikke kørt i Danmark før, så derfor har man nok ikke ville bruge ressourcer på at få typen godkendt til Storebælt, da det kun er tiltænkt midlertidigt.

Mindes at MUn har NBO (NødBremseOverstropning)

Hvis det kun er følgende:
Materiellet skal være forsynet med
- nødbremseoverstropning
- togbelysning
- ildslukkere
- megafon (minimum én pr. tog)
- højtaleranlæg
- internt samtaleanlæg.

Og de tog har NBO (NødBremseOverstropning),
hva er da problemet, de andre tingen er vel ikke store utfordringer?

SJ sovevogn forbudt
Af Hans. 28/08-22, 17:00.
Men ikke i en 4 km tunnel under Storebælt!

Kan hænde det måske er danske myndigheder som fortolker reglerne anderledes end tyske og svenske??
[/quote]

"Underdrivelse" fremmer forståelsen... Storebæltstunnelen er ikke 4, men 8 km...

SJ sovevogn forbudt
Af TWB. 28/08-22, 18:27.
Citat fra: Hans Dato 28/08-22, 17:00Men ikke i en 4 km tunnel under Storebælt!

Kan hænde det måske er danske myndigheder som fortolker reglerne anderledes end tyske og svenske??

"Underdrivelse" fremmer forståelsen... Storebæltstunnelen er ikke 4, men 8 km...
[/quote]

Ifald jeg har skrevet at de 2 tunnelrør er 4 km - så er det forkert fra min side. De er 8.024 m.

SJ sovevogn forbudt
Af thomastog. 28/08-22, 19:24.
Citat fra: nielsm Dato 27/08-22, 23:33SIN-G instruks 4 af 13-06-2022:

Sikkerhedsbestemmelser for kørsel gennem
tunneler og sporområder med lodrette vægge


1. Gyldighed
Denne instruks er gældende for
- TIB 1 Korsør - Nyborg
- TIB 6 Vigerslev - Ringsted
- TIB 11 København H - Peberholm

(...)

3. Krav til materiel
3.1. Personførende tog
3.1.1. Almindelige bestemmelser
Der skal være togpersonale til stede i toget.
Den evakueringsansvarlige i toget skal kunne kommunikere med
lokomotivføreren, samt med øvrigt personale, som skal indgå i en
eventuel evakuering.
Der må kun anvendes materiel, hvis konstruktion og udstyr er
godkendt til tunnelkørsel med passagerer.
Materiellet skal være forsynet med
- nødbremseoverstropning
- togbelysning
- ildslukkere
- megafon (minimum én pr. tog)
- højtaleranlæg
- internt samtaleanlæg.
Lokomotiver og personvogne med nødbremseoverstropning er
markeret med følgende piktogram:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Der skal være gennemgang i hele toget. Er dette ikke muligt, skal
togets personale være til stede i hver togdel, hvor der befordres
passager.
Det er reglerne for kørsel.

Det er ikke det samme som betingelserne, for godkendelse.

SJ sovevogn forbudt
Af Mo568. 29/08-22, 01:08.
Materiel som skal køre på danske jernbanestrækninger skal uanset om det er RIC mærket, opfylde: BEK nr 1465 af 05/12/2016 Bekendtgørelse om køretøjers tekniske kompatibilitet med jernbanenettet. Se link: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1465
Bemærk afsnit 10.1 Brandsikringsprincip og sikkerhedsforanstaltninger. Ved tunneler længere end 1 km skal vognen. opfylde TSI Sikkerhed i Jernbannetunneler og være kategoriseret som kategori A eller B. I Storebælt, hvis længde er større end 5 km, skal vognen være i kategori B. Det er sikkert her problemet er. Der er taler om gamle vogne bygget i 1963. De er ganske vist moderniseret siden hen, men det er jo ikke sikkert at der er taget højde for en opgradering af materialer og brandsikkerhed i øvrigt til kategori 2. Der er nogle få tunneler i Tyskland som er længer end 5 km, det er alle tunneler som primært benyttes af højhastighedstogene ICE.

SJ sovevogn forbudt
Af bth. 29/08-22, 18:07.
Hej!

Denne tråd er i den grad noget af det morsomste jeg længe har læst I dette forum. Lige indtil Thomas forstyrrede underholdningen med fakta :-)

Bliv endelig ved.

/Bjørn

SJ sovevogn forbudt
Af PerseusDK. 29/08-22, 21:18.
Citat fra: bth Dato 29/08-22, 18:07Hej!

Denne tråd er i den grad noget af det morsomste jeg længe har læst I dette forum. Lige indtil Thomas forstyrrede underholdningen med fakta :-)

Bliv endelig ved.

/Bjørn

Der er heller ikke noget som fakta, der kan ødelægge en god (konspirations)diskussion.

Mvh
Lars

SJ sovevogn forbudt
Af Bengt Larsson. 30/08-22, 18:15.
Nu har jag fått ett svar på fråga om beslut att inte godkänna vagnarna.
Trafikstyrelsen skriver:

RDC har søgt om typegodkendelse af en række vogne hos det Europæiske Jernbaneagentur (ERA) til brug for nattogskørsel mellem Stockholm og Hamborg. Ansøgningen er i gang med at blive behandlet af ERA med inddragelse af Trafikstyrelsen, der bistår som national myndighed. Sagen er således ikke afsluttet endnu, og der er derfor endnu ikke truffet beslutning i sagen.


Det är kanske som någon skrivit på det svenska forumet,
att Trafikstyrelsen kommit fram till att de inte längre har rätt att godkänna internationella vagnar,
utan det ska ERA (European Rail Agency), EU:s jernbanemyndighet göra.

SJ sovevogn forbudt
Af andersj, Aalborg. 30/08-22, 18:34.
Citat fra: Togsøn Dato 28/08-22, 09:37Hmm.

Det tyder på DSB og BaneDanmark stadig ikke er skilt ad, personalet er det gamle og ikke ønsker konkurrence, precis som ved Deutsche Bahn, da de satte alle mulige Urealistiske bomme i vejen for Skoda 109E, selvom den allerede var godkendt ved ôBB, PKP, ZSSK !
Der havde Siemens vist smurt de rigtige medarbejdere, så Vectron kom først, men den metode er jo kendt syd for Danmark og i resten af det sydlige EU og verden udenfor, måske venten på smørelse har taget sit indtog i det Danske !!!

Hilsen Erling.

Skoda 109E blev uden forsinkelse typegodkendt i Tyskland af EBA den 26. maj 2015. Kunden til 109E i Tyskland var Deutsche Bahn (DB Regio Bayern) - hvorfor skulle DB så kaste grus i godkendelses maskineriet til et lokomotiv de selv havde bestilt?

Anders

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 6

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak