Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- SJ sovevogn forbudt
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5 6
SJ sovevogn forbudt
Af mikkelwf. 30/08-22, 19:48.
Citat fra: Bengt Larsson Dato 30/08-22, 18:15Nu har jag fått ett svar på fråga om beslut att inte godkänna vagnarna.
Trafikstyrelsen skriver:

RDC har søgt om typegodkendelse af en række vogne hos det Europæiske Jernbaneagentur (ERA) til brug for nattogskørsel mellem Stockholm og Hamborg. Ansøgningen er i gang med at blive behandlet af ERA med inddragelse af Trafikstyrelsen, der bistår som national myndighed. Sagen er således ikke afsluttet endnu, og der er derfor endnu ikke truffet beslutning i sagen.


Det är kanske som någon skrivit på det svenska forumet,
att Trafikstyrelsen kommit fram till att de inte längre har rätt att godkänna internationella vagnar,
utan det ska ERA (European Rail Agency), EU:s jernbanemyndighet göra.


Står det ikke allerede i artiklen?

SJ sovevogn forbudt
Af QN903Qnr0779. 30/08-22, 22:32.
Citat fra: bth Dato 29/08-22, 18:07Hej!

Denne tråd er i den grad noget af det morsomste jeg længe har læst I dette forum. Lige indtil Thomas forstyrrede underholdningen med fakta :-)

Bliv endelig ved.

/Bjørn

Hej bth, ja det har vi jo oplevet flere gange før - at de gode svenskere (og ofte også andre) helt undlader at sætte sig ind i aktualiseret lovgivning og regelværk for godkendelse af køretøjer, eller i det hele taget aktiviteter på jernbanen. Håber i øvrigt du har det godt, og at vi ses i et dejligt lokomotiv en hyggelig dag  ;)

SJ sovevogn forbudt
Af TonyTraynor. 1/09-22, 22:42.
193088 + 2 vogner med EN496 i aften fra Hamburg Altona til Padborg

SJ
Af Mikkelhk, Lunderskov. 1/09-22, 23:31.
EuroNight har fået grå farve på DinStation og på adgangsskærmene. Måske er høfligt nik til X2000?
Og nej, jeg ved ikke hvorfor den tyske destination er angivet som Lübeck og ikke Hamburg. Begge tog er vist med kun to vogne.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Hilsen Mikkel

SJ sovevogn forbudt
Af Mo568. 1/09-22, 23:34.
Pressemeddelelse fra SJ pr. 31. august om færre vogne end planlagt i nattoget pr. 1. marts. https://www.sj.se/en/travel-info/sj-euronight/changes-journeys.html
Fra pressemeddelse: SJ, the Danish Civil Aviation and Railway Authority and the European Union Agency for Railways (ERA) are working hard to ensure we receive the final approvals as soon as possible.

Meget mærkeligt. Til sammenligning: På dette billede fra Lund står Hamburg Altona som destinationen https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/34572-SJ-s-första-Hamburgtåg-i-Lund

SJ sovevogn forbudt
Af sil1207. 2/09-22, 20:12.
Det har uden tvivl været en fejl. Jeg så ikke selv at skiltene sagde Lübeck, men de sagde i hvert fald Hamburg-Altona ved 23-tiden da jeg tjekkede

SJ sovevogn forbudt
Af andersj, Aalborg. 2/09-22, 21:41.
I aften kører begge tog med kun en enkelt vogn pga. flader på hjulene på flere vogne.

Anders

SJ sovevogn forbudt
Af andersj, Aalborg. 2/09-22, 23:32.
Hmmm det er åbenbart ikke det samme data der vises i Dinstation appen som på www.dinstation.dk

I appen vises fortsat dette:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

www.dinstation.dk vises dette (Snälltåget med EuroNight's tider):
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Begge screenshots er lavet dags dato klokken 23:28 og 23:29.

Anders

SJ sovevogn forbudt
Af TWB. 3/09-22, 19:32.
Første tur fra Hamburg til Stockholm

https://youtu.be/UenH0HaXfSA

SJ sovevogn forbudt
Af M. Qvist. 3/09-22, 22:15.
Håber det er ok med et dumt spørgsmål.

Da Orient Ekspressen kørte gennem landet, mener jeg at der også var problemer i forhold til vognene og kørsel gennem Storebælt, og dengang var løsningen at have en togfører stående ved nødbremsen i hver vogn.
Hvorfor kan SJ ikke anvende denne procedure indtil vognene har fået den rette godkendelse?

SJ sovevogn forbudt
Af RasmusD. 3/09-22, 22:40.
Citat fra: M. Qvist Dato  3/09-22, 22:15Da Orient Ekspressen kørte gennem landet, mener jeg at der også var problemer i forhold til vognene og kørsel gennem Storebælt, og dengang var løsningen at have en togfører stående ved nødbremsen i hver vogn.

Mig bekendt kørte Orientekspressen slet ikke med passagerer gennem Storebælt. De blev fragtet i busser og steg så på toget igen på den anden side af forbindelsen.

SJ sovevogn forbudt
Af M. Qvist. 3/09-22, 22:52.
Citat fra: RasmusD Dato  3/09-22, 22:40Mig bekendt kørte Orientekspressen slet ikke med passagerer gennem Storebælt. De blev fragtet i busser og steg så på toget igen på den anden side af forbindelsen.

Det var over Øresund de blev fragtet i busser. Det kørte med passagerer over Storebælt. Som du kan se i videoen her sidder der passagerer inde i toget imens det passerer broen. https://www.youtube.com/watch?v=mnWBGjVggNY

SJ sovevogn forbudt
Af ivar. 4/09-22, 00:07.
Citat fra: M. Qvist Dato  3/09-22, 22:15Håber det er ok med et dumt spørgsmål.

Da Orient Ekspressen kørte gennem landet, mener jeg at der også var problemer i forhold til vognene og kørsel gennem Storebælt, og dengang var løsningen at have en togfører stående ved nødbremsen i hver vogn.
Hvorfor kan SJ ikke anvende denne procedure indtil vognene har fået den rette godkendelse?

Og hvordan forestiller du dig lige at det skal kunne afvikles? Skal alle disse mennesker med hele vejen eller kun mellem Nyborg og Korsør? Hvordan skal de aflønnes, og hvad skal de lave, når de ikke bevogter nødbremsen i de få minutter det tager at komme gennem røret? Forestiller du dig et korps af frivillige med relevant uddannelse, der stiger af og på i Korsør og Nyborg, eller skal hjemmeværnets politienheder udkommanderes?

vh
-ivar


Skoda 109E blev uden forsinkelse typegodkendt i Tyskland af EBA den 26. maj 2015. Kunden til 109E i Tyskland var Deutsche Bahn (DB Regio Bayern) - hvorfor skulle DB så kaste grus i godkendelses maskineriet til et lokomotiv de selv havde bestilt?



Hej Anders
Der er mange "underholdende" ting i historien om 109E, og DB Netz udlagde faktisk særlige restriktioner på dem efter EBA godkendelsen, så godkendelsen i praksis ikke var noget værd.
Tilsvarende blev en E109 (af CDs) tilbageholdt af poltiet i Østrig efter en dommerkendelse om brud på patentrettigheder...Det hjalp da Skodas daværende ejere (der vist endda nåede at blive fængslet i en helt anden sag) endte med at afstå forretningen (hvor undersøgelser i Tjekkiet i øvrigt stillede spørgsmålstegn ved, om de egentlig havde erhvervet Skodas togproduktion på lovlig vis). Både den senere (nu afdøde) ejer og de nye, der er kommet til, har et rigtig godt ry i branchen, og der er udsigt til mange spændende tog derfra i fremtiden.

Nå, men den historie har naturligvis intet med RDC/SJs godkendelser hos Trafikstyrelsen at gøre, der er lidt mere "simpel", end man lige skulle tro.

Mvh
Lasse 

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5 6

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak