Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Traktorvejssignaler og Signalprogrammet
Traktorvejssignaler og Signalprogrammet
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 29/08-22, 23:28.
Jeg må indrømme, at jeg vedrørende lige præcis vedrørende ovenstående emne er lidt doven og ikke orker at begynde at rode i alle de nye regler. Jeg satser på, at den samlede paratviden her i forum kender svaret:

Hvordan er det med traktorvejssignaler og Signalprogrammet? Forsvinder traktorvejssignalerne 100%?

De allerfleste steder har de jo udspillet deres rolle. Men omvendt kan jeg da godt forestille mig nogle få steder, hvor de stadig vil kunne bidrage med noget sikkerhed for de medarbejdere, der skal passere sporene.

Traktorvejssignaler er jo en form for "ydre signaler", så jeg kan også sagtens forestille mig udfordringerne med eventuelt at integrere dem i Signalprogrammet. Omvendt burde det vel være "a piece of cake" at erstatte med med en app eller lignende?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Traktorvejssignaler og Signalprogrammet
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/08-22, 02:45.
De vil fortsat eksistrere:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Undertegnede har begået en lille uofficiel liste over disse Traktorvejssignaler. Lige nu siger min liste 37 stationer hvor de stadig findes. Måske er der flere eller er nogle på listen forsvundet i forbindelse med de mange "sporarbejder" ? 

Traktorvejssignaler og Signalprogrammet
Af andersj, Aalborg. 30/08-22, 22:28.
Parret i Hjørring forsvandt i forbindelse med Signalprogrammet. I Brønderslev forsvandt det ene par også, men der er stadig et par aktive.

Dog er det en anden og nyere model på strækninger med ETCS. 

Anders

Traktorvejssignaler og Signalprogrammet
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/08-22, 22:40.
I og med at banepakker er et fortidsminde og PostNord ikke benytter skinnetransport i deres logistik, er behovet for disse traktorveje vel også mange steder forsvundet, men ORF har både derinition mm. så det er ikke reglementet der fjerner dem, men en alm. sanering af sikringsanlæggene når nu proppen er af flasken.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

I Nykøbing Falster er der kommet nye traktorvejssignaler op ved den store overgang efter skiftet til ERTMS.

Kan der ikke være et behov for "traktorveje" når man skal have snerydningsmateriel kørt til en perron?

Traktorvejssignaler og Signalprogrammet
Af Baumann, Hjordkær. 31/08-22, 10:21.
Eller kørestolsbruger og gangbesvær personer, der hvor ingen elevator og lignende er til stede
f. eks. Padborg

Citat fra: Baumann Dato 31/08-22, 10:21Eller kørestolsbruger og gangbesvær personer, der hvor ingen elevator og lignende er til stede
f. eks. Padborg

Det er vist ikke lige det formål, overgangene er tiltænkt.

Traktorvejssignaler og Signalprogrammet
Af Baumann, Hjordkær. 31/08-22, 15:55.
Det er jeg godt klar over, men det er  ingen andet alternative
muligheder når ser sådan sted som Padborg st.

Mener da der er er sat en ny type op ved traktorvejen på Herning station

Vh Claus

Tak for jeres info. Håber der er flere som har iagttaget noget !  Det er lidt spøjst at man åbenbart nybygger "traktorvejssignaler" og opsætter nogle steder igen. Det gjorde man også med TU-signaler i Skørping bygget efter "gamle tegninger".

Traktorvejssignaler og Signalprogrammet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/09-22, 11:21.
ERTMS er nærmest verdensomspændende og ORF er en dansk- og engelsksproget inkarnation af nogle generelle regler.

Hvis bare nogle infrastrukturforvaltere har behov for signaler for passager- og personaleovergange og traktorveje vil disse findes indbygget i systemet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  1/09-22, 11:21ERTMS er nærmest verdensomspændende og ORF er en dansk- og engelsksproget inkarnation af nogle generelle regler.
ORF (og ORS) er ikke kommet fra ERTMS verden. Men Banedanmark har i samarbejde med nogle andre forvaltninger skrevet nyt sæt af regler, som passer bedre til, hvordan vil man gøre det i dag. SR kunne ved en nyt gennemskrivning have fået en form som ligner.

Citat fra: Per Holm Dato  1/09-22, 11:21Hvis bare nogle infrastrukturforvaltere har behov for signaler for passager- og personaleovergange og traktorveje vil disse findes indbygget i systemet.
Nu er ERTMS/ETCS kun en beskrivelse af et interface imellem spor (sikringsanlæg og radioblokcenter) og tog. Der mange emner, som ligger ud over det. Og der har Banedanmark besluttet at tage det radikale skidt at gå uden om mange at de gamle bindinger, som de gamle måde at gøre det på gav og så beholde det, som også giver mening i det nye.

Citat fra: Steen Egelund Nielsen Dato 30/08-22, 21:46Undertegnede har begået en lille uofficiel liste over disse Traktorvejssignaler. Lige nu siger min liste 37 stationer hvor de stadig findes. Måske er der flere eller er nogle på listen forsvundet i forbindelse med de mange "sporarbejder" ? 
Der er også traktorvejssignal(er) i Frederikssund. Det var der i hvert fald i onsdags den 31. august.

Med venlig hilsen
Flemming Pedersen

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak