Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Anten-Gräfnäs Järnväg i søndags
Godaften i forummet.
I forbindelse med en tur til Göteborg havde jeg i søndags lejlighed til at besøge museumsbanen Anten-Gräfsnäs Järnväg, og her er et par billeder fra en dag med overskyet og småregn. Banen ligger ca. 50 km nordøst for Göteborg, og fra Göteborg kommer man dertil med Västtågs lokaltog til Alingsås, og derfra med buslinie 560 til Anten.

Banen Anten-Gräfsnäs er 11 km lang, og den er en rest af det engang store net af baner med sporvidde 891 mm i Västergötland. 'Hovedlinien' var Göteborg-Skara-Mariestad, og der var sidebaner til blandt andet Trollhättan, Lidköping, Timmerdala og Skövde. Skara var et knudepunkt med 891-baner i 5 retninger. Efter at staten (SJ) i 1948 havde overtaget banerne, blev nogle strækninger med megen godstrafik ombygget til normalspor. Strækningen mellem Göteborg og Sjövik nedlagdes i 1967, og strækningen nærmest Göteborg blev herefter ombygget til sporvej (Angered-banens sydligste del). Herefter var kun banen Sjövik-Skara-Forshem i drift; her nedlagdes persontrafikken i 1970, men indtil 1984 var der godstrafik på strækningen Vara-Nossebro
Meget mere om disse baners spændende historie kan givetvis findes på nettet, og ellers vil jeg henvise til de bøger, jeg nævner nederst. Udover Anten-Gräfnäs Järnväg er også banen mellem Skara og Lundsbrunn bevaret som museumsbane, men den har jeg endnu ikke besøgt.
Mere om museumsbanen Anten-Gräfsnäs Järnväg kan findes på hjemmesiden agj.net

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokaltoget fra Göteborg C er ankommet til Alingsås (X61 nr, 408, type Alsthom Coradia Nordic).
Herfra går turen videre med bus til Anten.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I Anten er banens remiser og værksted beliggende. På stationen holdt dagens første tog til Gräfsnäs klar til afgang i spor 1. Det var motorvognen VGJ (Västergötland-Göteborgs Järnväg) X1 nr. 101, bygget af Kalmar Verkstad i 1923. Næste afgang var med damptoget, som stod klar i spor 2 forspændt AGJ nr. 24 (2C0-T2), bygget af Nydquist & Holm i 1911. Jeg kørte med motortoget til Gräfsnäs.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Så er vi ankommet til den idyllisk beliggende station i Gräfsnäs, og de få rejsende stiger af – de fleste ville åbenbart hellere køre med damptog!


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Motorvognen har kun virksom førerplads i den ene ende, så den må vendes på endestationerne.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Førerpladsen i motorvognen X1 nr. 101. Nu forstår jeg, hvorfor det hedder et instrumentbræt!


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På tilbageturen til Anten krydsede vi damptoget i Kvarnabo.



Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nr. 24 tager vand i Kvarnabo


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tilbage i Anten kiggede jeg nærmere på de køretøjer, som var udstillet på stationsarealet og i vognhallen, som også fungerer som museum. Skinnebussen Yo1p nr. 102 (Hilding Carlsson 1948) var desværre ikke driftklar.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Et par ikke-driftklare damplokomotiver var udstillet: Nr. 35 fra Stockholm-Roslagens Järnväg (2B0t, Nydquist & Holm 1897) og Vetlanda Järnvägar nr. 4 (0C0, Motala Verkstad 1900)


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokomotivet SJ Tp 3400 (MaK 1954) med godstog i Anten.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Dagens sidste tog er klar til afgang fra Gräfsnäs. Motorvogn SJ YBo5p og styrevogn SJ UBFo3yp 2120 (begge bygget af Hilding Carlsson 1957).
Jeg havde en spændende dag på en interessant museumsbane med et rigtig autentisk miljø og et meget imødekommende personale.


Kilder:
Smalspåriga järnvägar i Västergötland. Museiföreningen Anten-Gräfsnäs Järnväg 2017
En resa i tiden. Museiföreningen Anten-Gräfsnäs Järnväg 2014
Nils Boström och  Kent Johansson: Smalspåriga järnvägsmiljöer i Västergötland. Museiföreningen Anten-Gräfsnäs Järnväg 1979
Stig Lundin: 15 år med järnväg som hobby. Museiföreningen Anten-Gräfsnäs Järnväg 1980
www.agj.net

v.h.
Ottoemil



Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak