Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Hvorfor er stationsbelysningen tændt i døgndrift?
Alle de statslige stationer (Banedanmark) jeg har besøgt gennem sommeren har haft alt udendørs belysning tændt i dagtimerne, hvilket ikke er normalt. Er der nogen der ved hvorfor, da det er især usmart i denne "energikrise"?

Her i Aalborg er det alt perronbelysning, cykelskure og arealbelysning af p-risten der er tændt i døgndrift. Selv på nye anlæg som Aalborg Lufthavn er der også fuld smæk på alle lamper der er tilknyttet stationen.

Anders

Citat fra: andersj Dato  3/09-22, 20:52Alle de statslige stationer (Banedanmark) jeg har besøgt gennem sommeren har haft alt udendørs belysning tændt i dagtimerne, hvilket ikke er normalt. Er der nogen der ved hvorfor, da det er især usmart i denne "energikrise"?

Her i Aalborg er det alt perronbelysning, cykelskure og arealbelysning af p-risten der er tændt i døgndrift. Selv på nye anlæg som Aalborg Lufthavn er der også fuld smæk på alle lamper der er tilknyttet stationen.

En nævnte på "Fjæsen", at det skyldes en fejl på det system som styrer belysningen, derfor fuldt blus hele døgnet rundt.

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Det er da efterhånden en halvdyr fejl. Man burde nok have indført en mulighed for manuel tænding og slukning i det system.

I Holland har jeg på et webcam (https://www.youtube.com/watch?v=G3Y9D-OKwig) erfaret at de slukker perronbelysningen et stykke tid efter sidste planmæssige persontog. Der var dog en nat hvor sidste persontog var forsinket, så der var belysningen slukket da toget ankom.

Anders

Citat fra: andersj Dato  3/09-22, 21:57Det er da efterhånden en halvdyr fejl. Man burde nok have indført en mulighed for manuel tænding og slukning i det system.

I Holland har jeg på et webcam (https://www.youtube.com/watch?v=G3Y9D-OKwig) erfaret at de slukker perronbelysningen et stykke tid efter sidste planmæssige persontog. Der var dog en nat hvor sidste persontog var forsinket, så der var belysningen slukket da toget ankom.

Det er jo også nok en halvdyr løsning at sende en mande rund for at betjene en vippekontakt.

vh
-ivar

Hvorfor er stationsbelysningen tændt i døgndrift?
Af Thorbjørn. 4/09-22, 01:02.
Seneste redigering: 4/09-22, 10:31 af Tommy Nilsson
CitatDet er jo også nok en halvdyr løsning at sende en mande rund for at betjene en vippekontakt.

vh
-ivar

I disse moderne tider med internet og gsm teknik, kan den slags faktisk fjernbetjenes

mvh
Thorbjørn

Hvorfor er stationsbelysningen tændt i døgndrift?
Af ivar. 4/09-22, 01:08.
Seneste redigering: 4/09-22, 10:31 af Tommy Nilsson
Det er jo også nok en halvdyr løsning at sende en mande rund for at betjene en vippekontakt.

vh
-ivar
CitatI disse moderne tider med internet og gsm teknik, kan den slags faktisk fjernbetjenes

mvh
Thorbjørn


Men det forudsætter jo, at det basale system virker, hvilket det tilsyneladende ikke gør, for jeg er da ikke i tvivl om - med min baggrund - at der er taget højde for det - eller stod det ikke i kravsspecifikationen?

vh
-ivar

Hvorfor er stationsbelysningen tændt i døgndrift?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 4/09-22, 09:03.
Det er jo lige som i jernbane tunnelener og Metro i København. Lys døgnet rundt

I tunneller er der mørkt døgnet rundt, her giver lyset mening, skaber tryghed (måske også betydning for sikkerheden?) På stationer i det fri skal lyset selvfølgelig slukkes om dagen, alt andet vil jo være en hån både mod klimaet og den aktuelle energisituation. Heldigvis er skumringsrelæet opfundet.

Tunellerne under Storebælt, mellem København og Ørestad, og den ved Nørreport har sædvanligvis lyset slukket. Nogle af tunnellerne på ny bane har vist lyset tændt døgnet rundt. Metroen har også lyset tændt døgnet rundt

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: Thorbjørn Dato  4/09-22, 01:02
CitatDet er jo også nok en halvdyr løsning at sende en mande rund for at betjene en vippekontakt.

vh
-ivar

I disse moderne tider med internet og gsm teknik, kan den slags faktisk fjernbetjenes

mvh
Thorbjørn


Øhhh ja. Det er jo netop det, som at man plejer, at gøre, når det altså virker, hvilket det jo så ikke gør.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak