Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- En stor dag for Koblingerne
En stor dag for Koblingerne
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 7/09-22, 13:32.

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Jeg tror at jeg var mere fan af Thomas dagende. Thomas lignede nemlig ikke en kyklop. :o

Jeg ved ærlig talt ikke hvad de havde tænkt sig med det her stads. Selv som barn ville jeg nok sige at det her så lige lovligt underligt ud. Jeg ved nærmest med garanti at der selv inden for børnesektoren er bedre måder at gøre børn interesseret i at komme til museet.

Men for at være helt ærlig så trænger jernbanemuseet også generelt til en opgradering. Der er ikke ligefrem særlig meget at kigge på eller lære om, og ganske lidt der gør en engageret. Den eneste undtagelse ville jeg nok sige er Drømmenes kupe, hvilket faktisk er en rimelig god udstilling i mine øjne. Men ja, en udviddelse/opgradering af jernbanemuseet ville være virkelig dejlig at se, men man har vel lov til at drømme.

Jeg viste lige billedet til mine drenge på 3 til 11 år.
De syntes alle at de var fine og så sjove ud og vil gerne ind til arrangementet (som vi desværre er forhindret i).
Den mindste sagde: "jeg vil gerne have sådan en grøn en" (køffen).

Så jeg tror egentlig at det rammer meget godt plet i målgruppen. Jeg synes også selv at det virker som et spændende arrangement for de mindste - de store kan jo bare holde sig væk denne weekend.

Johnni

Citat fra: Danskjävlar Dato  8/09-22, 18:41Men for at være helt ærlig så trænger jernbanemuseet også generelt til en opgradering. Der er ikke ligefrem særlig meget at kigge på eller lære om, og ganske lidt der gør en engageret. Den eneste undtagelse ville jeg nok sige er Drømmenes kupe, hvilket faktisk er en rimelig god udstilling i mine øjne. Men ja, en udvidelse/opgradering af jernbanemuseet ville være virkelig dejlig at se, men man har vel lov til at drømme.

Ligesom målgruppen for Naturhistorisk museum ikke er biologer/zoologer, er Jernbanemuseets primære målgruppe ikke nørder (som mange her i forum), men den almindeligt kultur- og historieinteresserede dansker.

Og det er vel de præmisser det skal bedømmes ud fra, selvom det for mange kendere kan virke 'simpelt/banalt'.

En stor dag for Koblingerne
Af FutteV. 9/09-22, 10:01.
Seneste redigering: 9/09-22, 10:05 af Tommy Nilsson
CitatLigesom målgruppen for Naturhistorisk museum ikke er biologer/zoologer, er Jernbanemuseets primære målgruppe ikke nørder (som mange her i forum), men den almindeligt kultur- og historieinteresserede dansker.


Det kan jeg overhovedet ikke se. Vil en almindelig kultur og historieinteresseret gå ind og se lok og vogne, udsmykket med øjne og hat? Det tvivler jeg på. Fint nok med Koblingerne som video serie eller bog, men de realisere det jo til virkelighed. Jeg tør godt at sige, at Jernbanemuseet ikke længere er et museum om Danmarks jernbane og dets historie, det er blevet en legeplads for børn.  :'(

Citat fra: krabsen Dato  9/09-22, 09:07Ligesom målgruppen for Naturhistorisk museum ikke er biologer/zoologer, er Jernbanemuseets primære målgruppe ikke nørder (som mange her i forum), men den almindeligt kultur- og historieinteresserede dansker.

Og det er vel de præmisser det skal bedømmes ud fra, selvom det for mange kendere kan virke 'simpelt/banalt'.


Det er også der hvor Jernbanemuseet især har mangler. Der er intet der gør de udstillede vogne og lokomotiver interessante eller lærerige for hverken nørder eller den almene dansker. Og især når man sammenligner med andre Danske museer så er Jernbanemuseet håbløst forældet. Igen det er også derfor jeg nævner Drømmenes Kupe, det er nok den eneste udstilling de har hvor de virkelig kan formidle en del og gøre det interessant for folk. Hvad jeg siger er at museet kunne trænge til en udviddelse og opgradering så mere af museet kunne være som den udstilling, og være bedre til at fremstille museumsgenstandene på en måde der også gør offentligheden engageret.

En stor dag for Koblingerne
Af Steff. 9/09-22, 11:58.
Kære misfornøjede ;)

I princippet forstår jeg godt det du mener, men som krabsen skriver, glem alt om jernbaneentusiaster, de ved jo alt i forvejen og bruger mere tid på at finde fejl og give råd om flere aktiviteter, større udstillinger mv. (de skal jo ikke betale "og indgangsprisen er forvejen alt for høj"), og ikke at forglemme "dengang da museet blev oprettet...............".

For det første kan Thomas tog ikke gennemføres mere. Konceptet blev solgt til et nyt engelsk investerings selskab, der helt har sine egne tanker om HVAD, HVOR, HVEM og HVORLEDES og ikke mindst hvad det skal koste i royalty, licens, uddannelse af (museets) personale, fast ansatte som de mange frivillige (certificeret godkendelse) og rekvisitter mv. De sender ovenikøbet kontrollanter, der skal betales af udstiller (rejse fra UK, hotel, bespisning)! De nye regler skulle efterleves 100 % F.eks. måtte museets egen damploko litra Hs (Hansigne) slet ikke være "Thomas´es" hjælper!!

Nå, da publikum (de MANGE børnefamilier og MEDLEMMER af museumsklubben som betaler) samt lokale eller tilrejsende familier efterspørger noget for børnene, var det vel naturligt at bruge det man havde/har til rådighed og det blev til Koblingerne.

Udvide jernbanemuseet????? Odense kommune ser helst skidtet fjernet for at kunne bruge grunden til andre formål, så søge om en udvidelse er nok ikke den vej man skal gå, vel? Til gengæld vil der blive bygget et stort opbevaringsområde for materiellet i nærheden af, hvor DJK nu har sine vognhaller. Dermed kan andre lokaliteter opgives og give en bedre økonomi. Og måske kan der arrangeres "et og andet" ud herfra. Hvem ved.

Sluttelig husk lige på, at det ikke mere er hverken DSB eller Bane der "bare betaler". Det er en fond der skal ud og søge!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler (en tidligere Thomas hjælper).

Citat fra: Danskjävlar Dato  9/09-22, 10:31Det er også der hvor Jernbanemuseet især har mangler. Der er intet der gør de udstillede vogne og lokomotiver interessante eller lærerige for hverken nørder eller den almene dansker. 

Og det er her jeg tænker, at hovedparten af deltagerne i forum ikke er de rette til at vurdere, hvad den almene dansker finder interessant.

En parallel:
For mig er udstillingen på Vildmosecentret i Lille Vildmose ikke særlig fængende. Jeg har set den flere gange, og de udstillede genstande (i dette tilfælde dyr/fugle) ser jeg ofte ude i naturen.
Men det er heller ikke mig den er rettet mod, men de medmennesker, der ikke som det naturligste render rundt og leder efter multebær, humlebier og hugorme.

En stor dag for Koblingerne
Af SimonTog. 13/09-22, 18:24.
Jeg var forbi om søndagen med mine børn, og jeg syntes det var et rigtig fint arrangement museet havde stablet på benene.
Mine børn hyggede sig ihvertfald rigtig meget.

Billeder fra dagen kan ses her:
https://www.simontog.dk/danmarks-jernbanemuseum-en-stor-dag-med-koblingerne-2022/

Video kan ses her:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk

En stor dag for Koblingerne
Af mss. 13/09-22, 23:00.
Jeg synes at de er fine  :)

Det er kun godt at man varierer lidt for forskellige mennesker, ikke mindst børnene!

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Min søn på 4 blev også hurtig stor fan. Både af selve arrangementet og ikke mindst efterfølgende af tegnefilmene som han ser igen og igen. Så tror faktisk også det fanger det mindste publikum meget godt.

Kan dog godt være enig i at selve museet virker lidt støvet. Ikke den store forandring i udstillingen - og der skulle jo ellers være nok materiel at tage af. Man savner også lidt den aktivitet der er i en 'rigtig' remise - men det er selvfølgelig ikke den præmis der er på DJM.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak