Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- "Hovedstadens Letbane inviterer til Åbent Hus"
Gå ned Sider:[1] 2
Information om Letbanearbejdet 09.09.2022:
 
"Hovedstadens Letbane inviterer til Åbent Hus
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Pressefoto: Hovedstadens Letbane.
 
Søndag den 18. september 2022 åbner Hovedstadens Letbane portene ind til letbanens kommende kontrol- og vedligeholdelsescenter. Her vil du få en unik mulighed for at komme helt tæt på byggeriet, hvor du blandt andet kan se det komplicerede sporskifte "Diamanten", hvor togene i fremtiden kører ind og ud af området. Du kan også komme rundt i bygningerne og se den kommende værkstedshal, hvor togene skal serviceres. Derudover kan du få svar på dine spørgsmål om letbanen, mens vi byder på en kop kaffe og letbanetræstammer.
Praktisk information:
Arrangementet foregår søndag den 18. september kl. 10-14. Adressen er Ballerup Boulevard 201, 2600 Glostrup. Der er et parkeringsområde ved kontrol- og vedligeholdelsescentret, men der er kun et begrænset antal parkeringspladser. Vi anbefaler, at man tager kollektiv transport eller ankommer på cykel eller gåben."


M.v.h.
Niels

Havde været fint hvis de havde haft en af letbane togene leveret også.

Citat fra: Insdel Dato  9/09-22, 15:05Havde været fint hvis de havde haft en af letbane togene leveret også.

Ja, i februar i år gik Siemens Mobility i gang med at producere tog til Hovedstadens Letbane. Det forventes, at det første letbanetog kommer til Danmark i efteråret 2023, hvor det skal anvendes til testkørsel. Herefter forventes de resterende 28 tog at blive leveret med 14 dages mellemrum.

Indtil da må vi på Sporvejsmuseet beskue denne:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Mock-up af Hovedstadens Letbanes Siemens Avenio, "Valby Remise" 06.06.2021 (nm).

M.v.h.
Niels

 


Det komplicerede sporskifte "Diamanten". Er der nogle der kan uddybe det? og hvordan ser sådanne ud?

Først låner jeg pressefotoet fra nm's indlæg:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Helt til højre i billedet, men til venstre for ringIII ser du den kombination af 4 sporskifter og en krydsning, som på dansk kaldes en diamant.

(På engelsk er en diamond crossing alene krydsningen...)

Eskild

Godaften i forummet.

Her er et foto af den såkaldte diamant, fra 24.7.2022.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

v.h.
Ottoemil

Hej i Forum,

På trods af den lidt fugtige vejrudsigt aflagde jeg i dag besøg ved "Åbent Hus" hos Hovedstadens Letbanes CMC i Ejby.

Lad os lige skaffe os et overblik først:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hovedstadens Letbanes CMC i Ejby, 06.09.2022 (Hovedstadens Letbane/Dragør Luftfoto).

Hovedfærdselsåren ude t.h. er Ringvej B3, og den på tværs under CMC er Ballerup Boulevard.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hovedstadens Letbanes CMC, facade med hovedindgang mod Ballerup Boulevard.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hovedstadens Letbane, sporviften mod værkstedets porte.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
CMC i Ejby, "diamanten" set mod Ringvej B3.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Værkstedshallen, søjlegraven for de daglige eftersyn m.v.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ved de 2 reparations- og vedligeholdelsesspor findes gravene for de kommende løftebukke samt som her for underfloor-drejebænken.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Opstillingsspor langs værkstedets nordøst facade. Porten t.v. er til vaskehallen.

Det "Åbne Hus" var velbesøgt, og de mange smilende letbanemedarbejdere fortalte beredvilligt om letbanesystemets fortræffeligheder og serverede kaffe & kage.

Man var endnu ikke begyndt at indrette "det allerhelligste", hvorfor der intet var at vise frem i selve kontrolcentret.

Alle fotos, hvor intet andet er anført, er fra 18.09.2022 ved mig (nm).

Bedste hilsener
Niels

     

"Hovedstadens Letbane inviterer til Åbent Hus"
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 18/09-22, 16:20.
Tak for udateret, til os der blev hjemme.
Personligt ser jeg frem til drift start.
Især med Århus og Odense i tankerne.

Meget fint indlæg Niels, tak for det :)

Jeg var selv derude med familien, vel et par timer efter dig, vejret var ihvertfald pænere da vi var der ;) 

Jeg glæder mig naturligvs også meget til driften optages engang i 2025, da kommer jeg selv til at pendle med den, skulle min arbejdssituation være uændret. I dag foregår turen i nedslidte busser på 300S, ikke særligt sjovt...
Indtil da bliver dog også spændende at følge når køreledningerne kommer op, når de først vogne ankommer (efter planen i august 2023 jvfr. en medarbejder) og når prøvekørslerne begynder.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Hej igen  :)

Så har jeg også uploadet mine billeder fra dagen. De kan ses her:
https://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/600-letbanen

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Sæt X i kalenderen den 29 okt, hvor dørene åbnes. Se mere her:
https://www.dinletbane.dk/da/nyheder/hovedstadens-letbane-inviterer-til-åbent-hus/

"Hovedstadens Letbane inviterer til Åbent Hus"
Af Niels Munch. 29/10-23, 12:50.
Seneste redigering: 29/10-23, 12:52 af Niels Munch
Citat fra: Skylight Dato 28/09-23, 22:21Sæt X i kalenderen den 29 okt, hvor dørene åbnes. Se mere her:
https://www.dinletbane.dk/da/nyheder/hovedstadens-letbane-inviterer-til-åbent-hus/

Åbent hus i Letbanens CMC i Ejby, 29.10.2023

Jeg var ikke den eneste, der trodsede kirketid og øsregn; arrangementet var fra start ovenud godt besøgt, og gæsterne blev lukket ind i hold til værkstedshallen, hvor letbanetogene L3-101 og L3-102 stod til skue:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Publikum står i kø ved L3-101 (t.v.). L3-102 (t.h.) kan beses udvortes.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Letbanetog L3-101 interiør.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
L3-102 set fra B-enden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
L3-101, A-enden med ZAGRO rangerrobot.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Underfloor-drejebænken.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Siemens Avenio letbanebogie.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bogieprøvestand, hvor bogien bl.a. kan kontrolmåles under "naturlige" belastninger.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Et sidste kig på L3-102, A-enden.

Ikke mange benyttede lejligheden til i regnen at bese de udendørs faciliteter; så havde letbane-kaffen større appel. Men måske klarer det op - ligesom sidste år - henad lukketid?

Alle fotos 29.10.2023 ved mig (nm).

Bedste hilsener
Niels   

Tak for et godt arrangement.
Som min kone udtrykte det: Det er en fryd at se STOLTHEDEN blandt de folk der arbejder med projektet (evt blot viser det frem)

Jeg glemte at spørge om flytningen af Herlevs S-togs perroner tættere på ring-III når at komme til åbningen?

Eskild

"Hovedstadens Letbane inviterer til Åbent Hus"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/10-23, 16:22.
Seneste redigering: 29/10-23, 16:25 af Per Holm
Citat fra: esni Dato 29/10-23, 16:14... om flytningen af Herlevs S-togs perroner tættere på ring-III når at komme til åbningen?


Det er ikke et projekt Hovedstadens Letbane står for.

I den seneste Banedanmarks Anlægsplan 2035 påregnes 2026.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

En nyhed de kunne dele, var at der fra næste uge sættes strøm på køreledningerne, og de 2 vogne vil kunne begynde de første små ture inde på matriklen for egen kraft.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak