Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- DB Fern køber Vectron Dual Mode
DB Fern køber Vectron Dual Mode
Af 1993matias, Kh. 13/09-22, 13:09.
DB Fernvrkehr har netop offentliggjort en bestilling på 21 Vectron Dual Mode til bl.a. IC-tog på Marskbanen. Så vidt jeg har forstået er det foregået uden et udbud, men det er da ikke helt lovligt?

DB har brugt en aftale, som DB Cargo har med Siemens. DB Cargo køber lokomotiver med 2 MW el / 1,1 MW diesel, max 120 km/t
DB Fern vil nu hellere have kraftigere lok - 2,4 MW el / 2,0 MW diesel, 160 km/t

Deres argumentation mod et nyt udbud er, at det ville tage for lang tid, og den anden producent af "ægte" dual mode-lokomotiver ikke er i stand til at levere (hvem den anden producent er, angives ikke).

Mere info kan læses hos Railcolornews.com (betalt side)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

DB Fern køber Vectron Dual Mode
Af andersj, Aalborg. 13/09-22, 14:30.
Der må gerne bestilles uden udbud hvis man har en meget god grund til det.

I det her tilfælde er der tale om at DB Fernverkehr køber 21 Vectron Dual Mode fra rammeaftalen mellem Siemens og DB Cargo. Rammeaftalen gælder dog kun for godstogslokomotiver, så det er i princippet persontogsopgraderingen af lokomotiverne man køber uden udbud.

Man havde bestilt diesellokomotiver hos Bombardier/Alstom (BR 245), men på udbudsportalen står der at man fik oplyst i juli 2022 at disse lokomotiver alligevel ikke kunne leveres.

Lokomotiverne skal også bruges som slæbelokomotiv rundt omkring i Tyskland i tilfælde af nedbrud på fri strækning.

Her den fulde begrundelse bag købet: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:480136-2022:TEXT:EN:HTML&src=0

Anders

Måske Stadler kunne finde på at protestere?

Eskild

DB Fern køber Vectron Dual Mode
Af andersj, Aalborg. 13/09-22, 19:35.
Stadler kan sandsynligvis ikke leverer noget der kan matche prisen på en billig og lille Vectron Dual Mode. Rammeaftalen mellem Siemens og DB Cargo er jo også på op til 400 Vectron Dual Mode, så prisen er nok ekstra favorabel.

Desuden så har Stadler også nydt godt at denne finte før, da de i 2015 fik en bestilling fra de hollandske statsbaner på 58 Flirt togsæt uden udbud. Det skyldtes at CAF havde vundet det store regionaltogsudbud i Holland i 2014, men de kunne først starte leverancen i slutningen af 2018. NS havde dog et akut behov for siddepladser og Stadler havde ledig produktionskapacitet, så de kunne allerede leverer togene i 2016.

CAF leverede fortsat 206 togsæt på trods af Stadler bestillingen.

Anders

Citat fra: andersj Dato 13/09-22, 19:35Stadler kan sandsynligvis ikke leverer noget der kan matche prisen på en billig og lille Vectron Dual Mode.


Det ville så være første gang agt den slags petitesser har hindret nogen i at klage, for har man ikke selv noget at byde ind med, så kan man i det mindste gå i vejen.

Sagt på en anden måde, så har jeg et 'dialektisk' forhold til udbudsprocessen - på den ene side er det ofte en god mode at finde ud af hvad markedet rent faktisk kan levere, på den anden side så er markedskræfterne uden betydning, når der er mangel på både leverandører og projekter.

Eskild

Kunsten er jo i detaljen. DB Fernverkehr har krav om at lokomotiverne skal have ETCS Bl 3.6.0 og iøvrigt også ÖBB WTB, som Talgovognene nu leveres med. Derudover har der været rygte om godkendelse i Østrig, men den er sikkert strøget.
Rammeaftalen på TRAXX DEME / BR 245 lokomotiver udløb reelt i 2021, men er formentlig forlænget lidt grundet corona og DBs økonomi. Der er oprindeligt bestilt 6 "rescue lokomotiver", men DB har gentagne gange ændret kravene til disse. Dertil har der været en forventning om 15 yderligere maskiner til ICE-L togene. Disse er mig bekendt ikke kontraheret. Det forlyder at Alstom generelt har ændret ETCS udrustningen på TRAXX lokomotiver fra Bombardiers EbiCab til Alstoms Atlas - dete kræver store design- og homologeringsændringer, så formentlig kan der reelt ikke leveres flere BR 245 på rammeaftalen. DBs ønske om at ændre fra deres egen WTB (der er TRAXX kompatibel) og til ÖBB-WTB (der kun er Vectron kompatibel) har helt sikkert medvirket til at løsningen er blevet Vectron Dual. Prisen er iøvrigt offentliggjort, og ligger på 5 M EUR pr stk - hvilket er betydeligt over prisen for en BR 245 eller sågar Vetroner og TRAXX i eludgaver,

Lasse

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak