Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Hvorfor har MY/MX en dør i næsen?
Beklager hvis det allerede er besvaret et sted herinde, men jeg har af og til undret mig over hvad døren i næsen af MY/MX egentlig skal gøre godt for?

Med næsens hældning og de relativt lange puffere er der jo et ret langt skridt over til næste vogn/lokomotiv, så det virker ikke oplagt til at bevæge sig mellem vogne og lokomotiver under kørsel. Er den bare til rangeringsbrug eller er der en anden forklaring?

Jeg har set at enkelte nulevende MY/MXere hvor man har strøget døren, så man kan åbenbart godt leve uden.

Hvorfor har MY/MX en dør i næsen?
Af Leif Jørgensen, København Ø. 31/08-22, 23:49.
Spørgsmålet var oppe at vende i en diskussion i 2013. Steffen Dresler forklarede, at det stammede fra de amerikanske F7-lokomotiver som litra MY m.fl. er afledt af:

Jeg syntes det er et godt spørgsmål med, hvorfor har både litra MY og senere litra MX begge en dør i fronterne.

Forklaringen er imidlertid ret simpel; for at kunne komme ind i maskinen under kørsel fra en anden enhed eller fra en medfølgende togfører- og personalevogn (Caboose). Reparation/kontrol og skift af personale i USA, skete ofte "flying", det vil sige under kørsel, da afstandene, togstørrelser, stigninger og fald var noget anderledes end en tur fra Århus og til Nyborg med stop under vejs.

Man skal jo huske på, at DSB litra MY var ren og skær "fordanskning" i mål og størrelse af GM EMD F7 typerne, men med førerrum i begge ender, således der ikke skulle drejes ved ankomststation. Man påregnede jo ikke, at skulle køre med flere enheder (med førerrum = A unit, eller uden førerrum = B unit). Men i dansk tilfælde, kunne man køre med flere MY sammen og styre via multiple-kabel, hvis behovet opstod. Senere udgaver til andre lande, byggede jo så på erfaringer fra den danske MY/F7 samt operatørernes egne ønsker.

Men altså, litra MY var en ren og skær "fordanskning", primært med hensyn til fritrumsprofil, akseltryk, træk og stødagregater og 2 førerrum. Og så tror jeg nok, at tiden var en anden og hvis GM og NOHAB konstruerede vognkassen med en dør som i USA, ja, så forblev det med en dør. Altså man beholdt muligheden.

Jeg kender dog ikke til "vandringer" i DSB regi bortset fra MX 1017, der ved ITC prøverne, havde fået bygget en overgangsplade, således at man lettere kunne komme fra målevognen og op på maskinen under kørsel.

(...)
Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Og med lige så venlige hilsner
Leif Jørgensen

Citat fra: bjergged Dato 31/08-22, 21:53Jeg har set at enkelte nulevende MY/MXere hvor man har strøget døren, så man kan åbenbart godt leve uden.

Om tilsvejsning af frontdøren på danske "rundnæser", se videre i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=165439 .

M.v.h.
Niels

Hejsa.

I næserummet var Båren og Førstehjælpskassen,samt kortslutningsstropperne, der dengang var vigtige ting, at hurtigt kunne få fat i ved uheld og ud via frontdøren.

Af værksted hensyn, kunne dele fra luftpanelt med dødmandsrelæ,HIK styreventil(som var en stor tung klods)samt andet Luft/El-udrustning nemmere udtages af frontdøren, end gennem førerrummet.

Disse dele blev med tiden udviklet og gjort mindre og derved lettere at udtage gennem døren fra førerrummet ud i næserummet.

Så døren havde bestemt et foremål.

Hilsen Erling.

Hvorfor har MY/MX en dør i næsen?
Af metrohenrik, Ringsted. 13/09-22, 14:49.
MO familien havde også dør i "næsen".
Endda med en plade, så man kunne lave en overgang..
Om det blev brugt, ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Citat fra: metrohenrik Dato 13/09-22, 14:49MO familien havde også dør i "næsen".
Endda med en plade, så man kunne lave en overgang..
Om det blev brugt, ved jeg ikke.

Det gjorde den......engang i hvert fald. Men kun af togpersonalet.

Gå op Sider:[1]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen. Pris 390 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak