Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- EuroDual
Gå ned Sider: 1 [2]
EuroDual
Af esni. 23/11-22, 16:10.
Citat fra: anho Dato 23/11-22, 14:21Men i Københavns S-tog har ledningerne en spænding på -1650V, hvilket betyder at elektronerne flyder fra ledningen, gennem motoren, og ned i skinnerne.


Men hvorfor Danmark har valgt den modsatte polaritet til S-banen i forhold til alle andre henstår i det uvisse.

Eskild

EuroDual
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/11-22, 16:51.
Seneste redigering: 23/11-22, 17:00 af Per Holm
Citat fra: esni Dato 23/11-22, 16:10
Citat fra: anho Dato 23/11-22, 14:21Men i Københavns S-tog har ledningerne en spænding på -1650V, hvilket betyder at elektronerne flyder fra ledningen, gennem motoren, og ned i skinnerne.

Men hvorfor Danmark har valgt den modsatte polaritet til S-banen i forhold til alle andre henstår i det uvisse.


For 10½ år siden blev det her nævnt at korrosionen - materialetabet - i køreledningsanlæget ville blive mindst med negativ køreledning.

Men hvorfor det kun er danskere der har været "snedige" nok til at indse dette melder historien ikke noget om.  ::)

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=41613

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 [2]

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak