Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 33
Fra april eller maj næste år vil tyske IC1-vogne trukket af Vectron overtage trafikken mod Hamborg. De skal køre indtil de nye Talgo-vogne bliver leveret.

Det vil samtidig give 50 % flere siddepladser i de overfyldte tysklandstog.


Der er da stadig lidt spørgsmål der trænger sig på: kan der køres til Flensborg med IC3 eller skal der også findes en løsning der. Og hvad præcist er det for en løsning de snakker om nord for Fredericia, skal der kobles et diesellokomotiv på der som DSB netop har solgt?

Citat fra: mpp Dato 21/09-22, 01:50Der er da stadig lidt spørgsmål der trænger sig på: kan der køres til Flensborg med IC3 eller skal der også findes en løsning der. Og hvad præcist er det for en løsning de snakker om nord for Fredericia, skal der kobles et diesellokomotiv på der som DSB netop har solgt?

Der står i artiklen at de (DSB) regner med, at der ikke bliver skift og at man kobler (med et eller andet). Nok mest oplagt en indlejet ME..

Er "sløfen" i Flensburg ikke genåbnet således at man kan kører Padborg-Flensburg-Hamburg uden retningsskifte?
/Bjørn

Citat fra: bth Dato 21/09-22, 08:23Er "sløfen" i Flensburg ikke genåbnet således at man kan kører Padborg-Flensburg-Hamburg uden retningsskifte?
/Bjørn

Jeg har nok overset noget...
Hvornår var sløjfen i Flensborg lukket?
Og hvordan kørte de forskellige tog i den tid?

Eskild

Citat fra: mikkelwf Dato 21/09-22, 07:33
Citat fra: mpp Dato 21/09-22, 01:50Der er da stadig lidt spørgsmål der trænger sig på: kan der køres til Flensborg med IC3 eller skal der også findes en løsning der. Og hvad præcist er det for en løsning de snakker om nord for Fredericia, skal der kobles et diesellokomotiv på der som DSB netop har solgt?

Der står i artiklen at de (DSB) regner med, at der ikke bliver skift og at man kobler (med et eller andet). Nok mest oplagt en indlejet ME..

Bispeskov sagde ikke noget om hvilke lokomotiver, det var der skulle trække fra Århus til Fredericia. Han var også lidt vag i formuleringen ("regner med"), så det er nok ikke banket helt på plads endnu.

Ang Flensborg, så talte vi ikke om det, men det det som om at man gerne ville undgå at skulle forny Tysklandscertifikatet og/eller at skulle gøre togsættene klar til ERTMS samtidig med at de stadig skulle have Indusi. Men igen var det lidt svævende, og jeg havde kun fat i pressefolkene, ikke teknikerne.

Tidligere har det været fremme at man arbejdede på at de tyske regionaltog i stedet skulle køre til Padborg, men jeg har ikke hørt at der er slået søm i den aftale.

Citat fra: esni Dato 21/09-22, 13:41
Citat fra: bth Dato 21/09-22, 08:23Er "sløfen" i Flensburg ikke genåbnet således at man kan kører Padborg-Flensburg-Hamburg uden retningsskifte?
/Bjørn

Jeg har nok overset noget...
Hvornår var sløjfen i Flensborg lukket?
Og hvordan kørte de forskellige tog i den tid?

Den har kun været lukket i forbindelse med sporarbejde/vedligehold. I foråret blev broen over B200 udskiftet og IC-togene til Flensburg kørte direkte til Flensburg Weiche og skiftede kørselsretning for at komme til Flensburg banegård i perioden.

Anders


Der står i artiklen at de (DSB) regner med, at der ikke bliver skift og at man kobler (med et eller andet). Nok mest oplagt en indlejet ME..



Flere af de DSB indlejede vogne er ikke godkendt til at blive trukket af diesellokomotiver (indsugningen i klimaanlæggene). Hvis Aarhus - Hamburg opretholdes, bliver det med IC3.

Tidligere har det været fremme at man arbejdede på at de tyske regionaltog i stedet skulle køre til Padborg, men jeg har ikke hørt at der er slået søm i den aftale.

Det har været på tale at lade de tyske batteritog, der indsættes hos NAH.SH fra foråret 2023 fortsætte til TInglev (på batteri). Dette vil dog kræve at optioner indløses, og togene har heller ikke hverken ETCS eller ATC, og da transportministeren ikke længere bor i Sønderborg, er interessen for at lave timedrift dertil (med forbindelse til Flensburg ved skifte i TInglev), måske ikke så presserende. NAH.SH har i sit udbud for nye el-togsæt (dobbeltdækkere) til trafikken Hamburg - Flensburg, gjort klart at togene skal kunne fortsætte ind i Danmark - teoretisk set skulle den gamle ide om tyske (Inter)regionaltog mellem Fredericia og Hamburg således være mulig fra omkring 2027...

Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 23/09-22, 08:24Flere af de DSB indlejede vogne er ikke godkendt til at blive trukket af diesellokomotiver (indsugningen i klimaanlæggene). Hvis Aarhus - Hamburg opretholdes, bliver det med IC3.

Hvordan adskiller sig vognene, som DSB vil indleje, fra vogene DB kører med til Westerland og Oberstdorf dagligt? Er det kun enspændingsvogne der kører med diesellokomotiver hos DB idag?


Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 23/09-22, 08:24
Der står i artiklen at de (DSB) regner med, at der ikke bliver skift og at man kobler (med et eller andet). Nok mest oplagt en indlejet ME..



Flere af de DSB indlejede vogne er ikke godkendt til at blive trukket af diesellokomotiver (indsugningen i klimaanlæggene). Hvis Aarhus - Hamburg opretholdes, bliver det med IC3.


Min kommentar med ME var også et rent (logisk) gæt fra hoften.

Men bare af interesse, hvad præcis gør at de ikke er godkendt (mere)? Jeg tænker IC1 har været trukket af diesel i Tyskland gennem næsten hele deres levetid, så er det nye skærpede krav eller hvad er det?

Kører de ikke stadig IC1 stammer til bl.a. Sylt med 218'ere (de kan umuligt være mindre forurenende end ME, i hvert fald ikke DB's maskiner)..

Sådan som jeg lige kan google mig frem handler det ikke kun om placering af indsugning for klimaanlæg, men også strømforsyningen fra diesellokomotiver.

Jeg har meget lidt forstand på strøm, så det bliver lidt en blind der forsøger at beskrive farver.
Men sådan som jeg har forstået det sender diesellokomotiver strømmen afsted i enten firkantformet vekselspænding eller, hvis de er ombyggede, uperfekt sinusformet vekselspænding.
I Tyskland har man så opdelt personvognene i enten "diesellokomotiv forbudt" (kun perfekt sinus), "diesellokomotiv betinget tilladt" (også uperfekt sinus) eller "diesellokomotiv ubetinget tilladt".

IC1 vognene har primært været trukket af elektriske lokomotiver i hele deres levetid, da hovedstrækningerne i Tyskland har været elektrificeret i rigtig mange år. På de ikke elektrificerede strækninger var det jo IR-tog der herskede som fjerntog.

Anders

Citat fra: andersj Dato 23/09-22, 21:56Sådan som jeg lige kan google mig frem handler det ikke kun om placering af indsugning for klimaanlæg, men også strømforsyningen fra diesellokomotiver.

Jeg har meget lidt forstand på strøm, så det bliver lidt en blind der forsøger at beskrive farver.
Men sådan som jeg har forstået det sender diesellokomotiver strømmen afsted i enten firkantformet vekselspænding eller, hvis de er ombyggede, uperfekt sinusformet vekselspænding.
I Tyskland har man så opdelt personvognene i enten "diesellokomotiv forbudt" (kun perfekt sinus), "diesellokomotiv betinget tilladt" (også uperfekt sinus) eller "diesellokomotiv ubetinget tilladt".

IC1 vognene har primært været trukket af elektriske lokomotiver i hele deres levetid, da hovedstrækningerne i Tyskland har været elektrificeret i rigtig mange år. På de ikke elektrificerede strækninger var det jo IR-tog der herskede som fjerntog.
Den forklaring er skam god nok. Det er bl.a. sådan man laver multispændings tog. Det matematiske princip hedder Fourier transformation. Man ensretter noget strøm (hvis det ikke allerede er det) og klipper det sammen igen af sinus'er af højere frekvenser.

Her har en fyr lavet en YouTube video af det. Sørg for at der er lyd på.
https://www.youtube.com/watch?v=y6crWlxKB_E

Citat fra: kme Dato 23/09-22, 23:08
Citat fra: andersj Dato 23/09-22, 21:56Sådan som jeg lige kan google mig frem handler det ikke kun om placering af indsugning for klimaanlæg, men også strømforsyningen fra diesellokomotiver.

Jeg har meget lidt forstand på strøm, så det bliver lidt en blind der forsøger at beskrive farver.
Men sådan som jeg har forstået det sender diesellokomotiver strømmen afsted i enten firkantformet vekselspænding eller, hvis de er ombyggede, uperfekt sinusformet vekselspænding.
I Tyskland har man så opdelt personvognene i enten "diesellokomotiv forbudt" (kun perfekt sinus), "diesellokomotiv betinget tilladt" (også uperfekt sinus) eller "diesellokomotiv ubetinget tilladt".

IC1 vognene har primært været trukket af elektriske lokomotiver i hele deres levetid, da hovedstrækningerne i Tyskland har været elektrificeret i rigtig mange år. På de ikke elektrificerede strækninger var det jo IR-tog der herskede som fjerntog.
Den forklaring er skam god nok. Det er bl.a. sådan man laver multispændings tog. Det matematiske princip hedder Fourier transformation. Man ensretter noget strøm (hvis det ikke allerede er det) og klipper det sammen igen af sinus'er af højere frekvenser.

Her har en fyr lavet en YouTube video af det. Sørg for at der er lyd på.
https://www.youtube.com/watch?v=y6crWlxKB_E

Det er rigtigt at en firkant spænding består af et uendeligt antal sinus spændinger.

Men her er problemet at man har en DC spænding og vil gerne have en sinus spænding.
Det simpleste måde at gøre det på giver en næsten firkantet spænding, som ikke er så godt til noget udstyr.
Gør man sig lidt mere umage kan man gøre det lidt mindre firkantet...

/hjj

En anden ting jeg kom til at tænke på er, ved nogle om de her er de gamle vogne med den helt gamle indretning med fjedre i stolene, eller er det trods alt vogne med IC-sæder, der minder om ICE-sæderne? Da jeg boede i Tyskland i 2016-17 var der stadig en del tog der blev kørt med de gamle vogne og det ville virke som et skridt tilbage hvis det er dem der bliver brugt.

I K23 bliver det vist ca. halv halv mellem moderniserede og ikke moderniserede vogne. I K24 vil det primært være moderniserede vogne.

Man skal også huske at det er en nødløsning for at skaffe mere kapacitet på forbindelsen og frigive IC3'er til den nationale trafik.

Anders

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 33
Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak