Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- MZ 1401
Gå ned Sider: 1 [2]
MZ 1401
Af tscheel. 12/02-24, 21:55.
Med den slags tal for en enkelt enhed bliver det vel nærmest umuligt at få noget ud at køre i fremtiden. I grunden trist det skal blive så uoverkommeligt at køre veterantog. ECTS bliver selvfølgelig et kæmpe problem i sig selv. Men selv uden det er 5-7 mio jo svært et se for sig, når der som der skrives også står en række andre lokomotiver for. Nu ved jeg godt en MZ'er godkendt til 160 (?) nok også er en anden liga end at skrue på en privatbaneskinnebus, men alligevel. Og samtidig bliver det ældre materiel - nå ja - ældre. Og vel dermed sværere og sværere at få igennem. Hvad byder fremtiden?

MZ 1401
Af bjergged. 13/02-24, 16:37.
Seneste redigering: 13/02-24, 16:42 af bjergged
Ja, ETCS kommer utvivlsomt til at betyde at meget færre museums/veterantog kommer ud at køre. Kun dér hvor man har eget tracé (Maribo-Bandholm og lign.) vil man kunne køre med et større udvalg af lokomotiver.

Og ja, oven i hatten kommer så at de mere moderne (diesel-)elektriske lokomotiver er enormt elektronisk komplekse at vedligeholde og få godkendt. Så man vil nok prioritere damp-lokomotiver og evt. MO/MY til ETCS-udrustning. MZ, ME, EA, osv. bliver formodentlig i remisen lang tid endnu.

MZ 1401
Af Togsøn. 14/02-24, 08:34.
Sikke dog, det er vel ikke så slemt.

Vi hører de private selskaber har fået godkendt MX til ERTMS, siden kommer andre litra som derved langt nemmere kan godkendes ved vores veterantogs operatører.

Så er det bare som at følge en samlevejledning, til et meccano byggesæt!

Det har vi gjort før, med ATC indbygning.

Hilsen Erling.

MZ 1401
Af peter christensen. 14/02-24, 09:09.
Citat fra: Togsøn Dato 14/02-24, 08:34Sikke dog, det er vel ikke så slemt.

Vi hører de private selskaber har fået godkendt MX til ERTMS, siden kommer andre litra som derved langt nemmere kan godkendes ved vores veterantogs operatører.

Så er det bare som at følge en samlevejledning, til et meccano byggesæt!

Det har vi gjort før, med ATC indbygning.

Hilsen Erling.

Din udvidenhed om godkendelsesprocesser hos Trafikstyrelsen er næsten komplet.....
Det er sådan set totalt ligegyldigt hvad "man" har gjort tidligere; det handler om hvad er regler og processer idag.
Det sagt, så er Trafikstyrelsens måde at håndtere en godkendelse af ERTMS ikke specielt hensigtsmessigt.....der er plads til betydelig forbedring.

MZ 1401
Af mss. 14/02-24, 09:47.
Citat fra: tscheel Dato 12/02-24, 21:55Nu ved jeg godt en MZ'er godkendt til 160 (?) nok også er en anden liga end at skrue på en privatbaneskinnebus, men alligevel. Og samtidig bliver det ældre materiel - nå ja - ældre. Og vel dermed sværere og sværere at få igennem. Hvad byder fremtiden?

Museet har ingen MZ der er godkendt til 160, MZ 1401 kører 140. MZ blev leveret i fire serier, kun de sidste to kunne køre 160, og sådan en har man desværre ikke i samlingen (indtil videre -man har vel lov at drømme ;)).

Ja der er en del udfordringer med overhovedet at kunne køre med historisk materiel i fremtiden.
Så man må vælge med omhu, holde lidt materiel kørende og så ellers koncentrere sig om den primære opgave -at bevare historisk vigtigt materiel for eftertiden, køreklart eller ej.

MZ og ME er ekstra dyre i forhold til forgængerne pga. mere avanceret teknik, herunder turboladerne hvor revisionen alene vist koster omkring 1/2 million kr.
Hvis en af de nuværende ejere af andre ME/MZ vælger at indbygge ECTS bliver det naturligvis noget man kan kopiere og dermed få lidt billigere end hvis mam selv skulle igennem projektering, test og godkendelse.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

MZ 1401
Af peter christensen. 14/02-24, 10:58.
Citat fra: mss Dato 14/02-24, 09:47Museet har ingen MZ der er godkendt til 160, MZ 1401 kører 140. MZ blev leveret i fire serier, kun de sidste to kunne køre 160, og sådan en har man desværre ikke i samlingen (indtil videre -man har vel lov at drømme ;)).

Og så var der lige noget med en omgearing i 1980'erne, hvor Mz 1401-1426 fik samme gearing som 1427-1446.
Men om papirarbejdet til 165 km/t blev lavet; aner det ikke.....og det er så nok dér sagen falder.
Iøvrigt er det min opfattelse at ændringen skete for at nedsætte omdr. på banemotoranker ved samme hastighed for på den led at mindske antal og effekt i tilfælde af overslag i banemotor.

MZ 1401
Af mss. 14/02-24, 13:30.
Interessant, den omgearing har jeg aldrig hørt om.
Men det har som du skriver jo ikke været for at øge hastigheden. MZ I + II nævnes kun som tilladt for 143 km/t.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

MZ 1401
Af AndreasM. 14/02-24, 15:59.
Citat fra: mss Dato 14/02-24, 09:47Hvis en af de nuværende ejere af andre ME/MZ vælger at indbygge ECTS bliver det naturligvis noget man kan kopiere og dermed få lidt billigere end hvis mam selv skulle igennem projektering, test og godkendelse.
Det skulle man tro, men det er (desværre) ikke naturligt at det hænger sådan sammen.

Gå op Sider: 1 [2]
Hectorrail

Jernbanebøger

På Sporet Af 2022

På Sporet Af 2022. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak