Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 33
Citat fra: mpp Dato 29/12-22, 17:59Og derudover ville den bedste løsning (indtil Femarn bliver en realitet) jo nok være at forlænge regionaltogene fra Flensborg til Tinglev, køre til Sønderborg en gang i timen og droppe paskontrollen i Padborg (hvilket nok er udenfor emnet i det her forum). Så ville man have en alternativ forbindelse en gang i timen til Hamborg med et enkelt skift (i stedet for 2 skift hver anden time som nu) og den kunne så blive brugt af dem, der enten skal til en station mellem Padborg og Hamborg eller som ikke er hurtige nok til at få en pladsbillet.

De tog der bruges nu mellem Hamborg og Flensborg kan ikke kører under Dansk kørestrøm og derudover kører materiellet ret dårligt så der allerede nu ofte mangler togsæt i den daglige drift. Så en køreplan der kræver flere togsæt er udelukket indtil der kommer nye togsæt.

Citat fra: Time will tell Dato 29/12-22, 09:04
Citat fra: andersj Dato 29/12-22, 02:20Det er ærgerligt at det åbenbart ikke har været muligt at finde nok IC1 vogne til at man kan droppe reservationskravet.

Togene kan ikke være længere pga. perronlængden i Hamborg hvor toget skal kunne være på en halv perron. 3xIC3, EB+7vogne eller EB+6vogne+EB er det maksimale der er plads til.

Det giver mening og endnu en god grund til at der ikke køres i sandwich. Men i K24 bliver man vel nød til at afsætte et en hel perron, da Talgo-stammerne er ca. 209 meter + lokomotiv?. Syv IC1 vogne er 185 meter + lokomotiv.

Anders

Citat fra: thomastog Dato 29/12-22, 12:21
Citat fra: LM94 Dato 29/12-22, 08:21
Citat fra: andersj Dato 29/12-22, 02:20..

Jeg må indrømme at de gange jeg har taget toget til Hamburg, har jeg været glad for at der har været et reservationskrav, så man netop kan være sikker på man har siddeplads hele vejen.
Forstår ikke forskellen ?

Man kan da reservere plads, selv om der ikke er reservationskrav ?

Der er reservationskrav hvis du skal fra f.eks. København til Hamburg. Ikke fra København til Padborg, men fra Padborg til Hamburg.

Citat fra: andersj Dato 31/12-22, 00:59
Citat fra: Time will tell Dato 29/12-22, 09:04
Citat fra: andersj Dato 29/12-22, 02:20Det er ærgerligt at det åbenbart ikke har været muligt at finde nok IC1 vogne til at man kan droppe reservationskravet.

Togene kan ikke være længere pga. perronlængden i Hamborg hvor toget skal kunne være på en halv perron. 3xIC3, EB+7vogne eller EB+6vogne+EB er det maksimale der er plads til.

Det giver mening og endnu en god grund til at der ikke køres i sandwich. Men i K24 bliver man vel nød til at afsætte et en hel perron, da Talgo-stammerne er ca. 209 meter + lokomotiv?. Syv IC1 vogne er 185 meter + lokomotiv.

Et ret godt byt også når man ser på efterspørgslen i sommers, så skal der nok blive brug for de ekstra pladser.

Men ja til K24 (eller på et tidspunkt i K24 når Talgo er klar til indsættelsen) skal der bruges en hel perron.

En hjemmeside der viser hvordan de interantionelle tog vil se ud er vagonweb.

Her er togformationerne for IC1 vognene der bliver indsat i den dansk-tyske trafik:
https://www.vagonweb.cz/razeni/razeni.php?rok=2023&lok=DSB+EB*&najit=Hledat&lang=en

Kan ikke lade være med at dele denne:

https://rokokoposten.dk/2013/06/22/nu-koerer-ic1-toget-endelig/

Jeg skal beklage hvis den har været henvist til før her på siden.

 ;D

Niels

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af Petteri. 13/01-23, 17:28.
Seneste redigering: 13/01-23, 17:30 af Petteri
Hej på forum,
Det ligner at der kommer IC1 vogne fra Padborg 19.15 med ankomst 22.11 på KH trukket af EB3203 i følge med 1105,360,1535,1301,1561 & 1718 bagpå.
Tognummer er 6078.


Er der en chance for at den kommer forbi Køge Nord.
Og hvis den gør, er der så en ca tid for hvornår det kunne være.

Citat fra: Thomas Larsen Dato 13/01-23, 18:05Er der en chance for at den kommer forbi Køge Nord.
Og hvis den gør, er der så en ca tid for hvornår det kunne være.
Køreplanen siger via Roskilde, passage ved Ringsted 21.30, som nok er det tætteste på Køge Nord for dig :)

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af nielsm. 13/01-23, 21:30.
Seneste redigering: 13/01-23, 21:34 af nielsm
Passerede Ringsted 21:05. Jeg kunne desværre ikke få god nok lukketid til skarpe billeder.



Passerede Brøndbyøster ca. 21:30 mens jeg gik tur med hunden :o . Desværre ikke nogle billeder.

Niels

Her er en video fra Padborg


Anders

Gad vide om DSB har tænkt sig at male dem i sort-rød lakering, eller køre rundt med DB-farver i de to år de skal bruges?

For at tage et sidespor ud i formentlig urealistisk drømmetænkning...

...hvor meget mening ville der så være for DSB i at købe disse vogne og renovere dem? Så vidt jeg ved er tilsvarende vogne tidligere blevet opgraderet til at kunne køre 200 km/t. Så kunne man bruge dem til indenrigs IC-tog, der er jo alligevel nogle EB'ere i overskud nu hvor der alligevel ikke skal køres i sandwichformation til Hamborg. Og en del af dem (men ikke alle) ser ud til at være ganske pæne indvendigt, med moderne interiør. Og om ikke andet kan man (i hvert fald efter min forståelse) bruge dem som forstærkning til Talgo-vognstammerne; endevognene på Talgo-stammerne har jo en endedør i standard-højde og burde kunne koble til andre standard vogne, hvis altså koblingerne passer sammen. Jeg gad godt se en blandet stamme af Talgo- og traditionelle vogne, selvom der nok ikke er særlig meget logik i det.

Gå op Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 33

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak