Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 33
Der er ingen materieltog med "EB 480" mellem Kh og Cph i TKØ 23 og der er kun materieltog mellem Kh og Helgoland for de tog der vender i København.

IC1 vognene skal vedligeholdes hos DB i Hamburg-Langenfelde, så dem der overnatter i København bliver vel bare trukket ud til Belvedere til normal klargøring.

Grunden til at Talgo-vognene skal ud til Kastrup er vel en ren nødløsning i forbindelse med vedligehold, fordi der ikke er plads til en hel stamme indendørs andre steder i København.
Kastrup er også indrettet til dieseltogsæt, så der er ikke køreledninger inde i hallerne og toilettømning og vandpåfyldning passer sandsyndligvis heller ikke med hverken IC1 eller Talgo-vogne.

Så mit gæt er at Talgo-vognene kun kommer ud til Kastrup i forbindelse med eftersyn og vedligehold indtil værkstedet i Mogenstrup er færdigt. Klargøring kommer sikkert fortsat til at foregå på Belvedere.

Anders

Svar til AndersJ i henhold til udtalelse om, at man i Hamborg Hbf let kan køre ud på p-risten for at foretage omløb af EB loko. Efter mit kendskab til området (p-risten, liggende øst i forlængelse af Hmb Hbf, hvor også IC3-togsættene oprangeres ved deres ophold om natten) så ender næsten alle spor som blindspor med stopper for enden, uden mulighed for et omløb. Desuden vil et kun 45 min. ophold af de danske tog i Hamborg, tidsmæssigt slet ikke tillade et omløb, da togtrafikken på selve banegården er spændt op i forvejen. Desuden er der kun begrænset adgang til nævnte p-rist sporene fra de midterste sektioner på Hmb Hbf.     

Citat fra: andersj Dato 28/10-22, 17:05I første omgang er der ikke et behov for to lokomotiver. Når man ankommer fra Padborg til Hamburg er det let at køre direkte ud på p-risten og foretage lokomotivskifte. I København fortsættes der ud til Helgoland som materieltog for at foretaget omløb på det ene tog om dagen der vender i København (udenfor højsæsonen).

Når man ankommer til Hamburg Hbf fra Lübeck kan det være sværere at foretage lokomotivskifte eller omløb, da det skal foregå ved perron. Alternativt skal man køre ud til Hamburg-Langenfelde, men det er der hverken tid eller plads på forbindelsesbanen til.

Når der skal køres til og fra Aarhus så bliver det også relevant med et førerrum i begge ender og både før og efter forsimpling af København H er det også relevant med førerrum i begge ender der. Men de opgaver kan jo også løses af et (ranger)lokomotiv stationeret i Aarhus og København.

Jeg håber naturligvis stadig at DSB på sigt ender med at købe styrevogne og flere Talgo-stammer, så man kan få 12-16 lette og billigere stammer uden at skulle anskaffe flere lokomotiver.
Hvad koster en styrevogn og hvad koster et lokomotiv?

Som jeg har fået det oplyst er prisen for et EB under 25 mio dkr.

Så umiddelbart giver anskaffelse af en styrevogn kun mening hvis prisen så en væsentlig lavere.
Det skal vel medtages at det betyder en vogntype mere at vedligeholde , supplerende oplæring af lokofører, mindre driftsikkerhed ved nedbrud af lokomotiv.
Så alt i alt er det vel ok at benytte 2 EB'er ved disse ture til og fra Tyskland?


Det er vel ikke helt gratis, konstant at slæbe 5-6 inaktive lokomotiver á 90 ton rundt?



Citat fra: LM94 Dato 29/10-22, 01:34
Citat fra: Time will tell Dato 28/10-22, 22:01
Citat fra: LM94 Dato 28/10-22, 14:42
Citat fra: mpp Dato 28/10-22, 12:32Har der nogle sinde været planer om at de to lokomotiver begge skulle være sluttet til? Har det ikke altid handlet om at man hurtigt kan vende i Hamborg og hvis det så kan klares med et ventende lokomotiv der er det vel fint. I forhold til Kastrup har det da vel heller aldrig været planen, at togene skulle fortsætte dertil, det gør de jo heller ikke i dag?

Klargøring, vedligeholde og forsyning af togvognene.

Tror der er nogle der har fået Talgo og IC1 galt i halsen - IC1 skal ikke til/fra Kastrup

Der er kommet forskellige udmeldinger fra højerestående.

Så må de højrestående også have fået noget galt i halsen (Ikke første gang det ville være sket)

Citat fra: krabsen Dato 29/10-22, 10:34Det er vel ikke helt gratis, konstant at slæbe 5-6 inaktive lokomotiver á 90 ton rundt?




Nej men det er sjovere at finde på alle mulige andre grunde

Citat fra: krabsen Dato 29/10-22, 10:34Det er vel ikke helt gratis, konstant at slæbe 5-6 inaktive lokomotiver á 90 ton rundt?
Hvem siger de skal være intaktive.
Det forreste i køreretning er i brug. Det bagerste er som en vogn.

Så det koster næppe meget i energi - son jo også opfattes som altid værende grøn!

Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 12:09
Citat fra: krabsen Dato 29/10-22, 10:34Det er vel ikke helt gratis, konstant at slæbe 5-6 inaktive lokomotiver á 90 ton rundt?
Hvem siger de skal være inaktive.
Hvis ét lokomotiv er tilstrækkeligt til fremdriften er der ingen grund til at bruge to.

Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 12:09Det forreste i køreretning er i brug. Det bagerste er som en vogn.

Så det koster næppe meget i energi - son jo også opfattes som altid værende grøn!
Men ikke en vogn der kan medtage ret mange passagerer - og hvorfor så slæbe rundt på den?

Det kræver trods alt en vis mængde strøm at transportere en 90 tons tung trailer fra København til Hamborg.. Og den energi kan bruges andre steder.


Citat fra: Hansen, Hans Werner Dato 29/10-22, 08:35Svar til AndersJ i henhold til udtalelse om, at man i Hamborg Hbf let kan køre ud på p-risten for at foretage omløb af EB loko. Efter mit kendskab til området (p-risten, liggende øst i forlængelse af Hmb Hbf, hvor også IC3-togsættene oprangeres ved deres ophold om natten) så ender næsten alle spor som blindspor med stopper for enden, uden mulighed for et omløb. Desuden vil et kun 45 min. ophold af de danske tog i Hamborg, tidsmæssigt slet ikke tillade et omløb, da togtrafikken på selve banegården er spændt op i forvejen. Desuden er der kun begrænset adgang til nævnte p-rist sporene fra de midterste sektioner på Hmb Hbf.     

Jeg skriver heller ikke omløb, men lokomotivskifte.

Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 09:17Hvad koster en styrevogn og hvad koster et lokomotiv?

Som jeg har fået det oplyst er prisen for et EB under 25 mio dkr.

Så umiddelbart giver anskaffelse af en styrevogn kun mening hvis prisen så en væsentlig lavere.
Det skal vel medtages at det betyder en vogntype mere at vedligeholde , supplerende oplæring af lokofører, mindre driftsikkerhed ved nedbrud af lokomotiv.
Så alt i alt er det vel ok at benytte 2 EB'er ved disse ture til og fra Tyskland?

Et lokomotiv koster penge i energi og en styrervogn tjener penge gennem billetsalg til de siddepladser der er i den. Talgo-stammen vejer ca. 330 tons for de 15 vogne og hvis man så skal køre med 180 tons lokomotiver også, så er der ikke meget letvægtstog over det mere.

I forvejen består en DSB Talgo-stamme af 6 forskellige vogntyper og styrevognen hos DB er i grundkonstruktionen meget ens med endevognen.

Man kan også sige det kort: Hvis styrevogne var en dårlig idé, hvorfor bruges de så stort set overalt hvor der er lokomotivtrukne tog i Vesteuropa?

Anders

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af TWB. 29/10-22, 15:16.
Seneste redigering: 29/10-22, 15:25 af TWB
Citat fra: andersj Dato 29/10-22, 14:14
Citat fra: Hansen, Hans Werner Dato 29/10-22, 08:35Svar til AndersJ i henhold til udtalelse om, at man i Hamborg Hbf let kan køre ud på p-risten for at foretage omløb af EB loko. Efter mit kendskab til området (p-risten, liggende øst i forlængelse af Hmb Hbf, hvor også IC3-togsættene oprangeres ved deres ophold om natten) så ender næsten alle spor som blindspor med stopper for enden, uden mulighed for et omløb. Desuden vil et kun 45 min. ophold af de danske tog i Hamborg, tidsmæssigt slet ikke tillade et omløb, da togtrafikken på selve banegården er spændt op i forvejen. Desuden er der kun begrænset adgang til nævnte p-rist sporene fra de midterste sektioner på Hmb Hbf.   

Jeg skriver heller ikke omløb, men lokomotivskifte.

Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 09:17Hvad koster en styrevogn og hvad koster et lokomotiv?

Som jeg har fået det oplyst er prisen for et EB under 25 mio dkr.

Så umiddelbart giver anskaffelse af en styrevogn kun mening hvis prisen så en væsentlig lavere.
Det skal vel medtages at det betyder en vogntype mere at vedligeholde , supplerende oplæring af lokofører, mindre driftsikkerhed ved nedbrud af lokomotiv.
Så alt i alt er det vel ok at benytte 2 EB'er ved disse ture til og fra Tyskland?

Et lokomotiv koster penge i energi og en styrervogn tjener penge gennem billetsalg til de siddepladser der er i den. Talgo-stammen vejer ca. 330 tons for de 15 vogne og hvis man så skal køre med 180 tons lokomotiver også, så er der ikke meget letvægtstog over det mere.

I forvejen består en DSB Talgo-stamme af 6 forskellige vogntyper og styrevognen hos DB er i grundkonstruktionen meget ens med endevognen.

Man kan også sige det kort: Hvis styrevogne var en dårlig idé, hvorfor bruges de så stort set overalt hvor der er lokomotivtrukne tog i Vesteuropa?
Det kan siges endnu kortere. Et lokomotiv i hver ende betyder at opholdet i Hamburg ALTID kan overholdes medmindre der er tale om større forsinkelser end 30 min!
Og problemer med forreste lokomotiv kan formentlig i mange tilfælde løses ved ar det bagerste lokomotiv styres fra det forreste.

En vogn med passagerer vejer 3/4 af hvad et EB-lokomotiv gør.

Så jeg kan på ingen måde følge din tankegang.

Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 15:16
Citat fra: andersj Dato 29/10-22, 14:14
Citat fra: Hansen, Hans Werner Dato 29/10-22, 08:35Svar til AndersJ i henhold til udtalelse om, at man i Hamborg Hbf let kan køre ud på p-risten for at foretage omløb af EB loko. Efter mit kendskab til området (p-risten, liggende øst i forlængelse af Hmb Hbf, hvor også IC3-togsættene oprangeres ved deres ophold om natten) så ender næsten alle spor som blindspor med stopper for enden, uden mulighed for et omløb. Desuden vil et kun 45 min. ophold af de danske tog i Hamborg, tidsmæssigt slet ikke tillade et omløb, da togtrafikken på selve banegården er spændt op i forvejen. Desuden er der kun begrænset adgang til nævnte p-rist sporene fra de midterste sektioner på Hmb Hbf.   

Jeg skriver heller ikke omløb, men lokomotivskifte.

Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 09:17Hvad koster en styrevogn og hvad koster et lokomotiv?

Som jeg har fået det oplyst er prisen for et EB under 25 mio dkr.

Så umiddelbart giver anskaffelse af en styrevogn kun mening hvis prisen så en væsentlig lavere.
Det skal vel medtages at det betyder en vogntype mere at vedligeholde , supplerende oplæring af lokofører, mindre driftsikkerhed ved nedbrud af lokomotiv.
Så alt i alt er det vel ok at benytte 2 EB'er ved disse ture til og fra Tyskland?

Et lokomotiv koster penge i energi og en styrervogn tjener penge gennem billetsalg til de siddepladser der er i den. Talgo-stammen vejer ca. 330 tons for de 15 vogne og hvis man så skal køre med 180 tons lokomotiver også, så er der ikke meget letvægtstog over det mere.

I forvejen består en DSB Talgo-stamme af 6 forskellige vogntyper og styrevognen hos DB er i grundkonstruktionen meget ens med endevognen.

Man kan også sige det kort: Hvis styrevogne var en dårlig idé, hvorfor bruges de så stort set overalt hvor der er lokomotivtrukne tog i Vesteuropa?
Det kan siges endnu kortere. Et lokomotiv i hver ende betyder at opholdet i Hamburg ALTID kan overholdes medmindre der er tale om større forsinkelser end 30 min!
Og problemer med forreste lokomotiv kan formentlig i mange tilfælde løses ved ar det bagerste lokomotiv styres fra det forreste.

En vogn med passagerer vejer 3/4 af hvad et EB-lokomotiv gør.

Så jeg kan på ingen måde følge din tankegang.

Her er et rigtigt dumt forslag:
Kør Kbh - Hamburg med Øresundstog.


Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 09:17Hvad koster en styrevogn og hvad koster et lokomotiv?

Som jeg har fået det oplyst er prisen for et EB under 25 mio dkr.

Så umiddelbart giver anskaffelse af en styrevogn kun mening hvis prisen så en væsentlig lavere.
Det skal vel medtages at det betyder en vogntype mere at vedligeholde , supplerende oplæring af lokofører, mindre driftsikkerhed ved nedbrud af lokomotiv.
Så alt i alt er det vel ok at benytte 2 EB'er ved disse ture til og fra Tyskland?
"Problemet" var, at da DSB havde udbud af vogne til dette var der ingen styrevogne godkendt til de hastigheder og den brug DSB skulle have. Derfor lurepasser man med sandwichløsningen indtil "nogen" (læs DB) æder regningen for first of class udvikling og godkendelsen af styrevognene.
(eller noget i den retning. Hvis du søger ca. et år eller to tilbage i det gamle forum blev det diskuteret der)

Citat fra: Michael Deichmann Dato 29/10-22, 15:31
Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 09:17Hvad koster en styrevogn og hvad koster et lokomotiv?

Som jeg har fået det oplyst er prisen for et EB under 25 mio dkr.

Så umiddelbart giver anskaffelse af en styrevogn kun mening hvis prisen så en væsentlig lavere.
Det skal vel medtages at det betyder en vogntype mere at vedligeholde , supplerende oplæring af lokofører, mindre driftsikkerhed ved nedbrud af lokomotiv.
Så alt i alt er det vel ok at benytte 2 EB'er ved disse ture til og fra Tyskland?
"Problemet" var, at da DSB havde udbud af vogne til dette var der ingen styrevogne godkendt til de hastigheder og den brug DSB skulle have. Derfor lurepasser man med sandwichløsningen indtil "nogen" (læs DB) æder regningen for first of class udvikling og godkendelsen af styrevognene.
(eller noget i den retning. Hvis du søger ca. et år eller to tilbage i det gamle forum blev det diskuteret der)
Enig - men det ændrer ikke på at f.eks. et motorhaveri af EB-lokomotiv i Tyskland givet betyder aflysninger som vil berøre rigtig mange rejsende.

DSB kan næppeikke få sendt et dansk EB- lokomotiv til et sted i nordtyskland indenfor 1 time og et tysk EB-lokomotiv må formentlig ikke køre med en dansk togstamme med passagerer.

Så det giver - alt andet lige - god mening at køre med 2 EB-lokomotiver til og fra Tyskland.

Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 15:40
Citat fra: Michael Deichmann Dato 29/10-22, 15:31
Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 09:17Hvad koster en styrevogn og hvad koster et lokomotiv?

Som jeg har fået det oplyst er prisen for et EB under 25 mio dkr.

Så umiddelbart giver anskaffelse af en styrevogn kun mening hvis prisen så en væsentlig lavere.
Det skal vel medtages at det betyder en vogntype mere at vedligeholde , supplerende oplæring af lokofører, mindre driftsikkerhed ved nedbrud af lokomotiv.
Så alt i alt er det vel ok at benytte 2 EB'er ved disse ture til og fra Tyskland?
"Problemet" var, at da DSB havde udbud af vogne til dette var der ingen styrevogne godkendt til de hastigheder og den brug DSB skulle have. Derfor lurepasser man med sandwichløsningen indtil "nogen" (læs DB) æder regningen for first of class udvikling og godkendelsen af styrevognene.
(eller noget i den retning. Hvis du søger ca. et år eller to tilbage i det gamle forum blev det diskuteret der)
Enig - men det ændrer ikke på at f.eks. et motorhaveri af EB-lokomotiv i Tyskland givet betyder aflysninger som vil berøre rigtig mange rejsende.

DSB kan næppeikke få sendt et dansk EB- lokomotiv til et sted i nordtyskland indenfor 1 time og et tysk EB-lokomotiv må formentlig ikke køre med en dansk togstamme med passagerer.

Så det giver - alt andet lige - god mening at køre med 2 EB-lokomotiver til og fra Tyskland.

Nu vil der jo altid holde et ekstra lokomotiv i Hamborg du kan sende afsted.

Citat fra: Time will tell Dato 29/10-22, 17:50
Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 15:40
Citat fra: Michael Deichmann Dato 29/10-22, 15:31
Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 09:17Hvad koster en styrevogn og hvad koster et lokomotiv?

Som jeg har fået det oplyst er prisen for et EB under 25 mio dkr.

Så umiddelbart giver anskaffelse af en styrevogn kun mening hvis prisen så en væsentlig lavere.
Det skal vel medtages at det betyder en vogntype mere at vedligeholde , supplerende oplæring af lokofører, mindre driftsikkerhed ved nedbrud af lokomotiv.
Så alt i alt er det vel ok at benytte 2 EB'er ved disse ture til og fra Tyskland?
"Problemet" var, at da DSB havde udbud af vogne til dette var der ingen styrevogne godkendt til de hastigheder og den brug DSB skulle have. Derfor lurepasser man med sandwichløsningen indtil "nogen" (læs DB) æder regningen for first of class udvikling og godkendelsen af styrevognene.
(eller noget i den retning. Hvis du søger ca. et år eller to tilbage i det gamle forum blev det diskuteret der)
Enig - men det ændrer ikke på at f.eks. et motorhaveri af EB-lokomotiv i Tyskland givet betyder aflysninger som vil berøre rigtig mange rejsende.

DSB kan næppeikke få sendt et dansk EB- lokomotiv til et sted i nordtyskland indenfor 1 time og et tysk EB-lokomotiv må formentlig ikke køre med en dansk togstamme med passagerer.

Så det giver - alt andet lige - god mening at køre med 2 EB-lokomotiver til og fra Tyskland.

Nu vil der jo altid holde et ekstra lokomotiv i Hamborg du kan sende afsted.
Med en lokofører? Dyr måde at gøre det på.

Og har man nedbrud midt mellem Padborg og Hamburg- så ryger køreplanen alligevel.

Så nej - dårlig ide.

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 33

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak