Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 34
Citat fra: hummel_62 Dato  3/02-23, 13:55Kunne man ikke bruge nogen af de IC3 som har det nye signal system?
De IC3, der har det tyske system (PZB) har ikke ETCS. De er endnu ikke godkendt med ombygning til ETCS, og de får ikke det tyske STM-modul, så de kan køre i Tyskland.

Derfor løsningen med IC1-vogne indtil Talgo-vognene er klar.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Det hører også med, at de Tysklandsgodkendte IC3'ere er fysisk anderledes end de almindelige. De er bygget om med andre døre, der rager mindre ud fra vognkassen for neden, når de er åbne. Dette er fordi de almindelige IC3'ere ikke passer ind i den tyske profil, og risikerer at skrabe mod perronkanten når dørene åbnes.

Så det er ikke kun et spørgsmål om signalsystemer, det handler også om hvorvidt toget fysisk kan køre i Tyskland.

Citat fra: hummel_62 Dato  3/02-23, 13:55Kunne man ikke bruge nogen af de IC3 som har det nye signal system?
De har ikke Indusi - og omvendt.

Så mangler de signalsystemet til Tyskland...

Citat fra: hummel_62 Dato  3/02-23, 13:55Kunne man ikke bruge nogen af de IC3 som har det nye signal system?
Nej for de har ikke det tyske LZB/PZB

/Bjørn

Nej - de har ikke Indusi (tysk sikkerhedssystem) og heller ikke de specielle døre til Tyskland, så de må ikke køre syd for grænsen.

Flemming

Citat fra: hummel_62 Dato  3/02-23, 13:55Kunne man ikke bruge nogen af de IC3 som har det nye signal system?

Øh, jeg fik ikke opfattelsen af, at du stillede spørgsmålet til hver enkelt af os herinde  :P .....

Citat fra: Niels Munch Dato  3/02-23, 17:48
Citat fra: hummel_62 Dato  3/02-23, 13:55Kunne man ikke bruge nogen af de IC3 som har det nye signal system?

Øh, jeg fik ikke opfattelsen af, at du stillede spørgsmålet til hver enkelt af os herinde  :P .....
Jeg tror at mange af svarerne missede at andre brugere allerede havde svaret på næste side (13) - hummel_62's spørgsmål var det sidste indlæg på side 12.

Hilsen Mikkel

Citat fra: Mikkelhk Dato  3/02-23, 17:55Jeg tror at mange af svarerne missede at andre brugere allerede havde svaret på næste side (13) - hummel_62's spørgsmål var det sidste indlæg på side 12.

Og ingen er interesseret i at vide, hvordan de tyske statsbaner har indflydelse på vognenes godkendelse i Danmark?

Citat fra: andersj Dato  3/02-23, 13:05Da Deutsche Bahn er forsinket i godkendelseproceduren af vognene til kørsel i Danmark så er indsættelsen blevet udskudt til 17. juni. Fra 11. april vil togene køre over Roskilde da Tysklands-IC3'erne som bekendt ikke har ETCS/DK-STM til kørsel på Ny Bane, hvilket betyder ca. 10 minutters forlænget rejsetid.

Ovenstående er fra en nyhed på DSB's Intranet.

Jeg vil gerne høre lidt mere om den godkendelsesprocedure.

Så i dag på vej fra Roskilde til København der står en række IC1-vogne lige før Dybbølsbro.

Citat fra: Sporhund Dato  3/02-23, 21:26
Citat fra: Mikkelhk Dato  3/02-23, 17:55Jeg tror at mange af svarerne missede at andre brugere allerede havde svaret på næste side (13) - hummel_62's spørgsmål var det sidste indlæg på side 12.

Og ingen er interesseret i at vide, hvordan de tyske statsbaner har indflydelse på vognenes godkendelse i Danmark?

Citat fra: andersj Dato  3/02-23, 13:05Da Deutsche Bahn er forsinket i godkendelseproceduren af vognene til kørsel i Danmark så er indsættelsen blevet udskudt til 17. juni. Fra 11. april vil togene køre over Roskilde da Tysklands-IC3'erne som bekendt ikke har ETCS/DK-STM til kørsel på Ny Bane, hvilket betyder ca. 10 minutters forlænget rejsetid.

Ovenstående er fra en nyhed på DSB's Intranet.

Jeg vil gerne høre lidt mere om den godkendelsesprocedure.

Jeg formoder, at det er fordi DB ejer dem. Det er vel meget naturligt, at det er ejeren, der skal søge om tilladelse.

Flemming

Citat fra: Sporhund Dato  3/02-23, 21:26Og ingen er interesseret i at vide, hvordan de tyske statsbaner har indflydelse på vognenes godkendelse i Danmark?

Jeg vil gerne høre lidt mere om den godkendelsesprocedure.

Vognene er ejet af DB, så selvfølgelig er det DB der skal sørge for at godkendelser er på plads.

Og mon ikke udfordringen med godkendelse handler mindre om kørsel i Danmark, og mere om enkelte banestykker hvor der gælder særlige krav til materiel og sikkerhed...

Sådan som jeg har forstået det på baggrund af forskellige uofficielle udmeldinger fra folk omkring RDC's godkendelse af vognene til SJ's tog handler det sådan ca. 100% om papirarbejde og dokumentation. Man fik angiveligt mindst en af liggevognene godkendt fordi man gennem et tilfældigt foto fra internettet kunne bevise overfor Trafikstyrelsen at lige præcis den vogn havde været i Danmark før.
Det handler ikke så meget om at der mangler udstyr, for selv Nordisk Jernbane-Klub's gamle norske motorvogne må køre igennem Storebælt med passagerer.

Et andet problem er også at Trafikstyrelsen kræver gennemgående dokumentation fra alle renoveringer og ændringer af vognene gennem tiden, hvilket naturligvis gør proceduren for gamle vogne endnu mere udfordrende.

Men der er i hvert fald et eller andet i Trafikstyrelsen der er løbet ud af kontrol, for sådan har det ikke været før i tiden. Det har angiveligt noget at gøre med den fjerde jernbanepakke og inddragelsen af ERA som også har lang sagsbehandlingstid.

Det kan dog undre at man ikke har været mere på forkant, for det var allerede i 2021 at DB og DSB startede planlægningen med indsættelse af vognene.

Anders

Citat fra: hummel_62 Dato  3/02-23, 13:55Kunne man ikke bruge nogen af de IC3 som har det nye signal system?

Til hvad ? Det ville hjælpe gevaldigt på forståelsen, hvis du citerer lidt af det du kommenterer.

Citat fra: 1993matias Dato  3/02-23, 14:13
Citat fra: hummel_62 Dato  3/02-23, 13:55Kunne man ikke bruge nogen af de IC3 som har det nye signal system?
De IC3, der har det tyske system (PZB) har ikke ETCS. De er endnu ikke godkendt med ombygning til ETCS, og de får ikke det tyske STM-modul, så de kan køre i Tyskland.

Derfor løsningen med IC1-vogne indtil Talgo-vognene er klar.

Mandagstrænerløsningen er at bruge et ombygget sæt som 'lokalvogn' fra København til et sted vest for Ringsted, og lad dette sæt gå forrest.

Men det er som sagt en mandagstrænerløsning - og mandagstrænere  ved altid om mandagen, hvordan weekendens kampe skulle være spillet.

Eskild

Gå op Sider: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 34

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak