Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Læserbrev om Odense Letbane
Faldt over dette læserbrev i Berlingske, som brevskriveren sikkert kun er glad for bliver videre udbredt. Jeg er fuldstændig klar over, at det er en politisk kommentar, men den afspejler den skepsis overfor letbaner, som jeg dagligt møder i København. Her virker det som om, at det kun er (nogle) politikere, der virkelig glæder sig til at få den i drift. Mange andre glæder sig bare til at vejarbejdet er overstået. NB: Jeg er ikke selv imod letbaner, men måske en smule skeptisk.

Letbanen er dårlig for Odense

Onsdag var Odense Letbane involveret i ikke mindre end et trafikuheld og to tognedbrud, som medførte, at Letbanen kørte med store uregelmæssigheder.

Dette med stor géne for de rejsende. Endnu mere besværligt end det er i forvejen, med de dårlige, tidsmæssigt forringede og nedlagte busforbindelser, som har haft til formål at tvinge folk over i en uduelig letbane.

Højttalerinformationerne på stationerne har også formået at være ramt af tekniske problemer. Så lad den blive omdøbt til Sværbanen i stedet.

Jeg »gratulerer« endnu engang med dette socialdemokratiske prestige- og katastrofeprojekt.

Britt Drost, Odense (medlem af Nye Borgerlige)

Læserbrev om Odense Letbane
Af nrk. 19/09-22, 05:41.
Jeg har altid set mig som værende entusiastisk omkring letbanen i Odense også igennem alle de år den blev anlagt.

men nu hvor den er her og vi har fået bus net forringelserne er det mest positive jeg kan sige, at undlade at sige noget.


Det kunne dog være rart at de får opdateret rejseplanen ligesom alle andre operatører gør med forsinkelser. der er letbanen åbenbart hellig.

næsten hver gang jeg tager rulletrappen ned fra "1 sal"? på Odense Banegård ned mod syd enden af banegården, kan jeg se de store skærme med afgangstider for letbanen og busserne. "når, 3 minutter til afgang. det var tjept! så skal jeg ikke stå og vente" tænker jeg på vej ned.

når Jeg så kommer ud til letbane perronen står der noget vås omkring at letbanen oplever driftsforstyrrelser og næste tog kommer om 11 minutter.

rejseplanen skal altid så være opdateret, det har vi som passagere fået at vide år efter år. når Odense letbane kan nøjes være kan skrive en tillægstekst med driftsforstyrelser og ikke sætte minut tal i orden, så bryder det med den tillid man har til rejseplanen.

Læserbrev om Odense Letbane
Af D 826. 19/09-22, 06:48.
Citat fra: nrk Dato 19/09-22, 05:41eg har altid set mig som værende entusiastisk omkring letbanen i Odense også igennem alle de år den blev anlagt.

men nu hvor den er her og vi har fået bus net forringelserne er det mest positive jeg kan sige, at undlade at sige noget.

Problemet ligger i mangel på penge. I det gamle HT område blev busnettet også beskåret med metroens igangsættelse. Selv i Frederikssund og Helsingør området. Der bevilgeles ikke flere penge, der skæres og flyttes rundt.

Hilsner Keld 

Læserbrev om Odense Letbane
Af KKLD. 19/09-22, 09:11.
Jeg tror det eneste nye byggeri indenfor offentlig transport som nærmest alle er glade for på det seneste er metroen

Har også hørt det samme om letbanen i Hovedstaden og Aarhus.

Citat fra: KKLD Dato 19/09-22, 09:11Jeg tror det eneste nye byggeri indenfor offentlig transport som nærmest alle er glade for på det seneste er metroen

Metroens etaper foranledigede da også ændringer/indskrænkninger i bustrafikken - endda, som allerede nævnt af Keld, langt fra Metroens "naturlige" opland.

Jeg er generelt en fortaler fra letbanen og har også selv oplevet den i Odense, såvel som i mange andre Europæiske storbyer. Ting som busforringelser mm. er jo ikke et direkte symptom af letbanen men mere et af at vi ikke gider at investere nok i den kollektive transport generelt fra politisk side. Den kollektive trafik er i Danmark mere underprioriteret end langt de fleste andre lande i Europa, både med politisk vilje og med almindelige investeringer, og passagertallet afspejler dette. Men på den samme tid så har letbanen i sig selv været en stor succes for Odense, i en nylig TV2 artikel taler de endda om at sporvognene på letbanen er overfyldte (her https://www.tv2fyn.dk/odense/propfyldte-letbaner-i-myldretiden-passagerer-risikerer-at-blive-efterladt-paa-perronen ), hvilket ærlig talt nok er det bedst problem der kunne opstå for en hver given offentlig transport form. Især nu hvor perronerne og køreplanen har plads til flere sporvogne og længere sporvogne såfremt politikere ville investere i det.

Den bedste løsning til de her slags problemstillinger er nok at prøve at gøre sammenhæng og forbedring af den offentlige transport til en større mærkesag i dansk politik. Altså oplyse problemstillingerne ved det vi har, såsom besparrelserne hver gang en Letbane, Metro, eller BRT åbner, eller manglende sammenhæng mellem køreplaner, og for få afgange, eller de nedslidte og uindbydende stoppesteder og stationer. Og derefter vise hvad man kan få ved at investere i det ved at pege på eksempler fra bl.a. Udlandet, som f.eks. Schweiz, Holland, Østrig, Tyskland eller sågar Sverige.

At gøre letbanen til et socialdemokratisk projekt er ikke helt korrekt - den er ganske vist først endeligt besluttet senere, men er forbundet med Thomas B. Thriges Gade-projektet der stammer fra den konservative Jan Boyes tid i borgmesterstolen.

Problemet med at letbanen ikke er live i Rejseplanen har været oppe tidligere (jeg tror såmænd, jeg var med i tråden). Det er noget bøvl, men egentlig er systemet stadig under indkørsel.

Mere generelt er koblingen mellem letbanen og den øvrige kollektive trafik et problem - noget skyldes at det er et nulsumsspil mellem trafikformerne, noget at den kollektive (bus)trafik på Fyn er i en massiv krise. Men det er rigtigt at der er skåret i frekvensen i mange busruter i Odense, og det kan koste passagerer.

Her i byen er det nu for tiden især spørgsmålet om støj og rystelser fra sporvognene, der optager sindene. Nu ligger banen ikke som i Århus, men er tættere på husene i midtbyen, men det virker som om problemerne er større her.

Læserbrev om Odense Letbane
Af mss. 19/09-22, 22:54.
Tja, jeg ville først have skrevet et længere indlæg, men gider faktisk ikke at forholde mig til et brokkeindlæg fra en der pr. definition hader den danske samfundsmodel.

Godnat folkens :)

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: nrk Dato 19/09-22, 05:41når Jeg så kommer ud til letbane perronen står der noget vås omkring at letbanen oplever driftsforstyrrelser og næste tog kommer om 11 minutter.

rejseplanen skal altid så være opdateret, det har vi som passagere fået at vide år efter år. når Odense letbane kan nøjes være kan skrive en tillægstekst med driftsforstyrelser og ikke sætte minut tal i orden, så bryder det med den tillid man har til rejseplanen.
For at rejseplanen kan få realtidsopdatering fra Letbanen, så kan være at der mangler noget som flytter data fra Letbanens systemer til rejseplanen. Og det er Letbanen, som er ansvarlig på det og det kan være deres system, som skal kunne levere de data, som mangler at få det tilpasset, så det kan lade sig gøre.

Citat fra: steenth Dato 19/09-22, 23:50
Citat fra: nrk Dato 19/09-22, 05:41når Jeg så kommer ud til letbane perronen står der noget vås omkring at letbanen oplever driftsforstyrrelser og næste tog kommer om 11 minutter.

rejseplanen skal altid så være opdateret, det har vi som passagere fået at vide år efter år. når Odense letbane kan nøjes være kan skrive en tillægstekst med driftsforstyrelser og ikke sætte minut tal i orden, så bryder det med den tillid man har til rejseplanen.
For at rejseplanen kan få realtidsopdatering fra Letbanen, så kan være at der mangler noget som flytter data fra Letbanens systemer til rejseplanen. Og det er Letbanen, som er ansvarlig på det og det kan være deres system, som skal kunne levere de data, som mangler at få det tilpasset, så det kan lade sig gøre.

Korrekt. Det samme gælder metroen.

Citat fra: Trainee Dato 20/09-22, 00:21
Citat fra: steenth Dato 19/09-22, 23:50
Citat fra: nrk Dato 19/09-22, 05:41når Jeg så kommer ud til letbane perronen står der noget vås omkring at letbanen oplever driftsforstyrrelser og næste tog kommer om 11 minutter.

rejseplanen skal altid så være opdateret, det har vi som passagere fået at vide år efter år. når Odense letbane kan nøjes være kan skrive en tillægstekst med driftsforstyrelser og ikke sætte minut tal i orden, så bryder det med den tillid man har til rejseplanen.
For at rejseplanen kan få realtidsopdatering fra Letbanen, så kan være at der mangler noget som flytter data fra Letbanens systemer til rejseplanen. Og det er Letbanen, som er ansvarlig på det og det kan være deres system, som skal kunne levere de data, som mangler at få det tilpasset, så det kan lade sig gøre.

Korrekt. Det samme gælder metroen.

Metroen kører ikke på realtids data i Rejseplanen :) Intervallerne mellem togene er så korte, at det ikke giver mening at vise andet end cirka tiden mellem hvert tog på den givne rejse. Der kan så skrives direkte i Rejseplanen hvis der er driftstop, men rejseplanens systemer er af ældre dato og temmeligt snørklede at finde rundt i og inden du får skrevet beskederne deri, plus de andre steder der skal informeres, er togene begyndt at køre igen.

DSB har investeret utroligt mange penge i et system der hedder Vivo, som kan behandle og sende ud til flere steder på samme tid og for underliggende systemer som kan opdatere i realtid. Det koster en FORMUE. Og så har jeg vist endda underdrevet en smule. Udgiften står, i metroens tilfælde, på ingen måde mål med den værdi det giver for passagererne. Og endnu vigtigere, det giver ikke flere penge i kassen.

Citat fra: banemanden Dato 20/09-22, 10:02
Citat fra: Trainee Dato 20/09-22, 00:21
Citat fra: steenth Dato 19/09-22, 23:50
Citat fra: nrk Dato 19/09-22, 05:41når Jeg så kommer ud til letbane perronen står der noget vås omkring at letbanen oplever driftsforstyrrelser og næste tog kommer om 11 minutter.

rejseplanen skal altid så være opdateret, det har vi som passagere fået at vide år efter år. når Odense letbane kan nøjes være kan skrive en tillægstekst med driftsforstyrelser og ikke sætte minut tal i orden, så bryder det med den tillid man har til rejseplanen.
For at rejseplanen kan få realtidsopdatering fra Letbanen, så kan være at der mangler noget som flytter data fra Letbanens systemer til rejseplanen. Og det er Letbanen, som er ansvarlig på det og det kan være deres system, som skal kunne levere de data, som mangler at få det tilpasset, så det kan lade sig gøre.

Korrekt. Det samme gælder metroen.

Metroen kører ikke på realtids data i Rejseplanen :) Intervallerne mellem togene er så korte, at det ikke giver mening at vise andet end cirka tiden mellem hvert tog på den givne rejse. Der kan så skrives direkte i Rejseplanen hvis der er driftstop, men rejseplanens systemer er af ældre dato og temmeligt snørklede at finde rundt i og inden du får skrevet beskederne deri, plus de andre steder der skal informeres, er togene begyndt at køre igen.

DSB har investeret utroligt mange penge i et system der hedder Vivo, som kan behandle og sende ud til flere steder på samme tid og for underliggende systemer som kan opdatere i realtid. Det koster en FORMUE. Og så har jeg vist endda underdrevet en smule. Udgiften står, i metroens tilfælde, på ingen måde mål med den værdi det giver for passagererne. Og endnu vigtigere, det giver ikke flere penge i kassen.

Jeg synes ikke intervallerne er korte nok om natten til at retfærdiggøre ikke at have realtid på Rejseplanen.

Andre trafikvirksomheder kan sagtens finde ud af HIM, så det burde Metro Service også. Men hvis udgangspunktet er at "det ikke giver flere penge i kassen", fremfor at yde en ordentlig service for ens passagerer, ja, så er det måske ikke så mærkeligt at de ikke gider sætte sig ind i det. Men jeg ved at der er en en ny version af HIM på vej, så må vi se om de får lyst til at bruge det. Jeg synes Metroselskabet skal skrive ind i deres kontrakt med Metro Service, at de skal være flittige til at opdatere Rejseplanen med realtidsdata, herunder HIM.

Citat fra: Trainee Dato 20/09-22, 19:59
Citat fra: banemanden Dato 20/09-22, 10:02
Citat fra: Trainee Dato 20/09-22, 00:21
Citat fra: steenth Dato 19/09-22, 23:50
Citat fra: nrk Dato 19/09-22, 05:41når Jeg så kommer ud til letbane perronen står der noget vås omkring at letbanen oplever driftsforstyrrelser og næste tog kommer om 11 minutter.

rejseplanen skal altid så være opdateret, det har vi som passagere fået at vide år efter år. når Odense letbane kan nøjes være kan skrive en tillægstekst med driftsforstyrelser og ikke sætte minut tal i orden, så bryder det med den tillid man har til rejseplanen.
For at rejseplanen kan få realtidsopdatering fra Letbanen, så kan være at der mangler noget som flytter data fra Letbanens systemer til rejseplanen. Og det er Letbanen, som er ansvarlig på det og det kan være deres system, som skal kunne levere de data, som mangler at få det tilpasset, så det kan lade sig gøre.

Korrekt. Det samme gælder metroen.

Metroen kører ikke på realtids data i Rejseplanen :) Intervallerne mellem togene er så korte, at det ikke giver mening at vise andet end cirka tiden mellem hvert tog på den givne rejse. Der kan så skrives direkte i Rejseplanen hvis der er driftstop, men rejseplanens systemer er af ældre dato og temmeligt snørklede at finde rundt i og inden du får skrevet beskederne deri, plus de andre steder der skal informeres, er togene begyndt at køre igen.

DSB har investeret utroligt mange penge i et system der hedder Vivo, som kan behandle og sende ud til flere steder på samme tid og for underliggende systemer som kan opdatere i realtid. Det koster en FORMUE. Og så har jeg vist endda underdrevet en smule. Udgiften står, i metroens tilfælde, på ingen måde mål med den værdi det giver for passagererne. Og endnu vigtigere, det giver ikke flere penge i kassen.

Jeg synes ikke intervallerne er korte nok om natten til at retfærdiggøre ikke at have realtid på Rejseplanen.

Andre trafikvirksomheder kan sagtens finde ud af HIM, så det burde Metro Service også. Men hvis udgangspunktet er at "det ikke giver flere penge i kassen", fremfor at yde en ordentlig service for ens passagerer, ja, så er det måske ikke så mærkeligt at de ikke gider sætte sig ind i det. Men jeg ved at der er en en ny version af HIM på vej, så må vi se om de får lyst til at bruge det. Jeg synes Metroselskabet skal skrive ind i deres kontrakt med Metro Service, at de skal være flittige til at opdatere Rejseplanen med realtidsdata, herunder HIM.

HIM bliver skam brugt, som jeg skrev :) DSB har valgt at bruge et meget stort beløb for 7-8 års tid siden på at få folkene bag rejseplanen/HIM (hafas hedder de) til at udvikle et værktøj (føromtalte VIVO). VIVO gør arbejdet 2-3 min hurtigere end HIM. Hvis metroen i snit holder stille 10 min af gangen ved et problem uden mulighed for at komme videre, så kan du ikke nå at opdatere før problemet er væk. Det fjerner fokus fra udkald, information i skærmene osv, fremfor at du kan se det i rejseplanen. Hvad har du mest brug for, når du står på perronen? Udkald eller rejseplanen? :)

Der er tale om en udgift i et tocifret millionbeløb og det står altså ikke mål med de meget få der bruger metroen om natten. Slet ikke for noget, der allerede nu er tastet ind og ret tæt på de faktiske tider. Cityringen kører fx hver 6. Minut om natten og i weekenden endnu oftere, da togene på M4 vender på Nørrebro.

Du kan godt synes metroselskabet skal diktere hvordan rejseplanen skal opdateres, men det er noget forsimplet. Specielt fordi rejseplanen ikke er et krav for nogen trafikvirksomhed at bruge. Pt er der en heftig stigning i folk der bruger Google Maps til at søge rejse frem på metroen, så tingene udvikler sig. Skal de så også tvinges til at opdatere det? :)

Citat fra: banemanden Dato 21/09-22, 08:10
Citat fra: Trainee Dato 20/09-22, 19:59
Citat fra: banemanden Dato 20/09-22, 10:02
Citat fra: Trainee Dato 20/09-22, 00:21
Citat fra: steenth Dato 19/09-22, 23:50
Citat fra: nrk Dato 19/09-22, 05:41når Jeg så kommer ud til letbane perronen står der noget vås omkring at letbanen oplever driftsforstyrrelser og næste tog kommer om 11 minutter.

rejseplanen skal altid så være opdateret, det har vi som passagere fået at vide år efter år. når Odense letbane kan nøjes være kan skrive en tillægstekst med driftsforstyrelser og ikke sætte minut tal i orden, så bryder det med den tillid man har til rejseplanen.
For at rejseplanen kan få realtidsopdatering fra Letbanen, så kan være at der mangler noget som flytter data fra Letbanens systemer til rejseplanen. Og det er Letbanen, som er ansvarlig på det og det kan være deres system, som skal kunne levere de data, som mangler at få det tilpasset, så det kan lade sig gøre.

Korrekt. Det samme gælder metroen.

Metroen kører ikke på realtids data i Rejseplanen :) Intervallerne mellem togene er så korte, at det ikke giver mening at vise andet end cirka tiden mellem hvert tog på den givne rejse. Der kan så skrives direkte i Rejseplanen hvis der er driftstop, men rejseplanens systemer er af ældre dato og temmeligt snørklede at finde rundt i og inden du får skrevet beskederne deri, plus de andre steder der skal informeres, er togene begyndt at køre igen.

DSB har investeret utroligt mange penge i et system der hedder Vivo, som kan behandle og sende ud til flere steder på samme tid og for underliggende systemer som kan opdatere i realtid. Det koster en FORMUE. Og så har jeg vist endda underdrevet en smule. Udgiften står, i metroens tilfælde, på ingen måde mål med den værdi det giver for passagererne. Og endnu vigtigere, det giver ikke flere penge i kassen.

Jeg synes ikke intervallerne er korte nok om natten til at retfærdiggøre ikke at have realtid på Rejseplanen.

Andre trafikvirksomheder kan sagtens finde ud af HIM, så det burde Metro Service også. Men hvis udgangspunktet er at "det ikke giver flere penge i kassen", fremfor at yde en ordentlig service for ens passagerer, ja, så er det måske ikke så mærkeligt at de ikke gider sætte sig ind i det. Men jeg ved at der er en en ny version af HIM på vej, så må vi se om de får lyst til at bruge det. Jeg synes Metroselskabet skal skrive ind i deres kontrakt med Metro Service, at de skal være flittige til at opdatere Rejseplanen med realtidsdata, herunder HIM.

HIM bliver skam brugt, som jeg skrev :) DSB har valgt at bruge et meget stort beløb for 7-8 års tid siden på at få folkene bag rejseplanen/HIM (hafas hedder de) til at udvikle et værktøj (føromtalte VIVO). VIVO gør arbejdet 2-3 min hurtigere end HIM. Hvis metroen i snit holder stille 10 min af gangen ved et problem uden mulighed for at komme videre, så kan du ikke nå at opdatere før problemet er væk. Det fjerner fokus fra udkald, information i skærmene osv, fremfor at du kan se det i rejseplanen. Hvad har du mest brug for, når du står på perronen? Udkald eller rejseplanen? :)

Der er tale om en udgift i et tocifret millionbeløb og det står altså ikke mål med de meget få der bruger metroen om natten. Slet ikke for noget, der allerede nu er tastet ind og ret tæt på de faktiske tider. Cityringen kører fx hver 6. Minut om natten og i weekenden endnu oftere, da togene på M4 vender på Nørrebro.

Du kan godt synes metroselskabet skal diktere hvordan rejseplanen skal opdateres, men det er noget forsimplet. Specielt fordi rejseplanen ikke er et krav for nogen trafikvirksomhed at bruge. Pt er der en heftig stigning i folk der bruger Google Maps til at søge rejse frem på metroen, så tingene udvikler sig. Skal de så også tvinges til at opdatere det? :)

Du skrev at det var så snørklet at Metro Service ikke kunne nå at bruge HIM, hvortil jeg svarer at det kan andre trafikvirksomheder godt. Så det burde Metro Service også.

Det er ikke altid at jeg står på perronen når jeg skal tage metroen og der er driftsproblemer. Rejseplanen er den eneste officielle kanal for data om offentlig transport i Danmark til tredjeparter, herunder Google Maps, hvilket er en af mange grunde til jeg mener at der altid skal være fokus på at holde Rejseplanen så opdateret som muligt. TUS-/DOT-skærme, billetsalg, og mange andre førstepartsservices bygger desuden også på Rejseplanen, som ikke kun er front-end, men et kæmpe back-end system som mange andre services er bygget ovenpå.

Jeg vil ikke have at Metroselskabet bygger deres eget ViVo, men bare at de benytter HIM i samme grad som de andre trafikvirksomheder.

I statens kontrakter med trafikvirksomheder, endda også Skånetrafiken, står der skrevet at de er forpligtet til at holde Rejseplanen opdateret. Det synes jeg også burde gælde for Metroselskabet.

Gå op Sider:[1]
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak