Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Sporvogne i Amsterdam 2025
Hej i Forum,

Undervejs til Normandiet og Bretagne i uge 30/2025 gjorde familien et kort stop i Amsterdam; langt nok til lige at fornemme GVB's omfattende sporvejsdrift i byen.

Materiellet omfatter 2 hovedtyper, nemlig Siemens Combino (leveret 2001-2005) og CAF Urbos 100 (leveret 2019-2022 som afløser for ældre højtgulvsvogne fra La Brugeoise et Nivelles).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
GVB Siemens Combino nr. 2018 som linje 14 på Prins Hendrikkade (esm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
GVB Siemens Combino nr. 2052 som linje 2 på Leidsestraat (esm).

GVB Siemens Combino nr. 2096 totalreklame som linje 19 på Marnixstraat (esm).

Det centrale Amsterdam var præget af Siemens Combino, en enkelt CAF Urbos 100 kom her fræsende forbi i egen tracé:

Uidentificeret GVB CAF Urbos som linje 5 langs færdselsåren S100 ved Byzantium-komplekset nær Leidseplein (esm).

GVB er ikke udelt begejstret for Urbos-vognene, og i stedet for at have kaldt flere vogne fra kontraktens option gennemføres et fornyet udbud, idet de ældste Siemens Combino står for udskiftning.

At Amsterdam ikke bare er 'gamle hollandske husgavle', vidner f.eks. dette foto om:

Kleine-Gartmanplantsoen nr. 53 er udsmykket i 2021 af kunstneren Judith de Leeuw, som kalder det "Diversity in Bureaucracy" (esm).

Vi runder lige Amsterdam af med et kig på én af de oplukkelige kanalbroer:

Et NS "Sprinter Nieuwe Generatie" (SNG) fra CAF passerer den oplukkelige jernbanebro ved Oosterdokskade (lm).

Om sporvejene i Amsterdam: https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Amsterdam .

Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i Amsterdam 2025
Af esni. 27/08-26, 14:44.
Det bringer minder fra mit arbejdsliv

I tiden 1991 til 2016 rejste jeg til Amsterdam omtrent hvert år i september til årlig udstilling/konference for Radio- og TV-stationer, og fik kørt meget med sporvogn, især den stærkt overbelastede linje 4

Alle deltagerne i konferencer og udstillinger på RAI kan få udleveret et gratis fripas til de 3 byzoner i sporvejsnettet

Man lærte at det ikke kunne betale sig at vente på sporvognen ved RAI, men i stedet at gå den korte vej til linjens endestation...

På et tidspunkt bemærkede jeg at der på alle sporvognene var bundet et reb til strømaftageren og ned til et punkt på tagkanten - jeg fandt aldrig ud af hvorfor

Og det reb var på alle typerne - ny, gamle og veteraner

Eskild

Af D 826. 27/08-26, 16:41.
Hej Niels

Tak for turen til Amsterdam. Har selv været der en enkelt gang i september 2009. Her var det Siemens Combine vognene, som var de nye vogne. Her et foto af vogn 804 i 2009. Det var af den gamle type vogne, som kørte dengang.

Hilsner Keld 

Citat fra: D 826 Dato 27/08-26, 16:41Tak for turen til Amsterdam. Har selv været der en enkelt gang i september 2009. Her var det Siemens Combine vognene, som var de nye vogne. Her et foto af vogn 804 i 2009. Det var af den gamle type vogne, som kørte dengang.

Hej Keld,

Tak for foto af GVB nr. 804 (som var bygget af LHB 1980 og udfaset 2014). Det var denne type, samt de nyere fra La Brugeoise et Nivelles (alle med den store linjenummerkasse), der dominerede trafikken primo 1990'erne, da jeg besøgte byen. Det var på vej hjem fra DAF-dieselmotorfabrikken i Eindhoven, og vi boede i Amsterdam vis-a-vis centralstationen, men kameraet lå hjemme i DK :-\ .

Bedste hilsener
Niels

Af D 826. 27/08-26, 18:24.
Hej igen

I 1991 havde man en sporvogn nr. 837 fra Amsterdam udstillet på Københavns rådhusplads.
Denne fik jeg også et foto af under mit besøg i Amsterdam, som ikke var i 2009 men 2010.
Her er vognen i København og i Amsterdam.

Hilsner Keld   

Citat fra: D 826 Dato 27/08-26, 18:24I 1991 havde man en sporvogn nr. 837 fra Amsterdam udstillet på Københavns rådhusplads.
Denne fik jeg også et foto af under mit besøg i Amsterdam, som ikke var i 2009 men 2010.

GVB nr. 837 (med midterled med lavt gulv) var i 1991 spritny fra La Brugeoise et Nivelles (udfaset 2021 og afløst af CAF Urbos 100). Et særligt "fænomen" ved GVB er linjernes farvekoder.

Jeg kan kvittere med:

MPK Poznań nr. 856 nylig ankommet fra Amsterdam (ex GVB nr. 856, bygget af Beijnes Haarlem 1957, til Polen 1991, udfaset 2003), Poznań OKT 1992 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Af andersj, Aalborg. 27/08-26, 23:17.
Der er en del spøjse ting med sporvognene i Amsterdam. Eksempelvis er der kun indstigning i Combino'erne ved fordøren og den næst-bagerste dør. Ved fordøren billetterer sporvognsføreren, mens der er en lille bemandet kiosk ved den næst-bagerste dør. Combino'erne bruges derfor typisk inde i det centrale Amsterdam med mange turister. Urbos'erne er med frit flow og enmandsbetjent.

To andre detaljer er også at Urbos'erne er to-vejs køretøjer og de er udstyret med automatkoblinger da der køres i dobbelttraktion på de nyere linjer 25 og 26 hhv. "Amsteltram" og "IJtram". Amsteltram er den gamle metrolinje "Amstelveenlijn" der er blevet ombygget til sporvognslinje med lave perroner og forlænget til Uithorn.
Amstelveenlijn kørte med to-vogns højgulvs metrotog mellem Amsterdam Centraal og drejede af metronettet i Amsterdam Zuid for at forsætte ad sporvognslignende infrastruktur til Amstelveen Westwijk. De sidste par stationer til Westwijk åbnede først i 2004. I marts 2019 lukkede metrolinjen fra Zuid til Westwijk og genåbnede i december 2020 som sporvognslinje mellem disse to stop. Forlængelsen til Uithorn åbnede i juli 2024 og i marts i år blev den nordlige ende forbundet med resten af sporvognsnettet ved Amsterdam Zuid og linje 25 fortsætter nu til Muiderpoortstation.
Det er så vidt jeg lige kan se kun på Amsteltram linjen at der ikke er vendesløjfer i Amsterdam. Både i Amstelveen, hvor linje 5 vender, og i Uithorn er der to blinde perronspor.
På linje 26 (IJtram), hvor man er ved at forlænge strækningen vil den nye endestation også have en vendesløjfe.

Der er meget der er fascinerende ved sådanne store og gamle sporvognsystemer, især i en by som Amsterdam der ikke er bleg for jævnligt at ændre på linjeføringer, stationsplaceringer og lignende.

Hvis man selv vil have lidt syn for sagen, kan man se en uofficielt sporplan her: https://gleisplanweb.eu/show.php?Map=Amsterdam&Index=1&Height=2525&Width=2510&Title=Stra%C3%9Fenbahn%20und%20Metro%20Amsterdam

Generelt har Gleisplanweb en del uofficielle sporplaner inkl. for de danske systemer og for kommende systemer som i Kiel - baseret på seneste planlægningsskridt: https://gleisplanweb.eu/

Anders

Af andersj, Aalborg. 1/09-26, 18:59.
Apropos IJtram (linje 26) så åbnede den 1,8 km lange forlængelse til Franz Kafkastraat i går den 31. august med mellemstationerne Centrumeiland og Buiteneilandlaan. Linjen forventes at blive forlænget et stop videre til Pampusbuurt i ca. 2035 i takt med byudviklingen i området. Som det kan ses på nedenstående foto fra Wikipedia taget i går ved den nye endestation, så er der endnu ikke bygget noget.

Jeg vil også gerne lige komme med en rettelse, for linje 26 kører ikke med koblede Urbos men med koblede Combino'er, hvilket man har gjort siden 2020 efter 3 års test.

Copyright: IIVQ, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Foto af af koblede Combino'er:

Copyright: Styxx, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Anders

Gå op Sider:[1]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Køge - Ringsted Banen
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak