Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kort materiel nyt
Gå ned Sider: 1 ... 8 9 [10]
Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 20/11-23, 10:56.
Citat fra: andersj Dato 19/11-23, 19:16Mon den korte leveringsfrist på PKP-lokomotiverne har været årsagen til at de kun har fået et tilbud?

En nærliggende tanke. De 2 første lokomotiver skal jo leveres inden for to år fra kontraktunderskrift. E4MSUa-002 så vi på TRAKO 2023, og imens blev E4MSUa-001 prøvekørt. Lur mig, om disse ikke netop er de nævnte '2 første lokomotiver' således, at det i det væsentlige er godkendelserne, de to år skal bruges til?

M.v.h.
Niels


Citat fra: Niels Munch Dato 20/11-23, 10:56
Citat fra: andersj Dato 19/11-23, 19:16Mon den korte leveringsfrist på PKP-lokomotiverne har været årsagen til at de kun har fået et tilbud?

En nærliggende tanke. De 2 første lokomotiver skal jo leveres inden for to år fra kontraktunderskrift. E4MSUa-002 så vi på TRAKO 2023, og imens blev E4MSUa-001 prøvekørt. Lur mig, om disse ikke netop er de nævnte '2 første lokomotiver' således, at det i det væsentlige er godkendelserne, de to år skal bruges til?

M.v.h.
Niels


Det er almindeligt kendt, at de fleste udbud i Polen er lavet, så de er ret fordelagtige for producenter med hel eller delvis produktion i Polen - så det er forholdsvis ofte, at Polske udbud ikke får tilbud fra andet end polske producenter - og så producenter med stor polsk lokalproduktion. Udbuddet fra PKP Intercity har vist været kørt en del gange efterhånden, så det har ligget ualmindeligt tydeligt i kortene, hvilket produkt man ville have, og så er der jo ingen grund til at spilde tid på det.

Lasse

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 21/11-23, 16:18.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/11-23, 10:41
Citat fra: Niels Munch Dato 20/11-23, 10:56
Citat fra: andersj Dato 19/11-23, 19:16Mon den korte leveringsfrist på PKP-lokomotiverne har været årsagen til at de kun har fået et tilbud?

En nærliggende tanke. De 2 første lokomotiver skal jo leveres inden for to år fra kontraktunderskrift. E4MSUa-002 så vi på TRAKO 2023, og imens blev E4MSUa-001 prøvekørt. Lur mig, om disse ikke netop er de nævnte '2 første lokomotiver' således, at det i det væsentlige er godkendelserne, de to år skal bruges til?

M.v.h.
Niels


Det er almindeligt kendt, at de fleste udbud i Polen er lavet, så de er ret fordelagtige for producenter med hel eller delvis produktion i Polen - så det er forholdsvis ofte, at Polske udbud ikke får tilbud fra andet end polske producenter - og så producenter med stor polsk lokalproduktion. Udbuddet fra PKP Intercity har vist været kørt en del gange efterhånden, så det har ligget ualmindeligt tydeligt i kortene, hvilket produkt man ville have, og så er der jo ingen grund til at spilde tid på det.

Lasse

Udbuddet på 300 nye personvogne til PKP Intercity har også kun to polske producenter som bydere, Newag og H.Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 26/11-23, 18:07.
Italien: CAF vinder stor ordre til Roms sporveje

Roms trafikselskab ATAC indgår rammekontrakt med CAF om levering af 121 fem sektioners, toretnings Urbos-vogne. Kontraktens værdi udgør €457 mio. og omfatter en fast ordre på 40 vogne plus option på yderligere 81, fordelt på 66 og 15 enheder.

Vognene udstyres med batteri for at muliggøre drift på sektioner uden køreledning. De 33,5 m lange køretøjer kan rumme op til 215 passagerer.

Øvrige tilbudsgivere var Hitachi Rail, Stadler og Škoda. Levering forventes inden for 18 måneder efter kontraktunderskrivelse.

Den nye flåde skal erstatte Stanga/TIBB-byggede sporvogne i 7000-serien, som er mere end 70 år gamle:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Rom, Stanga/TIBB ledvogn 7037 på linie 30 ved Viale di Parco del Celio, 30.09.1995 (nm). Tidligere vist *her*.

Nogle 7000-vogne renoveres for anvendelse på Roms "Archeotram-linje", der betjener mange af byens historiske steder.

Kilde: https://www.railjournal.com/passenger/light-rail/caf-wins-big-lrv-order-for-rome/ .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 27/11-23, 20:37.
Alstom skal levere 18 Coradia Stream HC til DB Regio AG

Der er tale om ni togsæt med tre vogne hver og ni togsæt med fem vogne hver. DB Regio AG har vundet udbuddet på "Teilnetz Ostsee-Alster" (OSTA) med driftsstart i december 2027 og 14 år frem. Togene skal indsættes på RE1 Hamburg Hbf - Büchen - Schwerin - Rostock, RE2 Rostock – Lübeck og RE4 Schwerin – Lübeck.

Elektrificering af Lübeck - Bad Kleinen samt bygningen af en ny shunt i Bad Kleinen muliggør elektriske direkte tog Lübeck-Schwerin. I dag kører RE4 Lübeck - Bad Kleinen hver time og hver anden time fortsætter toget til Szczecin/Stettin i Polen. RE4 køres i dag med BR 623 (Lint) på alle afgange.

Fem-vogns togsæt vil udelukkende køre på RE1, mens tre-vogns togsæt vil køre på RE2 og RE4 samt på RE1 til opformering mellem Hamburg og Büchen i myldretiden. Mellem Büchen og Rostock er perronerne ikke lange nok til otte-vogns tog.

Pressemeddelelse Mecklenburg-Vorpommern: https://www.regierung-mv.de/Aktuell/?id=196852&processor=processor.sa.pressemitteilung

Udover Mecklenburg-Vorpommern er Hansestadt Hamburg og Schleswig-Holstein også trafikkøbere på denne kontrakt.

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 28/11-23, 18:09.
À propos "hyldevare" .....

..... der som begreb jævnligt drøftes herinde, så omtaler fagpressen p.t. Siemens Mireo Smart som et tog, der kommer begrebet nærmest.

Det sker på baggrund af Siemens' egne fremstød:
- https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/efficiency-rails-official-rollout-mireo-smart
- https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/rail/rolling-stock/commuter-and-regional-trains/mireo/mireo-smart.html .

Toget, der tilbydes i en slags "take-it-or-leave-it konfiguration", hvor kunden vælger udvendig lakering og sædebetræk, vil kunne leveres 18 mdr. efter kontraktunderskrift.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Siemens Mireo Smart EMU (Krefeld NOV 2023 - Siemens pressefoto).

Mireo Smart kan dog også leveres som BEMU eller HEMU.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 ... 8 9 [10]
Indsend billederDSB T 299

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak