Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kort materiel nyt
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5
Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 14/11-22, 12:11.
DB Regio Nordost vinder Netz Berlin-Stettin (Szczecin) fra december 2026 og køber ni Stadler Flirt XL med fire vogne og 255 siddepladser.

Der er desuden tale om en markant forbedring af togforbindelserne på den pågældende korridor, da strækningen mellem Angermünde og grænsen til Polen udbygges til dobbeltspor og elektrificeres i disse år. I dag køres der kun enkelte direkte tog mellem Berlin og Stettin, da RB66 primært kun kører mellem Angermünde og Stettin med Stadler GTW dieseltogsæt. De gennemgående RB66 tog til Berlin ender desuden på Berlin Gesundbrunnen, da dieseltogsæt ikke må køre igennem den nederste del af Berlin Hbf og tunnellen mellem Berlin Hbf og Südkreuz.

I den nye kontrakt indføres der en ny 20 minutter hurtigere regionalexpress linje RE9 Berlin Flughafen BER T1+2 – Berlin Hbf – Angermünde – Stettin (Szczecin) samt den nuværende RB66 Angermünde – Stettin (Szczecin). beholdes. 
I højsæsonen forlænges enkelte tog til Misdroy (Międzyzdroje) og Swinemünde (Świnoujście)

Kilde: https://www.vbb.de/presse/vergabeverfahren-netz-berlin-stettin-db-regio-nordost-erhaelt-den-zuschlag/

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 14/11-22, 20:01.
Hollandsk batteri-elektrisk toginitiativ standset

NEDERLANDENE: Den nordøstlige provins Overijssel har lagt sine planer for indsættelse af batterielektriske tog på ikke-elektrificerede ruter fra 2027 på is, med henvisning til højere omkostninger end forventet.

Læs artiklen her: https://www.railwaygazette.com/battery-traction/dutch-battery-electric-train-initiative-halted/62895.article .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
ARRIVA dieseltog modificeret til batteritest

En af Arrivas 18 Stadler Wink DMU'er var ellers blevet midlertidigt modificeret for at teste potentialet for at bruge batteristrøm til emissionsfri drift uden omkostninger til fast elektrificeringsinfrastruktur.

Læs artiklen her: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/diesel-train-modified-for-battery-traction-tests/61048.article .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af vestjyden. 14/11-22, 21:05.
Citat fra: Niels Munch Dato 14/11-22, 20:01Hollandsk batteri-elektrisk toginitiativ standset

NEDERLANDENE: Den nordøstlige provins Overijssel har lagt sine planer for indsættelse af batterielektriske tog på ikke-elektrificerede ruter fra 2027 på is, med henvisning til højere omkostninger end forventet.

Læs artiklen her: https://www.railwaygazette.com/battery-traction/dutch-battery-electric-train-initiative-halted/62895.article .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
ARRIVA dieseltog modificeret til batteritest

En af Arrivas 18 Stadler Wink DMU'er var ellers blevet midlertidigt modificeret for at teste potentialet for at bruge batteristrøm til emissionsfri drift uden omkostninger til fast elektrificeringsinfrastruktur.

Læs artiklen her: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/diesel-train-modified-for-battery-traction-tests/61048.article .

M.v.h.
Niels

Smart med en batterivogn der køres på. Her et nærbillede af vognen:

https://railcolornews.com/2021/09/28/nl-expert-wink-in-battery-mode-tested-by-arriva-nederland/

Mvh Vestjyden

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 14/11-22, 21:34.
Der er et lille batteri i vognen til lagring af strøm genereret ved nedbremsning, men ellers er der diesel powerpacks fra Deutz og elektriske motorer i vognen (toget kan køre på både diesel eller strøm fra køreledningerne)

Testtoget blev modificeret til at kunne bruge batteriet til traktion. I normal drift bruges batteriet kun til at kunne slukke for dieselmotorene ved stationsophold. På sigt vil det være muligt at skifte dieselmotorene ud med batterier hvis det ønskes i Stadler Wink togene. 

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 18/11-22, 11:04.
Som det blev nævnt i "det gamle forum", har die Fahrzeugmanagement Region Frankfurt RheinMain GmbH (fahma), som er et datterselskab af Rhein-Main-Verkehrsverbundes (RMV), bestilt 27 Alstom Coradia iLint til kørsel på strækninger i Hessen, og denne indsættelse er nu under fuld forberedelse:

RMV forbereder sig på at indsætte verdens største brinttogflåde
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(RMV pressefoto)

TYSKLAND: Rhein-Main transportmyndighed RMV har præsenteret det første af 27 Cordia iLint brinttog, der leveres af Alstom, og som indsættes i driften fra december 2022.

Coradia iLint indsættes på Taunus-netværket, som består af fire ruter:

- RB11: Bad Soden – Sulzbach – Frankfurt-Höchst (– Kelkheim);
- RB12: Königstein – Kelkheim –Frankfurt-Höchst – Frankfurt Hbf;
- RB15: Brandoberndorf – Usingen (– Friedrichsdorf – Bad Homburg – Frankfurt auptbahnhof);
- RB16: Friedberg – Friedrichsdorf – Bad Homburg.

DB-datterselskabet Regionalverkehre Start Deutschland er blevet tildelt kontrakten på  disse ruter i 12 år fra den 11. december 2022 med de første iLint i drift på RB15.

Hessische Landesbahn vil dog midlertidigt fortsætte med at køre RB11 og RB16 indtil udgangen af april 2023, hvor alle brinttogene forventes at være leveret.

Uddybende kilde: https://www.railwaygazette.com/metro-report-international/metro-report-international-current-issue-autumn-2022/62497.article .
Engelsk, fordrer sign-in, registrering er gratis.

M.v.h.
Niels


Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 23/11-22, 23:08.
Citat fra: andersj Dato 14/11-22, 12:11DB Regio Nordost vinder Netz Berlin-Stettin (Szczecin) fra december 2026 og køber ni Stadler Flirt XL med fire vogne og 255 siddepladser.

En illustration af disse tog er nu tilgængelig efter at Stadler har bekræftet bestillingen.




Stadler skal levere 10 TRAMLINK sporvogne til Transports publics de la région lausannoise i Lausanne i Schweiz. De skal indsættes på en ny linje mellem Lausanne og Renens. Vognene bliver 45 meter lange og får plads til 316 passagerer.

Kilde: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2022_1121_media%20release_tramlink%20lausanne_en.pdf

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

CAF skal levere 28 elektriske togsæt med batterier til RENFE

Efter de to store spanske pendlertogskontrakter i 2021 gik til hhv. Stadler og Alstom, så har CAF nu vundet en kontrakt på mellemdistancetog på hjemmebane. Kontrakten inkluderer vedligehold af 17 af togsættene i 15 år og der er option på yderligere 42 togsæt.
Togsættene kan køre 200 km/t og kan med det indbyggede batteri køre korte afstande uden køreledning.

Kilde: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=400

CAF skal levere 15 Urbos til Régie des Transports Métropolitains i Marseille

De 15 sporvogne bliver 42,5 meter lange og skal indsættes på de tre eksisterende linjer i netværket.

Kilde: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=397#

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 29/11-22, 12:48.
Citat fra: Niels Munch Dato 28/10-22, 13:05Stadler Bussnang er 24. oktober udset til at levere 20 stk. EMU til finske VR, der har option på yderligere 50.
Kilde: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/vr-selects-preferred-bidder-for-emu-order/62854.article .

M.v.h.
Niels

Kontrakten på denne bestilling af pendlertog er nu underskrevet. Der er tale om FLIRT-togsæt med fire vogne med plads til 796 passagerer, heraf 356 siddende. Tophastigheden bliver 160 km/t og levering vil ske fra foråret 2026.
Togene samles hos Stadler Polska i Siedlce - Polen.

Pressemeddelelse Stadler: https://www.stadlerrail.com/it/media/article/success-in-scandinavia-stadler-delivers-flirt-model-to-finland-again/1217/

Pressemeddelelse VR: https://www.epressi.com/tiedotteet/logistiikka-ja-liikenne/vr-procures-20-new-commuter-trains-from-switzerland.html?customer=1166

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Kort materiel nyt
Af Skylight. 29/11-22, 22:29.
Sm4 som de skal afløse er ikke de største designmæssige skønheder

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 30/11-22, 00:14.
Alstom skal levere yderligere 18 X'trapolis batteritog til Iarnród Éireann (Irish Rail)

Iarnród Éireann indgik i december 2021 en rammeaftale med Alstom på op til 750 vogne til DART (Dublin Area Rapid Transit) netværket. I første omgang blev der bestilt 6 elektriske og 13 batteri X'trapolis med hver fem vogne. Den nye ordre består udelukkende af batteritog.
Første levering sættes i drift i 2025 og togene fra den nye bestilling sættes i drift i 2026.

Kilde: https://www.gov.ie/en/press-release/b0ca8-minister-ryan-announces-major-expansion-of-irish-rail-fleet/#

Kilde rammeaftale: https://www.alstom.com/press-releases-news/2021/12/alstom-provide-most-sustainable-fleet-trains-irish-transport-history

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 30/11-22, 11:55.
Seneste redigering: 30/11-22, 12:02 af Niels Munch
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Pressefoto BVG/Stadler.

TYSKLAND: Det første hele U-Bahn togsæt med "Kleinprofil", Type JK til Berlins U-Bahn, er blevet præsenteret på Stadlers Velten-fabrik nordvest for hovedstaden.

Operatøren BVG indgik en rammekontrakt på 3 mia. EUR med Stadler i marts 2020 om levering af op til 1.500 køretøjer med en fast ordre på indledningsvis 376. Disse vil blive leveret i to varianter: Type JK med Kleinprofil til U-Bahn linjerne 1 til 4 og stor profil Type J til linjerne 5 til 9.

Den faste ordre dækker 140 Kleinprofil-vogne bestående af 17 firevogns og 36 tovogns togsæt plus 236 storprofil-vogne som 33 firevogns og 52 tovogns togsæt. BVG kører typisk ottevognstog på sine Kleinprofil-linjer og seksvogntog på øvrige strækninger.

Mere i den illustrerede kilde: https://www.railwaygazette.com/metros/stadler-unveils-berlins-jk-small-profile-u-bahn-cars/63009.article
Engelsk, fordrer sign-in, men registrering er gratis.

M.v.h.
Niels

Det blir spennende da å se om de nye bredprofils type J klarer å dekke mangelen på bredprofilstog, slik at resten av type IK endelig kan overføres til den tjenesten de egentlig var tiltenkt, nemlig på smalprofillinjene. Hittil har mange av dem gått som en nødløsning, hvoedsakelig på U5 (observert senest i forrige måned), påsveist et "skjørt" for å dekke gapet mellom smalprofilsvognkassen og perrongkanten, samt slepesko for strømopptak på undersiden av strømskinnen. "Skjørtet" er tydelig å se på dette bildet fra Kaulsdorf-Nord:


Mer Berliner U-Bahn her, både smalt og bredt profil. Og flere bilder, fra mine besøk i Berlin i september og november, bl.a. med type IK i sitt rette miljø, kommer så snart jeg får klargjort dem for publisering.

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 9/12-22, 12:56.
Flere Polske PESA Elf-tog til tjekkiske RegioJet

Som det fremgik af indslaget fra TRAKO 2021 i Gdansk, var Polske PESA's første udlandsordre for Elf-platformen syv 2-vogns EMU af dual system udgaven (3 kV DC / 25 kV AC) til tjekkiske Regio Jet:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Fra præsentationen af PESA Elf-eu dual, TRAKO Gdansk 22.09.2021 (nm).

Disse tog går i trafik her i december 2022.

4. november 2022 har RegioJet kaldt en option på yderligere syv Elf-eu, denne gang i 3-vogns udgave, til levering ult. 2024.

Uddybende kilde (engelsk): https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/regiojet-orders-cross-city-emus/63083.article .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 12/12-22, 21:09.
CAF skal levere yderligere 10 bybanetog til Bonn

CAF vandt i maj 2022 et udbud på nye sporvogne med høj indstigning til Stadtwerke Bonn Verkehrs GmbH og Elektrische Bahnen der Stadt Bonn und des Rhein-Sieg-Kreises GmbH. I den oprindelige kontrakt var der 22 togsæt med en option på 10 ekstra. Denne option er nu allerede indløst.

Kilde: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=404



CAF skal levere yderligere 20 sporvogne til Budapest

Budapesti Közlekedési Központ (BKK) har bestil 20 Urbos med fem vogne til levering i 2024. Siden 2014 har BKK bestilt hív. 37 og 36 Urbos og dette er nu den tredje ordre.

Kilde: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=404

Stadler skal levere 38 TRAMLINK sporvogne til Genève

Genfer Transports publics genevois har netop bestilt 44 meter lange sporvogne efter at Stadler vandt udbrudsprocessen i sommers. Vognene skal leveres i 2025 og har plads til 250 passagere. Der er en option på yderligere 25 sæt.

Kilde: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2022_1212_media%20release_tramlink%20tpg_en.pdf

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 13/12-22, 14:59.
Citat fra: andersj Dato 21/09-22, 19:12I denne tråd vil jeg meddele om kort nyt på materielfronten fra Europa, andre er selvfølgelig også velkommen til at melde nyheder ind. Her nogle bestillinger fra september og august:

CAF skal levere mindst 60 halvandendækkertogsæt til NS

24. august annoncerede de hollandske statsbaner at CAF havde vundet udbuddet på nye halvandendækkertogsæt (kombineret dobbeltdækker/enkeltdækker) til fjerntrafikken. Der er tale om en fast ordre på 60 togsæt med 6 vogne og ca. 30.000 siddepladser i alt, med option på flere togsæt. De skal erstatte DDZ dobbeltdækkerne fra 2028 og der er tale om en helt ny togtyper, da CAF pt. ikke har dobbeltdækkertog i sortiment.

Der skrives først kontrakt ultimo 2022, så der er endnu ingen illustrationer tilgængelig.

Kilde: https://nieuws.ns.nl/volgende-stap-aanschaf-nieuwe-dubbeldekkers/

Så er kontrakten på 30 togsæt med fire vogne og 30 togsæt med seks vogne blevet underskrevet. Der er også offentliggjort en skitse af togene. Da det er en nyudvikling er det derfor ikke det endelige design.

CAF: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=405
NS: https://nieuws.ns.nl/ns-bestelt-60-nieuwe-dubbeldekkers-sneller-en-meer-stoelen/


Anders

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5

Danske privatbaner

Læs historien om:
Amagerbanen
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak