Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- "Metrolinjer til Refshaleøen og Lynetteholm sendes nu i offentlig høring"
Københavns Kommune 29.08.2022 (via Ritzau):

"Metrolinjer til Refshaleøen og Lynetteholm sendes nu i offentlig høring
Københavns Kommune inviterer nu københavnerne til at give input til den kommende metrolinje M5, der skal koble Refshaleøen og Lynetteholm til resten af byen. Høringsperioden er fordoblet fra de normale fire til otte uger, så den løber fra d. 5. september til d. 31. oktober, 2022."


Læs hele oplægget her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/metrolinjer-til-refshaleoen-og-lynetteholm-sendes-nu-i-offentlig-horing?publisherId=13559194&releaseId=13657736 .

Faktaark Metro M5: https://via.ritzau.dk/data/attachments/00464/bce69035-a75f-42e6-b8ad-0406ddcbbc76.pdf .

Nu har forums københavnske eksperter muligheden for at gøre sig gældende :D .

M.v.h.
Niels


Begge forslag er dumme. (efter min mening)

Byen har brug for havneringen med afgrening til Lynetteholm (M5 Vest - færdiggjort til ring) - det er det klart bedste forslag Metros eksperter har udarbejdet. Men byen ved også, at hvis de bygger noget fra Lynetteholm til Østerport, vil staten ikke tilføre yderligere midler til resten af strækningen. Så politikerne presser på for den torturerede rute af M5 Øst for at få en OK linje i byen.

Den nye M5 Øst-strækning gennem Amagerbro er faktisk en forbedring i forhold til tidligere planer, men M5 Øst har en dum rute op af Refshaleøen, Lynetteholm og Østerport. Fordi politikken kræver, at strækningen går fra Østerport til nord for Lynettehom (så den del først kan bygges meget senere), er strækningen for lang, for langsom, for dyr at bygge og for dyr i drift.

Desværre er vi nået til tingenes tilstand, hvor eksperterne ikke kan tilsidesætte politikerne, og politikere (både i byen og staten) nægter overhovedet at overveje langsigtet planlægning for hovedstaden.

Citat fra: dysharmonica Dato 30/08-22, 09:37Byen har brug for havneringen med afgrening til Lynetteholm (M5 Vest - færdiggjort til ring) - det er det klart bedste forslag Metros eksperter har udarbejdet. Men byen ved også, at hvis de bygger noget fra Lynetteholm til Østerport, vil staten ikke tilføre yderligere midler til resten af strækningen. Så politikerne presser på for den torturerede rute af M5 Øst for at få en OK linje i byen.

Den nye M5 Øst-strækning gennem Amagerbro er faktisk en forbedring i forhold til tidligere planer, men M5 Øst har en dum rute op af Refshaleøen, Lynetteholm og Østerport. Fordi politikken kræver, at strækningen går fra Østerport til nord for Lynettehom (så den del først kan bygges meget senere), er strækningen for lang, for langsom, for dyr at bygge og for dyr i drift.

Sådan tænkte jeg også indledningsvist. Men slog så passagertallet på de to Lynetteholm stationer op. 25.000 passagerer pr dag, svarende til Nørreport st. - Hvis man kun betjener Lynetteholmen med en afgrening, vil frekvensen blive halveret, med dårligere service for mange passagerer og potentiel overbelastning af strækningen til følge.

Nu kan man altså godt bygge metrotog og stationer der er længere end 40 meter og er fremtidssikrede.

Anders

Citat fra: andersj Dato 31/08-22, 13:10Nu kan man altså godt bygge metrotog og stationer der er længere end 40 meter og er fremtidssikrede.
Nu synes jeg, du er for optimistisk. Vi skal jo kun have løsninger, der løser behøvet i dag. Lappeløsninger er jo billigst på kort sigt - morgendagens problemer er jo ikke i dag.
Sådan virker tankegangen i al fald at være med danske jernbaneanlæg. Kortsigtede og uintegrerede løsninger, der bare løser et her-og-nu-problem. Jeg tror, du er for optimistisk  :)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: Poul Brandt Dato 31/08-22, 07:51
Citat fra: dysharmonica Dato 30/08-22, 09:37Byen har brug for havneringen med afgrening til Lynetteholm (M5 Vest - færdiggjort til ring) - det er det klart bedste forslag Metros eksperter har udarbejdet. Men byen ved også, at hvis de bygger noget fra Lynetteholm til Østerport, vil staten ikke tilføre yderligere midler til resten af strækningen. Så politikerne presser på for den torturerede rute af M5 Øst for at få en OK linje i byen.

Den nye M5 Øst-strækning gennem Amagerbro er faktisk en forbedring i forhold til tidligere planer, men M5 Øst har en dum rute op af Refshaleøen, Lynetteholm og Østerport. Fordi politikken kræver, at strækningen går fra Østerport til nord for Lynettehom (så den del først kan bygges meget senere), er strækningen for lang, for langsom, for dyr at bygge og for dyr i drift.

Sådan tænkte jeg også indledningsvist. Men slog så passagertallet på de to Lynetteholm stationer op. 25.000 passagerer pr dag, svarende til Nørreport st. - Hvis man kun betjener Lynetteholmen med en afgrening, vil frekvensen blive halveret, med dårligere service for mange passagerer og potentiel overbelastning af strækningen til følge.


Jeg har personligt meget svaert ved at se et scenarie hvor behovet for transport til Lynetteholmen overstiger det behov der ALLEREDE I DAG er fra Amager ind til byen. Hvis man bygger "lilla" som foreslaaet betyder det at man i fremtiden ikke kan krydse vandet fra Amager ind til midtbyen (via denne nye linje - de andre linjer er der selvf) uden at skulle koere et stort loop rundt ved Lynetten. Giver IMO ingen mening.

Det er skam fint nok at de fremskriver, men hvis man har taget metroen til Nordhavn, som jo ogsaa var et stort projekt, saa er der altsaa meget mindre traffik end ved Noerreport/de andre havnesnit. Jeg kan ikke helt forestille mig at en afgrening (som jo rigtignok som du siger vil betyde mindre betjening oaf lynetten) er noedvendig i de foerste mange aar, men et havnesnit mere ER vigtigt NU.

Anywya, jeg vil vaere glad for begge, har bare stor praeference for en ring+afgrening, som man saa ved Nordhavn.

Man bliver helt ked af at de ikke engang gider overveje ekspresgruppens foreslag. :(

Citat fra: infrafan Dato 22/09-22, 18:50Man bliver helt ked af at de ikke engang gider overveje ekspresgruppens foreslag. :(
Meget enig. Her er deres video: https://www.youtube.com/watch?v=z90g_Kf2qQc

Hvis jeg selv skal sige det, synes jeg også mit eget alternativ er bedre end M5. ;D


Citat fra: infrafan Dato 22/09-22, 20:28Hvis jeg selv skal sige det, synes jeg også mit eget alternativ er bedre end M5. ;D

[..]

Dit forslag er at goere Linje F til en ringlinje?

Det forslag har jeg ogsaa til tider overvejet, men jeg kan personligt bedre li en M5 ringlinie som saa har en afstikker til Lynetten. Problemet med "Ring F" er at havnesnittene ligger lidt for langt vaek fra centrum til at aflaste M1/2. Og der komme jo oogsaa den nye togbane fra Ny Ellebjerg ("KBH S") til lufthavnen, saa det snit fra "syd amager" til ellebjerg er lidt overkill.

M5 ringlinie med Lynetten afstikker, som saa kan forlaenges til Nordhavn, samt forlaengelse fra Nordhavn til Hellerup af M3/4, er IMO hvad vi skal bruge. Saa evt ogsaa metro til Broenshoej, omend jeg synes det er bedre med letbane der.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak