Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Linje F Hellerup-København H kun mandage
Linje F Hellerup-København H kun mandage
Af KKLD. 21/09-22, 20:50.
Seneste redigering: 21/09-22, 20:51 af KKLD
Hej alle,


Jeg sad og kiggede på Rejseplanen fordi jeg håbede at kunne se køreplanen for 2023, men den kan jeg desværre ikke se (sig endelig til hvis der er et sted hvor jeg kan se den).

Jeg opdagede dog at man alle mandage kan tage Linje F fra Hellerup-København H kl. 18:53-19:08 og 19:05-19:20. Der er altså kun 2 afgange så vidt jeg kan se.

Så vidt jeg ved er dette noget nyt.

1) Har det noget at gøre med at Linje F kører hvert 6/12 min i stedet for 5/10 min?

2) Og hvorfor netop 2 afgange?

3) Og hvorfor kører de uden stop og tager 15 minutter hvilket er lige så lang tid som de andre S-tog der har 5 stop undervejs? Man kan vel lige så godt stoppe undervejs hvis det er fordi man ikke har mulighed for at køre hurtigere fordi der er et tog foran en.

4) Er dette noget der vil fortsætte i køreplanen for 2023?

Det er da en meget fin bonus med de 2 afgange så jeg håber at der er permanent, men efter min mening ville der kun være få der får gavn da der kun stoppes på 2 stationer.

Stammer til depot på Kh.

Flemming J

Citat fra: Flemming Jakielski Dato 21/09-22, 21:44Stammer til depot på Kh.

Flemming J

Tak for dit svar. Hvad skyldes at det for første gang er på mandag det sker og at det kun er på mandage?

Linje F Hellerup-København H kun mandage
Af Leif Jørgensen, København Ø. 21/09-22, 22:56.
Det er materieltog, der kører mandag-fredag. Og det har de faktisk gjort hele tiden, bare med lidt andre afgangstider. Det er en fejl, at de kommet med i Rejseplanen, for de medtager ikke passagerer.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Citat fra: Leif Jørgensen Dato 21/09-22, 22:56Det er materieltog, der kører mandag-fredag. Og det har de faktisk gjort hele tiden, bare med lidt andre afgangstider. Det er en fejl, at de kommet med i Rejseplanen, for de medtager ikke passagerer.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
Tak for svar. Hvad er årsagen til at man ikke kan køre med? Er det ikke det samme der gælder med Linje F der kører uden stop til Klampenborg?

Linje F Hellerup-København H kun mandage
Af Leif Jørgensen, København Ø. 22/09-22, 09:33.
Det er tog, der ikke er plads til at have holdene i Hellerup om aftenen og natten. De bliver så kørt til København H og Klampenborg og opstillet der. Om morgenen kommer de så retur. Eller de bliver byttet med nogle andre tog, så de kan komme til eftersyn på værkstedet i Taastrup. Fælles for dem er imidlertid, at de ikke kører for passagerernes skyld. De kører fordi, der er nogle praktiske behov.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Citat fra: Leif Jørgensen Dato 22/09-22, 09:33Det er tog, der ikke er plads til at have holdene i Hellerup om aftenen og natten. De bliver så kørt til København H og Klampenborg og opstillet der. Om morgenen kommer de så retur. Eller de bliver byttet med nogle andre tog, så de kan komme til eftersyn på værkstedet i Taastrup. Fælles for dem er imidlertid, at de ikke kører for passagerernes skyld. De kører fordi, der er nogle praktiske behov.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Det giver mening at de kører fordi der er nogle praktiske behov.
Men når togene nu alligevel kører, hvordan kan det så egentlig være at det ikke er muligt at køre med som passager?

Og som jeg spurgte om, hvad er forskellen på når Linje F kører til Klampenborg uden stop hvor man kan være med som passager og så de afgange uden stop til København H hvor man ikke må køre med?  :)

Citat fra: KKLD Dato 22/09-22, 17:05
Citat fra: Leif Jørgensen Dato 22/09-22, 09:33Det er tog, der ikke er plads til at have holdene i Hellerup om aftenen og natten. De bliver så kørt til København H og Klampenborg og opstillet der. Om morgenen kommer de så retur. Eller de bliver byttet med nogle andre tog, så de kan komme til eftersyn på værkstedet i Taastrup. Fælles for dem er imidlertid, at de ikke kører for passagerernes skyld. De kører fordi, der er nogle praktiske behov.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Det giver mening at de kører fordi der er nogle praktiske behov.
Men når togene nu alligevel kører, hvordan kan det så egentlig være at det ikke er muligt at køre med som passager?

Og som jeg spurgte om, hvad er forskellen på når Linje F kører til Klampenborg uden stop hvor man kan være med som passager og så de afgange uden stop til København H hvor man ikke må køre med?  :)

Tidligere brugte man køremænd til at flytte materiel. Det var depotfolk, der ikke var uddannet til at køre med passagerer.

Om det stadig forholder sig sådan, ved jeg ikke, men de vil i givet fald være betydeligt billigere end en elektrofører - hvis det begreb stadig eksisterer.

mvh
-ivar

Citat fra: ivar Dato 22/09-22, 18:30
Citat fra: KKLD Dato 22/09-22, 17:05
Citat fra: Leif Jørgensen Dato 22/09-22, 09:33Det er tog, der ikke er plads til at have holdene i Hellerup om aftenen og natten. De bliver så kørt til København H og Klampenborg og opstillet der. Om morgenen kommer de så retur. Eller de bliver byttet med nogle andre tog, så de kan komme til eftersyn på værkstedet i Taastrup. Fælles for dem er imidlertid, at de ikke kører for passagerernes skyld. De kører fordi, der er nogle praktiske behov.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Det giver mening at de kører fordi der er nogle praktiske behov.
Men når togene nu alligevel kører, hvordan kan det så egentlig være at det ikke er muligt at køre med som passager?

Og som jeg spurgte om, hvad er forskellen på når Linje F kører til Klampenborg uden stop hvor man kan være med som passager og så de afgange uden stop til København H hvor man ikke må køre med?  :)

Tidligere brugte man køremænd til at flytte materiel. Det var depotfolk, der ikke var uddannet til at køre med passagerer.

Om det stadig forholder sig sådan, ved jeg ikke, men de vil i givet fald være betydeligt billigere end en elektrofører - hvis det begreb stadig eksisterer.

mvh
-ivar

Det giver mening for mig hvis det forholder sig sådan, at de ikke er uddannede til at køre med passagerer

Citat fra: KKLD Dato 22/09-22, 17:05Det giver mening at de kører fordi der er nogle praktiske behov.
Men når togene nu alligevel kører, hvordan kan det så egentlig være at det ikke er muligt at køre med som passager?

Og som jeg spurgte om, hvad er forskellen på når Linje F kører til Klampenborg uden stop hvor man kan være med som passager og så de afgange uden stop til København H hvor man ikke må køre med?  :)

Der må ikke komme passagerer med i matrieltog. Der er f.eks ikke afsat tid til passagerudveksling. Hvilken linje kører uden stop Hellerup-Klampenborg, med passagerer ? (lad nu være med at sige kystbanen ;-) ).

Der standses heller ikke undervejs. F.eks i Hellerup er passagerer vant til, at alle tog mod København standser på alle staioner på vej til København; de behøver derfor ikke at holde øje med hvilket tog de tager. Hvis man ændrede materieltog til passagertog, vil du risikere at have passagerer der, i god tro, ikke kunne komme af på deres station mellem Hellerup-København.

Hvis du vil nørde i disse tog, så findes de i TKS afsnit 5.

Linje F Hellerup-København H kun mandage
Af YBS, Greve. 23/09-22, 13:35.
Linje F afgang 17:51, 18:11 og 18:31 fra Ny Ellebjerg fortsætter ifølge en anmærkning i tjenestekøreplanen til Klampenborg uden stop Hellerup-Klampenborg. Og det er ikke en trykfejl - jeg har selv kørt med et af dem for nogle år siden. De kører kun lige ind til enden af perronen i Klampenborg og kører derefter ud til opstillingssporene.
Kan årsagen være, at man alligevel skal til perron i Klampenborg og vende for at komme ud til opstillingssporene og derfor ikke bliver forsinket af at medtage passagerer?

Flemming

Linje F Hellerup-København H kun mandage
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 23/09-22, 23:57.
Og disse tog er lige så lang tid om turen som de standsende (passagerførende) tog da de jo ikke kan overhale de forankørende undervejs.

Nold

Det er helt almindelige afgange man kan tage. Se vedhæftede billede.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak